شناسهٔ خبر: 67299827 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی نفت اعلام کرد

بهبود ضریب بیمه‌ای صندوق‌های نفت با بهره‌برداری الفین کنگان و فاز نخست فراسکو

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت گفت: پیشرفت‌های حاصل‌شده در پتروپالایش کنگان و واحدهای پایین‌دستی آن ازجمله طرح توسعه الفین، با عبور از پیشرفت ۹۶‌درصدی، افتخاری دیگر برای کشور رقم زده‌ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شانا به‌نقل از صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، عبدالحسین بیات در بازدید از طرح‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در جنوب کشور شامل ترمینال ذخیره‌سازی و صادرات مواد نفتی و پتروشیمیایی فراسکو، ال‌ان‌جی، پتروپالایش کنگان، طرح توسعه الفین کنگان، سه واحد پتروشیمیایی نگین مهستان، آلای مهستان و سروش مهستان در جنوب کشور، بیان کرد: جهش تولید که رکن اصلی شعار امسال است، از مسیر ظرفیت‌های مردمی و بخش‌های غیردولتی محقق خواهد شد که پتروپالایش کنگان و واحدهای پایین‌دستی آن، نمونه‌ای از جهش تولید در بخش‌های غیردولتی هستند.

وی با اشاره به راه‌اندازی بخش تولید نیتروژن در خلال بازدید از طرح پتروپالایش کنگان، گفت: یوتیلیتی طرح‌ها با ۹۱ و ۴۲ درصد، متناسب با پیشرفت پروژه در حال اجراست.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق بازنشستگی صنعت نفت در گزارش مدیران پروژه‌ها در نشست شورا، تصریح کرد: پیشرفت واحد الفین شرکت پتروشیمی کنگان در مدت‌زمان سه سال، از ۵۸درصد به ۹۶درصد و به مرحله پیش‌راه‌اندازی رسیده است.

بیات افزود: پیشرفت ۳۸درصدی این پروژه در حالی انجام شده که صندوق هم‌زمان در حال تأمین منابع برای پرداخت‌های حوزه بیمه‌ای و تعهدهای بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری خود نیز بوده است؛ ازاین‌رو پیشرفت‌های فیزیکی، بیانگر توان گروه اقتصادی در حوزه تأمین منابع از بازارهای بانکی و سرمایه نیز هست.

وی بیان کرد: پتروپالایش کنگان مانند پالایشگاه آبادان نقطه عطفی در صنعت نفت پتروشیمیایی و پتروپالایشگاهی خواهد شد که سال‌ها از آن به‌عنوان پیشرفتی ستودنی یاد خواهند کرد.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در بخشی دیگری از این نشست با بیان اینکه اکنون هیچ بخشی از منابع صندوق‌ها در شرایط راکد قرار ندارد، گفت: در صندوق نفت و در بستری غیردولتی و مردمی، منابع در مسیر ایفای تعهدات قانونی یا در مسیر سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرند؛ ۸۰درصد سرمایه‌گذاری صندوق‌ها معطوف به بخش انرژی است و براساس گزارش‌های آینده‌پژوهی، سبد سرمایه‌گذاری صندوق‌ها متنوع‌تر خواهد شد.

بیات با اشاره به‌ سختی کار در مناطق عملیاتی و پیشرفت‌های روی‌داده، اعلام کرد: فقط خداوند متعال می‌تواند پاداشی متناسب با تلاش‌های جهادگرانه این افراد بدهد.

حمید قادری، مدیرعامل پتروپالایشگاه کنگان نیز در این نشست و در خلال بازدید میدانی، تازه‌ترین وضع طرح‌های این مجتمع صنعتی را تشریح کرد و توضیح داد: این طرح‌ها براساس زمان‌بندی معاونت پروژه‌های شرکت اهداف، در حال اجرا هستند.

ارشیا انصاری، معاون پروژه‌های شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و دبیر شورای عالی پروژه‌ها نیز گفت: شورای عالی پروژه‌ها با هدایت منابع به‌سوی طرح‌ها و پروژه‌های نزدیک به راه‌اندازی، تلاش می‌کند با واردکردن طرح‌ها به چرخه درآمدی، از سودآوری آن‌ها برای دیگر پروژه‌ها استفاده کند.

بهمن زمانی، مدیرعامل شرکت توسعه‌ای پتروشیمی کنگان، ارسلان دیلم‌صالحی، مدیرعامل پتروشیمی سروش، سیامک زمانی‌پور، مدیرعامل پتروشیمی نگین‌ مهستان، اصغر توکلی، مدیرعامل آلای مهستان، و دین‌محمد ایمانی، مدیرعامل شرکت ایران ال‌ان‌جی هم به‌صورت جداگانه تازه‌ترین وضع پیشرفت را در نشست شورای پروژه‌ها تشریح کردند.

براساس این گزارش، وضع طرح‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در جنوب کشور به شرح زیر است:

- حجم پیشرفت احداث واحد الفین شرکت توسعه پتروشیمی کنگان از ۵۸درصد در سال ۱۴۰۰، به بیش از ۹۶درصد.

-­ پیشرفت HDPE از ۷.۱۵درصد، به بیش از ۸۱درصد.

- پیشرفت پتروشیمی سروش مهستان از ۱۸درصد، به بیش از ۸۳درصد.

- پیشرفت پتروشیمی نگین مهستان از ۱۳.۹۹درصد، به بیش از ۷۶درصد.

- پتروشیمی آلای مهستان که فعالیت احداث آن از ۱۴۰۰ آغاز شده است، در سه سال ۴۷.۳درصد پیشرفت داشته است.

- پیشرفت بخش‌های یوتیلیتی و مخازن دوجداره فازهای دوم و سوم نیز هرکدام به‌ترتیب ۹۱ و ۴۲درصد بوده است.

- پیشرفت پایانه نفتی فراسکو از ۱۳.۹۹ به بیش از ۷۲درصد رسیده است (فاز نخست آن آماده راه‌اندازی است).

 این پروژه‌ها در قالب طرح خلق منابع پایدار برای صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت انجام شده‌اند و امسال و سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

همچنین با بهره‌برداری از این طرح‌ها، به‌تناسب درآمد صندوق‌ها افزایش می‌یابد و بهبود درآمدی صندوق‌ها از محل‌های پایدار، ضریب پشتوانه بیمه‌ای صندوق‌ها را تقویت خواهد کرد.

نظر شما