شناسهٔ خبر: 67298945 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فروغی در بازدید از رویداد ایران‌یار؛ تنوع نمادهای ایرانی، الهام‌بخش طراحان است

تهران - ایرنا - قهرمان المپیک توکیو گفت:  رویداد «ایران‌یار» برای شروع بسیار عالی است. من اصلا انتظار کاری به این گستردگی و در این ابعاد با حضور این تعداد از هنرمندان و اساتید گرافیست را نداشتم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، جواد فروغی قهرمان المپیک توکیو در رشته تیراندازی امروز (جمعه) از رویداد ایران‌یار طراحی اقلام هواداری کاروان المپیک که در آستانه برگزاری بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس در راستای تقویت وحدت ملی و افزایش شور و نشاط برای تشویق کاروان ورزشی ایران در المپیک به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و کمیته ملی المپیک توسط هیات هنر در موزه ملی ورزش المپیک و پارالمپیک ایران برگزار شد، بازدید کرد.

فروغی در حاشیه این بازدید با اشاره روند و شاکله مسابقات و بازی‌های جهانی، اظهار داشت: علاوه بر المپیک، بازی‌ها و مسابقات دیگری هم هست که شاکله و روندی شبیه و در ابعاد المپیک دارد و به صورت گروه متمرکز انجام می‌شود. مانند بازی‌های سیزم که در سال ۲۰۱۹ در ووهان برگزار شد.

این قهرمان ورزشی با اشاره به مشاهدات خود از محصولات فرهنگی مورد استفاده در مسابقات جهانی، اظهار کرد: من در مجموع در چهار رویداد ورزشی شبیه المپیک حضور داشتم. تمام فعالیت‌ها و بازخوردهای فرهنگی که در المپیک صورت می‌گیرد در سایر مسابقات جهانی یا منطقه‌ای هم به همان شکل مشاهده می‌شود. می‌توان گفت فضای مسابقات کاملا فرهنگی ورزشی است.

وی افزود: تا پیش از مسابقات هانگژو شاید بیش از ۹۵ درصد محصولات فرهنگی که بین ورزشکاران ردوبدل می‌شد، تنها بج و لوگوی کمیته ملی المپیک بود، اما در بازی‌های آسیایی هانگژو گویا انقلابی صورت گرفت و تنوع محصولات در رنگ، نماد و المان‌ها به شدت زیاد شد. از سنجاق سینه گرفته تا آویز کیف و پرچم انواع مختلفی از محصولات به چشم می‌خورد.

فروغی با اشاره به برخی محصولات فرهنگی کشورهای مختلف در بازی‌های آسیایی هانگژو، گفت: برخی کشورها چند طرح و مدل مختلف بج با محوریت پرچم خود طراحی و آماده کرده بودند. محصول دیگری که در این مسابقات مشاهده کردیم، لوگوهای فلزی بود که از نمادهای شهری خود ساخته و به صورت پازل و جورچین تهیه کرده بودند.

این ورزشکار مدال‌آور با بیان اینکه تنوع بالای محصولات فرهنگی در مسابقات هانگژو می‌تواند، الهام بخش هنرمندان و طراحان گرافیک باشد، گفت: از آنجایی که ما در این عرصه در آغاز راه هستیم و تا کنون اقدام قابل ملاحظه‌ای در این زمینه انجام نشده است، تجربه ورزشکاران از مسابقات مختلف به خصوص مسابقات هانگژو که به لحاظ محصولات فرهنگی بسیار متفاوت بود، می‌تواند الهام بخش هنرمندان عزیز ما باشد.

وی افزود: متاسفانه تنها محصولی که ما به همراه داشتیم بج بود که آن هم کیفیت مناسبی نداشت. علاوه بر طراحی متنوع و زیبا، کیفیت تولید این محصولات هم بسیار مهم است و خوب است که مورد توجه قرار بگیرد. همین محصول بج با کیفیت‌های بسیار خوبی به لحاظ مواد مورد استفاده و نحوه تثبیتش بر روی لباس در این مسابقات وجود داشت که مورد استقبال ورزشکاران هم قرار می‌گرفت.

فروغی با اشاره به زیبایی‌ها و تنوع فرهنگ ایرانی، اظهار داشت: فرهنگ ایرانی از تنوع و زیبایی بصری زیادی برخوردار است. هر گوشه‌ای از ایران، کرد، لر، عرب، ترکمن، بلوچ، قشقایی و غیره هر کدام المان‌ها و نمادهای رنگارنگ و متنوعی دارند که می‌توان از آنها در تولید محصولات متنوع و دارای جذابیت‌های بصری استفاده کرد.

این قهرمان ورزشی ادامه داد: علاوه بر رنگ و طرح در محصولات هم تنوع بالایی وجود دارد. می‌توان از گنجینه طرح و رنگ‌های زیبای ایرانی بر روی ظروف، البسه و خیلی محصولات دیگر استفاده کرد.

وی با بیان اینکه رویداد «ایران‌یار» برای شروع بسیار عالی است، اضافه کرد: اصلا انتظار کاری به این گستردگی و در این ابعاد با حضور این تعداد از هنرمندان و اساتید گرافیست را نداشتم. جای خالی کارهای فرهنگی این چنینی آن هم در عرصه ورزش و مسابقات جهانی به شدت احساس می‌شد.

نظر شما