شناسهٔ خبر: 67298096 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

دانمارک-آلمان تنها در ۷ دقیقه با «فمرن‌بلت»؛ طولانی‌ترین تونل زیرآبی جهان با خط راه‌آهن و چهار باند

دانمارک و آلمان به پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه احداث طویل‌ترین گذرگاه زیرآبی جهان با ۱۸ کیلومتر طول دست یافتند. فاز نخست این پروژه افتتاح شد. این تونل که «فمرن‌بلت / Fehmarnbelt» نام دارد، طولانی‌ترین گذرگاه ریلی و زیرآبی جهان خواهد بود. فردریک دهم پادشاه دانمارک اولین قسمت از این پروژه جاه طلبانه را در روز دوشنبه ۱۷ ژوئن ۲۰۲۴ افتتاح کرد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: دانمارک و آلمان به پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه احداث طویل‌ترین گذرگاه زیرآبی جهان با ۱۸ کیلومتر طول دست یافتند. فاز نخست این پروژه افتتاح شد.
 
این تونل که «فمرن‌بلت / Fehmarnbelt» نام دارد، طولانی‌ترین گذرگاه ریلی و زیرآبی جهان خواهد بود. فردریک دهم پادشاه دانمارک اولین قسمت از این پروژه جاه طلبانه را در روز دوشنبه ۱۷ ژوئن ۲۰۲۴ افتتاح کرد.
 
افتتاح کامل این تونل در سال ۲۰۲۹ جنوب دانمارک را به شمال آلمان متصل می‌کند و زمان سفر را از ۴۵ دقیقه از طریق کشتی به تنها هفت دقیقه با قطار کاهش می‌دهد.
 
این پیوند جدید نه تنها یک دستاورد عمده زیرساختی است، بلکه گامی مهم در انتقال سبز بخش حمل و نقل به حساب می‌اید که با تسهیل سفر به صورت سریعتر و کارآمدتر اسکاندیناوی و اروپای مرکزی را به یک دیگر متصل می‌کند.
 
افتتاح بخش نخست تونل توسط پادشاه دانمارک
 
در حال حاضر اولین بخش تونل «فمرن‌بلت» ساخته شده و آماده‌ی غوطه‌ور شدن است. پادشاه دانمارک از پلاکی که قرار است اواخر امسال در کف دریا و در سمت دانمارک نصب شود، رونمایی کرد. او در این مراسم، سکه‌ای را با تصویر خود در یک محفظه محتوی اثار تاریخی وفرهنگی که حاوی اشیای اهدایی سازندگان اجزای بتنی تونل بود، انداخت.
 
شرکت سوند و بلت، مسئولیت ساخت این تونل را برعهده دارد. این تونل شامل یک خط راه‌آهن برقی و چهار باند برای تردد خودروها خواهد بود. پس از تکمیل آن خودروها قادر خواهند بود در مدت ۱۰ دقیقه و قطارها در طی ۷ دقیقه از دریای بالتیک عبور کنند.
 
تصمیم به ساخت این تونل به عنوان یک سازه‌ی غوطه‌ور که جزیره لولند در جنوب دانمارک را به جزیره فمرن در شمال آلمان متصل می‌کند، در سال ۲۰۱۱ گرفته شد. ساخت و ساز در سمت دانمارک از ژوئیه ۲۰۲۲ آغاز شد. آلمانی‌ها یک سال بعد این پروژه را آغاز کردند.
 
ساخت این تونل چقدر هزینه خواهد داشت؟
 
ساخت تونل «فمرن‌بلت» هزینه‌ای برابر با ۵۵.۱ میلیارد کرونر دانمارک (معادل ۴.۸ میلیارد یورو) در بر خواهد داشت و این هزینه را طرف دانمارکی پرداخت خواهد کرد. دولت دانمارک در مراحل بعدی درباره میزان عوارض تونل تصمیم خواهد گرفت.
 
این تونل از ۸۹ بخش بتنی تشکیل شده که در یک تأسیسات ویژه در رودبی‌هاون در جزیره لولند در حال ساخت است. این مرکز به عنوان بزرگترین مرکز ساخت و ساز در شمال اروپا شناخته می‌شود.
 
در سال‌های اخیر، دانمارک پیوندهای جاده‌ای و ریلی متعددی را از جمله به سوئد و نیز بین دو جزیره اصلی خود در دانمارک ساخته است. در سال ۲۰۰۰، ساخت پل «اورسوند» در سراسر تنگه اورسوند، کپنهاگ را به مالمو، سومین شهر بزرگ سوئد متصل کرد.
 
در سال ۱۹۹۸، جاده‌ای میان جزیره فونن که ادنسه سومین شهر بزرگ دانمارک در آن قرار دارد، و جزیره شیلند را بهم متصل کرد. کپنهاگ پایتخت دانمارک در جزیره شیلند قرار دارد.
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما