شناسهٔ خبر: 67299248 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

قاضی‌زاده در مناظره: دغدغه اصلی زنان ما حجاب نیست

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید مراقب باشیم ادبیات غلط ما را اسیر نکند زیرا زن پیشران و روش حل مسائل است. دغدغه بانوان ما هم حجاب نیست و این یک ظلم تاریخی به زن است در حالیکه دغدغه اصلی با نوان تبغیض در فرصت‌ها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم،‌ سومین مناظره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، از دقایقی قبل با حضور 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری و با موضوع «فرهنگی اجتماعی»  آغاز شد.

سوالات کارشناسان در بخش اول مناظره به شرح زیر است:

پرسش مردمی: برای مهدهای کودک ارزان قیمت چه برنامه‌ای دارید؟

پرسش مردمی: برای آینده جوانان و ازدواجشان چه برنامه‌ای دارید؟

پرسش مردمی: چگونه باید اعتراضمان به وضعیت را نشان دهیم که جزو اغتشاشات نشویم و حقمان را هم بگیریم؟

لیلا مجدانی (کارآفرین و جامعه شناس زنان): راهکارتان برای آسیبهای سبک زندگی اسلامی چیست؟

سمیرا فتح اللهی (مدیر کانون جوانی جمعیت): حل مساله آمار بالای سقط جنین در کشور را جزو راه حلهای حل مشکل جمعیت می‌دانید؟

فاطمه (رحمانی فعال حوزه زنان): در برابر پدیده بی حجابی غیر از رویکرد فرهنگی چه راهکاری مدنظرتان است؟

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول سومین مناظره تلویزیونی گفت: امروز روز تولد دختر کاپشن صورتی با گوشواره قلبی که در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان به شهادت رسید، است که نماد خشونت غرب انسان خوار است.

وی افزود: خانواده بنیاد جامعه ما و کانون تعالی انسان است و ایران هم جامعه خانواده محوری است و زن هم ستون خانواده است. من به برخی برخوردهای شعاری با موضع زن که در موقع انتخابات صورت می‌گیرد کاری ندارم؛ این سوء استفاده  انتخاباتی است.

.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: زن بزرگترین سرمایه اجتماعی ما است و ما هیچوقت در تاریخ نگاه ابزاری به زن نداشته‌ایم. حاصل نگاه ابزاری به زن عاقبتش در فرهنگ غرب دیده می‌شود و موج شده الان آنها مجبور به بازگشت به فرهنگ‌های خانواده محور شده‌اند.

قاضی‌زاده عنوان کرد: شهید رئیسی در سازمان ملل همه دنیا را به بازگشت به ارزش خانواده دعوت کرد لذا ما هم باید با جنبش‌های هم ارزش با خودمان ائتلاف کنیم. دلیل ندارد در هر ائتلافی تمام ارزش‌های جنبش‌های کشورها را قبول داشته باشیم. مثلا در حوزه عدالت با کشورهای چپ هم ارزش هستیم برخی از کشورها مذهبی‌تر هستند در حوزه خانواده بر همان مبنا ائتلافاتی انجام دهیم.

وی افزود: باید مراقب باشیم ادبیات غلط ما را اسیر نکند زیرا زن پیشران و روش حل مسائل است. دغدغه بانوان ما هم حجاب نیست و این یک ظلم  تاریخی به زن است در حالیکه دغدغه اصلی با نوان تبغیض در فرصت‌ها است که باید آن را از بین ببریم.

اعتبار یک میلیاردی به زوج‌های جوان می‌دهیم

قاضی‌زاده هاشمی در بخش‌ دوم صحبت‌های خود اظهار داشت: امروز کمی از زمان عقبیم و حرف‌هایی می‌زنیم که 20-30 سال پیش موضوع زنان بود و امروز زنان ما از آن عبور کرده‌اند. امروز قدرت اصلی ما زنان هستند. حرف زنان این است که تبعیض علیه زنان به معنی محدود بودن زیرساختها و فرصت‌ها علیه‌شان برداشته شود.

وی افزود: الان بیش از 94 درصد زنان ما باسوادند و بسیاری از آنها سواد دانشگاهی دارند ولی نرخ بیکاری آنها 56 درصد است چون مشاغل ما مردسالارانه تعریف شده است. الان 3.5 میلیون ورزشکار داریم که 40 درصدش زنان هستند؛ چقدر از امکانات ورزشی ما برای زنان است؟ شهید رئیسی سواحل را آزادسازی کرد خوب حالا چرا نباید فضایی را داشته باشیم که زنان ما بتوانند ورزش‌های آبی انجام دهند؟ فضاهای ورزشی ما باید به فضاهای مردانه،‌ زنانه و خانوادگی تقسیم شود.

.

قاضی‌زاده عنوان کرد: جنس زن و مرد متفاوت است؛ نظام برنامه‌ریزی ما برای زنان و مردان باید متفاوت باشد. ما تنها کاری که کردیم زن و مرد را در مدارس جدا کردیم. در حالی که باید متناسب‌سازی امور هم صورت بگیرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مسئله اصلی جوانان ما این است که دولت آاز آنها در تشکیل خانواده حمایت کند. در دولت خانواده اعتباری برای خانواده‌ها در نظر گرفتیم. یک میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه که می‌تواند در اشتغال یا تامین جهیزیه یا ازدواجش استفاده کند و یا در حوزه دیگری سرمایه‌گذاری کند. مهد کودک قانون دارد و همه مکلف هستند وقتی بانوی با فرهنگ بکار می‌گیرند مهد کودک ارزان قیمت ایجاد کنند. اگر زمینه بارداری و فرزندآوری را آسان کنیم همه خانم‌ها علاقمندند که حداقل دو فرزند داشته باشند.

***

سوالات کارشناسان در بخش دوم به شرح زیر است:

برنامه شما برای شبکه اینترنت داخلی چیست؟

چه برنامه ای برای نظارت بر فضای مجازی بدون ایجاد محدودیت برای کسب و کارهای آن لاین دارید؟

برنامه شما برای ساماندهی فضای مجازی چیست؟

سیاست شما برای مواجه با فیلترینگ به ویژه شبکه های اجتماعی پرمخاطب چیست؟

چقدر به ابعاد سواد مجازی توجه دارید؟

بهترین قاضی برای فیلترینگ عرف جامعه است

قاضی‌زاده هاشمی در بخش سوم صحبت‌های خود درباره برنامه‌اش در حوزه رسانه و فضای مجازی عنوان کرد: اینترنت یک کالای اساسی است و همه به آن نیاز دارند و یکی از بهترین مشاغل زنانه هم مشاغل اینترنتی هستند.

وی افزود: دولت هوشمند و اقتصاد دیجیتال بدون اینترنت ممکن نیست؛ نقد مسئولان و نظارت بر مسئولان هم بدون اینترنت امکان ندارد اتفاق بیفتد.

این نامزد انتخابات عنوان کرد: باید اینترنت سریع و با کیفیت و امن داشته باشیم. ما چند مشکل در حوزه اینترنت داریم یکی از آنها این است که  زیرساخت مناسب اینترنت توسعه پیدا نکرده حدود یک دهه توسعه زیرساخت‌ها متوقف بوده است. موضوع دوم محدودیت‌های فکر نشده  و سوم هم کمبود نیروی انسانی متخصص در این حوزه است زیرا تا کسی متخصص می‌شود به بیرون از کشور مهاجرت می‌کند چون در آنجا درآمد بالایی دارد.

.

قاضی‌زاده گفت: در دولت سیزدهم تلاش‌هایی در حوزه توسعه زیرساخت‌های اینترنت کردیم و پروژه فیبر نوری با گستردگی بالا شروع شده است و باید ادامه پیدا کند. سرعت اینترنت ثابت و همراه هم افزایش یافته است البته این رشد به دلیل استفاده از فیلترشکن‌ها ملموس نیست چون سرعت اینترنت را کاهش می‌دهد. البته محدودیت‌ها موثر نبوده؛ تلگرام 40 میلیون مشترک دارد و نشان می‌دهد که محدودیت‌هایی که گذاشتیم موثر نبوده است. یک جاهایی افراط کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در خیلی از کشورهای جهان دسترسی به سایتهای مستهجن راحت نیست و آنجاها باید برخورد کرد.در حوزه دسترسی به سایت‌های مستجهن باید با قاطعیت برخورد کنیم اما در برخی حوزه‌ها با عقلانیت برخورد نکردیم که موجب مردم آزاری شده است.

قاضی‌زاده اظهار داشت: بهترین قاضی برای فیلترینگ عرف جامعه است؛  برای اینکار مدل‌هایی هم در داخل و خارج کشور هست. باید در این ماجرا خود خانواده‌ها درگیر شوند و خود آنها این کنترل را انجام دهند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: باید وارد بحث حکمرانی اینترنت در جهان شویم و هم در حوزه تولید محتوا و هم در حوزه پهنای باند فعال شویم. در این حوزه دولت سیزدهم کارهای خوبی در حوزه فضایی صورت داده که باید دنبال شود.

باید وارد حکمرانی اینترنت شویم

قاضی‌زاده هاشمی در بخش چهارم صحبت‌های خود عنوان کرد: مردم که این صحبت‌های ما را می‌شنوند با خودشان می‌گویند انگار اینها فرزندان ما را فرزندان خود نمی‌دانند. هرچه ما برای فرزندان خود و سلامت فکری و روحی و روانیشان انجام می‌دهیم باید برای فرزندان مردم هم انجام دهیم. ما قرار است خادم این مردم باشیم تا آنها آرام زندگی کنند. به نظرم برخی صحبت‌ها از سر بی مسئولیتی است.

وی ادامه داد: ما باید سرعت توسعه امکانات را افزایش دهیم. دوستان توهین می‌کنند، بکنند ولی بی انصافی نکنند؛ به آمار مراجعه کنند و ببینند در این 2 سال و 10 ماه دولت آقای رئیسی چه اتفاقات بزرگی رخ داده است. یک سوال دارم؛ اصلا کل فیلترینگ را برداریم و همه چیز را به پلتفرم‌های خارجی ببریم؛ اگر خواستند یکدفعه همه حساب‌های ما را ببندند چه کنیم؟ اگر کسی کلاهبرداری کرد چه کنیم؟ مگر عکس حاج قاسم را اجازه داد اینستاگرام منتشر شود؟

.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: چرا الان کسی از اوبر و آمازون در ایران صحبت نمی‌کند چون توانسته‌ایم پلتفرم‌های خوبی توسعه بدهیم و مردم احساس نیاز نمی‌کنند. عدم سرمایه  گذاری دولت برای ایجاد شبکه‌های اجتماعی بزرگ و موثر و جهانی باعث شده است که عقب بیفتیم.

وی تاکید کرد: باید باید با توسعه روابط با کشورهای همپیمان خودمان پلتفرم‌های بزرگ ایجاد کنیم و ما باید وارد حکمرانی اینترنت در دنیا شویم. در دولت سیزدهم اقداماتی خوبی در این حوزه انجام شده است و ما چندین ماهواره برای این کار به فضا پرتاب کرده‌ایم. اگر اقدامی نکنیم دیگران شاخصها و استانداردهای خود را برما تحمیل می‌کنند. لذا باید در این حوزه سرمایه‌گذاری جدی انجام دهیم.

***

سوالات مردمی و کارشناسان در بخش سوم مناظره به شرح زیر است:

پرسشهای مردمی: راهکاری هست که فیلمهایی ساخته شود که مشکلات جامعه را نشان دهد ولی سیاه نمایی نشود؟

مجید شاه حسینی: در دولت سیزدهم طرح ناتمامی تهیه شد برای سینما و فضای مجازی و نمایش خانگی تا حقوق معنوی را تامین کند. سیاست شما در این مقوله چیست؟‌آیا این حقوق را به رسمیت می شناسید؟ و قانونی تدوین میکنید؟

طالبی: چه تدبیری دارند که فضای افسردگی را از بین ببرند و آنچه داریم را به مردم نشان دهند؟

شرفخانلو: برای پیوست فرهنگ به طرحهای توسعه ای و اقتصادی چه برنامه ای دارید؟

سبحانی‌ نسب: برای امنیت فرهنگی ما چه فکری کردید؟

گل علی بابائی: برنامه های شما برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حمایت از نویسنده ها چیست؟

باید فضا را باز کنیم و به فعالیت هنرمندان جهت دهیم

قاضی زاده هاشمی در بخش پنجم صحبت‌های خود گفت: دولت ما باید نقش پیشرانی خودش را در تولیدات فرهنگی ایفا کند و باید حوزه فرهنگ مورد حمایت دولت‌ها قرار گیرند.

وی افزود: امروز فرهنگ ما مورد هجمه دشمنان است. مصری‌ها سریالی مثل حشاشین می‌سازند و تاریخ ما را آنگونه که می‌خواهند روایت می‌کنند. این بخاطر خلأ و کم کاری است که در عرضه فرهنگ خودمان انجام داده‌ایم.

قاضی‌زاده عنوان کرد: حتما از آثار بزرگ و فاخر حمایت می‌کنیم. ما یک تاریخ پرشکوه داریم و مثل خیلی از کشورهای دنیا نیستیم که مجبور به افسانه سرایی باشیم. رقبای ما اسطوره سازی می‌کنند چون اسطوره ندارند. قهرمانان تاریخی بزرگی داریم؛ شهدا قهرمانان بزرگ ما هستند و همگی قابل روایت هستند. دیگران قهرمان ندارند و می‌خواهند برای خودشان قهرمان بسازند ولی ما قهرمان داریم و باید آنها را روایت کنیم و آنها را به جهانیان معرفی کنیم.

.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: من مطمئن هستیم اگر آثار فاخر تولید کنیم در خارج کشور هم بیننده پیدا می‌کند. ایران فرهنگی بزرگ از غرب چین تا شمال آفریقا را در بر می گیرد و نباید بین خودمان و آنها دیوار بکشیم. باید جاده فرهنگی ابریشم را راه اندزی کنیم و هویت خودمان را که مورد هجوم غرب قرار گرفته با تیکه بر هنرمندان به جهان و منطقه عرضه کنیم.

وی تصریح کرد: ما توانستیم گفتمان مقاومت را به دانشگاه‌های آمریکا برسانیم و حتما اگر تلاش کنیم و می توانیم میراث ایرانی را هم به جهان عرضه کنیم. باید فضا را باز کنیم و دولت باید با تزریق منابع به فعالیت‌های هنرمندان جهت دهد.

دولت به کتاب و سینما و تفریح خانوار یارانه بدهد

امیرحسین قاضی‌زاده در بخش ششم اظهاراتش طی سخنانی گفت: ما باید به مردم و اهالی فرهنگ اعتماد کنیم. آنها این حوزه را بهتر از ما می‌شناسند و این حوزه یک حوزه تخصصی و فرهیختگی است و خیلی از سیاست‌مداران از حوزه فرهنگ سر در نمیاورند و جایی که سیاست‌مداران حاکم شوند با تزریق بی‌دلیل منابع مالی باعث انحراف در پایین دست می‌شوند و نه تنها کمک می‌کنند که یک عنصر ایمانی و فرهنگی رشد کند بلکه به او صدمه هم می‌زنند.

وی افزود: ما باید بپذیریم که دیگر صداوسیما تنها بازیگر حوزه فرهنگ ما نیست و پلتفرم‌ها جای زیادی را گرفتند و در عرصه فرهنگ فعال هستند. ما باید تلاش کنیم که با تفاهم با جامعه فرهنگی امور فرهنگی را پیش ببریم و این تنها با اعتماد و سپردن کار به دست اهالی فرهنگ و نظامات خودکنترلی ممکن نیست.

قاضی‌زاده عنوان کرد:‌ در فضای مجازی اگر کسی تولیدی داشت و فیلم کمدی فاخری توانست بسازد باید حتما سهمی از فروش پهنای باند به او بدهیم تا این کار رونق پیدا کند. رشد تولیدات فرهنگی تنها با مردمی سازی محقق خواهد شد. ما در بنیاد شهید با کمک گروه‌های مردمی و خانواده ایثار و شهادت توانستیم رویدادهای مختلف فرهنگی را با کار سپاری به مردم برگزار کردیم و بسیار هم با کیفیت‌تر و ارزان‌تر تمام شد.

.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: دولت باید از خرید محصولات فرهنگی حمایت کند و به کتاب، سینما و تفریح خانوار ایرانی یارانه بدهد. ما یک کارت هوشمند خانوار ایرانی طراحی کردیم تا در این چارچوب به خانوار ایرانی به شکل پلکانی یارانه بدهیم.

فاضی‌زاده گفت:‌ دولت وظیفه دارد کاری کند که عموم مردم به محصولات فرهنگی، تفریحی و سفر دسترسی پیدا کنند و ما یک برنامه حمایتی برای اینها داریم. متاسفانه ظاهرا در این برنامه کسی قرار نیست دولت آقای روحانی را گردن بگیرد. ما فکر می‌کنیم باید از جلسه بعد مجبوریم بین دستاوردهای دولت نهم و دهم آقای احمدی نژاد و دولت آقای خاتمی مقایسه کنیم شاید دوستان گردن بگیرند. اینکه ما کارنامه ندهیم و چیزی گردن نگیریم. خب قبلا ما یک جایی بودیم و مردم باید عملکرد قبلی ما را ببینند و با عملکرد دیگران مقایسه کنند.

***

دختران ما از ریاکاری مسئولان ناراحتند

قاضی‌زاده هاشمی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: خانواده بزرگ ایران تاریخ غنی و شگرفی دارد. ما مردم با یاری هم سختی را گذراندیم، ما یک ملت هستیم و همه با هم ایران را ساختیم. امروز هر جریانی که بخواهد بین ما جدایی بیاندازد خیرخواه ملت نیست. هرکس بخواهد به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی خدشه وارد کند از ما نیست.

وی افزود: این هیاهوهای کاذب هرچند پر سر و صدا مشکلی را حل نمی‌کند. علی رغم اینکه دولت شهید رئسی نقاط قوتی داشت اما اهالی فرهنگ انتطار داشتند و ما قول می‌دهیم در ادامه این مسیر در دولت خانواده اهالی فرهنگ بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: صندوق حمایت از هنرمندان و فعالان گردشگری و فعالان رسانه را تقویت خواهیم کرد. بودجه صداوسیما به 24 هزار میلیارد تومان رسیده است؛ با این توجه که به سمت تولید محصولات فاخر برود.

.

وی ادامه داد: با ایجاد فرهنگ کارت خانوداه یک کارت اعتباری سالانه به خانواده ایرانی می‌دهیم تا از محصولات فرهنگی و خدمات سفر و ورزش با انتخاب خود استفاده کنند. زیرساخت‌های تفریحی و گردشگری خانواده را با رویکر برخورداری عادلانه زنان از این امکانات توسعه می‌دهیم و یک مرکز توسعه گردشگری جهانی خانواده برای گسترش گردشگری عفیفانه جهانی ایجاد می‌کنیم.

قاضی‌زاده گفت: نمی‌گذاریم اقتصاد دیجیتال دچار مشکل شود. لایحه جامع رسانه را دنبال می‌کنم و پای اجرای آن می ایستم. من هم به نوبه خودم قول می‌دهم نه از منتقدان خود و خانواده‌ام شکایت کنم و نه مانند برخی آنها را بی شناسنامه و بی‌هویت خطاب کنم.

وی در پایان گفت: نان برخی در حل نشدن مشکلات است و از بیست سال پیش بیان برخی مشکلات نقل محافل است و وقتی برخی دولت‌ها می خواهند مشکلات را حل کنند سر و صدا می کنند. وقتی دولت دهم موضوع ورود زنان به ورزشگاه را مطرح کرد برخی در مجلس طرح سوال کردند و رئیس جمهور را به مجلس کشدند. اگر امروز می‌بینیم دختران ما با مشکل مواجه‌اند به دلیل آن است که از ریاکاری مسئولان ناراحتند وگرنه عفیف هستند.

انتهای پیام/

نظر شما