شناسهٔ خبر: 67299320 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پرونده هفته سوم کورس اسبدوانی بندرترکمن بسته شد+ فیلم

گرگان- ایرنا- روز دوم و پایانی هفته سوم کورس بهاره - تابستانه اسبدوانی بندرترکمن امروز جمعه در مجموعه سوارکاری این شهرستان در ۶ دور به مسافت‌های هزار، هزار و ۱۰۰ و نیز هزار و ۲۰۰ متر با شرکت ۴۹ راس اسب‌ از نژاد ترکمن، دوخون و تروبرد در کلاس‌های مختلف برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز خبرنگار ایرنا در دور اول کورس امروز، هشت راس اسب از نژاد ترکمن کلاس پنج (۵۶ تا ۷۰ امتیاز) بیشتر از سه ساله در مسافت هزار و ۲۰۰ متر داخل دپار (خط استارت) قرار گرفتند که اسب «آی گزل ارمشی» با چابکسواری «امیر مخدومی» زودتر خط پایان را پشت‌سر گذاشت و اول شد.

در این دور اسب‌های «شیلان امید» و «اسپارتاکوس ترکان» به ترتیب با چابکسواری «محمدرضا نوری» و «یاسر آموت» به ترتیب دوم و سوم شدند.

در دور دوم اسب‌های نژاد دوخون کلاس پنج (۶۱ تا ۷۵ امتیاز) بیش از سه ساله برای مسافت هزار و ۲۰۰ متر در دپار قرار گرفتند که در پایان این دور، از بین هشت راس اسب شرکت کننده، اسب‌های «سکویا سرداری»، «بسن گنبد» و «سرین» با چابکسواری «رضا ایمری»، «کیوان قلرعطا» و «مبین کم» به ترتیب اول تا سوم شدند.

دور سوم امروز ویژه اسب‌های نژاد دوخون میدان آزاد کلاس بیش از سه ساله با حضور هفت راس اسب در مسافت هزار متر در دپار برگزار شد که اسب‌های «آلتون صحرا» با چابکسواری «یاسر آموت» اول، «شایلر» با سوارکاری «بنیامین جرجانی» و «آنا ماریا» با چابکسواری «بهرام بینایی» به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

اسب‌های نژاد دوخون مبتدی نبرده بیشتر از سه ساله در دور چهارم به مسافت هزار متر با هم رقابت کردند که از میان هفت چابکسوار نشسته بر روی اسب‌های این دور، «مبین کم»، «امیر مخدومی» و «بنیامین جرجانی» به ترتیب اسب‌های «جواهر بندر»، «ماه پیشانی» و «آسنا گل» را زودتر از بقیه از خط پایان عبور دادند و اول تا سوم شدند.

دور پنجم ۹ راس اسب نژاد ترکمن کلاس چهار (۷۱ تا ۸۵ امتیاز) بیش از سه ساله برای مسافت هزار متر وارد دپار شدند که «حمله امید» با چابکسواری «بنیامین جرجانی»، «مردان عاشوری» با چابکسواری «محمدرضا نوری» و «آنا قوش جابر» با سوارکاری «رامین قهرمانی» با پشت سر گذاشتن سایر اسب‌های این دور زودتر از خط پایان عبور و اول تا سوم شدند.

دور ششم و پایانی دومین روز هفته سوم کورس بهاره - تابستانه بندرترکمن ویژه اسب‌های نژاد دوخون کلسیفاید استیکس کلاس هفت (۳۰ تا ۴۵ امتیاز) بیش از سه ساله در مسافت هزار و ۱۰۰ متر با حضور ۱۰ اسب برگزار شد که در پایان اسب‌های «لوسی»، «الو» و «آرزی» به ترتیب با چابکسواری «بنیامین جرجانی»، «محمدامین توماج» و «عبدالحلیم قبادی» مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در رقابت‌های امروز «بنیامین جرجانی» که از دور دوم تا ششم بر روی اسب‌های مختلف نشسته بود، با ۲ قهرمانی در دورهای پنجم و ششم، یک نایب قهرمانی در دور سوم، یک مقام سومی در دور چهارم و یک مقام چهارمی در دور دوم به عنوان برترین چابکسوار معرفی شد.

در پایان مسابقات امروز به مالکان، مربیان و چابکسواران اسب‌های برتر در مجموع هفت میلیارد و ۹۳۵ میلیون ریال جوایز نقدی اهدا شد.

مسابقات امروز با عنوان یادبود «نورجان‌حاجی‌ میرابی»، «تویجان‌حاجی سقلی» و «موخی‌حاجی تراج» از پیشکسوتان این رشته برگزار شد.

هفته چهارم کورس اسبدوانی بندرترکمن با توجه به برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در هشتم تیر ماه، پنجشنبه و جمعه هفته بعد آن (۱۴ و ۱۵ تیر) و در صورت کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم که براساس اعلام وزارت کشور این مرحله در صورت احتمال برگزاری در ۱۵ تیر خواهد بود، مسابقات پنجشنبه و جمعه بعد دور دوم احتمالی (۲۱ و ۲۲ تیر) برگزار خواهد شد.

مسابقات اسبدوانی در شهرستان بندرترکمن که از آن به‌ عنوان یکی از پایتخت‌های سوارکاری کشور یاد می‌شود، سال‌هاست که در قالب کورس فصول مختلف باحضور جمع زیادی از علاقه‌مندان به این رشته ورزشی برگزار می‌شود.

مسابقات سوارکاری در بین مردم گلستان بویژه ترکمن‌ها علاقمندان زیادی دارد و این رخداد ورزشی بیش از یک دهه است علاوه بر بندرترکمن در ۲ شهرستان آق‌قلا و گنبدکاووس این استان نیز برگزار می‌شود.

نظر شما