شناسهٔ خبر: 67299994 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

گزارش خبرگزاری فرانسه از تردید ایرانیان در رأی دادن یا ندادن

در حالی که تنها یک هفته تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، ایرانیان در مورد اینکه آیا رأی دادن آنان منجر به بهبود مسائل اقتصادی خواهد شد یا خیر، اختلاف نظر دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «تابناک» به نقل از فرارو، در ادامه گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است: ایرانی‌ها در ۲۸ ژوئن (۸ تیرماه) به پای صندوق‌های رأی می‌روند تا از بین شش نامزد - پنج محافظه‌کار و یک اصلاح‌طلب - جانشین ابراهیم رئیسی را انتخاب کنند که ماه گذشته در سانحه سقوط هلیکوپتر جان خود را از دست داد.

این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که ایران با فشار‌های اقتصادی و تحریم‌های بین المللی دست و پنجه نرم می‌کند.
 
حمید حبیبی، صاحب مغازه ۵۴ ساله در بازار بزرگ تهران می‌گوید: آن‌ها قول تغییر می‌دهند، اما کار زیادی انجام نمی‌دهند.

او گفت: من مناظره‌ها و کمپین‌ها را تماشا کرده ام؛ آن‌ها به زیبایی صحبت می‌کنند، اما باید حرف‌های خود را با عمل حمایت کنند. حبیبی علیرغم بدبینی خود قصد دارد هفته آینده رأی دهد.
 
نامزد‌ها دو مناظره برگزار کرده‌اند که هر کدام متعهد شده‌اند تا با چالش‌های مالی که بر جمعیت ۸۵ میلیونی کشور تأثیر می‌گذارد، مقابله کنند.
 
فریبا، ۳۰ ساله که یک فروشگاه اینترنتی دارد، می‌گوید: وضعیت اقتصادی هر روز بدتر می‌شود و من هیچ پیشرفتی را پیش بینی نمی‌کنم. او گفت: صرف نظر از اینکه چه کسی برنده شود، زندگی ما تغییر نخواهد کرد.
 
برخی دیگر مانند یک نانوای ۵۷ ساله همچنان امیدوار هستند. وی با تلقی رأی دادن به عنوان یک وظیفه شرعی و ملی گفت: تغییر قطعی است.
 
یک زن خانه دار ۶۱ ساله هم به خصوص در مورد ترکیب نامزد‌ها ابراز تردید کرد. او گفت: به سختی تفاوتی بین این شش نفر وجود دارد. نمی‌توان گفت که هیچ یک از آن‌ها به گروه دیگری تعلق دارند.
 
یک مادر ۵۳ ساله هم قصد دارد به نامزدی که قوی‌ترین طرح اقتصادی را دارد، رأی دهد. وی گفت: جوانان با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

در انتخابات ۲۰۲۱ که رئیسی را به قدرت رساند، بسیاری از رأی دهندگان دور ماندند و در نتیجه نرخ مشارکت کمی کمتر از ۴۹ درصد به دست آمد.
 
مهدی، مغازه دار ۲۶ ساله، گفت که تنها در صورتی رأی خواهد داد که یک نامزد ثابت کند که فرد مناسب است.
 
این انتخابات در زمانی پرتلاطم برگزار می‌شود که جنگ در غزه بین اسرائیل و گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس، همراه با تنش‌های دیپلماتیک مداوم بر سر برنامه هسته‌ای ایران در جریان است.
 
یک زن چادری که آن را یک انتخاب شخصی می‌داند هم گفت: فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس جمهور شود. مهم این است که آن‌ها واقعاً چه کاری انجام می‌دهند. برای من مهم نیست که آن‌ها عمامه دارند یا نه. آن‌ها باید انسانی رفتار کنند.

نظر شما