شناسهٔ خبر: 67288642 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

حاشیه‌نگاری خبرنگار ایسنا از مناظره دوم

یکی آمار فقر داد/یکی با آلبوم عکس آمد/ باشما کار داریم ...

روح‌اله قیطاسی

ماظره دوم شش کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری پنجشنبه‌شب برگزار شدکه با حاشیه‌هایی همراه بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پور محمدی شش کاندیدای تایید صلاحیت شده هستند که در دومین مناظره انتخابات 1403 شرکت کردند.

پزشکیان آمار فقر داد

پزشکیان با نشان دادن آماری از توزیع فقر در کشور نسبت به عملکرد مسئولان موجود انتقاد کرد.

زاکانی با آلبوم عکس آمد

زاکانی هم با نشان دادن عکس‌هایی از دولت روحانی نسبت به عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم انتقادات فراوانی را مطرح کرد ، و با عکس‌های برادر روحانی، حادثه معدن یورت و حادثه قطار تبریز مشهد خاطره بازی سیاسی خود را ادامه داد و در نهایت دولت پزشکیان را ادامه دولت روحانی خواند.

دعوا نکنید

پس از زاکانی، پزشکیان با بیان این‌که این دعواها گره‌ای از مشکلات مردم باز نمی‌کند، از نامزدهای انتخاباتی خواست که به ارائه برنامه خود بپردازند. پزشکیان عدم توازن سرمایه گذاری را عامل بسیاری از مشکلات عنوان کرد و انسجام داخلی را رمز حل این مشکلات دانست. او عدم استفاده از ظرفیت را ناشی از عدم توجه به قوانین موجود خواند و گفت: شعار دادن گار سختی نیست اما در عمل توفیقی نداشتیم.اختلاف داخلی و خارجی نیز باعث عدم توفیق در حل مشکلات شده است.

پزشکیان در بخشی از سخنان خود به اشتباه از واژه «شهید» برای «روحانی» استفاده کرد.

نپذیرفتن اف ای تی اف مانع نیست

جلیلی برای ایجاد رفاه و فقر مطلق یک نظام رفاهی را برای عبور پیشنهاد داد، وی برای تامین منابع این بخش ایجاد سازوکاری برای مقابله با فساد و پولشویی، قاچاق کالاو هدایت این منابع به سمت تولید را هدایت کند و  انجام این اقدامات را منوط به پذیرش اف ای تی اف نیست و باید مشکلات را در داخل دنبال کرد.

حواستان به زمان باشد

با پایان دور اول مناظرات، مجری برنامه از نامزدهای انتخابات خواست که نسبت به مدیریت وقت توجه ویژه ای داشته باشند و خطر کمبود زمان بیخ گوش نامزدهای انتخابات است.

مجری این برنامه گفت: در صورتی که اسم فردی در برنامه آورده شود، صداوسیما این حق را برای فرد قائل خواهد بود که برای دفاع از خود از این تریبون استفاده کند.

پیش از شروع بحث سوالات کارشناسان مطرح شد در میان از سوالات مردم عادی نیز استفاده شد.

مردم بیمار نشوید

قاضی‌زاده هاشمی در ابتدای صحبت خود در حوزه سلامت، از مردم خواست که بیمار نشوند البته این توصیه را در قالب خودمراقبتی مطرح کرد و وظایفی را نیز برای دولت مشخص کرد. او از تجربه موفق خود در بنیاد شهید گفت و در عین حال اظهار کرد که توزیع نامناسب پزشکان و کمبود پزشک در مناطق محروم را دلیل کاهش تاب آوری بیماران در این مناطق شده است، تهیه صندوق درمان و حمایت از سه دهک پایین جامعه را الزامی خواند.

تحریم کاغذ پاره نیست

قالیباف تحریم را مانع جدی برای توسعه کشور خواند و اما اجرای آن را منوط به شروطی کرد وی گفت: در زمان مذاکره باید به خباثت طرف مقابل و آمریکایی ها توجه کنیم. در مجلس با تصویب قانون به دنبال استیفای حقوق هسته‌ای خود بودیم، برای حله مشکل تحریم با هر فردی و سازمان مذاکره خواهیم کرد و با حفظ خطوط قرمز قطعا به نتیجه خواهیم کرد.

قالیباف صحبت‌های‌های پورمحمدی را قطع کرد.

پورمحمدی بحث خود را با پویایی سیاست خارجی آغاز کرد.

قالیباف با تکه کلام بحث ما در یک راستاست، صحبت پورمحمدی را قطع کرد و پا به پای پورمحمدی به گفت‌وگو نشست که با تذکر مجری و پورمحمدی مواجه شد.

با شما کار داریم

پورمحمدی هم وارد بحث زاکانی شد.

پزشکیان نیز با خطاب قرار دادن زاکانی و بیان این‌که پدر مردم را درآورید، به استقبال صحبت‌های زاکانی رفت.

زاکانی با بی توجهی به صحبت پزشکیان پورمحمدی را مورد خطاب قرار داد و گفت: اسنادی در دفتر پورمحمدی بوده که باید ایشان توضیح دهند که چه کاری در جهت نگهداری این امانت انجام دادند و تهدید کرد که با شما کار خواهیم داشت.

با ۱۵ میلیون تومان پزشکان به شهرستان نمی‌روند

پزشکیان دستمزد پایین پزشکان را عامل مهم در عدم رغبت به خدمات دهی در مناطق محروم اعلام کرد و اصلاح ساختار را منجر به توزیع مناسب پزشکان دانست.

در صحبت همدیگر نپرید

مجری برنامه از نامزدهای انتخابات خواست که در صحبت همدیگر ورود نکنند و برای چندمین بار هشدار داد که وقت نامزدهای انتخابات به درستی محاسبه خواهد شد.

راهکار بدهید

قاضی‌زاده هاشمی که از کلی‌گویی نامزدهای انتخابات به ستوه آمد و از آن‌ها خواست که به صورت موردی نسبت به ارائه پیشنهادات خود توضیح دهند.

بهداشت و پیشگیری به درمان اهمیت دارد

قالیباف حل بسیاری از مشکلات را نیازمند همکاری فرابخشی دانست و گفت: محیط زیست از بخش های استراتژیک ماست که به آن توجه نشده است.

طرح هایتان را به من بگوید

پورمحمدی ابتدای بحث خود از با تمجید از برنامه های نامزدهای انتخابات در حوزه سلامت بیان کرد: برنامه‌های جامعی در حوزه سلامت از سوی نامزدهای انتخابات مطرح شده و من پیشنهاد می کنم این برنامه‌های مفید را به دولت من ارائه دهید تا آن را انجام دهم.

من را به بیمارستان دولتی ببرید

زاکانی با طعنه به پزشکیان گفت:بنده در زمان بیماری همواره بر حضور در بیمارستان دولتی تاکید دارم و مانند بعضی ها به بیمارستان خصوصی نمی‌روم.

زاکانی همچنان پزشکیان را خطاب قرار داده و آمارهای اعلامی او را نادرست خواند.

سفره خودتان را با مردم یکی کنید

پزشکیان جدا شدن سفره مردم از سفره برخی از نهادها را عامل کم توجهی به نظام سلامت عنوان کرد، قانون وجود دارد اما اجرا نمی شود.مردم زمانی ناراحت می شوند که بدانند مشکلات برای آن‌هاست و مسئولان برای خود سفره جدا دارند.

تلفات جاده‌ای بیشتر از جنگ تحمیلی

جلیلی با اشاره به وضعیت نامطلوب جاده‌ها میزان تلفات آن را بیشتر از جنگ تحمیلی عنوان کرد و گفت: اگر ۱۰ سال پیش برنامه ریزی در این خصوص صورت می‌گرفت بسیاری از مردم سلامت خود را داشتند.

پورمحمدی افشاگری کرد

پورمحمدی در مناظره اعلام کرد که  جلیلی به او گفته که با FATF موافق است اما به دلیل روی کار بودن روحانی نمی‌خواهیم به او فرصت دهیم.

قالیباف تخت گاز به سمت درب خروجی

محمدباقر قالیباف  اولین نفری بود که سالن مناظرات را ترک کرد و در جمع خبرنگاران حضور یافت و ضمن تشریح مباحث صورت گرفته به سرعت از صداوسیما خارج شد.

قاضی‌زاده هاشمی در اوج آرامش

قاضی زاده هاشمی دومین نامزد با آسودگی خاطر میان خبرنگاران حاضر شد و از کلی گویی و  شعار دادن  برخی از نامزدهای انتخابات انتقاد کرد.

پورمحمدی راضی خارج شد

پورمحمدی این دوره از مناظرات را راضی کننده خواند و برای ابراز امیدواری کرد که انتخابات خوبی پیش رو داشته باشیم.

زاکانی حریف می‌طلبید

زاکانی در زمان خروج از مناظره و در جمع خبرنگاران دیگر نامزدهای انتخابات را متهم به کلی گویی کرد و گفت: مسئول وضع موجود دولت دهه ۹۰ است و خیلی دوست دارم با او مناظره کنم.

جلیلی خندان در میان خبرنگاران

سعید جلیلی در حالی که لبخند بر لب داشت در میان خبرنگاران حضور یافت  و گفت جهش فقط  در انتخابات نیست بلکه از همین الان شروع شده است.

پزشکیان در صداوسیما جا خوش کرد

مسعود پزشکیان نسبت به سایر نامزدهای انتخابات دیرتر خود را به جمع خبرنگاران رساند و  گفت:  خدمت صادقانه مردم را نسبت به نظام امیدوار می‌کند.

انتهای پیام

نظر شما