شناسهٔ خبر: 67300385 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سازمان ملل:

صادرکنندگان تسلیحات به اسرائیل  شریک نسل‌کشی فلسطینیان هستند

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: دسترسی مردم غزه به آب و غذا و خدمات بهداشتی در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. سازمان ملل با اشاره به آمار‌های مربوط به وضعیت جاری، هشدار داد که با توجه به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری، شرکت‌هایی که در ارسال سلاح برای اسرائیلی‌ها به این باریکه نقش دارند، در معرض خطر شراکت در نقض جدی حقوق بشر بین‌المللی و مشارکت در نسل‌کشی مردم غزه قرار دارند. 
دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد درباره وضعیت وخیم انسانی در غزه اعلام کرد که برخی از خانواده‌ها در جنوب نوار غزه هر دو یا سه روز تنها یک وعده غذا می‌خورند، در حالی که سایر خانواده‌ها نیز به تقسیم غذا با یکدیگر وابسته‌اند. فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد در کنفرانس خبری در این مورد تأکید کرد هزاران نفر از آوارگان جنوب نوار غزه از نداشتن دسترسی به سرپناه، خدمات درمانی، آب، غذا و فاضلاب رنج می‌برند. این دفتر بین‌المللی ادامه داد دسترسی به آب بسیار کم بوده و مردم برای دریافت آب باید ساعت‌های طولانی در صف بایستند و مجبور هستند از آب دریا برای مصارف خانگی استفاده کنند. در بخش دیگری از بیانیه این دفتر تأکید شده با توجه به انباشت فاضلاب، بیماری‌های واگیردار در غزه شیوع یافته و به دلیل فقدان بهداشت، حشرات، جوندگان و مار‌ها در مناطق مسکونی زیاد شده‌اند. معاون سخنگوی سازمان ملل متحد تاکید کرد محدودیت‌های ایجاد شده برای دسترسی همچنان به‌طور جدی ارسال کمک‌های بشردوستانه و خدمات ضروری به سراسر غزه را با مشکلات شدید مواجه کرده و لازم است عملیات بشردوستانه به طور کامل در نوار غزه تسهیل شده و تمام موانع در این روند رفع شود. وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه ضمن تأکید بر عدم دسترسی ۹۸درصد کودکان این باریکه به آب آشامیدنی، اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ بیش از ۳۱۰پزشک را نیز در این باریکه بازداشت کرده است. 
 نبود تمایز بین نظامیان و غیرنظامیان
دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد که نیرو‌های صهیونیست ممکن است مکرراً قوانین جنگ را نقض کرده باشند و بین غیرنظامیان و نظامیان در غزه تمایز قائل نشده باشند. گروهی از کارشناسان سازمان ملل به تولیدکنندگان اسلحه و مهمات درباره مشارکت در انتقال تسلیحات به رژیم صهیونیستی هشدار دادند و گفتند این امر می‌تواند آن‌ها را در نقض حقوق بشر و نقض قوانین بین‌المللی شریک کند. این گروه متشکل از ۳۰ کارشناس، از جمله چندین گزارشگر ویژه سازمان ملل، اعلام کرد سازندگان تسلیحات و تأمین‌کننده اسلحه به رژیم صهیونیستی باید انتقال تجهیزات جنگی خود را حتی اگر آن‌ها تحت مجوز‌های صادراتی موجود اجرا شوند، متوقف کنند. این کارشناسان در بیانیه‌ای اعلام کردند: «این شرکت‌ها با ارسال سلاح، قطعات، اجزا و مهمات به نیرو‌های اسرائیلی، خطر شریک شدن در نقض جدی حقوق بشر بین‌المللی و قوانین بین‌المللی بشردوستانه را برای خود ایجاد کرده‌اند.» این کارشناسان سازمان ملل همچنین گفتند: «از زمانی که دیوان بین‌المللی دادگستری ماه گذشته میلادی اسرائیل را به توقف حمله نظامی خود به رفح در جنوب نوار غزه و در یک حکم اضطراری متهم کرده، خطر همدستی شرکت‌های تولید‌کننده سلاح در نسل‌کشی مردم غزه افزایش یافته است.» در ادامه این بیانیه آمده است: «در این زمینه، ادامه انتقال تسلیحات به اسرائیل ممکن است به‌عنوان کمک آگاهانه برای عملیات‌هایی تلقی شود که با حقوق بشر بین‌المللی و قوانین بین‌المللی بشردوستانه مغایرت دارد و ممکن است منجر به منفعت از چنین کمک‌هایی شود.»

نظر شما