شناسهٔ خبر: 67300611 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

تبلیغ دین باید بر مبنای محسوسات باشد

استاد عالی حوزه و دانشگاه گفت: بشر امروز مادی‌گرایانه رشد می‌کند لذا دین را باید به‌طور محسوس و واقع‌گرایانه به مردم معرفی کرد.

صاحب‌خبر -

 حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در بیست و نهمین نشست هم‌اندیشی سخنرانان هیات رزمندگان که  در مجتمع فرهنگی حضرت معصومه (س) برگزار شد طی سخنانی اظهار کرد: استفاده از دیدگاه سه اندیشمند بزرگ تاریخ معاصر باعث تحول در امر تبلیغ در جامعه خواهد شد و محتوای تبلیغی را متفاوت خواهد کرد.

معاون فرهنگی رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: جامعه ما دو قطبی است و یک قشر شامل مذهبی‌ها می‌شود که تبلیغات ما روی آنها موثر است و تعداد آراء آنها در انتخابات معلوم است و یک طیف که تعداد بیشتری دارند و بعضا ابراز بیزاری از دین هم می‌کنند.

پناهیان مطرح کرد: چرا تبلیغات دینی ما روی یک طیف گسترده‌ای اثر لازم را ندارد، منشاء آن از جایی است که جریان اصلاح‌طلب و اصول‌گرا شروع شد و اتفاق سیاسی دو قطبی بودن از یک مبنای فکری رقم خورد، امام خمینی (ره) در آخرین بیانیه عمرشان که در جلد ۲۱ صحیفه امام آمده است به دلیل این امر اشاره می‌کنند.

وی مطرح کرد: امام در این بخش از سخنان به جذب جوانان روشنفکر می‌پردازند و برخورد اخلاقی و مهربانانه را توصیه می‌کنند و می‌گویند ادبیات حوزه و دانشگاه باید در هم ذوب شود یعنی مباحث نظری و فلسفی با تجربه تلفیق شود.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: پرداختن به شبهات از منظر فلسفی باعث رعب فلسفی در دانشگاه می‌شود و موجب جذب دل‌ها به اندیشه اسلامی نیست، در حالی که باید تجربی و ملموس صحبت کرد، سید محمدباقر صدر نیز در کتاب "حوزه‌ها و بایسته‌ها" به این امر پرداخت و اندیشمند دیگر نیز مقام معظم رهبری است.

پناهیان عنوان کرد: شهید صدر می‌گوید انسانی بیشتر از آنکه موجود عقلی باشد موجود حسی است و بیشتر مطالب قرآن نیز حسی است و وجود پیامبر اکرم در بین مردم دلالت بر این دارد که باید به بعد حسی انسان‌ها توجه بیشتر کرد و تبلیغ دین باید از طریق محسوسات باشد نه معقولات و انگیزه انسان از طریق حس تحریک می‌شود. 

وی تشریح کرد: آثار دنیایی دین باید برای مردم مطرح شود، چون انسان در جهان حس و عالم مادی زندگی می‌کند، علامه صدر می‌فرماید مردم در زمان پیامبر (ص) به دلیل ایمان و مبداء نبود که برای پیغمبر فداکاری می‌کردند بلکه آثار اجتماعی کار پیامبر (ص) را دیدند که به او علاقه‌مند شدند. 

معاون فرهنگی مرکز جهانی علوم انسانی ابراز کرد: شهید صدر می‌گوید دو اقدام انجام دهید یکی در بحث با مردم فواید اجرایی دین را گوشزد کنید و گروهی نیز طعم اسلام اجرا شده را به مردم بچشانند، امروز دیگر مساله بهشت و جهنم برای بیشتر مردم اهمیتی ندارد؛ چرا که جریان مادی‌گرا باعث سیطره حس بر عقل انسان شده‌اند و انسان امروز مادی‌گرایانه تربیت و رشد می‌کند.

وی به سخنان اندیشمند سوم پرداخت و گفت: رهبری فرمودند من از قبل انقلاب معتقد بودم آموزش دین را نباید از اصول عقائد شروع کرد و زندگی شخص پیامبر اکرم (ص) و تاریخ اسلام را باید مورد بررسی قرار داد چرا که یک واقعیت ملموس است و از دیدنی‌ها باید دین را توضیح داد. 

پناهیان ابراز کرد: باید مفهوم لذت در دین را توسعه داد، ما مدافع آزادی هستیم نه محدود کننده آن و مفاهیم را اسلام باید تسخیر کند، در حالی که غرب آزادی، رفاه، حقوق بشر، لذت، مادیات را از آن خود کرده و انسان اهل محسوسات را با خود همراه کرده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر کسی این مساله را فهم نمی‌کند که اعتقاد به معاد اثر در مدیریت جامعه دارد، اگر از ابتدا اصول عقائد را برای دانش‌آموزان توضیح دهیم اولین پله را برای نفرت از دین را پایه گذاری کرده‌ایم، چون هیچ ارتباطی با نیاز‌های درونی و اجتماعی او ندارد.

معاون فرهنگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: باید به‌طور ملموس کارآمدی دین را توضیح داد، کارکردگرایانه مثلا در نماز شب پرداختن به زیبایی و رزق زیاد یکی از آثار محسوس دین در زندگی است، مردم دنبال آثار دنیایی دین هستند و این با اثبات عقلی دین تفاوت دارد. 

پناهیان مطرح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند برای ترغیب به هر امر دینی آثار دنیوی آن باید ذکر شود، مثال زکات و حج و امر ولایت فقیه که آزادی اجتماعی (آزادی فکر، عمل و گرایش‌ها) را برای افراد به ارمغان می‌آورد و امام حسین (ع) شب عاشورا آزادی روانی ۷۲ یار خود را رعایت کرد. 

وی تاکید کرد: ولایت فقیه در امور کشور دخالت ندارد، اما یک سازمانی تحت امر خود دارد به نام بسیج که فرموده در همه رده‌ها باید هیات اندیشه‌ورزی درست کنید یعنی خودتان ببنید چه باید کرد، ولایت فقیه اندیشه‌ها را بارور می‌کند، ولایت یعنی کسی که می‌گذارد مردم تشخیص دهند مانند آنچه در عاشورا اتفاق افتاد که امام حسین (ع) به کسی دستور ماندن نداد، اما همه خود تشخیص دادند بمانند.

استاد عالی حوزه علمیه قم بیان کرد: برای چه ما از بیان محسوس فاصله گرفته‌ایم، چون به جای توصیف حقایق دینی به استدلال برای اثبات حقایق پرداخته می‌شود، ائمه هدی ولایت را توصیف کردند، اما ما در صدد هستیم اثبات کلامی و عقلی آن را انجام دهیم، اثبات حقایق به‌صورت عقلانی نفرت انگیز است. 

پناهیان بیان کرد: توصیف به محسوسات بر‌می‌گردد و تحول اساسی این است که باید در تبلیغ دین پدید بیاوریم، با توصیف ذوقی و علمی می‌توان به این مهم پرداخت، باید از انگ اصول‌گرا بودن به واقع‌گرا بودن رسید و نگرش مردم را تغییر داد.

منبع:فارس

نظر شما