شناسهٔ خبر: 67299918 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تصویب قانون منع پوشش بیگانه در تاجیکستان

در تازه‌ترین اقدام، مجلس علیای تاجیکستان روز چهارشنبه ۱۹ ژوئن لایحه ممنوعیت شرکت کودکان در جشن‌های دو عید فطر و قربان و همچنین حجاب اسلامی را تصویب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «تابناک» به نقل از یورونیوز، بررسی این طرح که حجاب به سبک مسلمانان ساکن خاورمیانه را هدف قرار داده است، از هشت مه آغاز شده بود.
 
بنابراین نمایندگان مجلس علیای تاجیکستان در مصوبه خود، واردات، فروش، پوشیدن و تبلیغ آنچه را که «لباس‌های بیگانه با فرهنگ تاجیکستان» نامیده‌اند، ممنوع کردند.
 
در این مصوبه از سبک حجابی که از خاورمیانه وارد آسیای میانه شده به عنوان نماد «اسلام‌گرایی افراطی» نام برده شده است.
 
پیش از این، مجلس نمایندگان تاجیکستان (مجلس سفلی) لایحه ممنوعیت حجاب را در ۸ ژوئن تصویب کرده بود.
 
اگرچه پوشیدن برقع در تاجیکستان ممنوع شده است اما زنان این کشور می‌توانند روسری‌های خود را به سبک سنتی به سر داشته باشند.
 
بر اساس اصلاحاتی که در قانون تنظیم سنت‌ها و جشن‌ها صورت گرفته است، زنانی که از این قانون پیروی نکنند ۷۴۰ دلار جریمه می‌شوند. همچنین جریمه اشخاص حقیقی که از این قانون تخطی کنند معادل ۵ هزار و ۴۰۰ دلار است.
 
مقام‌های دولتی و مذهبی در صورت تخطی از این قانون با جریمه‌های بسیار بالاتری به ترتیب ۳ هزار و ۷۰۰ دلار و ۵ هزار و ۶۰ دلار مواجه می‌شوند.
 
پیش از با وجود محدودیت‌ها در مورد حجاب در نهادهای عمومی تاجیکستان، هیچ مصوبه‌ای در این کشور وجود نداشت که پوشش اسلامی را ممنوع کند.
 
از سال ۲۰۰۷ گزارش‌ها از تاجیکستان حاکی از تلاش‌های مستمر مسئولان این کشور برای اجرای ممنوعیت حجاب اسلامی است، به گونه‌ای که وزارت آموزش و پرورش این کشور هم حجاب اسلامی و هم پوشیدن دامن کوتاه به سبک غربی را برای دانش‌آموزان ممنوع کرد. این ممنوعیت در نهایت به همه مؤسسات دولتی گسترش یافت.
 
در سال‌های گذشته، مبارزه با پوشش اسلامی بانوان مسلمان به طور رسمی در کوچه‌ها و خیابان‌ها و مراکز اداری و تجاری تاجیکستان از سوی اعضای کارگروه‌های ویژه «تبلیغ فرهنگ ملی بانوان تاجیک» به بهانه «مقابله با فرهنگ بیگانه» تشدید شده است.
 
دولت تاجیکستان در سال ۲۰۱۸ یک کتابچه راهنمای ۳۷۶ صفحه‌ای منتشر کرد که در آن تعیین شده بود زنان تاجیک برای مناسبت‌های مختلف چه لباسی باید بپوشند.
 
همچنین در تاجیکستان ریش‌های بلند برای مردان نیز به صورت غیررسمی ممنوع است. به گفته برخی از منابع خبری، هزاران مرد در دهه گذشته مجبور شده‌اند که خلاف میل خود ریش‌هایشان را بتراشند.

نظر شما