شناسهٔ خبر: 67298218 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

طراح خوش‌ذوق، ابرکامپیوتر قدیمی را به ساعتی مچی تبدیل کرد - اکونی

اقتصاد ایران: این ساعت مچی با الهام از شکل ابرکامپیوتر دهه‌ی ۹۰ میلادی، زمان را به روش خاصی نمایش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

یک مهندس الکترونیک با استفاده از یک نمایشگر اولد دایره‌ای شکل، برد FPGA و ماکت بسیار کوچکی از یک ابرکامپیوتر، ساعت مچی خلاقانه‌ای را ساخته است که زمان را به‌شکل عجیبی نمایش می‌دهد.

بردها و نمایشگر ساعت مچی

کریس فنتون برای ساخت ساعت مچی خود، مدل کوچکی از ابرکامپیوتر Cray C90 را طراحی و به‌وسیله‌ی چاپگر سه‌بعدی تولید کرد. سپس برد کنترلر FPGA و یک برد کنترلر دیگر را در ابعاد مناسبی کوتاه کرد تا داخل محفظه نصب شوند و درنهایت نمایشگر را روی آن قرار داد.

ابر کامپیوتر Cray c90
ابررایانه‌ی Cray C90
ماکت ابرکامپیوتر Cray C90
ماکت ابررایانه‌ی Cray C90

ابرکامپیوتر Cray C90 در سال ۱۹۹۲ معرفی شد و در آن زمان به‌عنوان قدرتمندترین و عمومی‌ترین سیستم موجود برای کاربردهای علمی و مهندسی شناخته می‌شد. Y-MP C916 با بهره‌مندی از ۱۶ هسته‌ی قدرتمند ۲۳۸ مگاهرتزی Cray، به قدرت پردازش ۱۶ گیگافلاپس دست می‌یافت.

داخل محفظه‌ی ماکت ابرکامپیوتر cray c90
دو برد میکروکنترلر در کنار هم

در قلب ساعت مچی از برد توسعه‌ی Diligent CMOD-A7 استفاده می‌شود. این برد FPGA یک هسته‌ی Cray با فرکانس عملکرد ۱۰۵ مگاهرتز، ۵۱۲ کیلوبایت SRAM، دو کانال DMA و ارتباط چهارگانه‌ی SPI دارد.

علاوه‌بر برد اصلی، از یک برد میکروکنترلر Teensy 3.6 نیز برای ایجاد ارتباط SPI با هسته‌ی Cray و راه‌اندازی نمایشگر استفاده شده است.

مقالات مرتبط
  • بررسی ساعت‌‌های TCH Z40 و TCH Z10؛ اقتصادی با قابلیت تماس
  • بررسی ساعت Glorimi M2 Max شیائومی؛ گزینه اقتصادی جایگزین برای آیفون‌دارها

فنتون به‌وسیله‌ی زبان برنامه‌‌نویسی پایتون و دستورالعمل‌های برداری پردازنده‌ی Cray، شبیه‌سازی N-body (مدل‌سازی حرکت سیارات و قمرها) را برای سیاره‌ی مشتری و ۶۳ ماه در حال گردش به‌دور آن انجام داد تا به‌صورت زنده (RT) روی نمایشگر نمایش داده شوند. او مختصات مورد نیاز خود را از سامانه‌ی Horizons ناسا به‌دست آورد.

سازنده‌ی ساعت مچی ابرکامپیوتری می‌گوید: «استفاده از این ساعت باید به‌اندازه‌‌ی انگیزه‌ای که برای ساخت آن داشتم غیرقابل درک باشد.» به‌نظر می‌رسد که او به هدف خود رسیده است، زیرا برای فهمیدن زمان باید به تصویر قمرهای مشتری روی ساعت نگاه کنید و بدانید که در هر لحظه از روز در چه موقعیتی نسبت‌به مشتری قرار می‌گیرند.

نظر شما