شناسهٔ خبر: 67298591 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هنیه: قطعنامه شورای امنیت درباره آتش‌بس غزه اجرایی شود

رویا معصومی

رئیس دفتر سیاسی حماس خواهان اجرای قطعنامه شورای امنیت درمورد آتش‌بس در غزه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس امروز جمعه گفت آنچه در ۷ اکتبر رخ داد، زلزله‌ای بود که پایه‌های رژیم صهیونیستی را به لرزه درآورد و آمریکا را بر آن داشت سریعاً برای نجات اشغالگران به‌ویژه ارتش رژیم صهیونیستی اقدام کند.

وی افزود عملیات «طوفان الاقصی» مسئله فلسطین را به اولویت اصلی در عرصه بین المللی بازگرداند.

به نقل از سایت خبری المنار، هنیه تاکید کرد قطعنامه شورای امنیت درباره آتش‌بس در نوار غزه هم‌اکنون باید اجرایی شود.

۲۱ خرداد طرح پیشنهادی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه میان رژیم صهیونیستی و حماس با عنوان قطعنامه ۲۷۳۵ در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.

هنیه خاطرنشان کرد حماس با چشم‌اندازی روشن و متعهد به مطالبات ملت فلسطین حرکت می‌کند.

رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد هر توافق پیشنهادی یا ابتکارعملی که متضمن مطالبات و موضع مقاومت باشد، بررسی خواهد شد زیرا توقف این جنگ جنایتکارانه علیه مردم غزه اولویت مقاومت فلسطین است.

مقاومت فلسطین همواره اعلام کرده با هر توافقی که شامل شروط چهارگانه یعنی توقف کامل جنگ، خروج کامل نیروهای صهیونیستی از نوار غزه، بازگشت آوارگان به محل زندگی خود و افزایش ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه و آغاز بازسازی این باریکه باشد، موافقت می‌کند.

هنیه با بیان اینکه ما به آنچه در سخنان رئیس جمهور آمریکا درباره دعوت به آتش بس دائمی، عقب نشینی اشغالگران از غزه، بازسازی و مبادله اسیران مطرح شده، مثبت نگاه می کنیم تاکید کرد: باید پروژه‌های مقاومت را در همه مجامع بین‌المللی اثبات کنیم زیرا مهمترین عامل هستند.

وی درمورد نحوه رفتار رژیم صهیونیستی در مذاکرات آتش‌بس غزه گفت رژیم اشغالگر از همان ابتدای مذاکرات، در پاسخ‌هایش تعلل می‌کند. استراتژی رژیم صهیونیستی در مذاکرات، افزایش فشار بر حماس و مقاومت فلسطین است.

هنیه با بیان اینکه حماس از سخنان بایدن درمورد مذاکرات آتش‌بس غزه استقبال کرده است، تاکید کرد آنچه در سخنان بایدن (درباره دعوت به آتش بس دائمی، عقب نشینی اشغالگران از غزه، بازسازی و مبادله اسیران) مطرح شده بود، در توافق پیشنهادی رژیم صهیونیستی نبود.

وی افزود حماس خواهان پایان دادن به جنگ غزه و عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر از سراسر نوار غزه است اما دشمن تعلل می‌کند.

رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد: همه نظاره‌گر هستند که مقاومت در رفح چه می‌کند. مقاومت پس از ۹ ماه در تمام جبهه‌های جنگ در نوار غزه مقاومت می‌کند. ما با محورهای مقاومت در همه جبهه‌ها برای بازدارندگی و دفع تجاوز به نوار غزه تلاش می‌کنیم.

وی اعلام کرد اولویت این جنبش با در نظر گرفتن منافع مشترک با جبهه‌های مقاومت در لبنان، یمن، عراق، سوریه و دیگر گروه‌های امت، توقف جنگ جنایتکارانه علیه مردم غزه است.

وی افزود حماس خواسته‌های مشخصی درمورد آتش‌بس دائم، عقب‌نشینی کامل، بازسازی، تبادل اسرا، امدادرسانی به مردم غزه و تمامی موارد مربوط به محاصره نوار غزه دارد. این خواسته‌ها، خواسته‌های ملت فلسطین، مقاومت و همه آزادگان امت است و حماس براساس همین مطالبات وارد مذاکرات شد و ۶ ماه مه با موافقت با توافق پیشنهادی تحت حمایت آمریکا که توسط مصر و قطر ارائه شد، در مذاکرات به مرحله پایانی رسید اما رژیم صهیونیستی مجددا نظراتی را در مورد این توافق پیشنهادی مطرح کرد که به اصل این مطالبات آسیب می‌زند.

هنیه تاکید کرد استراتژی رژیم صهیونیستی در مذاکرات مبتنی بر بسیج فشار منطقه‌ای و بین‌المللی بر حماس است تا دیدگاه این رژیم را بپذیرد دیدگاهی که اصل مطالبات مقاومت فلسطین را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اینکه رژیم صهیونیستی با تحمیل 
شرایط خاصی که مقاومت آن را رد می‌کند، تله سیاسی ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد جنگ مستمر رژیم صهیونیستی در نوار غزه که از ۹ ماه پیش ادامه دارد، نه تنها توسط ارتش اشغالگر بلکه توسط دولت آمریکا و متحدانش از قدرت‌های استعمارگر غربی اداره می‌شود. بایدن خود شخصا ریاست جلسه هفت ساعته کابینه جنگ رژیم صهیونیستی را برعهده گرفت که در آن اهداف «حذف» مقاومت و حماس، آزادی اسرا، کوچ اجباری ساکنان غزه و تغییر واقعیت امنیتی و سیاسی در نوار غزه بررسی شد.

رئیس دفتر سیاسی حماس افزود واشنگتن و متحدانش برای محافظت از موجودیت رژیم صهیونیستی و مبارزه با آنچه که آن را یک جنگ وجودی می‌دانستند، به تکاپو افتادند، زیرا آنچه در حمله هفتم اکتبر رخ داد، زلزله‌ای بود که پایه‌ها، قوانین و اصول ساخت پروژه استعماری صهیونیستی را در هم شکست.

هنیه گفت اهداف دشمن در برابر استواری ملت فلسطین و مقاومت آن که موفق شد دیدگاهش را تحمیل کند، ناکام ماند زیرا مقاومت نماینده حقیقت، مبارزه و فداکاری برای دستیابی به حقوق ملت فلسطین است.

وی افزود جنگ غزه نشان داد که مقاومت دارای سه بعد متمایز است: نخست اینکه دارای دکترین ثابت است. دوم اینکه از برنامه‌ریزی، قدرت‌سازی، اقتدار، آمادگی، استراتژی انباشت قدرت در طول مراحل جنگ برخوردار است. سوم اینکه دارای ائتلاف‌های استراتژیک با همه اقشار امت به ویژه دولت‌ها و گروه‌هایی است که در چارچوب جبهه‌های محور مقاومت حرکت می‌کنند.

هنیه گفت نبرد کنونی شاهد وحشت‌ها و بهایی است که در هیچ یک از مراحل درگیری با پروژه صهیونیستی در طول تاریخ مشاهده نشده است، اما با وجود گذشت ۹ ماه از جنگ، مردم حول محور مقاومت جمع شده و پرچم را برافراشته‌اند.

رئیس دفتر سیاسی حماس تصریح کرد پشتیبانی نظامی از مقاومت فلسطین در غزه، فشاری مستقیم و قوی بر رژیم صهیونیستی و متحدانش مخصوصا آمریکاست.


وی تاکید کرد عملیات طوفان الاقصی سه نتیجه استراتژیک دارد؛ نخست اینکه مساله فلسطین در اولویت دستورکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفت در حالی که از سوی برخی کشورهای منطقه‌ای و طرف‌های بین‌المللی به حاشیه رانده شده بود و یک موضوع داخلی رژیم صهیونیستی تلقی می‌شد. نتیجه دوم این است که شکست رژیم صهیونیستی یک واقعیت است و نه توهم، این چیزی است که ممکن است به زودی اتفاق بیفتد. نتیجه سوم اتحاد امت درباره فلسطین و مساله آن است در حالی که رژیم صهیونیستی درگیر بحران‌های داخلی است و این بحران‌ها تا زمان نابودی رژیم ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

نظر شما