شناسهٔ خبر: 67298152 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نظرسنجی سازمان ملل نشان داد

نگرانی بی‌سابقه مردم دنیا در مورد تغییرات اقلیمی

معصومه انصاری

سازمان ملل متحد نتایج یک نظرسنجی با شرکت ۷۵ هزار نفر از سراسر جهان را منتشر کرد که نشان می‌دهد نگرانی شهروندان نسبت به تغییرات آب‌وهوایی و گرم شدن کره زمین هیچگاه تا به این اندازه شدید نبوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این نظرسنجی که روز گذشته (پنج‌شنبه) منتشر شد با همکاری مشترک برنامه توسعه سازمان ملل متحد، دانشگاه آکسفورد و مؤسسه GeoPoll انجام شده و برای تهیه آن از طریق تماس‌های تلفنی تصادفی با شهروندان ۷۷ کشور، ۱۵ سئوال مطرح شده است. کشورهای منتخب برای این نظرسنجی، ۸۷ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. 

یافته کلیدی این نظرسنجی این بود که ۸۰ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند کشورشان باید تلاش‌ برای مبارزه با گرمایش جهانی را شدت ببخشد. ۸۶ درصد نیز معتقد بودند که کشورها و دولت‌ها باید برای تقویت همکاری در زمینه مبارزه با تغییرات اقلیمی، اختلافات را کنار بگذارند.

آخیم اشتاینر، رئیس برنامه توسعه سازمان ملل در نشست مطبوعاتی به هنگام ارائه این گزارش گفت: فکر می‌کنم هیچ‌کس انتظار چنین پیام روشنی را نداشت.

او تأکید کرد امروزه دیگر نمی‌توان در مورد تغییرات آب‌وهوایی به عنوان پدیده‌ای مربوط به آینده صحبت کرد، بلکه مردم یا خودشان هر روز در جایی از جهان با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند یا از طریق اخبار از آن اطلاع می‌یابند.

به گفته این مقام سازمان ملل، به واسطه این گزارش‌ها می‌توان دید که خشکسالی، سیل و تغییرات شدید آب‌وهوایی اکنون زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار داده است.

بنابر گزارش دویچه‌وله، بیش از دو سوم پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که مسئله گرمایش زمین بر تصمیم‌های زندگی‌شان نظیر تعیین محل زندگی و کار تأثیر گذاشته است. 

به گفته آخیم اشتاینر، تغییرات آب و هوایی مسئله‌ای نیست که فقط به انتشار گازهای گلخانه‌ای، فناوری‌های جدید یا خودروهای برقی منحصر شود بلکه این معضل فرصت‌های شغلی، درآمد و هزینه‌هایی که مردم متحمل می‌شوند را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این مقام سازمان ملل در عین حال ترس از پیامدهای اقتصادی ناشی از سیاست‌های اقلیمی را قابل فهم دانست و گفت این ترس‌ در اغلب موارد بر پایه اطلاعات نادرست است. او در این زمینه از موفقیت شماری از کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین نام برد که امروزه بیش از ۹۰ درصد از برق مورد نیاز خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌کنند. به گفته او، این امر ۱۰ سال پیش کاری غیرممکن به نظر می‌آمد.

انتهای پیام

نظر شما