شناسهٔ خبر: 67300376 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

واشینگتن: آماده مذاکره با مسکو درباره معاهده استارت جدید هستیم

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

امریکا در شرایطی که از یک سو به حمله اوکراین به روسیه چراغ سبز نشان داده، همزمان از آمادگی برای گفتگو درباره خطرات هسته‌ای در چارچوبی برای معاهده استارت جدید سخن گفته است. 
مقامات امریکایی اعلام کردند که واشینگتن به کی‌یف این اختیار را داده از تسلیحاتی که در اختیار اوکراین گذاشته، برای ضربه زدن به نیرو‌های روسی که از آن سوی مرز حمله می‌کنند، استفاده کند و این فقط به نیرو‌هایی که در منطقه نزدیک خارکیف هستند، محدود نمی‌شود. این تغییر موضع تنها چند هفته پس از آن اتفاق می‌افتد که ایالات متحده در پاسخ به حمله فرامرزی به شهر خارکیف، بی‌سرو‌صدا به کی‌یف برای حمله به داخل روسیه چراغ سبز نشان داد. در آن زمان، مقامات امریکایی تأکید کردند که این سیاست از جمله محدودیت‌های دیگر، فقط به منطقه خارکیف محدود است. پالیتیکو در این مورد نوشت که از آن زمان نیرو‌های اوکراینی حداقل یک بار از سلاح‌های امریکایی برای حمله به روسیه استفاده و اهدافی را در شهر بلگورود منهدم کردند و موفق شدند حمله روسیه را خنثی کنند. اما مقامات اوکراینی و دیگر کشور‌های اروپایی، امریکا را تحت فشار قرار داده‌اند تا محدودیت‌های خود را حتی بیشتر از این کاهش دهد و به اوکراین اجازه حمله به هر نقطه در داخل روسیه را بدهد. اظهارات جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا در این زمینه حائز اهمیت است. او گفته بود که موافقت با اوکراین برای استفاده از تسلیحات امریکایی علیه خاک روسیه به هر مکانی که نیرو‌های روسی در سراسر مرز باشند، گسترش یافته است. مشاور امنیت ملی امریکا ادامه داد: «اگر روسیه از خاک خود به اوکراین حمله کند یا در شرف حمله باشد، منطقی است که به اوکراین اجازه دهیم به نیرو‌هایی که از آن سوی مرز به این کشور ضربه می‌زنند، حمله کند.» 
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری در جریان سفر به ویتنام گفت که مسکو در بحبوحه بحث در غرب در مورد احتمال کاهش آستانه استفاده از تسلیحات هسته‌ای، در حال بررسی ایجاد تغییراتی در دکترین هسته‌ای خود است. سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا با توجه به اظهارات پوتین در مورد احتمال تغییرات در دکترین هسته‌ای روسیه به اسپوتنیک گفت: «واشینگتن آماده برقراری ارتباط در مورد خطرات هسته‌ای و کنترل تسلیحات با روسیه است، بدون اینکه موضوع را به درگیری اوکراین مرتبط کند.» وی در پاسخ به اینکه موضع امریکا درباره دورنمای برنامه‌ریزی برای یک نشست دوجانبه با روسیه چیست، گفت: «ایالات متحده بار‌ها به روسیه تصریح کرده که ما آماده گفتگو در مورد خطرات هسته‌ای و چارچوبی برای جایگزینی معاهده استارت جدید هستیم.» وی ادامه داد: «روسیه هر بار با استناد به حمایت مستمر ایالات متحده از اوکراین، صراحتاً پیشنهادات ما را رد کرده است. ما همچنان آماده گفتگو با روسیه در مورد خطرات هسته‌ای و کنترل تسلیحات هستیم و هرگز این گفتگو‌ها را به اوکراین مرتبط نکرده‌ایم.»

نظر شما