شناسهٔ خبر: 67299109 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

با هدف ارتقای توان تخصصی علاقه‌مندان نسخ خطی؛

کارگاه آموزشی نسخه‌شناسی در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد

کارگاه آموزشی نسخه شناسی با حضور علی صادق زاده، کارشناس اسناد و نسخ خطی کتابخانه ملی در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، کارگاه آموزشی نسخه شناسی با حضور علی صادق زاده، کارشناس اسناد و نسخ خطی کتابخانه ملی؛ پروانه رضاقلیزاده، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان و جمعی از علاقه مندان نسخ خطی و کتابداران استان در کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان طی سخنانی در آغاز این دوره آموزشی اظهار داشت: اصالت و پیشینه تاریخی هر ملت به مکتوبات و نسخ آن باز می گردد، لذا شناخت درست و اطلاع دقیق از متون نگاشته شده در اعصار مختلف در تجزیه و تحلیل هویت تاریخی جوامع اثرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به ساماندهی بیش از ۸۷۴ نسخه کتاب در بخش نسخ خطی کتابخانه مرکزی اردبیل گفت: این منابع قدیمی در فضایی متناسب با استانداردها از لحاظ نور، دما و درجه رطوبت نگهداری می شود.

رضاقلیزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حال دیجیتال سازی کتاب ها و همچنین فهرست نویسی این کتاب ها هستیم تا بتوانیم نسخه تصویری این کتاب ها و منابع تاریخی را در اختیار پژوهشگران و محققان قرار دهیم.

علی صادق زاده نیز در ابتدای این کارگاه آموزشی اظهار داشت: نسخه شناسی به معنای عام، مهارت و دانشی است که به واسطه آن می توان نسخه های خطی را از جهات مختلف توصیف و معرفی کرد.

وی افزود: تجزیه و تحلیل مسائل و موضوعات خطی توسط نسخه شناس صورت می گیرد که با تخصص خود می تواند محتوای کتب خطی و مواردی همچون نوع خط، جنس کاغذ، تاریخ کتابت، تزئینات و سایر جنبه های فیزیکی و مادی آن را تشخیص دهد.

کارشناس نسخ خطی کتابخانه ملی تصریح کرد: دامنۀ این علم از شناختِ پیشینه کتاب به معنایِ دقیق آن، فراتر می رود تا جنبه های متنوّعی از شناختِ تاریخی را نیز در برگیرد.

وی خاطرنشان کرد: مواردی چون پیشنیۀ اختصاصیِ دستنویس مورد نظر (همان نسخه)، تاریخِ گزارش متون، سرگذشتِ کاتبان کتاب ها (نسخه نویسان و کنشگران تولید کتاب دستی و چاپی)، تاریخ مخازن نسخه های خطی، تاریخ مخازن و مجموعه ها و گردآورندگان نسخه های خطی از مهم ترین مواردی است که توسط متخصص حوزه نسخه شناسی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در تشریح ابعاد مختلف علم نسخه‌شناسی گفت: این اطلاعات مربوط به فیزیکِ نسخه بوده و همچنین شرایط نگهداری نسخه‌های خطّی از بررسی‌های این علم است.

علی صادق زاده اضافه کرد: نسخه‌های خطی به‌علت قدمت و همچنین جنبه‌های هنری در مجموعه‌های جداگانه در کتابخانه‌ها و موزه‌ها نگهداری می‌شوند؛ زیرا شرایط استاندارد، درجه حرارت، میزان رطوبت باید کنترل شود، همچنین آفت زدایی شوند و از طرفی در معرض تابش نور خورشید و اشعه مادون قرمز و ماوراءبنفش نباشند.

نظر شما