شناسهٔ خبر: 67298071 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

واکاوی تحریم غیرقانونی کانادا علیه سپاه؛بازی اتاوا درزمین تل‌آویو

قرارگرفتن نام سازمان ضدتروریستی سپاه پاسداران در لیست سیاه دولت کانادا نشان دهنده استاندارد دوگانه غربی‌ها در مسیر مبارزه با تروریسم و حمایت علنی آنها از رشد افراط گرایی در منطقه غرب آسیا است.

صاحب‌خبر -

نقش مؤثر سپاه پاسداران در مبارزه با گروه‌های تروریستی فعال در عراق و سوریه سبب شد تا کشور‌های غربی به رهبری آمریکا تشدید فشار‌های تحریمی علیه این نهاد انقلابی را افزایش دهند. دولت نئومحافظه‌کار ترامپ در حالی بخش از نیرو‌های مسلح ایران را در لیست «گروه‌های تروریستی خارجی» قرار داد که به گواه رهبران عراقی و سوری اگر سپاه پاسداران نبود، تروریسم داعشی بغداد و دمشق را اشغال و خلافت اسلامی را در قلب خاورمیانه عربی تأسیس می‌کرد. اکنون دولت کانادا همصدا با دولت‌ها و گروهک‌های ضدایرانی در غرب تصمیم گرفته است تا نام این نهاد انقلابی را در لیست گروه‌های تروریستی اتاوا قرار دهد. البته برخی از تحلیلگران معتقدند با توجه به قوانین تحریمی نوامبر- اکتبر ۲۰۲۲ علیه سپاه پاسداران، دولت کانادا عملاً اقدام جدیدی انجام نداده و تنها با این اقدام سیاسی قصد داشته است تا بر روی فضای انتخاباتی داخل ایران پیش از برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأثیر بگذارد. در ادامه این متن سعی خواهیم کرد تا به واکاوی اهداف اقدام غیرقانونی کانادا علیه سپاه پاسداران بپردازیم.

تحریم سپاه پاسداران؛ اشتباه بزرگ اتاوا

نوزدهم ژوئن ۲۰۲۴ دومینیک لبلانک «وزیر امنیت عمومی» با قرائت بیانیه رسمی اعلام کرد که دولت کانادا نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده و مقابله با افراد یا نهاد‌های وابسته به این سازمان ایرانی از این پس لازم الاجراست. سایت رسمی دولت کانادا در بخش توضیح این حکم تحریمی بانک‌ها و مؤسسات مالی کانادایی را ملزم کرده است که اموال و دارایی مرتبط با سپاه پاسداران را فوراً مسدود کنند. پس از اعلام رسمی این خبر ملانی جولی وزیر خارجه کانادا از شهروندان این کشور خواست تا از سفر به ایران خودداری کنند. در واکنش به این اقدام ضدایرانی، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی را اقدامی «غیر عقلانی»، «غیر متعارف» و با «انگیزه‌های سیاسی» توصیف کرد. یسرائیل کاتس وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز از اقدام اخیر دولت کانادا در دشمنی با سپاه پاسداران را ستود و خواستار ادامه این روند در سایر کشور‌های غربی شد! پیش از کابینه جاستین ترودو در ژوئن ۲۰۱۹ اعضای جبهه مقاومت یعنی حزب الله و گروه حماس را در لیست گروه‌های تروریستی خود قرار داده بود و اخیراً نام گروه‌های سرایا الاشتر، حرکه الصابرین و لشکر فاطمیون را نیز به این لیست اضافه کرد.

علیه قهرمان مبارزه با تروریسم

پس از قطع روابط ایران و کانادا در سال ۲۰۱۲، دو کشور روابط پرفراز و نشیبی را در عرصه روابط دو و چندجانبه تجربه کردند. پس از امضای توافق برجام میان ایران و قدرت‌های جهانی این روابط به سمت «کاهش تنش» و پس از روی کارآمدن ترامپ در واشنگتن و اغتشاشات خیابانی در تهران به بهانه حجاب روابط تهران- اتاوا به سمت تیرگی میل پیدا کرد. به عنوان مثال دولت کانادا در نوامبر ۲۰۲۲ به بهانه «نقض حقوق بشر» و حمایت از دیاسپورا ایرانی (اپوزیسیون برانداز) ورود مقامات ارشد سپاه پاسداران به این کشور را ممنوع اعلام کرد. کمی بعد در اکتبر ۲۰۲۲ کانادا ۱۸ تحریم جدید علیه ایران وضع نمود که براساس آن ۲۰۰ نفر و ۲۵۰ نهاد ایرانی (از جمله نیروی قدس سپاه پاسداران) در لیست سیاه این کشور غربی قرار گرفتند. مجموعه این اقدامات سبب شده بود تا کانادا پس از آمریکا بیشترین اقدام سیاسی را علیه سپاه پاسداران انجام داده باشد، نهادی انقلابی که بزرگترین نقش را در مبارزه با تروریسم و خشکاندن ریشه آن در خاورمیانه داشته است.

نیم نگاه غربی‌ها به هشتم تیر

پروژه قرار دادن نام سپاه پاسداران، به عنوان بزرگ‌ترین نهاد مبارزه با تروریسم در جهان، در لیست گروه‌های تروریستی کشور‌های غربی از پانزدهم آوریل ۲۰۱۹ وارد مرحله جدیدی شد. پس از اقدام خصمانه دولت ترامپ برای قرار دادن نام یکی از نهاد‌های نظامی دولت ایران در لیست «F.T.O»؛ رژیم صهیونیستی و لابی کشور‌های محافظه‌کار سنی با استخدام گروه‌های اپوزیسیون همچون سلطنت‌طلب‌ها و گروهک منافقین سعی کردند تا «عملیاتی سازی» این پروژه را در اتحادیه اروپا، انگلیس و کانادا نیز دنبال نمایند. اوج این نمایش ضدایرانی در دوران اغتشاشات خیابانی و صدای واحد دشمنان امنیت ملی ایران برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست سیاه سایر کشور‌های غربی قابل مشاهده است. ذکر این نکته لازم است که پس از تکمیل فرآیند تبادل زندانی میان ایران، سوئد و بلژیک؛ «سوء استفاده» غربی‌ها از اپوزیسیون خارج‌نشین برای تشدید فشار بر تهران و در نهایت کسب امتیاز بیشتر در توافق نهایی با جمهوری اسلامی ایران تبدیل به «حقیقتی» قابل اتکا شده است.

اقداماتی با هدف تأثیرگذاری بر انتخابات!

اقدام غیرقانونی دولت کانادا در قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی آن هم در شرایطی که تنها یک هفته تا برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ایران باقی مانده است، سوالات و ابهامات زیادی برای ناظران بیرونی ایجاد می‌کند. برخی تحلیلگران معتقدند چنین اقدامی می‌تواند با هدف تأثیر گذاری بر روی «جامعه خاکستری» ایران و دعوت آنها به تحریم انتخابات باشد. به عبارت دیگر اتاوا با قرار گرفتن در کنار تل‌آویو و اپوزیسیون برانداز قصد دارد تا گامی جدید در جهت تشدید شکاف میان دولت و ملت ایران بردارد. گروهی دیگر، اما با اشاره به وقایعی همچون صدور قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نامه تروئیکا اروپایی به شورای امنیت با هدف برشمردن موارد نقض برجام از سوی ایران (!)، خواستار ایجاد دوقطبی «مخالف تحریم / کاسب تحریم» در داخل سپهر سیاسی ایران هستند تا از این طریق بتوانند سبد آرای کاندیدا‌های موافق مذاکره با غرب را تقویت کنند.

بهره سخن

کشور‌های حوزه «یوروآتلانتیک» در جریان «جنگ سرد جدید» قصد دارند تا کشور‌های مستقل و غیرغربی را به بهانه‌های مختلف تحت نظام تحریمی خود قرار داده و در میان مدت وارد تنش ژئوپلیتیکی با آنها شوند. قرار گرفتن نام سازمان ضدتروریستی سپاه پاسداران در لیست سیاه دولت کانادا نشان دهنده استاندارد دوگانه غربی‌ها در مسیر «مبارزه با تروریسم» و حمایت علنی آنها از رشد افراط گرایی در منطقه غرب آسیا است. برهمین اساس دستگاه «دیپلماسی» کشور می‌تواند ضمن پیگیری حقوقی این اقدام غیرقانونی در مجامع بین‌المللی، لیست تحریم سازمان‌ها، شرکت‌ها و افراد کانادایی؛ به ویژه نیرو‌های مسلح این کشور را آماده و به نهاد‌های ذی‌صلاح ارائه دهد.

منبع: مهر

نظر شما