شناسهٔ خبر: 67299143 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

کشف کوزه‌های باستانی متعلق به ۳۳۰۰ سال پیش از لاشه یک کشتی غرق‌شده در سواحل اسرائیل

باستان‌شناسان می‌گویند در جریان یک بررسی معمول نفت و گاز توسط یک شرکت فعال در حوزه انرژی در دریا، کوزه‌هایی پیدا شده است که گمان می‌رود قدیمی‌ترین محموله به دست آمده از لاشه یک کشتی غرق‌شده در دریای مدیترانه باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ وزارت آثار باستانی اسرائیل اعلام کرده است که این کوزه‌های دست‌نخوره متعلق به هزاره دوم قبل از میلاد توسط دوربین‌های زیردریایی‌های روباتیک شرکت «انرجین» کشف شده است.

این شناورها در حال جستجو برای یافتن منابع انرژی احتمالی در سواحل اسرائیل بودند که در حدود ۹۰ کیلومتری خط ساحلی اسرائیل در عمق ۱۸۰۰ متری آب به بقایای لاشه کشتی برخوردند کردند.

کارشناسان اداره آثار باستانی اسرائیل می‌گویند به نظر می‌رسد این کشتی غرق‌شده «اولین و قدیمی‌ترین» کشتی از نوع خود در منطقه باشد.

یعقوب شارویت، رییس بخش اکتشافات دریایی سازمان آثار باستانی اسرائیل، در این باره گفت: «این کشف نشان می‌دهد که ملوانان در آن زمان از خورشید و ستاره‌ها برای جهت‌یابی و تعیین مکان جهت عبور از بخش‌های عمیق و دورافتاده دریا استفاده می‌کردند».

وی با بیان اینکه در محل کشف لاشه کشتی تا جایی که چشم کار می‌کند فقط آب قابل دیدن است، گفت: «دریانوردان به همین خاطر نمی‌توانستند برای یافتن مسیر خود به مشاهده نقاط خشکی تکیه کنند.»

آقای شارویت اضافه کرد: «به نظر می‌رسد کشتی در نتیجه یک حادثه بحرانی غرق شده باشد: یا به دلیل طوفان و یا در جریان یک دزدی دریایی، حادثه‌ای شناخته‌شده در اواخر عصر برنز».

دکتر کارنیت بهارتان، مقام ارشد محیط زیست شرکت انرجین، گفت که دوربین‌های موجود در زیردریایی‌های این شرکت چیزی را پیدا کردند که در ابتدا به نظر می‌رسید «تعداد زیادی کوزه در بستر دریا باشند».

در حال حاضر تنها دو عدد از کوزه‌ها به سطح آورده شده‌اند، چرا که فرایند لازم برای جلوگیری از آسیب به آن‌ها یا آثار باستانی دیگر در اطرافشان به تجهیزات خاصی نیاز داشت.

این کوزه‌ها گمان می‌رود متعلق به مردمان قوم باستانی کنعان در خاورمیانه باشند که در سواحل شرقی مدیترانه زندگی می‌کردند.

سازمان آثار باستانی اسرائیل می‌گوید که کشتی شکسته، که به نظر می‌رسید ۱۲ تا ۱۴ متر طول داشته باشد، در زیر بستر گل‌آلود دریا مدفون شده و صدها کوزه در آن نقطه روی هم ریخته بودند.

گفته می‌شود که کشتی و محموله کاملاًپ سالم به نظر می‌رسیدند.

دکتر بهارتان با توصیف این لاشه کشتی به به‌عنوان یک «کشف واقعاً هیجان‌انگیز»، گفت که تا کنون تنها دو کشتی با محموله غرق‌شده دیگر در دریای مدیترانه مربوط به اواخر عصر برنز یافت شده‌اند که به لحاظ زمانی متاخرتر و محل آن‌ها در منطقه‌ای بسیار دورتر از این کشتی در نزدیکی سواحل ترکیه بوده‌اند.

وی اضافه کرد: «بر اساس مکان و عمق لاشه‌های کشف‌شده قبلی فرض آکادمیک تاکنون این بود که تجارت در آن زمان با حرکت ایمن از بندری به بندر دیگر در نزدیکی خط ساحلی و به طوری که خشکی در تیررس باشد، انجام می‌گرفت».

این در حالی است که این کشتی در فاصله‌ای بسیار دورتر از ساحل پیدا شده است و به همین خاطر کشف جدید به گفته او «درک ما از توانایی‌های دریانوردان باستانی را تغییر می‌دهد».

منبع: یورونیوز

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما