شناسهٔ خبر: 67298950 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

گزارش سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری

تحریریه جهان صنعت نیوز

جمعه شب؛ اول تیر ۱۴۰۳ سومین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع فرهنگی در ساختمان شیشه‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس سیاسی جهان صنعت نیوز، سومین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، جمعه شب؛ اول تیر  ۱۴۰۳ دقایقی پیش پس از اقامه نماز توسط نامزدهای ریاست جمهوری با اجرای مهدی خسروی گوینده خبر آغاز شد و طبق اطلاع‌رسانی که از قبل انجام شده چهار ساعت به طول خواهد انجامید.

مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پور محمدی شش کاندیدای تایید صلاحیت شده هستند که در این مناظره شرکت کردند. هر نامزد ریاست جمهوری، در برنامه مناظره‌های انتخاباتی، فرصت ۱۰۵۰ دقیقه‌ای برای تبلیغات خواهد داشت.

در جدول زیر می‌توانید از زمان دو مناظره دیگر که قرار است در تاریخ‌های دوشنبه ۴ تیر و سه‌شنبه ۵ تیر برگزار شود مطلع شوید و و با کلیک بر روی مناظرات بقرگزار شده محتوای آن‌ها را مرور کنید.

شماره صندلی کاندیداها از قبلبه این شکل پیش‌بینی شده بود: شماره یک پورمحمدی. شماره دو قالیباف. شماره سه پزشکیان. شماره چهار جلیلی. شماره پنج قاضی زاده هاشمی. شماره شش زاکانی.

******

سوالات بخش اول؛ «سبک زندگی»

برنامه شما برای در اختیار قرار دادن مهدکودک ارزان قیمت چیست؟
چه برنامه ای  برای آینده جوانان و ازدواج دارید.
مردم چگونه اعتراض خود به مساله ای نشان داده که تعییر به اغتشاش نشود؟
برای حل مساله سقط جنین چه برنامه ای دارید؟
برای مقابله با پدیده بی حجابی، غیر از راهکار فرهنگی چه راهکاری دارید؟

******

پورمحمدی: ما هنوز زنان را باور نداریم

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول سخنان خود، اظهار کرد: امام خمینی (ره) صفحه جدیدی در تاریخ ایران با حضور زنان رقم زدند. امام راحل زنان را به همه عرصه‌های جتماعی وارد کرد و انقلاب و جنگ را با حضور زنان سامان داد.

وی افزود: سه دیدگاه درباره حضور زنان در عرصه اجتماعی وجود دارد. یک دیدگاه حضور ابزاری، نمایشی، برای جذابیت، لجام گسیخته است که زنان ما آن را نمی‌پذیرند و آن را طرد کرده‌اند. دیدگاه دیگر حضور حداقلی، به ضرورت و اضطرار است که اگر فرصتی برای کنار گذاشتن زن مان فراهم شود از آن استفاده می شود. یک نگاه امام که حضور واقعی، جدی و تاثیرگذار، باوقار و حفظ شئونات است و سبک زندگی طراز اسلام و نظام اسلامی است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: در جمهوری اسلامی زنان پیشرفت‌های بسیار زیادی داشتند اما به جایگاه واقعی خود رسیده‌اند؟ مجلس شورای اسلامی می‌خواهد برای همه جامعه تصمیم بگیرد. آیا سهم زنان در مجلس باید ۱۵-۱۴ نفر باشد؟ این همه زن شایسته، متخصص، فرهیخته، فعال و مبتکر داریم و نباید برای خود تصمیم بگیرند؟ هنوز به زنان اعتماد نداشته و آنها را باور نداریم. انتظار داریم آنها ما را قبول داشته باشند و سبک زندگی ما را بپذیرند و به حوزه‌های دیگر سوق پیدا نکنند؟ دیگران دارند کعبه آمال جوانان و زنان ما را در هالیوود، بالیوود و نتفلیکس تعیین می کنند؟ برنامه ای ندرایم؟‌ سبک زندگی ما را آنها باید تعیین کنند؟

پورمحمدی خاطرنشان کرد: فرهنگ زنان عقلانیت، عاطفه و لطافت و رضایت و انتخاب است، اما عده ای زبان اعتماد و رضایت را با زبان تهدید و باتوم اشتباه گرفته‌اند. اگر زبان فرهنگ جای خود را به زبان باتوم بدهد، جوابش فحش، ناسزا و درشت‌گویی است. نمی‌شود با خشونت و تحمیل با زن رفتار کرد. برادر عزیزم شهید سلیمانی گفت این دختران و پسران، فرزندان ما هستند. من پورمحمدی که در دوره‌ای ناچار بودم بخاطر مسئولیت‌های خشن و تلخ، اشدا علی الکفار باشم، امروز می گویم بر زنان و جوانانمان باید رحماء بینهم باشیم و در برابر آنها ذلیل باشیم و خاکسار باشیم، چنانچه برادر شهیدمان شهید رئیسی این چنین با مردم عمل کرد و پاسخ شایسته را دریافت کرد؛ درود بر او.

قالیباف: عدالت جنسیتی در اولویت کار ما است

محمدباقر قالیباف در بخش «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» گفت: بدون شک خانواده مهمترین جایی است که باید مورد توجه دولت ها باشد و ما به آن توجه داریم.

وی تاکید کرد: اگر ایران قوی می خواهیم به خانواده قوی احتیاج داریم؛ اگر خانواده عنصر و سلول اصلی جامعه ما است زن محور این حرکت در خانواده است.

قالیباف بیان کرد: نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم اما عدالت جنسیتی در اولویت کار ما است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت نقش زنان گفت: امروز در خانواده زن به عنوان مادر، همسر و تربیت کننده فرزندان و مادرخرج در خانه است؛ زنان  جبران همه کاستی ها و بی‌تدبیری، اشکال و مشکلات اقتصادی از سطح ملی تا خانواده را انجام می‌دهد.

وی با بیان این‌که «مادر غم‌خوار خانواده است»، افزود: مادر داده شغل و زندگی و مشکلات فرزندانش را دارد حتی بعد از آن که فرزندش ازدواج کند.

قالیباف ادامه داد: انقلاب، امام(ره) و شهدا این فرصت را فراهم کرد که خانم‌ها در اجتماع حضور پیدا کنند.

وی بیان کرد: قول می دهم در دولت «خدمت و پیشرفت» زنان را در دوراهی «زن خانه دار» باشد یا اینکه در جامعه حضور پیدا کند؛ بدون شک باید زمینه حضور هر دو را برای زنان فراهم کرده تا خودشان انتخاب کنند.

قالیباف با بیان این‌که «عنصر فرهنگ، زنانه ترین عنصر است»، گفت: در نشست‌ها و جلسه ها برای تصمیم‌گیری پیرامون موضوعات مروبط به زنان، ما مردان دور میز نشسته و بعضا بدون حضور آن ها تصمیم‌گیری می کنیم.

وی با اشاره به نقش زنان در دوران کرونا گفت: در آن دوران، زنان در خانواده پرستار، مسئول اقتصاد و معلم بچه‌ها بودند؛ زن پیشران پیشرفت ایران عزیز ما است.

پزشکیان: امروز برخورد ما در جامعه با قشر زنان، اخلاقی نیست

مسعود پزشکیان در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول سخنان خود با اشاره به نقطه نظرات سایر نامزدها درباره جایگاه زنان در کشور گفت: اینگونه که ما می‌گوییم باید وضع خیلی خوب می‌شد، اما نمی دانم چگونه شد که اوضاع زن و دختر در جامعه به این شکل درآمد. به تصور من قدم اول از مدرسه و مهد کودک شروع می‌شود و ما باید از این مرحله کار را آغاز کنیم و نگاه برابر و توانمندی‌های این عزیزان را از مدارس و مهد کودک‌ها آموزش دهیم.

وی افزود: ریشه مسائلی که درباره زنان مطرح می‌شود، در مدرسه است و چنانچه در مدارس آموزش‌های لازم ارائه شود، دیگر این تنش‌های و مشکلات اجتماعی به وجود نمی‌آید.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به فقدان همسرش در ۳۲ سال پیش اظهار کرد: من و همسرم چهار فرزند داشتیم و هر دو همزمان درس می‌خواندیم؛ یک شب من کشیک بودم او از فرزندان‌مان نگهداری می‌کرد و شب دیگر من بچه‌ها را نگه می‌داشتم و او کشیک می‌داد و ما با هم بالا آمدیم و می‌توانستیم با هم کارهای خود را انجام دهیم و در ابتدا نیز این نگاه وجود داشت.

پزشکیان عنوان کرد: وقتی در خیابان‌ها برخوردهایی را که با دختران و زنان اتفاق می‌افتد، می‌بینیم، زمانی که نسبت به این رفتارها اعتراض می‌کنیم و گاهاً نیز پرونده‌هایی برای ما درست می‌کنند؛ واقعیت این است که این بچه‌ها، دختران و خانم‌ها را ما تربیت کرده‌ایم نه بیگانگان؛ به جای اینکه خودمان را نقد کنیم که چرا این اتفاق افتاده است، در بیرون برخوردهایی با دختران می‌کنیم که نمی‌توان پذیرفت چنین برخوردهایی می‌تواند مشکل را حل کند. اگر می‌خواهیم مشکل را حل کنیم باید برگردیم و ببینیم چه کرده‌ایم که این اتفاقات افتاده است.

وی با انتقاد از معطل ماندن رسیدگی به لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار، گفت: خیلی وقت است که لایحه تامین امنیت زنان و جلوگیری از خشونت علیه زنان در مجلس مانده است و ما هنوز نتوانستیم موضوع خشونت علیه زنان را حل کنیم. ما همچنان نتوانستیم جایگاه زنان را درست کنیم اما الان که اوضاع خوب است می‌گوییم که ما به زنان احترام می‌گذاریم در حالی که احترام باید در عمل و در واقعیت اجتماعی صورت بگیرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: وقتی حقوق زنان را در جامعه نادیده می‌گیرند، باید حداقل صدای‌مان بلند شود و بگوییم که چرا دارید این کارها را می‌کنید؛ خداوند به رسول خدا(ص) می‌گوید که اگر با اخلاق بد با مردم رفتار می‌کردی آنها دور تو جمع نمی‌شدند. امروز برخورد ما در جامعه با این قشر اخلاقی نیست و در تئوری نیز هرچه بگوییم آنی نیست که در عمل باید باشد.

پزشکیان با تاکید بر اینکه این نگاه ماست که باید اصلاح شود و نهایتاً نیز باید بازگردیم و ببینیم که چگونه در مدرسه، محله و مسجد این‌ها را چگونه آموزش دادیم که به اینجا رسیده‌اند، اظهار کرد: سبک زندگی را از مدارس می‌توان تغییر داد، اما مدارس ما از سویی به این دلیل که معلمان بازآموزی ندارند و حقوق آنها کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد و از سوی دیگر میان مقاطع مختلف از نظر آموزش تبعیض وجود دارند و این تبعیض باعث می‌شود که افرادی را تربیت کنیم که وقتی به جامعه می‌روند عقده‌ای می‌شوند و با هم می‌جنگند و نمی‌توانند با یکدیگر حرف بزنند و کنار یکدیگر بنشینند. ریشه این مسئله در مدارس است و اگر ما می‌خواهیم این مسائل درست شود باید به صورت ریشه‌ای به آنها بپردازیم و رفتار و نگاه خود را تغییر دهیم و در عمل و واقعیت با آنها برخورد کنیم؛ چرا که سخن از تئوری کار ساده‌ای است.

جلیلی: بسیاری از موفقیت‌های پس از انقلاب را مرهون زنان هستیم

سعید جلیلی در با موضوع فرهنگی -انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی- اظهار کرد: بسیاری از موفقیت‌های ما در پس از انقلاب و در طول تاریخش، مرهون زنان و نقش‌آفرینی که زن مسلمان در عرصه‌های مختلف داشته است.

وی افزود: در همین چند سال اخیر که دیدید دشمنان روی موضوع زن در ایران متمرکز شدند به چه دلیل بود؟ آیا این نقطه ضعف در کشور، فرهنگ و انقلاب ما بود یا یک نقطه قوت؟ معتقدم دلیلی که آنان روی این موضوع آنقدر متمرکز شدند این است که می‌دانند این یک نقطه قوت انقلاب اسلامی و مردم ایران است که با آن می‌تواند توانمندی و قدرت خود را به رخ بکشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: از آن طرف تمدن غرب که در همین امروز در موضوع زن به بن‌بست رسیده است و با چالش‌های جدی در این زمینه روبه‌روست، که آنان را به این بن‌بست رسانده است.

جلیلی تصریح کرد: همین کسانی که امروز دربرابر کشتار ده‌ها هزار زن در غزه و فلسطین سکوت می‌کنند و بلکه با قاتلان عکس یادگاری می‌گیرند، یکباره در موضوع زن در ایران بسیار فعال می‌شوند. از آقای مکرون تا آقای بایدن؛ چرا؟ چون شاهد هستند که اگر کشور ما چه در عرصه مقاومت و چه در عرصه پیشرفت موفق شده است به این دلیل بوده است که باقدرت یک الگوی جدید وارد صحنه کرده که مدلی به جهان نشان داده که آنان را متحیر کرده است.

وی افزود: آن چیزی که خیلی زنان ما از آن نگران هستند این است که چرا این نقش و موقعیت زن و نقش‌آفرینی او سانسور می‌شود؟ چرا دیده نمی‌شود؟ ما امروز در کشورمان موفقیت‌های بسیار بزرگ داریم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز زن در عرصه مختلف باحجاب و با عفت و باحیا یک نمونه دقیق و موثر را به جهان نشان می‌دهد.

قاضی‌زاده هاشمی: دغدغه زنان حجاب نیست، دغدغه آنان تبعیض در فرصت هاست

قاضی‌زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول سخنان خود با تسلیت شهادت دختر کاپشن صورتی اظهار کرد: خانواده واحد بنیادین جامعه ایرانی است. ایران مهد خانواده محوری است و زن ستون خانواده است. مردان ایرانی با بند بند وجود خود متوجه این موضوع هستند. برخوردهای شعاری و سیاسی به نگاه زن در انتخابات وجهه سیاسی دارد و سوءاستفاده انتخاباتی است. زن بزرگترین سرمایه اجتماعی ما است. هیچوقت در تاریخ نگاه ابزاری و جنسی به زنان نداشته ایم برخلاف جامعه غرب. در دو سال گذشته در ایتالیا خانوم ملونی با شعارهای توجه به زنان و خانواده پیروز شد.

وی ادامه داد: امروز باید میدان دار حمایت از خانواده در جامعه باشیم. یعنی کاری که شهید رئیسی در سازمان ملل انجام داد و باید با جنبش های خانواده محور جهان ارتباط برقرار کنیم و ائتلاف تشکیل دهیم. باید مراقب باشیم ادبیات غلط ما را اسیر نکند. زن یک فرصت و پیشران و روش حل مسائل است. دغدغه زنان حجاب نیست. بلکه دغدغه آنان تبعیض در فرصت هاست؛ حق هم دارند.

زاکانی: مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق مواجهه قانونی میسر نیست

علیرضا زاکانی با به تشریح دیدگاه‌های اجتماعی – فرهنگی‌اش پرداخت و با تسلیت سالگرد شهید مصطفی چمران و تبریک ولادت امام هادی (ع)، گفت:  دولت خدمت اساس کارش را اجرای قانون اساسی گذاشته است. بسیاری از حرف‌هایی که زده می‌شود، شعار است اما اسلام،‌زن و دختر را فرصت می‌داند نه مسئله.

وی از دو بسته در حوزه اجتماعی فرهنگی سخن گفت و افزود: رفاه را ناظر بر یارانه‌ها، معیشت، اشتغال، مسکن و ازدواج تنظیم کرده‌ایم. افزایش جمعیت با  محوریت خانواده دومین برنامه‌ام است. در نظام اسلامی خانواده یک سلول کنش‌مند است که دیگران را هم به کنش می‌کشاند. در بسته رفاه مشکلات و گره زندگی مردم باز می‌شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اقدامات اساسی را در بسته دوم نیز انجام می‌دهیم تا دغدغه مردم رفع شود. ارتقاء آزادی و امنیت و حجاب اجتماعی رکن سوم برنامه‌ام است. باید از کلی‌گویی و انتشار سخنان دیگران پرهیز کنیم. امام حریم خصوصی و عمومی جامعه  را مشخص کرده‌اند و تاکید کرده‌اند هیچ کس حق ندارد در حریم خصوصی افراد دخالت کند. در حریم خصوصی برخی دنبال چه می‌گردند؟

وی ادامه داد: حجاب هم شرعی و قانونی است اما نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام و مواجهه قانونی میسر نیست.

******

با زنان‌مان ستیز نکنیم

پورمحمدی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش اول سخنان خود، اظهار کرد: امروز در جامعه ما یکی از مسائل مهم پوشش و حجاب است. این یک دغدغه جدی است، حکم شرع و حکم قانون است. این سبک عرفی است که همه ما قبول داریم.

وی یادآور شد: بیش از ۴۰ سال است که همه داریم تلاش می‌کنیم تا برای این پوشش رسمی و اسلامی، هم قانع کنیم و هم سبک مناسبی را ترویج کنیم. از بیت‌المال هم بسیار هزینه کردیم؛ در عرصه‌های مختلف، در مدارس، در دانشگاه، در منابر و نظایر اینها، اما به آنچه مطلوب‌مان بود دست پیدا نکردیم.

پورمحمدی تاکید کرد: البته سطح توقع و مقایسه ما هم باید تعریف روشن داشته باشد که چقدر است، توقع و مقایسه‌مان چگونه است؟ این موضوع حساس و مهمی است ولی با تعاریف مختلف عده‌ای می‌گویند به آنچه می‌خواستیم دسترسی‌ پیدا نکردیم.

وی افزود: چه کسی مقصر است و باید توبیخ و مواخذه شود؟ بیشتر دست‌اندرکاران، مجریان، مربیان و سخنوران، امثال ما، مردم، جوانان، دختران یا بانوان ما؟ این مسئله بسیار مهم و حساس است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه به تهاجم فرهنگی به جدیت معتقدم، اظهار کرد: نگرانی اساسی باید در این زمینه داشته باشیم ولی واقعیت این است که بخش بزرگی از سبک‌های متفاوتی که ما نمی‌پسندیم، متاسفانه در جامعه وجود دارد، نه از باب اعتقادات که بیشتر به خاطر لج‌بازی و اعتراض است. باید به این موضوع توجه کنیم.

پورمحمدی یادآور شد: زنان و دختران ما نجیب و عفیف هستند. با زنان‌مان ستیز نکنیم. آیا اگر با زنان ستیز کنیم پیروز می‌شویم؟ آیا در خانه یا در جامعه اگر ستیز کنیم ما پیروز می‌شویم؟

وی تاکید کرد: همه بزرگان ما دغدغه حجاب و اخلاق و دین داشته‌اند اما می‌دانند و می‌دانیم این مسئله بسیار حساس و ظریف است. نمی‌شود بی‌برنامه، بدون حساب و کتاب و فقط با روشهای تند با آن برخورد کرد. جواب نمی‌دهد، این درست نیست.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید در همه‌جا حرمت زنان را حفظ کنیم و جایگاه زن ایرانی نقطه قوت و قدرت کشور ماست، اشتباه نکنیم. قرار من با بانوان و جوانان این است که اگر موفق به جلب رأی شما شدم این لایحه عفاف و حجاب که مورد بحث است، نحوه اجرایش مسئله دارد، نگرانی ایجاد شده است حتماً پس می‌گیرم و در دولت با کارشناسان و دلسوزان و بانوان بحث می‌کنیم که برای حل این مشکل چه راهکاری را تعقیب کنیم. متعهد می‌شوم به نحو درست دنبالش کنم و مطمئن هستم با هزینه‌ای بسیار کمتر موفق خواهیم شد.

قالیباف:  بدپوششی و بی‌حجابی افت خانواده و جامعه ما است

قالیباف  کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مرحله اول مناظره گفت: بدپوششی و بی‌حجابی افت خانواده و جامعه ما است و نباید اجازه دهیم که اتفاق بیفتد اما چگونه؟

وی توضیح داد: آقای پورمحمدی گفت لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرند اما این لایحه هنوز تبدیل به قانون نشده و در مسیر خودش است؛ همه بخش این لایحه به سمت کارهای ایجابی است.

قالیباف بیان کرد: وقتی می گوییم چگونه، منظور این است که نمی شود بدون احترام و با تنش و خشونت کاری کرد؛ قطعا هر کدام از این کارها محکوم است.

وی افزود: مسئولان مربوطه مثل مردم و جامعه و خانواده ها دغدغه ندارد. ۳۲ دستگاه مسئول با نقش فرهنگی و پیشگیری وجود دارد اما وظایفشان را انجام نمی‌دهند لذا همه چیز خلاصه در یک دستگاه و پلیس می شود. بعد اتفاقاتی می‌افتد که هیچ کدام از ما نمی‌پسندیم و نباید هم رخ داد و حتما هم باید جلوی این رفتارها را بگیریم.

قالیباف با اشاره به قانون جوانی جمعیت و خانواده گفت: ما با تصویب این قانون، روی بحث زن و خانواده ایستادیم. کلیات لایحه مبارزه با خشونت نیز در مجلس یازدهم تصویب شد و حتما در اولین فرصت در دستور مجلس قرار می‌گیرد.

وی به اقداماتش در شهرداری تهران در حوزه زنان اشاره و اظهار کرد: آن زمان مرکز مداخله برای زنان راه‌اندازی شد تا اگر مرد ناجوان‌مردی زنی را از خانه بیرون انداخت، او جایی برای ماندن در شب داشته باشد.

قالیباف یادآور شد: شهدخت برای دختران و شهربانو برای اوقات فراغت زنان و مهدکودک ها در تمام محلات راه اندازی شد تا حداقل دو ساعت زنان استراحتی کنند.

وی با بیان این‌که «شهر را با نگاه زنانه و نه نگاه مردانه و مردسالار مدیریت کردیم»، گفت: در حوزه اقتصاد زنان سرپرست خانوار را توانمند کردیم و  بیش از ۱۲۰ مرکز کوثر برای آن ها راه‌اندازی شد.

قالیباف با اشاره به عملکردش در پلیس گفت: عملکرد به گونه ای بود که زنان در پلیس در سلسله مراتب فرماندهی  درجه نظامی گرفت.

وی با بیان این‌که «جامعه هدف ما در برنامه هفتم خانواده است»، گفت: تاکید ما بر کوچک نشدن سفره خانواده برای حمایت از زن خانواده است.

قطعاً  با زور نخواهیم توانست حجاب را بر سر زنان بپوشانیم

پزشکیان در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش اول این مناظره که به بیان دیدگاه‌ها و همچنین اظهار نظر درباره برنامه‌های سایر نامزدها اختصاص داشت، در واکنش به اظهارات سایر نامزدها عنوان کرد: فکر کنم وضع خوب است اما نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد که نارضایتی در جامعه وجود دارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه من از نظر اعتقادی با هرگونه زورگویی یا برخورد خشن با هر انسانی مخالفم، گفت: چرا نسبت به برخوردهایی که در خیابان می‌شود یا اینکه خودروهای سواری توقیف می‌شود یا آنچه که در فضای مجازی به وجود می‌آید، اعتراض نکردیم؟ چرا کاری نکردیم که روند تغییر کند؟

پزشکیان با بیان اینکه «در اینکه خانواده باید تحکیم شود شکی نیست»، اظهار کرد: همه خانواده من اعم از عروس‌ها و خواهرانم با حجاب از نوع چادری هستند اما سوال این است که با این روند اگر کسی در بیرون نخواهد چنین پوششی داشته باشد باید با او برخورد کنیم؟ ما که نتوانسته‌ایم تا این سن آنها را هدایت کنیم و هزینه‌های زیادی نیز بابت مراکز تربیتی دینی و مذهبی صرف کرده‌ایم، اما هدف محقق نشده است، آیا تصور می‌کنیم با روش‌هایی که انتخاب کرده‌ایم می‌توانیم آنها را درست کنیم؟ آیا تصور می‌کنیم که برخورد کردن و گرفتن درست کردن است ؟ آدم از اینکه برخی رفتارها را می‌بیند، خجالت می‌کشد.

وی افزود: ما باید نگاه‌مان را نسبت به زنان و اینکه به دلیل جنسیت در رتبه ۲ قرار دارند و برای خانواده آفریده شده‌اند تغییر دهیم؛ زنان در اقتصاد، صنعت، علم و کارایی همراه مردان هستند و باید این جایگاه را در پست‌ها، مقامات به آنها بدهیم و عملاً نیز این موضوع را ثابت کنیم؛ الان که زمان رای گیری است همه می‌گوییم که ما فلان کارها را می‌کنیم، اما باید در عمل این موضوع را ثابت کنیم؛ در رابطه با خیلی از مسائل قصور داریم و باید نوع رفتارمان را تغییر دهیم به جای اینکه برخورد خشن بکنیم باید آسیب شناسی انجام دهیم که چرا دختران و زنان ما به این شکل در آمدند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: بعد از فوت همسرم برای اینکه بتوانم دخترم را هدایت کنم، بسیاری از اوقات در بحث با او کوتاه می‌آمدم؛ چراکه اگر می‌خواستم با زور و تحکیم با او رفتار کنم، اینی نمی‌شد که الان شده است؛ مجبور بودم با او کنار بیایم، بپذیرم و با او صحبت کنم. بدون گفت‌وگو و قانع کردن کار پیش نمی‌رود.

 پزشکیان با تاکید بر اینکه با زور، دستور و قانون نمی‌شود رفتار را عوض کنیم، عنوان کرد: همانطور که در گذشته نتوانستند با زور حجاب را از سر زنان ما بردارند، قطعاً ما با زور نخواهیم توانست حجاب را بر سر زنان بپوشانیم مگر اینکه رفتارمان را در آغاز مهد کودک و مدرسه و دانشگاه با رفتار تربیتی اصلاح کنیم و این کار نیز به سادگی نیست؛ نباید در مدرسه و دانشگاه افرادی را قرار داد که از نظر تربیتی و آموزشی علمش را ندارند و رفتارشان درست نیست و با دانشجو و محصل تحکیمی رفتار می‌کنند، به آنها حکم اخراج می‌دهند یا آنها را تعلیق می‌کنند؛ در این شرایط نمی‌توان انتظار داشته باشیم آنها ما را بپذیرند. با نوع رفتاری که داریم در حال عقده‌ای کردن دختران و جوانان هستیم؛ ما حق نداریم در خصوص حقوق شهروندی به دانشجویان، دختران و خانم‌ها زور بگویم.

جلیلی: حجاب لباس حضور اجتماعی زن است تا حریم خانواده حفظ  و تقویت شود

جلیلی در ۴ دقیه دوم بخش اول این مناظره گفت: نباید اجازه داد نقش پرشکوه زنان ایران در عرصه‌های مختلف سانسور شود. درباره اهمیت نقش زنان در پیشرفت کشور صحبت کردم . الان سوال این است که وظیفه دولت و رئیس جمهور اینجا چیست؟ زن، همه زنان ایران هستند و باید برای آن تعریف داشته باشیم. چرا نقش زنان خانه‌دار دیده نمی‌شود؟

وی ادامه داد: زنان خانه‌دار با ایجاد محیط امن و آرام در خانه، جوانانی تربیت کرده‌اند که موجب پیشرفت کشور شده و از سویی مانع آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، خودکشس و افسردگی شده اند و این‌ها مرهون ایفای نقش زنان در خانواده هستند. دولت اگر این نتیجه را می خواست با کارمندان خود انجام دهد، چقدر باید کارمند استخدام می کرد؟ آیا ایفای این نقش جای دیده شدن، تقدیر و پشتیبانی دارد یا ندارد؟ خیلی از هزینه‌هایی که به اسم مقابله با آسیب های اجتماعی یا در جهت پرورش جوانان انجام دهیم و هزینه‌هایی که به دستگاه دیوان سالاری تخصیص داده می شود ، خروجی آن خیلی کم یا صفر است این همه مادران توانسته‌اند این نتایج خوب را به ارمغان بیاورند و باید این هزینه اینجا انجام شود که ما برای ان برنامه داریم.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: چند میلیون زن سرپرست خانوار داریم که علاوه بر نقش مادری، جای کس دیگری را پر می کند که نقش که بسیار ارزمشند است و نباید نقش او دیده شود؟ یا زنان بدسرپرست که مشکلات خود را دارند  یا زنان عشایری و روستایی که پا به پای مردان  کارهای ارزشمندی انجام داده و به تولید و کشاورزی کمک می‌کنند و هم نقش مادرانه و همسرانه را هم دارند.

جلیلی با بیان این‌که «نقش همه این زن‌ها نباید سانسور شود»، تصریح کرد: دولت برای خانواده باید برنامه داشته باشد. طرح هایی مثل سفر و سبد غذایی داریم که برای تقویت خانواده است.

وی اظهار کرد: همه خانواده‌های ایرانی حتی خانواده‌هایی که زیاد ادعای مذهبی ندارند، خانواده برایشان خیلی مهم است. حجاب برای حضور اجتماعی زن است و لباس حضور اجتماعی زن است تا حریم خانواده حفظ  و تقویت شود.

قدرت اصلی امروز جامعه ما زنان هستند

قاضی زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش اول سخنان خود اظهار کرد: حرف هایی که میزنیم نشان می‌دهد از زمان عقب هستیم. قدرت اصلی امروز جامعه ما زنان هستند. مدیران اصلی جامعه زنان خانه دار و غیر خانه دار هستند. حرف اصلی آنان وجود تبعیض برای آنان در زیر ساخت‌ها و فرصت های شغلی است. به مدد انقلاب اسلامی بیش از نود درصد از زنان باسواد هستند و نیمی از آنان سواد دانشگاهی دارند. اما نرخ بیکاری زنان ۵۶ درصد است. چرا که مشاغل ما مردانه طراحی شده است. حرف هایی که اینجا می شنویم مرد سالارانه است.

وی ادامه داد: بانوان خواهان اجازه رشد هستند. دختران ما از پسرانمان در تحصیلات دانشگاهی جلوتر هستند. در هر آزمون استخدامی نیز جلوتر هستند. اندک کمی از امکانات ورزشی در اختیار زنان است. شهید رئیسی اقدامات خوبی در این باره انجام دادند. محیط های ورزشی و تفریحی ما باید به سن بخش مردانه، زنانه و خانوادگی تقسیم شود. اگر اقدام نکنیم عقب می‌مانیم. محدودیت هایی که برای بانوان بوجود آورده ایم را باید به آنان بدهیم.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: متاسفانه فقط مدارس را جدا کردیم. در حالی که بخش های دیگر مانند مشاغل دیجیتال را باید جداسازی و متناسب سازی کنیم. در دولت خانواده یک میلیارد تومان اعتبار قرض الحسنه برای خانواده های جوان ایرانی قرار داده ایم تا بر اساس خواست او می تواند در حوزه اشتغال، تهیه جهیزیه یا موضوع ازدواج از آن استفاده کند. در حوزه مهدکودک باید قانون جوانی جمعیت در آن اجرا شود و مهدکودک ارزان قیمت بوجود آوریم. اگر زمینه فرزندآوری آسان شود، تمام زنان ما علاقه مند هستند تا حداقل دو فرزند داشته باشند. باید تامین امکانات را انجام دهیم تا خانواده ها مجبور به سقط جنین نشوند.

زاکانی: جمع بین همسرداری و فرزندآوری و تربیت فرزندان کاملا شدنی است

زاکانی در بخش دوم از مرحله اول، گفت: به عنوان پدر سه دختر و همسر یک زن می‌گویم جمع بین همسرداری و فرزندآوری و تربیت فرزندان کاملا شدنی است. این‌ها موضوع‌شان این است که چرا ظرفیت عظیم جامعه زنان مورد غفلت قرار گرفته است؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقایان پزشکیان و پورمحمدی و دوستان ایشان که از دهه ۱۳۶۰ تا دهه ۱۳۹۰ کشور را اداره می‌کردند باید  پاسخ بدهند که چرا برای بانوان کار نکردید؟ با فرار به جلو نمی‌شود جواب معتبر داد. دختران و زنان، فرصت هستند. می‌توان تبعیض مثبت به کار گرفت.

شهردار تهران گفت: در شهرداری تهران از همه دوره‌های قبل، از بانوان بیشتر استفاده کرده‌ایم. به ۶۰۰ زن زندانی که آزاد شده‌اند خدمت ارائه می‌دهیم. زنان در داخل خانه و در جامعه امنیت و نقش می‌خواهند. اگر به آنان نقش داده نشود، کشور متضرر می‌شود. حل بخشی از مشکلات جامعه  به دست زنان رقم می‌خورد.

وی ادامه داد: ما باید بدویم و این ظرفیت را در خدمت شهر و کشور قرار دهیم و الگویی برای جهانیان درست کنیم.

زاکانی ادامه داد: آزادی حق مردم است و انقلاب اسلامی این حق را به مردم ایران داده است. به لطف الهی در تحقق اصول ۸، ۹، ۲۵ تا ۲۷ کاری می‌کنم تا با نهادسازی نوین، مردم کارشان بعد از صندوق‌های رای اثرشان بر نظارت مسوولان ادامه یابد. مردم نباید رای بدهند و بروند بلکه باید بر مسوولان نظارت کنند و مسوولان باید پاسخگوی عملکردشان در برابر مردم باشند.
ادامه دارد…

******

سوالات بخش دوم

برنامه شما برای شبکه اینترنت داخلی چیست؟
چه برنامه ای برای نظارت بر فضای مجازی بدون ایجاد محدودیت برای کسب و کارهای آن لاین دارید؟
برنامه شما برای ساماندهی فضای مجازی چیست؟
سیاست شما برای مواجه با فیلترینگ به ویژه شبکه های اجتماعی پرمخاطب چیست؟
چقدر به ابعاد سواد مجازی توجه دارید؟

انتقاد پورمحمدی از مافیای وی‌پی‌ان

پورمحمدی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش دوم سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع حکمرانی فضای مجازی، اظهار کرد: موضوع فضای مجازی و اینترنت و ارتباطات، بحثی است که ضرورت و اهمیتش برای همه پذیرفته شده است و در آن هیچ اختلافی نیست. فضای مجازی دنیای هزاررنگ فرصت‌ها و تهدیدات است. اول باید این فضا را شناخت و اهمیت آن را درک کرد و تهدیداتش را به خوبی ارزیابی کرد و روی فرصت‌هایش دست گذاشت.

وی افزود: ما باید اول به فرصت‌های فضای مجازی توجه کنیم. بدون این فضای مجازی دیگر زندگی امکان‌پذیر نیست. الان کودکان ما از ابتدای زندگی با موبایل و بازی‌های کودکانه در آن فضا، رشد کرده‌اند. دنیای آنان با دنیای ما متفاوت است. راهکار این نیست که ما برای مقابله با آسیب‌ها که بسیار هم نگران‌کننده است و همه ما را آزار می‌دهد خودمان را از فرصت‌ها محروم کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینکه صورت مسئله را پاک کنیم و فقط روی یک موضوع مثل فیلترینگ تمرکز کنیم که در مقطعی تصمیمی تا حدودی قابل‌توجه و درست بود که در خیلی از زمینه‌ها اینطور است که در مقطعی یک کار قابل دفاع است، اما استمرارش نگران‌کننده و مشکل‌ساز است.

وی یادآور شد: اینکه مافیای وی‌پی‌ان به میدان می‌آید، هم کیسه مردم خالی می‌شود، هم سرعت اینترنت محدود می‌شود و هم امنیت به مخاطره می‌افتد.

پورمحمدی یادآور شد: من در دولت یازدهم خودم در موضوع دولت الکترونیک و فضای مجازی تقریباً فعال بودم و کارهای بزرگی هم در این زمینه انجام دادم، در آن زمان تاکید جدی بر بخش خصوصی و غیره داشتم که همه جمع شویم و یک پیام‌رسان توانمند برای حل نیازهای داخلی و پاسخگویی و اینکه ما را در منطقه به قدرت برتر در این زمینه بدل کند و حداقل در عرصه جهان اسلام یک پیام‌رسان قابل‌قبول باشد، برسیم.

وی گفت: ارزیابی من این بود که توانایی طراحی چنین پیام‌رسانی را داریم اما متاسفانه تا دیدند در این زمینه سود وجود دارد و ظاهرش قشنگ است و بروز و ظهور دارد، هر دکانی، هر نهادی، هر موسسه‌ عمومی و خصوصی راه افتاد که پیام‌رسان درست کند؛ این اصلا مسئله و مشکل ما شد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: آن زمان گفتم حتی اگر الان مشکل داریم با یکی از پیام‌رسان‌های بین‌المللی که البته آنوقت پیشنهاد اولم غربی نبود، شرقی بود، صحبت اولیه شد اما با بهانه‌های بسیار کوچک کسانی‌که حاضر بودند شریک ما شوند، سهم شراکت خوبی به ما بدهند و دانش ما بالا برود را از دست دادیم و یکی دوبار که یک پیام‌رسان غربی وقتی ما شرط گذاشتیم و کمی بازی درآورد، آقایان عقب‌نشینی کردند. متاسفانه فرصتهای ما در این زمینه از دست رفته و به این مشکلات در حوزه فضای مجازی و فیلترینگ برخورده‌ایم.

 قالیباف: با فیلترینگ مخالفم

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول مرحله دوم مناظره با بیان اینکه بحث فضای مجازی بسیار مهم است، گفت: فضای مجازی فضای زندگی مردم در تمام ابعاد آن است؛ مردم عین فضای حقیقی را در فضای مجازی زندگی می کنند.

قالیباف اظهار کرد: با موضوع فیلترینگ مخالفم چون خطرات و فساد زیادی به دنبال دارد. فضای مجازی یک فرصت برای ما است البته ما در شرایطی تصمیمی گرفته و بعد آن را تبدیل به تهدید می کنیم.

وی افزود: زمانی مثل ۱۴۰۱ موضوعات امنیتی است که بحث آن جداست کما اینکه در تمام دنیا امنیت اولویت است ولی در سایر شرایط نباید اینگونه باشد.

قالیباف حکمرانی در فضای مجازی را ضروری خواند گفت: حتما حکمرانی در فضای مجازی مثل زندگی معمولی ضروری است.بخش عمده موضوعات اقتصادی در فضای مجازی است که باید از آن استفاده کرد.

وی اظهار کرد: مردم فرهنگ را تولید و مصرف می‌کنند و دولت‌ها باید آن را ناوبری و تولی‌گری و هدایت کنند.

قالیباف یک بخش حوزه فرهنگ را مربوط به کالاها و تولیدات فرهنگی دانست و گفت: ما می‌توانیم از ظرفیت جوانان در حوزه بازی‌های رایانه‌ای استفاده کنیم اما چگونه این کار را با سرعت اینترنت فعلی و فیلترینگ انجام دهند؟

وی افزود: وضعیت به گونه ای شده که استفاده از فیلترشکن ها از ۲۲ درصد به ۶۷ درصد رسیده است یعنی به جای مسدودسازی خطر را بیشتر کردیم لذا هم خسارات اقتصادی و مالی و هم خسارت اخلاقی و رفتاری دیدیم؛ نوجوانان می تواند از طریق همین بازی ها و فضای مجازی فرهنگ فارسی و انقلاب را گسترش دهیم اما بررسی کنید که چگونه برخی کشورها از طریق فضای مجازی روی جوان ها تاثیر گذاشته اند.

رییس مجلس بیان کرد: مجلس یازدهم و دولت سیزدهم مصمم به تکمیل شبکه ملی اطلاعات بود که بیش از ۷۵ درصد پیش رفت و در آینده نزدیک سرعت اینترنت حل می شود تا اعصاب‌خوردی از مردم برداشته شود.

قالیباف اضافه کرد: البته در این راه رعایت حکمرانی در فضای مجازی ضروری است یعنی دولت باید تضمین کننده حقوق مادی و معنوی باشد؛ یکی از نگرانی ها مردم برای استفاده از سکوهای خارجی، احساس ناامنی است حضرت آقا حکم و فتوا دادند که دخالت در زندگی مردم حرام شرعی است که این شامل فضای مجازی هم می شود؛ باید این را تضمین کنیم.

وی افزود: هم باید سرعت اینترنت را حل کرد و هم با حکمرانی درست از فرصت های فضای مجازی استفاده کرد که در غیراین صورت خسارت فرهنگی و مالی به دنبال دارد.

با اعمال فیلترینگ بسیاری از مشاغل را از دست داده‌ایم

پزشکیان در فرصت ۴ دقیقه اول بخش دوم این مناظره به ارائه راهکارهایی در حوزه‌ فضای مجازی پرداخت و با بیان اینکه با اعمال فیلترینگ بسیاری از مشاغل را از دست داده‌ایم اظهار کرد: بسیاری از افرادی که از طریق فضای مجازی امرار معاش می‌کردند با اعمال فیلترینگ زندگی‌شان به هم ریخت و میلیون‌ها انسان با این اقدامی که انجام شد تحت تاثیر قرار گرفتند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به رونق کاسبی فروشندگان فیلترشکن گفت: اینکه چرا بررسی و پیگیری نمی‌کنند که چه کسی است فیلترشکن ها را می‌فروشد، موضوع قابل بحثی است‌؛ وقتی از وضعیت فضای مجازی صحبت می‌شود اینطور به نظر می‌رسد که مشکل جای دیگری است چرا که همه موافقیم که فیلترینگ نباشد و می‌گویند که جامعه باید با زن‌ها و دختران برخورد کرامت گونه داشته باشند؛ اینکه چه کسی حجاب بان‌ها را در مترو می‌گذارند معلوم نیست. اما وقتی اینجا می‌نشینیم، می‌گوییم که ما از حقوق زنان نیز دفاع می‌کنیم. واقعیت این است که اگر می‌خواستیم درست عمل کنیم به اینجا نمی‌رسیدیم.

پزشکیان گفت: اعتقاد من بر این است که باید دسترسی به فضای مجازی را آزاد کنیم؛ توییتر محل آموزش است می‌توانیم بسیاری از علوم را از آنجا یاد بگیریم و ارتباطات خود را افزایش دهیم. اگر من رئیس جمهور شوم قطعاً در مقابل ممنوعیت‌هایی که اعمال شده و موجب عصبانیت شده و موجب تخریب بسیاری از مشاغلی که در فضای مجازی وجود داشت شده است، می‌ایستم؛ این به معنای آن نیست که اگر قرار است در بحران‌های خاصی مداخله شود، مداخله‌ای نشود؛ این مداخلات انجام خواهد شد چراکه همه کشورها در زمان بحران در دسترسی به اینترنت اختلال ایجاد می‌کنند اما الان وقتی که فضا آزاد است چه لزومی دارد ما بیاییم اینترنت را قطع کنیم و فیلتر بگذاریم و عده‌ای پیدا شوند که فیلترشکن بفروشند.

وی با بیان اینکه «دسترسی به فضاهای مستهجن با استفاده از فیلترشکن خیلی راحت‌تر شده است»، ادامه داد: دولت باید نظارت و جلوگیری کند تا کاربران اینترنت به آن فضاها نروند؛ دولت با آزاد کردن اینترنت می‌تواند فضا را مدیریت کند چرا که در صورت مدیریت دولت، او می‌تواند اجازه ندهد که کاربران به فضاهایی که نباید بروند، مراجعه کنند اما در عین حال نیز باید اجازه مردم از این فضا استفاده کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه فرهنگ را دولت‌ها درست نمی‌کنند بلکه جاهایی نظیر حوزه‌ها، مساجد و بسیاری از مراکزی که در مملکت وجود دارد در این زمینه مسئولیت‌هایی دارند.

پزشکیان همچنین اظهار کرد: خانواده محل صمیمیت و محبت و عشق است اما اینکه در جامعه عده‌ای که تعدادشان هم کم نیست ما را نمی‌پذیرند، تکلیف‌مان چیست؟

جلیلی : سکوهای ارتباطی می‌توانند سکوی جهش مردم ایران باشند

وی در ۴ دقیقه اول بخش دوم این مناظره درباره دیدگاه خود در زمینه حکمرانی فضای مجازی، اظهار کرد: من درود می‌فرستم به دانشمندان و متخصصانی که در موضوع فضای مجازی منفعل برخورد نکرده و سعی کردند فضای مجازی را خوب بشناسند و بر آن سوار شده و حمکرانی کنند. ایجاد  پیامرسان‌های داخلی مثل بله، روبیکا، سروش، ایتا، نشان، بلد، اسنپ، تپسی کافه بازار و باد صبا  کار بزرگی بود که در موضوع فضای مجازی برخورد فعالانه داشتند. امروز در سطح جهان، فضای مجازی نقش فزاینده‌ای در حکمرانی دارد و گفته می‌شود که مرزهای جدید آنجاست که سکو، کاربر موثر و فعال داشته باشند.

جلیلی تصریح کرد: امروز خیلی از کشورها دنبال بین المللی کردن سکوهای داخلی خود هستند و قوانین سخت‌گیرانه برای سکوهای دیگر کشورها تصویب کنند. مردم ما نوع برخورد آمریکا با تیک‌تاک را مشاهده کردند. یا اخیرا اتحادیه اروپا دو قانون دوقلو تصویب کرده است که برای آمریکا و سایر کشورها محدودیت‌هایی قائل شد. این وضعیت فضای مجازی در عرضه جهانی است.

این نامزد این انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: در هوش مصنوعی نگرانی آن‌ها این است که کسانی حاکم شوند که از یک طرف اطلاعات معتبر را سرکوب کنند و از طرف دیگر داده‌های غلط را اشاعه دهند که این کار همه مناسبات را می‌تواند بر هم بزند. در این زمینه فضای مجازی یکی از ابزارهای سلطه آن‌ها می‌شود و  ده‌ها هزار سایت علمی و پژوهشی را بر  روی جوانان ما می بندد. عکس حاج قاسم را حذف می کنند.

جلیلی افزود: جوانانی که در این عرضه وارد شده‌اند، موجب شده‌اند کشور ما یک مصرف کننده نباشد بلکه حکمرانی را به داخل کشور آوردند و نشان دادند وقتی فعال باشید، مردم استقبال می کنند. «نشان» جای «ویز» را گرفت چون خدمات خوبی داد. سکوهای ارتباطی می‌توانند سکوی جهش مردم ایران باشند. ما امروز یک ظرفیت بسیار خوبی داریم و یک جهان فرصت در این زمینه داریم. اگر با استفاده از همین ظرفیت‌ها برای کسانی که محتوا تولید می‌کنند، ۱۰ درصد اینترنت مصرفی را بپردازید چه موج وسیعی از اشتغال ایجاد خواهد شد؟ برای بسیاری زنان در این بستر چقدر شغل و درآمد کسب خواهند شد؟ میلیون‌ها نفر صاحب شغل می‌شوند به شرطی که دولت سهم آن‌ها را از درآمد اینترنت پرداخت کند.

سیاست محدودیت ما موثر نبوده است

قاضی زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش دوم سخنان خود اظهار کرد: اینترنت یک کالای اساسی است. فرزند خانواده برای آموزش، مادر خانواده برای ارتباطات اجتماعی و افراد برای کارهای اینترنتی نیاز به اینترنت دارند. یکی از بهترین مشاغل زنانه مشاغل اینترنتی است. دولت هوشمند نیز بدون اینترنت، اقتصاد دیجیتال و محدودیت های جغرافیایی و نقد و نظارت مسئولین بدون اینترنت میسر نخواهد بود. قطعا نیاز به یک اینترنت، سریع و امن داریم. نبود زیرساخت مناسب و توقف آن در کشور، محدودیت های فکر نشده و نیروی انسانی مجرب دلیل مشکلات اینترنت کشور است. چرا که این نیروی انسانی در خارج از کشور خریدار بالایی دارد. در دولت سیزدهم تلاش شد پروژه فیبر نوری به سرعت شکل بگیرد و دسترسی کامل به خانواده های ایرانی داده شود.

وی ادامه داد: رشد اینترنت کشور به دلیل استفاده از فیلترشکن مطلوب نیست. چون فیلترشکن ها سرعت را کاهش می‌دهند. سیاست محدودیت ما نیز موثر نبوده و تلگرام تا ۴۰ میلیون مشترک در ایران دارد. نباید تر و خشک را باهم بسوزانیم. در جاهایی افراط کرده ایم. باید برای دور زدن فیلتر در فضاهای مستهجن قاطع برخورد کنیم. گوگل پلی و خیلی از بازی ها به دلایل غیرمنطقی فیلتر شده اند و این مردم آزاری است. بهترین قاضی برای فیلترینگ عرف جامعه است. باید خانواده ها و مردم را درگیر این موضوع کنیم و کنترل را به آنان بسپاریم.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: باید وارد بحث حکمرانی اینترنت در جهان شویم. در فرهنگ مخابراتی، فضایی و اجتماعی باید حکمران شویم. خوشبختانه در دولت سیزدهم کار گسترده ای برای حضور در فضا و امور مخابراتی انجام شده است.

زاکانی: سرعت اینترنت در دولت رییسی قرار است تا ۵۰ برابر افزایش یابد

زاکانی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول از مرحله دوم مناظره تلویزیونی گفت: هیچ ملتی و دولتی نیست که درک درستی داشته باشد و سرزمین و افکار عمومی خودش را در اختیار بیگانگان بگذارد. صیانت موضوعیت دارد اما فیلترینگ خیر. دوستانی که درباره فیلترینگ صحبت کردند بی‌پروایی کردند و امکان استفاده از پیام‌رسان‌ها را به گونه‌ای فراهم کردند که برای کشور ضابطه‌مند نبود. بعد دکانی به اسم فیلترینگ باز کردند و شروع به مزاحمت برای مردم کردند. دولت با انتقال سرورهای این پیام‌رسان‌ها به داخل کشور مشکل را می‌تواند حل کند.

زاکانی ادامه داد: نباید مانع این اپلیکیشن‌های خارجی شد  به شرطی که آن‌ها هم به قانون ایران احترام بگذارند و رعایت کنند. فضای مجازی برای کشور موهبت است چون زمینه ارتباط و تعامل را با جهان فراهم می‌کند. فضای مجازی و هوش مصنوعی زمینه کار، تلاش، توسعه فناوری و زیرساخت‌های حکمرانی را فراهم می‌کند. ما از هوش مصنوعی در شهرداری استفاده کرده‌ایم و پیشرفت‌های خوبی داشتیم.

وی مدعی شد: سرعت اینترنت در دولت رییسی قرار است تا ۵۰ برابر افزایش یابد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از آمریکایی‌ها لااقل به خاطر نوع برخوردش با تیک‌تاک یاد بگیریم.

وی ادامه داد: آقای پزشکیان حجاب‌بان‌ها را شوخی می‌کنید؟ حجاب جز با احترام و رعایت قوانین قابل اجرا نیست اما افرادی که در ستاد انتخاباتی آقای پزشکیان قرار دارند بی‌اخلاقی می‌کنند. در دوره پورمحمدی نسبت به فیلترینگ اقداماتی شد که به جای خودش صحبت می‌کنم.

قالیباف: رمزارزها فرصت بزرگ دورزدن تحریم است

قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مرحله دوم مناظره گفت: وقتی از تاثیر وجود مدیر قوی و با تجربه و آگاه می‌زنیم، برای آن می توان نمونه های متعددی بیان کرد از جمله آن در حوزه خودروسازی است که علی رغم وجود چندین کارخانه ها خودروساز، هرگز خودروساز نشدیم و اگر با این سیاست جلو رویم، هیچگاه خودروساز نمی شویم.

وی ادامه داد: در فضای مجازی هم دچار اشکال این‌چنینی شدیم؛ امروز تمام سیاست‌های کلان برای جهش در عرصه فناوری مصوب شده و شورای عالی فضای مجازی روشن است اما در حوزه عملکرد و اجرا مشکل داریم.

قالیباف توضیح داد: بررسی کنید که چه کاری در دولت یازدهم و دوازدهم در بحث شبکه ملی اطلاعات شد؟ در آن زمان حدود ۳۰ درصد پیشرفت حاصل شد حال اینکه  شبکه ملی اطلاعات اساس کار در فضای مجازی است. مجلس یازدهم و دولت سیزدهم این کار را انجام داد و محدودیتی برای شبکه ملی اینترنت نگذاشت به طوری که اکنون پیشرفت به بالای ۷۵ درصد رسیده و یکسال دیگر به آن دست ‌پیدا می‌کنیم.

وی افزود: می‌گوییم سرورها به داخل کشور بیاید اما چرا این اتفاق رخ نداد به این دلیل که نتوانستیم امنیت مادی و معنوی و حوزه شخصی افراد را تضمین کنیم آن‌ها حس‌شان این است که اگر سرورها در خارج باشد، بهتر است. باید این باور را در در کلام و عمل نشان دهیم.

قالیباف با اشاره به فتوای رهبر انقلاب مبنی بر این‌که «دسترسی به حوزه های شخصی در فضای مجازی حرام قطعی است»، گفت: در حوزه تحریم، چالش اقتصادی داریم و فضای اقتصاد دیجیتال و رمزارزها فرصت بزرگ دورزدن تحریم است اما ما خودتحریمی کردیم. البته ما این را در مجلس تبدیل به قانون کرده و پیگیری می‌کنیم.

به گفته وی، عدالت، مبارزه با فساد، اصلاح سیستم های بروکراسی، کوچک‌سازی دولت و کاهش هزینه در بستر فضای مجازی امکان‌پذیر است.

قالیباف با بیان این‌که مبنای کار ما در دولت «پیشرفت و خدمت» هوشمندسازی، شفاف‌سازی و مردمی‌سازی در تمام عرصه‌ها به خصوص مسائل اقتصادی است، گفت: متاسفانه در سه حوزه هوشمندسازی، شفاف‌سازی و مردمی‌سازی موفق نبودیم و پراکنده کاری داشتیم.

جلیلی: به جای محدودیت،‌ مسئولیت‌پذیری هوشمندان برای سکوهای خارجی داخلی شکل بگیرد

جلیلی در چهار دقیقه دوم بخش دوم این مناظره بیان کرد: فضای مجازی مانند فضای واقعی با زندگی مردم عجین شده و وظیفه دولت این است که از فرصت‌ها استفاده حداکثری کرده و تهدیدها را به حداقل برساند. حق مردم است که داده‌های آن‌ها در فضای مجازی حفظ شده و جلو کلاهبرداری و هرزه‌نگاری گرفته شود. آزادی و حق چگونه می‌تواند مستمر باشد؟ وقتی با مسئولیت‌پذیری همراه باشد. به جای محدودیت،‌ مسئولیت‌پذیری هوشمندانه، روشن، قانونی  و غیرسلیقگی چه برای سکوهای خارجی چه داخلی شکل بگیرد.

جلیلی همچنین گفت: از دوستان خواهش می‌کنم گزارشی بدهند که واقعی باشد و خوب است که عدد بگوییم. مرکز توسعه تجارت الکترونیک در خرداد امسال گزارش داده است که آمار تراکنش‌ها ۲۵۰ درصد و تعدادش ۴۰ درصد از سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است. این خودش نکته بسیار ارزشمند است. این‌که آمار من نیست. شبکه ملی اطلاعات در همه این سال‌ها ۲۰ تا ۲۰ درصد پیشرفت داشته و الان ۶۰ درصد موفقیت داشته است. ۹۶ درصد روستاها اینترنت دارند. دولت برای ۴۰ درصد خانواده‌های شهری امکان فیبرنوری فراهم کرده است. این‌ها زحمات ارزشمند دولت شهید رئیسی استو. مجلس در جریان تدوین برنامه هفتم جدیت داشتند  تا موانع قانونی توسعه فیبرنوری برطرف شود و طرح‌های خوبی آوردند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: یکی از فرصت‌های فضای مجازی در اقتصاد است. ۸ دردص تولدی ناخالص ملی در فضای مجازی انجام می‌شود که باید به ۲۰ درصد رساند. هر ایرانی نباید فقط در فضای مجازی مصرف کننده باشد بلکه تولید محتوای علمی، آموزشی و سرگرمی در این زمینه داشته باشد.

جلیلی افزود: عدالت آموزشی، رسانه‌ای و خدماتی در فضای مجازی بدست می‌آید و باید نگاه مثبتی داشته باشیم که چه کارهای خوبی در این زمینه شده و باید در ادامه در این زمینه جهش ایجاد کنیم.

بعضی از حرفایی که می‌زنیم از سر بی‌مسئولیتی است

قاضی زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش دوم سخنان خود اظهار کرد: مردم وقتی صحبت های ما را می شنوند می گویند اینان فرزندان ما را فرزندان خود نمی دانند. به عنوان یک پدر می گویم اگر زخمی به دست و پای فرزندمان یا به روحش وارد شود چگونه برخورد می کنیم؟ اگر سایت های مستهجن روان فرزندانمان را نابود کند چگونه باید برخورد کنیم؟ بعضی از حرفایی که می زنیم از سر بی مسولیتی است. باید سرعت را بهبود ببخشیم اما نگاه کنید ببینید چه اقداماتی در سه سال دولت شهید رئیسی انجام شده است؟

وی ادامه داد: اگر فیلترینگ را برداریم و بسترهایمان را به پیام رسان های خارج ببریم و آنان حساب های ما را بستند چه باید کنیم؟ اگر کلاهبرداری از مردم انجام شد چه کنیم؟ دیدیم که اینان با عکس حاج قاسم، قهرمان ملی ما چه کردند. مکرون نیز گلایه از اینترنت آمریکایی دارد.

این نامزد انتخاباتی با بیان این که کم کاری و عقب ماندگی هایی داریم، اظهار کرد: همان طور که در مواردی به مثل اوبر و آمازون نیاز نداریم چون نیازهای داخلی آن را برطرف کرده ایم. عدم سرمایه گذاری دولت برای پیام رسان های جهانی باعث شده عقب بیفتیم. با کشورهایی که فرهنگ یکسان داریم باید پیام رسان های بین المللی ایجاد کنیم. باید وارد حکمرانی اینترنتی شویم. دولت سیزدهم در موضوع فضای مجازی سرمایه گذاری جدی کرده است.

زاکانی: اجازه نمی‌دهم حق آقای رییسی در توسعه اینترنت شهید شود

زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: توصیه‌ام به آقای پورمحمدی و آقای پزشکیان این است که هماهنگی ستادهای‌شان را به‌گونه‌ای انجام دهند که لااقل در یک زمان نگویند این نامزد چی هست و آن نامزد چی هست، در دو زمان مختلف صحبت و هماهنگ کنید. افرادی که در ستادهای شما هستند تخریب می‌کنند اما  شما باید برنامه‌هایتان را بیان کنید.

وی خطاب به پزشکیان گفت: آقای پزشکیان مراقب باشید برخی سرتان کلاه نگذارند به همان نحوی که در مجلس سرتان کلاه گذاشتند.

در این هنگام پزشکان از زاکانی پرسید: «تا آخر می‌ایستی دیگه.»

زاکانی پاسخ داد: «حتما. می‌مانم و اجازه نمی‌دهم شما رییس جمهور شوید. دائما در موضع مطالبه‌گری هستنی در حالی که باید پاسخگو کار خودتان باشید. نحوه برخورد شما اصلا درست نیست.»

وی  خطاب به پور محمدی هم گفت: اگر قرار باشد کسی درباره فیلترینگ صحبت کند، آن فرد نباید جناب آقای پورمحمدی باشد که خودش در دوره تصدیش یکی از عوامل فیلترینگ بود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اجازه نمی‌دهم حق آقای رییسی در توسعه اینترنت شهید شود. کارهایی که روحانی نکرد، دولت رییسی انجام داد و توسعه داد. چرا می‌گوید اتوبان درست کرد و در آن دست‌انداز گذاشت؟ خب لااقل اتوبان درست کردیم، شما چه کردید؟ ناراحت نشوید.

وی رو به پورمحمدی گفت: یا آقای پورمحمدی از گذشته‌اش توبه کرده یا نه، به چیز دیگری رسیده است البته بعید می‌دانم توبه کرده باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اخلاقا به هم احترام بگذاریم و پاسخ هم را بدهیم. 

*******

 سوالات بخش سوم

راهکار شما برای تولید فیلم هایی با موضوع نشان دادن مشکلات جامعه بدون سیاه نمایی چیست؟
قانون ناظر به حقوق معنوی رسانه های تصویری وجود ندارد؛ در این باره چه سیاستی دارید؟
برنامه شما برای پیوست دادن فرهنگ به طرح های توسعه ای مشخصا طرح های اقتصادی چیست؟
برای امنیت فرهنگی چه فکری کردید؟
برنامه شما برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی و حمایت از نویسندگان چیست؟

******

امنیت فرهنگی را باید هدف‌گیری کنیم

پورمحمدی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش سوم سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع تولیدات فرهنگی و هنری، اظهار کرد: کشور ما فرهنگی است. اقتدار فرهنگی داریم و انقلاب ما هم فرهنگی بود. در طی ۴۵ سال هم در عرصه‌های مختلف هنر و فرهنگ قله‌های زیادی را فتح کردیم و در جاهایی هم در دامنه هستیم و در جاهایی هم پایین هستیم و ارتقای خوبی نداشتیم، ولی در مجموع باید قبول کنیم که دستاوردهای قابل‌توجهی داشته‌ایم.

وی افزود: هیچ کشوری بدون سیاست فرهنگی نیست، فقط ابعاد آن متفاوت است ولی سیاست فرهنگی یک مسئله اساسی است. یک جاهایی سیاست صریح و مستقیم است و یک جاهایی سیاست غیرمستقیم است. آنجا که سیاست مستقیم است ما امر و نهی و تشویق و تنبیه ظاهری انجام می‌دهیم و آنجا که غیرمستقیم است و صریح نیست معمولاً دولت‌ها به شکل تنظیم‌گر و هدایت‌کننده و حمایت‌کننده ظاهر می‌شوند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: به نظرم رفتار دوم هوشمندانه‌تر است و حاشیه‌های کمتری به وجود می‌آورد و من طرفدار این نوع پشتیبانی و سیاست‌گذاری هستم. یکی از مسائل در حوزه فرهنگی بحث عدالت فرهنگی است که هم برای فعالان و هم مصرف‌کنندگان باید در نظر گرفته شود.

وی افزود: به خصوص در پهنه سرزمینی ما این موضوع اهمیت دارد چون بخش‌های مختلف کشور از اهمیت فرهنگی برخوردار هستند و این عدالت فرهنگی به شکوفایی این بخش‌ها کمک می‌کند. ما در جای‌جای ایران باید این ظرفیت‌ها را با مدیریت‌های توزیع‌شده و قبول تنوع فرهنگی و قومی بپذیریم، ارتقا دهیم و از توان آن در صحنه داخلی و خارجی استفاده کنیم.

پورمحمدی ادامه داد: شهید رئیسی پروژه بزرگی را مطرح کرد که هنر برای همه بود. فکر بسیار جالبی است و البته توفیق خود او نشد چون آن حادثه ناگوار پیش آمد ولی این سیاست باید حتماً تعقیب شود و ادامه پیدا کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: فرهنگ و هنر اقتضای ویژه‌ای دارد و باید در این بخش، تمرکززدایی انجام شود. یک نکته اساسی ضمانت تدوام رشد و ارتقای فرهنگی است که با تحمل و سعه‌صدر و پذیرش سلیقه‌ها و ایجاد امنیت شفاف و پایدار برای همه فعالان و مصرف‌کنندگان باید فراهم شود.

وی اظهار کرد: به خصوص ما باید امنیت فرهنگی را هدف‌گیری کنیم که بستر رشد و ارتقا را فراهم می‌کند.

قالیباف : باید بی‌قید و شرط از پلتفرم‌های داخلی حمایت کرد

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول مرحله سوم مناظره گفت: فضای مجازی فضای زندگی مردم است؛ مصون سازی را در اینترنت می خواهیم اما محدودیت نمی‌خواهیم پس باید به فرصت‌ها و تهدیدها توجه کرد.

وی با اشاره به عضویتش در شورای عالی فضای مجازی به بیان راهکارهایی پرداخت و افزود: باید بی‌قید و شرط از پلفترم‌های داخلی موفق مثل «نشان»، «بله» و «ایتا» حمایت کرد، همچنین لازم است ضمن تقویت کسب و کار، امنیت آن را فراهم کرد. برای این کار برای گروهی در شورای عالی فضای مجازی جهت نظارت و پیگیری وجود داشته باشد.

قالیباف اضافه کرد: تولید محتوا یکی از موضوعات مهمی است که به شدت از آن عقب هستیم. برای رفع این مشکل باید دولت ضمن حمایت و کمک از تولید محتوا، به تولیدکنندگان نیز پاداش دهد. همچنین باید با نظارت دقیق و هوشمند بر فضای مجازی، دغدغه خانواده‌ها را رفع کرد. علاوه براین می‌توان با یک پلتفرم خارجی اجتماعی و پیام رسان ها مشارکت داشته باشیم.

وی در ادامه درباره عدالت فرهنگی و هنری گفت: همه جل عدالت اساس است و حتما این موضوع در حوزه فرهنگی و هنری مهم است.

قالیباف با بیان این‌که «فرصت‌های موجود در تهران کمتر در شهرستان‌ها دیده می‌شود»، افزود: مثلا در بوشهر کوانان فعال در حوزه موسیقی و هنری است که همین جوان می‌تواند در تهران فعال باشد لذا باید بررسی کرد که چگونه می‌توان ظرفیت‌عای بالقوه عرصه هنر و را به بالفعل تبدیل کرد.

وی یکی از چالش‌ها را در حوزه عدالت فرهنگی خواند و افزود: در تهران چهره‌هایی ناشناخته وجود داشتند که نام آن ها در جشنواره های محلات درخشید و فرصت به آن‌ها داده شد.

هیچکس نمی‌تواند جلوی دیگری را بگیرد و مردم قضاوت می‌کنند

پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در فرصت ۴ دقیقه اول بخش سوم این مناظره با اشاره به نقطه نظرات خود در حوزه فرهنگ اظهار کرد: درباره مباحث حوزه‌های سینما و هنر مشکلاتی داریم که موانع آن باید برطرف شود. امسال ۱۷ فیلم بلند ایران که در فستیوال‌های بین‌المللی به نمایش گذاشته شد، یا زیرزمینی بودند یا اینکه در خارج از ایران ساخته شده بودند و مجوزهای لازم را در ایران اخذ نکرده بودند اما به راحتی توانستند به فستیوال‌های بین‌المللی بروند. باید موانعی را که باعث می‌شود هنرمندان ما در زیرزمین‌ها کار کنند یا اینکه به طرق مختلفی که قانونی نیستند عمل کنند شناسایی شود و بتوانیم از حضور این عزیزان استفاده کنیم. امروز آقای اصغر فرهادی را می‌شناسیم که در خارج برای او اعتبار قائلند.

پزشکیان با تاکید بر لزوم توجه به پیوست‌های فرهنگی در جامعه گفت: در واحدهای مسکونی که در زمان آقای احمدی نژاد ساخته شد، مسجد، مدرسه و ورزشگاه و نه کتابگاه و نه جایی برای تفریح دیده نشد و بلکه صرفاً مسکن ساخته شد؛ طبیعتاً در جامعه‌ای که پیوست‌های فرهنگی برای آن پیش بینی نشده باشد، مشکلاتی ایجاد می‌شود و مطالعات نشان می‌دهد که در محیط‌هایی که برای آنها پیوست‌های فرهنگی پیش بینی نشده است، مشکلات خانوادگی، فرهنگی و اجتماعی خیلی بیشتر از محیط‌هایی است که در آن پیوسته‌های فرهنگی وجود دارد.

وی همچنین با تاکید بر لزوم توجه به فرهنگ کتابخوانی در کشور، اظهار کرد: در حوزه کتابخوانی یکی از مشکلات ما گرانی کتاب است؛ در این زمینه اگر نتوانیم به گونه‌ای مدیریت کنیم که قدرت خرید اهالی کتاب فراهم باشد، طبیعتاً استفاده از کتاب کاهش پیدا می‌کند اما اگر بخواهیم مسیر را درست کنیم اصولاً باید از مدارس شروع کنیم. در مدارس باید به صورت فردی و هم تیمی و با تشویق‌ها و عناوین مختلف اعم از درسی و اعتقادی مباحثی را طراحی و روش‌هایی را تعیین کنیم که کتابخوانی در سنین پایین و در مدارس شکل بگیرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر مردم به من رای دادند در دولت آینده قطعاً به حوزه فیلم، فیلم سازی و هنر و سینما کمک می‌کنیم تا تقویت شوند و موانع پیش روی هنرمندان، کارگردانان و هنرپیشه‌ها برداشته شود؛ نگذاریم اتفاقی بیفتد که تعدادی از این‌ها ممنوع الخروج شوند یا اینکه تعدادی از آنها از کشور خارج شوند.

پزشکیان همچنین در ادامه در واکنش به اظهارات علیرضا زاکانی یکی دیگر از نامزدهای انتخابات عنوان کرد: درباره اینکه آقای زاکانی گفت من نمی‌گذارم شما رئیس جمهور شوید باید بگویم که یا جای خدا نشسته است یا جای مردم؛ رقابتی است که مردم در آن جواب خواهند داد و هیچکس نمی‌تواند جلوی دیگری را بگیرد و این مردم هستند که قضاوت خواهند کرد حق با چه کسی است. 

جلیلی : زیرساخت‌های بسیار ارزشمندی برای تولیدات فرهنگی داریم

وی در ۴ دقیقه اول بخش سوم این مناظره در زمینه فرهنگ ،هنر و سینما اظهار کرد: از افتخارات کشور ما این است که تاریخش مملو از تولیدات فرهنگی مثل دیوان‌های  شعر، معماری‌های ماندگار و حتی قالی ایرانی به عنوان یک تولید فرهنگی است. به مدد انقلاب اسلامی زیرساخت‌ها فنی و نیروی انسانی ارزشمندی برای تولیدات فرهنگی داریم که دشمن سعی دارد مانع این تولیدات شود. همانقدر که امریکا سعی می‌کند مانع پیشرفت هسته‌ای شود و از برخی صنایع ما جلوگیری کند، حتما در زمینه‌های هنری هم این تلاش را دارد. تلاش آمریکا با ساخت «آرگو»، «سیصد» یا «بدون دخترم هرگز» علیه ایران بود و تمام ملت را هدف قرار دادند ولی چون نتوانسته است جلوگیری کند از این زیرساخت‌ها، امروز می‌خواهد نرم افزار را یعنی امیدبخشی و موفقیت‌های را هدف قرار دهد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین افزود: برای من جالب بود که کارگردانی داریم که فیلم‌های بسیار خوبی  می‌سازد مثل آقای «احمدرضا معتمدی» که  کتابی می‌نویسد با عنوان «فلسفه فیلم» که سه فیلسوف برای آن مقدمه می‌نویسند و چه کتاب عمیق خوبی است. کارگردان سریال «آتش و باد» در جلسه‌ای به من گفت که شش سال مطالعه تاریحی در اسناد کرده‌ام. می‌خواهم بگویم ما زیرساخت‌های بسیار ارزشمندی برای تولیدات فرهنگی داریم اما باید نقشه کلان داشته باشیم یعنی اگر در سال صد فیلم می‌سازیم باید مشخص شود این فیلم‌ها چه سهمی برای کودکان، روستا، طنز یا تاریخ و مفاخر قرار داده شده است. این کار یک مدیر فرهنگی پخته است.

جلیلی تصریح کرد: دولت باید بداند که چه نقشه کلانی دارد و مدیر فرهنگی باید شایستگی لازم را داشته باشد و باید کسی باشد که در بین اهل هنر و فرهنگ شناخته شده باشد و او را بپذیرند و این قدرت را داشته باشد که جوانان این عرصه را راهبری کند. مدیر فرهنگی اگر تولید کننده فرهنگی نیست حداقل مصرف کننده حرفه‌ای فرهنگ باشد و بداند شعر، کتاب،  فیلم، رمان و رسانه چیست. اگر این مسیر را طی نکنیم، نمی‌توانیم کاری کنیم که فرهنگ جایگاه خود را پیدا کند و راهبری لازم را داشته باشد.

فضا را باز کنیم تا هنرمند آزادی عمل داشته باشد

قاضی زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش سوم سخنان خود اظهار کرد: دولت ما باید نقش پیشرانی خود را در تولیدات فرهنگی ایفا کند. حوزه فرهنگی باید مورد حمایت دولت ها قرار بگیرند. امروز فرهنگ کشور مورد حمله دشمنان است و سریال هایی مثل حشاشین می سازند تا تاریخ ما را هرگونه که می خواهند روایت کنند. نسبت به هجوم به فرهنگ کشورمان باید پاسخ درخور بدهیم.

وی ادامه داد: در دولت مردم و خانواده از آثار فاخر حمایت می کنیم. چرا اثری مانند سلمان فارسی باید آنقدر طول بکشد؟ تاریخ پرشکوهی داریم و مثل خیلی از کشورهای دنیا مجبور به افسانه سرایی نیستیم. قهرمانان تاریخی بزرگی از جمله شهدا داریم. تک تک شهدای انقلاب قابلیت پرداختن دارند. در بنیاد شهید از ۸ اثر حمایت کردیم اما مقدار کمی است. تولید آثار فاخر مثل محمد رسول الله در بیرون کشور نیز بیننده پیدا می‌کند.

قاضی زاده یادآور شد: باید تولیدات فرهنگی مشترک انجام دهیم و بر اساس اصول و سابقه فرهنگی مشترک این کار را انجام دهیم. در همین مدت کوتاه توانستیم گفتمان مقاومت را به دانشگاه های آمریکا برسانیم و قطعا ادبیات ایران را نیز می‌توانیم ارسال کنیم. باید فضا را باز کنیم تا هنرمند آزادی عمل داشته باشد و دولت با تزریق بودجه به آن جهت دهد.

زاکانی: صندلی هنری را احیا کردیم و به ۵۵۰۰ صندلی رساندیم و ۱۰۰۰ صندلی دیگر را هم ایجاد خواهیم کرد

زاکانی در بخش اول مرحله سوم مناظره تلویزیونی، گفت: معتقدم سیاستگذاری فعال و حامی، وظیفه دولت است. اعمال سلیقه فردی و محدود را درست نمی‌دانم. حق مثل هوا، سبب حیات می‌شود. دولت خدمت، دولتی است که حامی تولیدات فرهنگی و هنریِ درست و خوب باشد.
وی ادامه داد: فیلم «بی‌بدل» تا امروز پر فروش‌ترین فیلم اجتماعی کشور بوده است که بی‌نظیر است. ۲۰۰۰ صندلی هنری را احیا کردیم و به ۵۵۰۰ صندلی رساندیم و ۱۰۰۰ صندلی دیگر را هم ایجاد خواهیم کرد. صندوق اعتباری هنر را هم در دولت خدمت، فعال می‌کنم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از تداخل در کارها جلوگیری می‌کنم همچنین توجه به زیرساخت‌های فرهنگی، انیمیشین، فیلم، کتاب و حقوق مالکیت‌ها موضوعات مورد توجه دولتم خواهد بود. قالب‌های فرهنگی مثل کتاب و کتاب‌خوانی امری است که اگر ملت به آن توجه کند، آینده‌ای بر اساس تجربه پیشینیان خواهد ساخت.

وی ادامه داد: دو کتاب را به آقای پزشکیان پیشنهاد می‌دهم تا بخوانند. کتاب اول درباره دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری است و کتاب دوم به نام سال‌های بنفش است. چون فرصت نمی‌کنم درباره دوره سیاه آقای روحانی صحبت کنم به آقای پزشکیان توصیه می‌کنم این کتاب را هم بخوانند. این کتاب فاجعه اتفاق افتاده در دولت روحانی را به خوبی مورد اشاره قرار داده است. دوستان دوست دارند ما را به سیاه‌چاله گذشته برگردانند.

زاکانی ادامه داد: بنده یک نفر از ملتم، خدا نیستم. آن دوره گذشته که کسی اسم «ما» را بنویسد و رسم «مار» را پیاده کند. نباید به فهم و بصیرت مردم توهین کرد.

******

قالیباف: فرهنگ را از سیاست‌زدگی دور کنیم

قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مرحله سوم مناظره گفت: باید تلاش کنیم فرهنگ را از تصمیمات سیاسی و به تعبیری سیاست‌زدگی دور کرده و تحت تاثیر آن قرار نداده تا آسیب نبیند.

وی با بیان این‌که «فرهنگ، ساحت و صاحبان و پیشکسوتانی دارد، افزود: مردم فرهنگ را تولید و مصرف می کنند و در این مسیر نقش دولت، تولی گری و ناوبری است.

قالیباف با تاکید بر لزوم توجه به زیرساخت های فرهنگی و اهالی فرهنگی و معیشت آن‌ها و محتوای فرهنگی، به دوران شهرداری در تهران اشاره و اظهار کرد: در ۱۲ سالی شهردار تهران بودم،  به موضوع فرهنگ توجه داشتم که نمونه آن ساخت ۳۶۰ کتابخانه، چند ده هزار صندلی سینما و سالن های تئاتر، سراهای محله، مساجد و حسینیه‌ها است. همچنین‌ در آن ایام سازه های تمدنی و هویتی همچون باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب ساخته شد.

وی گفت: این پذیرفتنی نیست که یک استان حتی یک سینما نداشته باشد، باید برای برقراری عدالت در این زمینه و سایر بخش ها تلاش کرد.

پزشکیان: ممیزی به هیچ وجه نباید سلیقه‌ای اعمال شود

پزشکیان همچنین در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش سوم این مناظره که به بیان دیدگاه‌ها و همچنین اظهار نظر درباره برنامه‌های سایر نامزدها اختصاص داشت، با تاکید بر اینکه اصولاً دولت باید از حالت مداخله‌گری در بیاید و سیاستگذار و ناظر بر برنامه باشد اظهار کرد: دولت باید کار را به سازمان‌ها و نهادهای بخش خصوصی بسپارد. همچنین ممیزی باید شفاف و مطابق قانون صورت بگیرد و به هیچ وجه نباید سلیقه‌ای اعمال شود. من ممیزی‌هایی را که به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود، رد می‌کنم و اجازه آنها را نمی‌دهم. همچنین به هیچ وجه اجازه مداخله سایر دستگاه‌ها را در حوزه تخصصی و فرهنگ نخواهم داد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه «پذیرش عقلانی قوانین بین‌المللی از جمله قانون مالکیت معنوی یک ضرورت است و باید آن را بپذیریم و چهارچوب‌های آن را مصوب کنیم»، ادامه داد: تلاش خواهم کرد دولت من دولت فرهنگی باشد نه اینکه فرهنگ را دولتی کنیم؛ تلاش خواهم کرد امنیت فرهنگی را برای اهالی فرهنگ تضمین و از مداخله نهادهای غیر مسئول جلوگیری کنم. تلاش حداکثری برای بازسازی اعتماد و امید در اهالی فرهنگ خواهم کرد و این رویکرد مانع از فرار و مهاجرت نخبگان خواهد شد.

پزشکیان همچنین با اشاره به احکام قانون برنامه هفتم در خصوص ساخت آثار فاخر از سوی صدا و سیما گفت: حتماً باید منابع مورد نیاز ساخت آثار فاخر دیده شود؛ چراکه باید فرهنگ و گذشته خودمان را که پر از افتخار و درس و عبرت و اندیشه است، بازسازی و به نمایش درآوریم. سابقه تاریخی ما نسبت به آنچه که خارجی‌ها در حال نمایش دادن به ما هستند، عمیق‌تر و آموزنده‌تر است و قابلیت بازسازی نیز در آنها وجود دارد.

وی با بیان اینکه «یک جامعه را با تعداد کسانی که کتاب می‌خوانند ارزیابی می‌کنند»، عنوان کرد: در جامعه‌ای که افراد آن ساعات بیشتری مطالعه کتاب دارند مشکلات اجتماعی، جرم و جنایت و فساد در آنها کمتر است و هر جامعه‌ای که با کتاب دوست باشد و کتابخوانی در آن شکل بگیرد مشکلات اجتماعی، دعواها و جنگ‌ها و دزدی‌ها قطعاً پایین‌تر خواهد بود. باید شکل و ساختار اجتماعی طوری شکل بگیرد که مردم بتوانند از امکانات فرهنگی استفاده کنند.

جلیلی: مدیر فرهنگی، فرهنگ را خوب نشناسد ممکن است دچار خطا یا انحراف شود

جلیلی در ۴ دقیقه دوم بخش دوم این مناظره خاطرنشان کرد: معتقدم رئیس جمهور مشمول این حکم است که حداقل باید مصرف کننده حرفه‌ای فرهنگ باشد و چون رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی هم هست و باید بتواند نقش راهبری در فرهنگ کشور و اداره بودجه‌های تخصیصی در این زمینه ایفا کند. مدیریت فرهنگی مدیریت عابربانکی نیست که فقط پول بدهد. ثمره بودجه‌های فرهنگی بسیار مهم است که این هزاران میلیارد تومان بودجه‌ها چه آثاری دارد. بودجه فرهنگی نباید به میز و صندلی  و ستادهای چاق و چله شود بلکه در آثار فرهنگی خود را نشان دهد. مردم انتظار محصولات خوب فرهنگی دارند. اینجا قاعده‌مند کردن براساس منطق فرهنگی و قانون برای تولید فرهنگی اهمیت دارد.

جلیلی افزود: اگر مدیر فرهنگی، فرهنگ را خوب نشناسد ممکن است دچار خطا یا انحراف شود و نتواند کمک لازم را بکند. زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم نامه آمد که فیلم مشکل دارد. من فیلم‌نامه را از کارگردانش گرفتم و خواندم و گفتم هیچ مشکلی ندارد و آن فیلم ساخته و با استقبال زیادی مواجه شد و نه تنها به امنیت ملی لطمه نزد بلکه خیلی هم کمک کرد. اینجاست که فرهنگ باید شناخته شود و به اندک چیزی، فرهنگ مورد تعرض قرار نگیرد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: ما ۳۵ صنف داریم که در صنعت سینما مشغول هستند. از سال ۱۳۶۸  شغل کارکنان صنعت سینما در ذیل شغل صیادان فصلی جنوب در وزارت کار ثبت شده است که این لطمه جدی به صنعت است  و آن‌ها ردیف مشخص قانونی ندارد. خیلی مهم است مدیر فرهنگ  تا پایان کار را بداند.

وی  ادامه داد:‌ ما فرصت‌های بسیار خوبی داریم . در بازی‌های رایانه‌ای، ۳۴ میلیون بازی کننده داریم که هزاران میلیارد تومان چرخه مالی آن است که این فرصت برای ما است. در انیمشین تولیداتی مثل «بچه زرنگ»، «پسر دلفینی» و «فیل‌شاه» داریم که می‌تواند بازار جهانی پیدا کند. لوکیشن‌های سینمایی مثل «کوه‌های مریخی» را داریم. اگر این موضوعات را جدی بشناسیم، آثار خیلی خوبی خواهد داشت.

قاضی زاده هاشمی: به مردم و اهالی فرهنگ اعتماد کنیم

قاضی زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش سوم سخنان خود اظهار کرد: باید به مردم و اهالی فرهنگ اعتماد کنیم. آنان این حوزه را بهتر از ما می فهمند. در جایی که سیاستمداران وارد شوند با تزریق منابع باعث صدمه زدن به آن می‌شوند. پلتفرم ها رقابت جدیدی را در داخل بوجود آورده اند. باید تلاش کنیم با تفاهم با جامعه فرهنگی این موضوع را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: در فضای مجازی نیز اگر کسی تولیدی خوبی داشت باید در پهنای باند اینترنت سهیم باشد. در بنیاد شهید با کمک گروه های مردمی رویدادهای فرهنگی را سه تا پنج برابر کردیم. دولت باید از خرید محصولات فرهنگی حمایت کند و یارانه بدهد. به تفریح و فرهنگ خانواده ها باید یارانه داده شود. کارت هوشمندی طراحی کردیم تا برای این موضوعات یارانه اختصاص دهیم.

قاضی زاده یادآور شد: این که ورزش جت اسکی را معرفی کرده بودم برای این بود که ورزش ها مخصوص پولداران و فقرا نشود. اجازه دهند همه مردم از ورزش های گران نیز بهره مند شوند. باید با عملکردمان با مردم سخن بگوییم.

زاکانی: محتاج به بیشترین همیاری و مشارکت مردم هستیم

زاکانی در بخش پایان مرحله سوم مناظره تلویزیونی با اشاره به  روز تبلیغ، گفت: امروز روز تبلیغ بود. این روز را  به همه مبلغان از جمله مبلغان شهید تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: مردم‌سالاری دینی فقط محدود به سیاست نیست بلکه در حوزه‌های فرهنگ، اجتماع و اقتصاد نیز باید مشارکت مردم را داشت.  دولت خدمت، دولتِ حامیِ در جهت بستر و فضای مناسب فرهنگی است. توجه به حلقه‌های میانی و دقت در ایجاد ساز و کارها و فناوری‌ها، برای‌مان در این مسیر اهمیت دارد. شادی‌های میلیونی طی دو سال گذشته را شاهدید که فاخر است. در حوزه تعلیم و تربیت نیز زیرساخت‌های شهرداری را پشت سر مدارس و مساجد قرار دادیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:  باید به فرهنگ به عنوان مدار سایر نظامات توجه کرد و بر مدار تحولات و جهش‌های جامعه از ابزارها و عناصر فرهنگی استفاده کرد. فیلم، سریال، نمایش‌خانگی، کتاب و کتاب‌خوانی نیاز به حمایت جدی دارد چون این مسئله کمک به رفع ضعف و انتقال موثر پیام به مخاطب و موجب عمق‌بخشی و ماندگاری پیام می‌شود.

زاکانی ادامه داد: آثار هنری شناسنامه دوران مختلف کشور است. به همین دلیل باید به اصحاب فرهنگ و هنر احترام گذاشت. باید امکانات آنان را بسیج کرد؛ چرا که ما محتاج به بیشترین همیاری و مشارکت مردم هستیم.

******

جمعبندی کاندیداها

پورمحمدی: بین امنیت فرهنگی و فرهنگ امنیتی یکی را انتخاب کنیم

پورمحمدی در جمع‌بندی سخنانش در سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: ما در همه مراحل باید انصاف داشته باشیم و طوری درباره گذشتگان قضاوت کنیم که دوست داریم آیندگان درباره ما قضاوت کنند. برخی می‌گویند ۳۰ سال قبل، ۱۰ سال قبل چه شده است؟ آیندگان هم همین برخوردها را کرد. من در بخشی از دولت نهم بودم. به هرحال هدفمندی یارانه‌ها، مسکن مهر، انتخابات الکترونیک، سهام عدالت و کارهای مهم دیگری شد. البته انتقادات و کمبودهایی هم بوده است ولی باید انصاف داشته باشیم.

وی افزود: ما نسبت به زنان باید رویکرد امام و رهبری را جدی بگیریم و حاکم کنیم. به زنان اعتماد کنیم. توان و ظرفیت‌ آنان را برای رشد و توسعه و تعالی مادی و معنوی کشور باور کنیم. مردم در آستانه یک انتخابات بزرگ هستند. باید بین سیاست حکیمانه جذب حداکثری یا سیاست تنگ‌نظرانه و ناموفق دفع حداکثری یکی را انتخاب کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما با ستیز نمی‌توانیم با مردم برخورد کنیم و حکمرانی داشته باشیم. در بحث حجاب، بسیاری از زنان و مردان دلسوز و دغدغه‌مند ما حسرت همین حجاب تا حدودی نیم‌بند قبل از پاییز ۱۴۰۱ را می‌کشند.

پورمحمدی تصریح کرد: ما باید بین امنیت فرهنگی و فرهنگ امنیتی یکی را انتخاب کنیم. شما مردم بین دولت تصدی‌گر و فضول و مداخله‌گر در امور فرهنگی و هنری و مسائل دیگر یا دولت تنظیم‌گر و تسهیل‌کننده یکی را انتخاب کنید. بین دولت فرار از مسئولیت‌ها و گردن دیگران انداختن یا دولت قرار باهمه مردم و در این عرصه با اهالی فرهنگ و هنر.

وی یادآور شد: زنان و مردان و فرهیختگان، دولت قرار شما را سرمایه بی‌بدیل این کشور می‌داند و به وجود شما می‌بالد و در جریان مصائب و مشکلات شما هست. ما برای گشودن گره‌های باقیمانده و ناگشوده و ناراحتی‌ها و دغدغه‌های شما تلاش و نهایت کوشش خود را بکار می‌گیریم و از همه ظرفیت‌ها، آبرو و آسایش و پیشینه و صداقت خود و خون شهدا و هدایت امام و رهبری این مسیر را ادامه می‌دهیم.

قالیباف: ما به فرهنگ بی توجهی کردیم

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی مناظره مربوط به جمع‌بندی گفت: یکی از اشکالات در حوزه فرهنگ، عدم توجه به نگاه رهبر معظم انقلاب است؛ ایشان رهبر و ولی ما هستند و به عنوان شخصیت بی‌نظیر در عرصه مسائل فرهنگی و هنری در دنیا شناخته شده‌اند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سال ۹۵ گفت: رهبر معظم انقلاب خطاب به مدیران فرهنگی فرمودند که هزاران مجموعه خودجوش فرهنگی که کار فرهنگی می‌کنند، باید روزبه روز توسعه پیدا کرده و دستگاه‌های دولتی کمک کنند اما آیا به این نگاه حکیمانه مقام معظم رهبری به عنوان فرد صاحب نظر اختصاصی در حوزه فرهنگ و هنر توجه شده است؟

قالیباف ادامه داد: آیا امکانات و پول کم داشتیم یا اینکه امکانات به گونه ای مدیریت شده که ۹۰ بودجه فرهنگی دستگاه‌های مختلف صرف هزینه های جاری شده و چیزی برای کار فرهنگی و هنری باقی نمانده است؛ چرا این فرصت به نیروهای خلاق و جوان در حلقه‌های میانی، مراکز مردمی در کانون ها در شهر و روستا، دانشگاه و مدرسه و محله ندهیم؟ مثلا ۱۰۰ میلیون تومان بودجه به دستکاه های فرهنگی داده می شود اما خروجی آن ۱۰ میلیون تومان نیست.

وی بیان کرد: اگر این امکان به یک نویسنده و هنرمند زبردست در بخش های مخالف بدهیم، آن‌ها معجزه کرده و کار را متحول می‌کنند اما توجهی نکردیم؛ نمی‌گویم که آن پول «میل» می شود بلکه «حیف» می‌شود.

قالیباف با تاکید بر لزوم پیگیری مردمی‌سازی در اقتصاد و فرهنگ، گفت: اساس کار ما در دولت «خدمت و پیشرفت» مردمی سازی در حوزه‌های مختلف همچون فرهنگی است؛ همان طور که سازمان نظام پزشکی و نظام مهندسی داریم، باید حتما سازمان نظام فرهنگی داشته باشیم و اجازه دهیم اهالی فرهنگ و هنر خودشان آن را مدیریت کنند.

وی با بیان این‌که «فرهنگ غوغا می‌کند»، به دوران فرماندهی خود در نیروی انتظامی اشاره و اظهار کرد: در زمان نیروی انتظامی انیمیشن «داوود خطر و سیاساکتی» و «خواب و بیدار» ساخته شد. آیا کسی فکر می کرد بیش از ۸۰ درصد مردم عزیز و بافرهنگ ما در دوره کمتر از ۷۰ روز کمربند ببندد؟ این اثر هنر و هنرمندان است.

قالیباف در پایان گفت: ما به فرهنگ بی توجهی کردیم و ظرفیت فرهنگ را نشناختیم؛ ما در دولت «خدمت و پیشرفت» به عرصه فرهنگ توجه می‌کنیم.

انتقاد پزشکیان از فعالیت گشت ارشاد، اعمال جریمه و توبیخ به دلیل مساله حجاب

پزشکیان در بخش جمع‌بندی سومین مناظره تلویزیونی ۶ نامزد انتخابات که با موضوع فرهنگی -انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی- برگزار شد، تاکید کرد: در دیدگاه اعتقادی ما فرقی میان زن و مرد در کاری که انجام می‌دهند دیده نشده است و هر کدام از اینها اگر باور داشته باشند و عمل درستی انجام دهند پاداش درست خواهند گرفت و به حیات طیبه‌ای دست خواهند یافت؛ ما باید کاری کنیم که زنان‌مان در جایگاهی قرار بگیرند که بتوانند سازنده حیات طیبه برای جامعه ما باشند نه اینکه طور دیگری به آنها نگاه کنیم؛ این نوع نگاه یعنی قبول کردن اینکه در جایگاه‌های مختلفی که مرد قرار می‌گیرد زنان ما نیز می‌توانند قرار بگیرند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نوع برخورد ما با دختران و زنانی که پوشش آنها یا نوع لباس آنها با آنچه که ما فکر می‌کنیم فرق می‌کند، نباید به شکلی خشن، اجباری و با استفاده از روش‌هایی باشد که وقتی به آن نگاه می‌کنیم، مشکل پیدا کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از فعالیت گشت ارشاد، اعمال جریمه و توبیخ به دلیل مسأله حجاب، گفت: باید با دختران و زنانی که در جامعه هستند و تعداد آنها نیز کم نیست و در دانشگاه در جامعه حضور دارند، با زبان خوش رفتار کنیم و با رفتار مناسب، جایگاه آنها را حفظ کنیم؛ این برازنده جامعه اسلامی نیست که اخلاق، رفتار و برخورد ما با این‌ها باعث شود وقتی از از کرامت و انسانیت می‌گوییم مردم از ما نپذیرند؛ می‌توان در این خصوص از مردم پرسید و ببینیم که مردم این رفتارهای ما را چقدر قبول دارند.

پزشکیان با بیان اینکه «درباره فضای مجازی نیز وضعیت خیلی روشن است در سه سال گذشته کسب و کار عده‌ای با مشکل مواجه شده است» تاکید کرد: ما باید زیرساخت را بسازیم و به اهداف دست یابیم، اما تا آن زمان، باید برای آنهایی که نانشان را از زندگی بردیم و ساقط کردیم کاری کنیم؛ این چیزی است که باید به آن فکر می‌کردیم و اگر در حال حرکت به سمتی هستیم باید به این افراد نیز نگاه می‌کردیم و نان‌شان را نمی‌بریدیم.

وی افزود: درباره هنر، فیلم و سینما واقعیت این است که کار کاردان‌هاست و دولت فقط باید سیاست گذاری و نظارت کند و اختیار را به خانه‌های سینما، تئاتر و جاهایی که کارشناس هستند، بدهد تا آنها در این خصوص فعالیت کنند؛ چرا تعدادی از هنرمندان و کارگردانان و هنرپیشه‌ها ممنوع الخروج و تعدادی نیز از کشور خارج می‌شوند؟ این به دلیل نگاه امنیتی است که ما درست کردیم و به جای دولت آنکه فرهنگی باشد، فرهنگ را دولتی کرده‌ایم؛ نتیجه این اقدامات آن است که امروز بیشتر جوانان و کسانی که در مملکت هستند نسبت به رفتارهای ما مشکل دارند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه «اصلاح باید در رفتار انسان‌ها باشد نه آنکه در گفتار و دستورالعمل‌ها»، اظهار کرد: اگر ما الگو و شایسته بودیم دیگران به سمت ما می‌آیند و دیگر لازم نیست که ما صدا را قطع کنیم و اجازه حرف زدن به آنها ندهیم.

پزشکیان در پایان با اشاره به اظهارات برخی از نامزدهای انتخابات درباره عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم عنوان کرد: دولت فعلی به دنبال برجامی می‌رود که این‌ها به آن گیر می‌دهند، اما نمی‌توانند حل کنند.

جلیلی: از خطاکار قهرمان نسازیم اما کار دینی را به شکل دینی با قدرت دنبال کنیم 

جلیلی در بخش جمع‌بندی خود در این مناظره بیان کرد: حضرت امام خمینی صد روز از قبل ارتحال خود در منشور روحانیت فرمودند که «چه بسا شیوه‌های رایج اداره امور کشور در سال‌های آینده تغییر کند و از هم اکنون باید برای این مساله فکر شود. » شاید در این مسائل تاخیر داریم  و ما باید آماده شویم. همین بحث‌هایی که درباره فناوری های نوین داریم را امام در خشت خام می دید. ما باید سهم خود از فناوری‌ها را روشن کنیم و استفاده حداکثری از آن داشته باشیم چون این‌ها برای ما فرصت است نه تهدید.

وی افزود: من سوال می‌کنم چند نفر از ما اسم فیلم «جت نیا دین» شنیده‌ایم؟ که درباره  خانم که قهرمان ملی اندونزی است در برابر استعمار نگلیس اسلحه به دست  گرفته‌اند،  او یک  مبارز بود. چند نفر شما اسم فیلم سردار «کرمانجان» شنیده اید؟ که درباره یک خانم قهرمان ملی قرقیزستان است که شبیه فیلم آتش و باد است که خود ما ساختیم.

ما امروز یک جهان فرصت داریم که مشتاق شنیدن ما هستند. در حوزه تمدنی نوروز یا مقاومت و اسلام خیلی زمینه برای تبادلات فرهنگی آماده است. در مصر چگونه ما را می‌شناسند؟ یک هفته قبل از شهادت شهید رئیسی، فهمی هویدی ایران بود و از من سوال می‌کرد که چرا خوتان را به مردم ما را نمی شناسانید؟

یک جوان سوئدی ملاصدار را با زبان ساده در یوتیوب منشتر می کند و چقدر هم بیننده دارد. نقش دولت چیست؟ اگر رئیس جمهور یا مدیران فرهنگی ما در مراودات خارجی خود در کنار بازاریابی برای فناوری های سطح بالا، محصولات فرهنگی را مثل آتش  و باد یا آلبوم موسیقس نینوا ارائه کنند ، می‌تواند یک جهان فرصت ایجاد کرده و تهدید را به فرهنگ تبدیل کند. یک سریال مختارنامه  زمینه های وحدت فرهنگی ایران و عراق را فراهم کرد و جوانان عراقی و ایرانی ذیل فرماندهی شهید سلیمانی و ابومهدی مثل میان و مختار علیه داعش جنگیدند. این اثر کار فرهنگی است که برای سال‌ها باقی می ماند. این عمق راهبردی کار تمیز فرهنگی است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان اظهار کرد: کار فرهنگ از خود دولت و اصلاح فرهنگ سیاسی شروع می شود. از خطاکار قهرمان نسازیم اما کار دینی را به شکل دینی با قدرت دنبال کنیم.باید به فرهنگ سیاسی مسئولان توجه کرد زیرا یک دروغ یا خلاف واقع‌گوریی مسئولان ممکن است میلیاردها تومان هزینه‌های فرهنگی را از بین ببرد.

داشتن دادسرای فرهنگ و رسانه، افتخار نیست

قاضی زاده هاشمی در بخش جمع بندی سخنان خود اظهار کرد: خانواده بزرگ ایران فرهنگی غنی و شگفت دارد. فارس، ترک، لر، شیعه، سنی و … همه با هم ایران را ساختیم و هر جریانی که قصد انداختن جدایی دارد، خیرخواه ملت نیستند و هر جریانی که به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی نیز خدشه وارد کند از ما نیست. علی رغم تلاش های دولت شهید رئیسی اما اهالی فرهنگ خواستار توجه بیشتری بودند. در امتداد دولت شهید رئیسی در دولت ما به این موضوع توجه خواهد شد. صندوق حمایت از هنرمندان و فعالان گردشگری و رسانه ها را تقویت می کنیم و با تربیت پلتفرم ها و سریال های در حال ساخت با نظارت بر بودجه خرج شده باید تلاش کنیم تا بیشتر فرهنگ را نشر دهیم. ۱۴ سال از ساخت مختارنامه گذشته است و تولیدی در آن سطح نداشته ایم.

وی عنوان کرد: چهار قول خودم را در عرصه فرهنگ خدمت شما عرض می کنم. فرهنگ کارت خانواده تقدیم خانوارها خواهد شد. زیرساخت های تفریحی و فرهنگی خانواده محور با همکاری بخش خصوصی انجام خواهم داد. مرکز سفر خانواده محور جهانی ایجاد خواهیم کرد تا هر کسی به سفر عفیفانه میخواهد برود به ایران بیاید. برخورد با مبنای فیلترینگ را مطابق با عرف و فرهنگ جامعه انجام خواهم داد. نخواهم گذاشت رونق اقتصاد دیجیتال دچار مشکل شود.لایحه نظام جامع رسانه های عمومی را که در چند دولت معطل مانده بود، اجرا میکنم. افتخار نیست که دادسرای فرهنگ و رسانه داشته باشیم، باید رسیدگی درون سازمانی داشته باشیم.

قاضی زاده هاشمی در پایان یادآور شد: از منتقدان خود شکایت نمی کنم و به آنان برچسب بی شناسنامه و بی سواد نمی زنم. وقتی دولت های نهم و دهم و شهید رئیسی مشکلات را میخواستند حل کنند، عده ای سر و صدا می‌کردند. دختران ما از رفتارهای مسئولین ناراحتند وگرنه دختران ما عفیف و باحجاب هستند. در فضای مجازی و تبلیغات منابع چندانی ندارم و هر خانواده باید یک ستاد برای دولت ما باشند.

زاکانی: نسبت به امروز کشور اشراف و برنامه تحولی دارم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مرحله پایانی سومین مناظره تلویزیونی، گفت: مردم عزیز، بانوان گرامی، دختران خوب، پسران عزیز، مردان، قهرمانان، پیشکسوتان و جهان‌دیدگان ایرانی، اگر به برخی نکات اشاره نمی‌شد، آخر کلام را جور دیگری جمع‌بندی می‌کردم. کارنامه ۴۵ ساله‌ام کاملا روشن است و پاسخگوی همه کارهایم هستم و در طرف درست تاریخ قرار دارم. ابهامات را بپرسید تا پاسخ دهم. چیزی برای پنهان کاری ندارم. مشهورم در حق‌خواهی جوری عمل کنم که مخالفان هم به بنده پناه بیاورند و حقوق‌شان را مطالبه کنند.

وی ادامه داد: آقای پزشکیان می‌توانند از ستادهای‌شان بپرسند که حقوق ستادهای‌شان را چگونه احیا کردم.

زاکانی ادامه داد: نسبت به امروز کشور اشراف و برنامه تحولی دارم. با صدای رسا برنامه‌هایم را بیان می‌کنم و به اعتبار کارشناسان تصمیم‌گیری می‌کنم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: قلب مردم دست خداست هر چند که مردم می‌توانند به برنامه‌ها و گذشته ما رجوع کنند. ان‌شاءالله هر آنچه خیر و صلاح کشور است و آینده جوانان را رقم می‌زند، مقدر بفرماید.

پزشکیان: ممیزی به هیچ وجه نباید سلیقه‌ای اعمال شود

پزشکیان همچنین در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش سوم این مناظره که به بیان دیدگاه‌ها و همچنین اظهار نظر درباره برنامه‌های سایر نامزدها اختصاص داشت، با تاکید بر اینکه اصولاً دولت باید از حالت مداخله‌گری در بیاید و سیاستگذار و ناظر بر برنامه باشد اظهار کرد: دولت باید کار را به سازمان‌ها و نهادهای بخش خصوصی بسپارد. همچنین ممیزی باید شفاف و مطابق قانون صورت بگیرد و به هیچ وجه نباید سلیقه‌ای اعمال شود. من ممیزی‌هایی را که به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود، رد می‌کنم و اجازه آنها را نمی‌دهم. همچنین به هیچ وجه اجازه مداخله سایر دستگاه‌ها را در حوزه تخصصی و فرهنگ نخواهم داد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه «پذیرش عقلانی قوانین بین‌المللی از جمله قانون مالکیت معنوی یک ضرورت است و باید آن را بپذیریم و چهارچوب‌های آن را مصوب کنیم»، ادامه داد: تلاش خواهم کرد دولت من دولت فرهنگی باشد نه اینکه فرهنگ را دولتی کنیم؛ تلاش خواهم کرد امنیت فرهنگی را برای اهالی فرهنگ تضمین و از مداخله نهادهای غیر مسئول جلوگیری کنم. تلاش حداکثری برای بازسازی اعتماد و امید در اهالی فرهنگ خواهم کرد و این رویکرد مانع از فرار و مهاجرت نخبگان خواهد شد.

پزشکیان همچنین با اشاره به احکام قانون برنامه هفتم در خصوص ساخت آثار فاخر از سوی صدا و سیما گفت: حتماً باید منابع مورد نیاز ساخت آثار فاخر دیده شود؛ چراکه باید فرهنگ و گذشته خودمان را که پر از افتخار و درس و عبرت و اندیشه است، بازسازی و به نمایش درآوریم. سابقه تاریخی ما نسبت به آنچه که خارجی‌ها در حال نمایش دادن به ما هستند، عمیق‌تر و آموزنده‌تر است و قابلیت بازسازی نیز در آنها وجود دارد.

وی با بیان اینکه «یک جامعه را با تعداد کسانی که کتاب می‌خوانند ارزیابی می‌کنند»، عنوان کرد: در جامعه‌ای که افراد آن ساعات بیشتری مطالعه کتاب دارند مشکلات اجتماعی، جرم و جنایت و فساد در آنها کمتر است و هر جامعه‌ای که با کتاب دوست باشد و کتابخوانی در آن شکل بگیرد مشکلات اجتماعی، دعواها و جنگ‌ها و دزدی‌ها قطعاً پایین‌تر خواهد بود. باید شکل و ساختار اجتماعی طوری شکل بگیرد که مردم بتوانند از امکانات فرهنگی استفاده کنند.

جلیلی: مدیر فرهنگی، فرهنگ را خوب نشناسد ممکن است دچار خطا یا انحراف شود

جلیلی در ۴ دقیقه دوم بخش دوم این مناظره خاطرنشان کرد: معتقدم رئیس جمهور مشمول این حکم است که حداقل باید مصرف کننده حرفه‌ای فرهنگ باشد و چون رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی هم هست و باید بتواند نقش راهبری در فرهنگ کشور و اداره بودجه‌های تخصیصی در این زمینه ایفا کند. مدیریت فرهنگی مدیریت عابربانکی نیست که فقط پول بدهد. ثمره بودجه‌های فرهنگی بسیار مهم است که این هزاران میلیارد تومان بودجه‌ها چه آثاری دارد. بودجه فرهنگی نباید به میز و صندلی  و ستادهای چاق و چله شود بلکه در آثار فرهنگی خود را نشان دهد. مردم انتظار محصولات خوب فرهنگی دارند. اینجا قاعده‌مند کردن براساس منطق فرهنگی و قانون برای تولید فرهنگی اهمیت دارد.

جلیلی افزود: اگر مدیر فرهنگی، فرهنگ را خوب نشناسد ممکن است دچار خطا یا انحراف شود و نتواند کمک لازم را بکند. زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم نامه آمد که فیلم مشکل دارد. من فیلم‌نامه را از کارگردانش گرفتم و خواندم و گفتم هیچ مشکلی ندارد و آن فیلم ساخته و با استقبال زیادی مواجه شد و نه تنها به امنیت ملی لطمه نزد بلکه خیلی هم کمک کرد. اینجاست که فرهنگ باید شناخته شود و به اندک چیزی، فرهنگ مورد تعرض قرار نگیرد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: ما ۳۵ صنف داریم که در صنعت سینما مشغول هستند. از سال ۱۳۶۸  شغل کارکنان صنعت سینما در ذیل شغل صیادان فصلی جنوب در وزارت کار ثبت شده است که این لطمه جدی به صنعت است  و آن‌ها ردیف مشخص قانونی ندارد. خیلی مهم است مدیر فرهنگ  تا پایان کار را بداند.

وی  ادامه داد:‌ ما فرصت‌های بسیار خوبی داریم . در بازی‌های رایانه‌ای، ۳۴ میلیون بازی کننده داریم که هزاران میلیارد تومان چرخه مالی آن است که این فرصت برای ما است. در انیمشین تولیداتی مثل «بچه زرنگ»، «پسر دلفینی» و «فیل‌شاه» داریم که می‌تواند بازار جهانی پیدا کند. لوکیشن‌های سینمایی مثل «کوه‌های مریخی» را داریم. اگر این موضوعات را جدی بشناسیم، آثار خیلی خوبی خواهد داشت.

قاضی زاده هاشمی: به مردم و اهالی فرهنگ اعتماد کنیم

قاضی زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش سوم سخنان خود اظهار کرد: باید به مردم و اهالی فرهنگ اعتماد کنیم. آنان این حوزه را بهتر از ما می فهمند. در جایی که سیاستمداران وارد شوند با تزریق منابع باعث صدمه زدن به آن می‌شوند. پلتفرم ها رقابت جدیدی را در داخل بوجود آورده اند. باید تلاش کنیم با تفاهم با جامعه فرهنگی این موضوع را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: در فضای مجازی نیز اگر کسی تولیدی خوبی داشت باید در پهنای باند اینترنت سهیم باشد. در بنیاد شهید با کمک گروه های مردمی رویدادهای فرهنگی را سه تا پنج برابر کردیم. دولت باید از خرید محصولات فرهنگی حمایت کند و یارانه بدهد. به تفریح و فرهنگ خانواده ها باید یارانه داده شود. کارت هوشمندی طراحی کردیم تا برای این موضوعات یارانه اختصاص دهیم.

قاضی زاده یادآور شد: این که ورزش جت اسکی را معرفی کرده بودم برای این بود که ورزش ها مخصوص پولداران و فقرا نشود. اجازه دهند همه مردم از ورزش های گران نیز بهره مند شوند. باید با عملکردمان با مردم سخن بگوییم.

زاکانی: محتاج به بیشترین همیاری و مشارکت مردم هستیم

زاکانی در بخش پایان مرحله سوم مناظره تلویزیونی با اشاره به  روز تبلیغ، گفت: امروز روز تبلیغ بود. این روز را  به همه مبلغان از جمله مبلغان شهید تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: مردم‌سالاری دینی فقط محدود به سیاست نیست بلکه در حوزه‌های فرهنگ، اجتماع و اقتصاد نیز باید مشارکت مردم را داشت.  دولت خدمت، دولتِ حامیِ در جهت بستر و فضای مناسب فرهنگی است. توجه به حلقه‌های میانی و دقت در ایجاد ساز و کارها و فناوری‌ها، برای‌مان در این مسیر اهمیت دارد. شادی‌های میلیونی طی دو سال گذشته را شاهدید که فاخر است. در حوزه تعلیم و تربیت نیز زیرساخت‌های شهرداری را پشت سر مدارس و مساجد قرار دادیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:  باید به فرهنگ به عنوان مدار سایر نظامات توجه کرد و بر مدار تحولات و جهش‌های جامعه از ابزارها و عناصر فرهنگی استفاده کرد. فیلم، سریال، نمایش‌خانگی، کتاب و کتاب‌خوانی نیاز به حمایت جدی دارد چون این مسئله کمک به رفع ضعف و انتقال موثر پیام به مخاطب و موجب عمق‌بخشی و ماندگاری پیام می‌شود.

زاکانی ادامه داد: آثار هنری شناسنامه دوران مختلف کشور است. به همین دلیل باید به اصحاب فرهنگ و هنر احترام گذاشت. باید امکانات آنان را بسیج کرد؛ چرا که ما محتاج به بیشترین همیاری و مشارکت مردم هستیم.

******

جمعبندی کاندیداها

پورمحمدی: بین امنیت فرهنگی و فرهنگ امنیتی یکی را انتخاب کنیم

پورمحمدی در جمع‌بندی سخنانش در سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: ما در همه مراحل باید انصاف داشته باشیم و طوری درباره گذشتگان قضاوت کنیم که دوست داریم آیندگان درباره ما قضاوت کنند. برخی می‌گویند ۳۰ سال قبل، ۱۰ سال قبل چه شده است؟ آیندگان هم همین برخوردها را کرد. من در بخشی از دولت نهم بودم. به هرحال هدفمندی یارانه‌ها، مسکن مهر، انتخابات الکترونیک، سهام عدالت و کارهای مهم دیگری شد. البته انتقادات و کمبودهایی هم بوده است ولی باید انصاف داشته باشیم.

وی افزود: ما نسبت به زنان باید رویکرد امام و رهبری را جدی بگیریم و حاکم کنیم. به زنان اعتماد کنیم. توان و ظرفیت‌ آنان را برای رشد و توسعه و تعالی مادی و معنوی کشور باور کنیم. مردم در آستانه یک انتخابات بزرگ هستند. باید بین سیاست حکیمانه جذب حداکثری یا سیاست تنگ‌نظرانه و ناموفق دفع حداکثری یکی را انتخاب کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما با ستیز نمی‌توانیم با مردم برخورد کنیم و حکمرانی داشته باشیم. در بحث حجاب، بسیاری از زنان و مردان دلسوز و دغدغه‌مند ما حسرت همین حجاب تا حدودی نیم‌بند قبل از پاییز ۱۴۰۱ را می‌کشند.

پورمحمدی تصریح کرد: ما باید بین امنیت فرهنگی و فرهنگ امنیتی یکی را انتخاب کنیم. شما مردم بین دولت تصدی‌گر و فضول و مداخله‌گر در امور فرهنگی و هنری و مسائل دیگر یا دولت تنظیم‌گر و تسهیل‌کننده یکی را انتخاب کنید. بین دولت فرار از مسئولیت‌ها و گردن دیگران انداختن یا دولت قرار باهمه مردم و در این عرصه با اهالی فرهنگ و هنر.

وی یادآور شد: زنان و مردان و فرهیختگان، دولت قرار شما را سرمایه بی‌بدیل این کشور می‌داند و به وجود شما می‌بالد و در جریان مصائب و مشکلات شما هست. ما برای گشودن گره‌های باقیمانده و ناگشوده و ناراحتی‌ها و دغدغه‌های شما تلاش و نهایت کوشش خود را بکار می‌گیریم و از همه ظرفیت‌ها، آبرو و آسایش و پیشینه و صداقت خود و خون شهدا و هدایت امام و رهبری این مسیر را ادامه می‌دهیم.

قالیباف: ما به فرهنگ بی توجهی کردیم

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی مناظره مربوط به جمع‌بندی گفت: یکی از اشکالات در حوزه فرهنگ، عدم توجه به نگاه رهبر معظم انقلاب است؛ ایشان رهبر و ولی ما هستند و به عنوان شخصیت بی‌نظیر در عرصه مسائل فرهنگی و هنری در دنیا شناخته شده‌اند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سال ۹۵ گفت: رهبر معظم انقلاب خطاب به مدیران فرهنگی فرمودند که هزاران مجموعه خودجوش فرهنگی که کار فرهنگی می‌کنند، باید روزبه روز توسعه پیدا کرده و دستگاه‌های دولتی کمک کنند اما آیا به این نگاه حکیمانه مقام معظم رهبری به عنوان فرد صاحب نظر اختصاصی در حوزه فرهنگ و هنر توجه شده است؟

قالیباف ادامه داد: آیا امکانات و پول کم داشتیم یا اینکه امکانات به گونه ای مدیریت شده که ۹۰ بودجه فرهنگی دستگاه‌های مختلف صرف هزینه های جاری شده و چیزی برای کار فرهنگی و هنری باقی نمانده است؛ چرا این فرصت به نیروهای خلاق و جوان در حلقه‌های میانی، مراکز مردمی در کانون ها در شهر و روستا، دانشگاه و مدرسه و محله ندهیم؟ مثلا ۱۰۰ میلیون تومان بودجه به دستکاه های فرهنگی داده می شود اما خروجی آن ۱۰ میلیون تومان نیست.

وی بیان کرد: اگر این امکان به یک نویسنده و هنرمند زبردست در بخش های مخالف بدهیم، آن‌ها معجزه کرده و کار را متحول می‌کنند اما توجهی نکردیم؛ نمی‌گویم که آن پول «میل» می شود بلکه «حیف» می‌شود.

قالیباف با تاکید بر لزوم پیگیری مردمی‌سازی در اقتصاد و فرهنگ، گفت: اساس کار ما در دولت «خدمت و پیشرفت» مردمی سازی در حوزه‌های مختلف همچون فرهنگی است؛ همان طور که سازمان نظام پزشکی و نظام مهندسی داریم، باید حتما سازمان نظام فرهنگی داشته باشیم و اجازه دهیم اهالی فرهنگ و هنر خودشان آن را مدیریت کنند.

وی با بیان این‌که «فرهنگ غوغا می‌کند»، به دوران فرماندهی خود در نیروی انتظامی اشاره و اظهار کرد: در زمان نیروی انتظامی انیمیشن «داوود خطر و سیاساکتی» و «خواب و بیدار» ساخته شد. آیا کسی فکر می کرد بیش از ۸۰ درصد مردم عزیز و بافرهنگ ما در دوره کمتر از ۷۰ روز کمربند ببندد؟ این اثر هنر و هنرمندان است.

قالیباف در پایان گفت: ما به فرهنگ بی توجهی کردیم و ظرفیت فرهنگ را نشناختیم؛ ما در دولت «خدمت و پیشرفت» به عرصه فرهنگ توجه می‌کنیم.

انتقاد پزشکیان از فعالیت گشت ارشاد، اعمال جریمه و توبیخ به دلیل مساله حجاب

پزشکیان در بخش جمع‌بندی سومین مناظره تلویزیونی ۶ نامزد انتخابات که با موضوع فرهنگی -انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی- برگزار شد، تاکید کرد: در دیدگاه اعتقادی ما فرقی میان زن و مرد در کاری که انجام می‌دهند دیده نشده است و هر کدام از اینها اگر باور داشته باشند و عمل درستی انجام دهند پاداش درست خواهند گرفت و به حیات طیبه‌ای دست خواهند یافت؛ ما باید کاری کنیم که زنان‌مان در جایگاهی قرار بگیرند که بتوانند سازنده حیات طیبه برای جامعه ما باشند نه اینکه طور دیگری به آنها نگاه کنیم؛ این نوع نگاه یعنی قبول کردن اینکه در جایگاه‌های مختلفی که مرد قرار می‌گیرد زنان ما نیز می‌توانند قرار بگیرند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نوع برخورد ما با دختران و زنانی که پوشش آنها یا نوع لباس آنها با آنچه که ما فکر می‌کنیم فرق می‌کند، نباید به شکلی خشن، اجباری و با استفاده از روش‌هایی باشد که وقتی به آن نگاه می‌کنیم، مشکل پیدا کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از فعالیت گشت ارشاد، اعمال جریمه و توبیخ به دلیل مسأله حجاب، گفت: باید با دختران و زنانی که در جامعه هستند و تعداد آنها نیز کم نیست و در دانشگاه در جامعه حضور دارند، با زبان خوش رفتار کنیم و با رفتار مناسب، جایگاه آنها را حفظ کنیم؛ این برازنده جامعه اسلامی نیست که اخلاق، رفتار و برخورد ما با این‌ها باعث شود وقتی از از کرامت و انسانیت می‌گوییم مردم از ما نپذیرند؛ می‌توان در این خصوص از مردم پرسید و ببینیم که مردم این رفتارهای ما را چقدر قبول دارند.

پزشکیان با بیان اینکه «درباره فضای مجازی نیز وضعیت خیلی روشن است در سه سال گذشته کسب و کار عده‌ای با مشکل مواجه شده است» تاکید کرد: ما باید زیرساخت را بسازیم و به اهداف دست یابیم، اما تا آن زمان، باید برای آنهایی که نانشان را از زندگی بردیم و ساقط کردیم کاری کنیم؛ این چیزی است که باید به آن فکر می‌کردیم و اگر در حال حرکت به سمتی هستیم باید به این افراد نیز نگاه می‌کردیم و نان‌شان را نمی‌بریدیم.

وی افزود: درباره هنر، فیلم و سینما واقعیت این است که کار کاردان‌هاست و دولت فقط باید سیاست گذاری و نظارت کند و اختیار را به خانه‌های سینما، تئاتر و جاهایی که کارشناس هستند، بدهد تا آنها در این خصوص فعالیت کنند؛ چرا تعدادی از هنرمندان و کارگردانان و هنرپیشه‌ها ممنوع الخروج و تعدادی نیز از کشور خارج می‌شوند؟ این به دلیل نگاه امنیتی است که ما درست کردیم و به جای دولت آنکه فرهنگی باشد، فرهنگ را دولتی کرده‌ایم؛ نتیجه این اقدامات آن است که امروز بیشتر جوانان و کسانی که در مملکت هستند نسبت به رفتارهای ما مشکل دارند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه «اصلاح باید در رفتار انسان‌ها باشد نه آنکه در گفتار و دستورالعمل‌ها»، اظهار کرد: اگر ما الگو و شایسته بودیم دیگران به سمت ما می‌آیند و دیگر لازم نیست که ما صدا را قطع کنیم و اجازه حرف زدن به آنها ندهیم.

پزشکیان در پایان با اشاره به اظهارات برخی از نامزدهای انتخابات درباره عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم عنوان کرد: دولت فعلی به دنبال برجامی می‌رود که این‌ها به آن گیر می‌دهند، اما نمی‌توانند حل کنند.

جلیلی: از خطاکار قهرمان نسازیم اما کار دینی را به شکل دینی با قدرت دنبال کنیم 

جلیلی در بخش جمع‌بندی خود در این مناظره بیان کرد: حضرت امام خمینی صد روز از قبل ارتحال خود در منشور روحانیت فرمودند که «چه بسا شیوه‌های رایج اداره امور کشور در سال‌های آینده تغییر کند و از هم اکنون باید برای این مساله فکر شود. » شاید در این مسائل تاخیر داریم  و ما باید آماده شویم. همین بحث‌هایی که درباره فناوری های نوین داریم را امام در خشت خام می دید. ما باید سهم خود از فناوری‌ها را روشن کنیم و استفاده حداکثری از آن داشته باشیم چون این‌ها برای ما فرصت است نه تهدید.

وی افزود: من سوال می‌کنم چند نفر از ما اسم فیلم «جت نیا دین» شنیده‌ایم؟ که درباره  خانم که قهرمان ملی اندونزی است در برابر استعمار نگلیس اسلحه به دست  گرفته‌اند،  او یک  مبارز بود. چند نفر شما اسم فیلم سردار «کرمانجان» شنیده اید؟ که درباره یک خانم قهرمان ملی قرقیزستان است که شبیه فیلم آتش و باد است که خود ما ساختیم.

ما امروز یک جهان فرصت داریم که مشتاق شنیدن ما هستند. در حوزه تمدنی نوروز یا مقاومت و اسلام خیلی زمینه برای تبادلات فرهنگی آماده است. در مصر چگونه ما را می‌شناسند؟ یک هفته قبل از شهادت شهید رئیسی، فهمی هویدی ایران بود و از من سوال می‌کرد که چرا خوتان را به مردم ما را نمی شناسانید؟

یک جوان سوئدی ملاصدار را با زبان ساده در یوتیوب منشتر می کند و چقدر هم بیننده دارد. نقش دولت چیست؟ اگر رئیس جمهور یا مدیران فرهنگی ما در مراودات خارجی خود در کنار بازاریابی برای فناوری های سطح بالا، محصولات فرهنگی را مثل آتش  و باد یا آلبوم موسیقس نینوا ارائه کنند ، می‌تواند یک جهان فرصت ایجاد کرده و تهدید را به فرهنگ تبدیل کند. یک سریال مختارنامه  زمینه های وحدت فرهنگی ایران و عراق را فراهم کرد و جوانان عراقی و ایرانی ذیل فرماندهی شهید سلیمانی و ابومهدی مثل میان و مختار علیه داعش جنگیدند. این اثر کار فرهنگی است که برای سال‌ها باقی می ماند. این عمق راهبردی کار تمیز فرهنگی است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان اظهار کرد: کار فرهنگ از خود دولت و اصلاح فرهنگ سیاسی شروع می شود. از خطاکار قهرمان نسازیم اما کار دینی را به شکل دینی با قدرت دنبال کنیم.باید به فرهنگ سیاسی مسئولان توجه کرد زیرا یک دروغ یا خلاف واقع‌گوریی مسئولان ممکن است میلیاردها تومان هزینه‌های فرهنگی را از بین ببرد.

داشتن دادسرای فرهنگ و رسانه، افتخار نیست

قاضی زاده هاشمی در بخش جمع بندی سخنان خود اظهار کرد: خانواده بزرگ ایران فرهنگی غنی و شگفت دارد. فارس، ترک، لر، شیعه، سنی و … همه با هم ایران را ساختیم و هر جریانی که قصد انداختن جدایی دارد، خیرخواه ملت نیستند و هر جریانی که به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی نیز خدشه وارد کند از ما نیست. علی رغم تلاش های دولت شهید رئیسی اما اهالی فرهنگ خواستار توجه بیشتری بودند. در امتداد دولت شهید رئیسی در دولت ما به این موضوع توجه خواهد شد. صندوق حمایت از هنرمندان و فعالان گردشگری و رسانه ها را تقویت می کنیم و با تربیت پلتفرم ها و سریال های در حال ساخت با نظارت بر بودجه خرج شده باید تلاش کنیم تا بیشتر فرهنگ را نشر دهیم. ۱۴ سال از ساخت مختارنامه گذشته است و تولیدی در آن سطح نداشته ایم.

وی عنوان کرد: چهار قول خودم را در عرصه فرهنگ خدمت شما عرض می کنم. فرهنگ کارت خانواده تقدیم خانوارها خواهد شد. زیرساخت های تفریحی و فرهنگی خانواده محور با همکاری بخش خصوصی انجام خواهم داد. مرکز سفر خانواده محور جهانی ایجاد خواهیم کرد تا هر کسی به سفر عفیفانه میخواهد برود به ایران بیاید. برخورد با مبنای فیلترینگ را مطابق با عرف و فرهنگ جامعه انجام خواهم داد. نخواهم گذاشت رونق اقتصاد دیجیتال دچار مشکل شود.لایحه نظام جامع رسانه های عمومی را که در چند دولت معطل مانده بود، اجرا میکنم. افتخار نیست که دادسرای فرهنگ و رسانه داشته باشیم، باید رسیدگی درون سازمانی داشته باشیم.

قاضی زاده هاشمی در پایان یادآور شد: از منتقدان خود شکایت نمی کنم و به آنان برچسب بی شناسنامه و بی سواد نمی زنم. وقتی دولت های نهم و دهم و شهید رئیسی مشکلات را میخواستند حل کنند، عده ای سر و صدا می‌کردند. دختران ما از رفتارهای مسئولین ناراحتند وگرنه دختران ما عفیف و باحجاب هستند. در فضای مجازی و تبلیغات منابع چندانی ندارم و هر خانواده باید یک ستاد برای دولت ما باشند.

زاکانی: نسبت به امروز کشور اشراف و برنامه تحولی دارم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مرحله پایانی سومین مناظره تلویزیونی، گفت: مردم عزیز، بانوان گرامی، دختران خوب، پسران عزیز، مردان، قهرمانان، پیشکسوتان و جهان‌دیدگان ایرانی، اگر به برخی نکات اشاره نمی‌شد، آخر کلام را جور دیگری جمع‌بندی می‌کردم. کارنامه ۴۵ ساله‌ام کاملا روشن است و پاسخگوی همه کارهایم هستم و در طرف درست تاریخ قرار دارم. ابهامات را بپرسید تا پاسخ دهم. چیزی برای پنهان کاری ندارم. مشهورم در حق‌خواهی جوری عمل کنم که مخالفان هم به بنده پناه بیاورند و حقوق‌شان را مطالبه کنند.

وی ادامه داد: آقای پزشکیان می‌توانند از ستادهای‌شان بپرسند که حقوق ستادهای‌شان را چگونه احیا کردم.

زاکانی ادامه داد: نسبت به امروز کشور اشراف و برنامه تحولی دارم. با صدای رسا برنامه‌هایم را بیان می‌کنم و به اعتبار کارشناسان تصمیم‌گیری می‌کنم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: قلب مردم دست خداست هر چند که مردم می‌توانند به برنامه‌ها و گذشته ما رجوع کنند. ان‌شاءالله هر آنچه خیر و صلاح کشور است و آینده جوانان را رقم می‌زند، مقدر بفرماید.

 

نظر شما