شناسهٔ خبر: 67298034 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

امام جمعه زاهدان:

واقعه غدیر می‌تواند محور وحدت در جامعه اسلامی باشد

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: خدمات نظام اسلامی و به خصوص خدمات شهید جمهور انگیزه‌ای برای حضور پر شور مردم در انتخابات و انتخاب فرد اصلح خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه از زاهدان، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوا و حفظ جامعه اسلامی این است که انسان تلاش کند میدان درگیری جبهه اسلام و کفر را به داخل جبهه کفر ببرد.

امام جمعه زاهدان به قرائت و شرح فرازی از دعای۲۷ صحیفه سجادیه پرداخت و افزود: امام سجاد(ع) می‌فرمایند: "اللَّهُمَّ اشْغَلِ الْمُشْرِکِینَ بِالْمُشْرِکِینَ عَنْ تَنَاوُلِ أَطْرَافِ الْمُسْلِمِینَ ، وَ خُذْهُمْ بِالنَّقْصِ عَنْ تَنَقُّصِهِمْ ، وَ ثَبِّطْهُمْ بِالْفُرْقَةِ عَنِ الِاحْتِشَادِ عَلَیْهِمْ" خدایا مشرکان را به یکدیگر مشغول کن تا با هم درگیر شوند و دیگر نتوانند به مرزهای اسلامی و مسلمانان حمله داشته باشند و آن‌ها را با تفرقه میان خودشان زمین‌گیر کن.

امام جمعه زاهدان به بیان نکاتی برگرفته از این فراز پرداخت و افزود: برای تغییر موازنه قدرت بین جبهه اسلام و کفر یک راه تقویت جبهه اسلام است و طبیعتا راه دیگر این است که جبهه کفر تضعیف شود و هر کدام از این دو کار صورت گیرد موازنه قدرت به نفع جبهه اسلام تغییر پیدا می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی بیان داشت: اتحاد و انسجام قدرت افزا و توان‌زاست و اگر اعضای یک جامعه با هم متحد باشند مقتدر خواهند شد و اگر همه با هم همکاری و در یک جبهه رزم داشته باشند توان آن‌ها افزایش پیدا می‌کند اما اگر جمعی در میان هم تفرقه داشته باشند توان آن‌ها صرف یکدیگر شده و دیگر توانی برای مقابله با دشمن نخواهند داشت و این دو رو از یک سکه و از سنت‌های الهی است و اگر جبهه اسلام از این سنت الهی استفاده کند اقتدار پیدا خواهد کرد و متقابلا اگر جبهه کفر از این سنت استفاده کند او مقتدر خواهد شد.

وی ادامه دا: خداوند متعال همواره به مسلمانان را به اتحاد دستور می‌دهد و از تفرقه نهی می‌کند و در آیات قرآن آمده است :"وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا" همه به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید و در جای دیگر آمده است:"وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ" متفرق نشوید و در جامعه اسلامی با هم دعوا نکنید، چرا که توان و قدرت خود را از دست می‌دهید و اقتدار شما از بین می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین محامی اظهار داشت: وقتی جبهه مشرکین دچار اختلاف با همدیگر هستند سبب نقص و آسیب شده و دیگر قدرتی برای لشکر کشی و تعرض به سرزمین‌های اسلامی ندارند و توان مقابله‌ای برای آن‌ها باقی نخواهد ماند و امام به دنبال این است که جامعه اسلامی از تعرض دشمن مصون بماند و مسلمانان درگیر جنگ با دشمنان نشوند.

وی اضافه کرد: امام سجاد(ع) از خداوند می‌خواهد میدان درگیری بین جبهه اسلام و کفر در دل دشمن و سرزمین‌های دشمن باشد و این یک نکته بسیار مهم و از اصول سیاست دفاعی نظام جمهوری اسلامی بوده است.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: نظام اسلامی تلاش کرده با تقویت جبهه مقاومت و راهبری آن درگیری بین جبهه اسلام و کفر را از مرزهای نظام اسلامی و کشور اسلامی دور کند چرا که ما هشت سال دفاع مقدس را فراموش نکرده‌ایم که در آن دوران بخش‌هایی از سرزمین دست دشمن افتاد و با سختی و با تقدیم هزاران شهید وجب به وجب خاک کشور را از دشمن باز پس گرفتیم.

وی گفت: با استفاده از این راهبرد امروز میدان درگیری در مرز کشور غاصب است و اسرائیل دچار درگیری درون کشور فلسطین است و از عهده مقابله با گروه مقاومت بر نمی‌آید.
حجت الاسلام والمسلمین محامی اذعان داشت: اگر بر اساس منافع ملی و وظیفه اسلامی برای تقویت جبهه مقاومت سرمایه‌گذاری نمی‌کردیم و اگر برای سرکوب داعش در عراق و سوریه اقدام نمی‌کردیم باید در شهرهای خود و مرکز کشورمان با داعش درگیر می‌شدیم و گرفتار ذلت بودیم و در روایتی از امام علی(ع) آمده است: "ما غُزِیَ قَومٌ قَطُّ فی عُقْرِ دارِهِم إلّا ذَلّوا" هرگز مردمانی در درون خانه خودشان به جنگ وا داشته نشده‌اند مگر اینکه ذلیل شده اند و نباید بگذارید دشمن به میان خانه‌های شما بیاید و در داخل خاک خودتان با آن‌ها درگیر شوید که این ذلت است بلکه باید به استقبال دشمن رفت و در همان نقطه شروع حمله با آن مقابله کرد و این از سیاست‌های دفاعی جمهوری اسلامی است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در خطبه دوم نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی تلاش برای تبلیغ دین، دفاع از دین، حاکمیت دین و ارزش‌های دینی است.

امام جمعه زاهدان ضمن تبریک تبریک فرا رسیدن عید غدیر عنوان کرد: واقعه غدیر خم یک واقعه مهم در تاریخ اسلام است که می‌تواند محور وحدت در جامعه اسلامی باشد.

وی گفت: واقعه غدیر مورد اتفاق فریقین، همه جهان اسلام و مسلمانان است به گونه‌ای که از نزول آیات شریفه، ماجرای سخنرانی پیامبر اکرم(ص) و نیز ماجراهای بعد همه آن را نقل کرده‌اند و در منابع اهل سنت هم آمده است و همه وقایع مورد اتفاق است.

حجت الاسلام والمسلمین محامی افزود: پیامبر اکرم(ص) دست امام علی(ع) را گرفت و بالا برد تا همه ببینند و بشناسند و حجت بر همه تمام شود و بعد از اینکه از مسلمانان اقرار گرفت که ولایت پیامبر و خداوند مُقَدَم بر ولایت خود مسلمانان است عرض کرد:"مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ" هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست و سپس دست به دعا برداشت که خداوندا هر کس ولایت علی را بپذیرد تو ولایت او را به عهده بگیر و هر کس با او به دشمنی برخواست تو با او دشمنی کن، هرکس به یاری علی برخواست تو او را یاری کن و هر کس او را رها کرد تو او را رها کن و این‌ها مواردی است که همه نقل کرده‌اند.

وی اضافه کرد: در معنای کلمه "ولی" اختلاف وجود دارد اینکه مولا به معنای ولایت است یا دوست؟ ما شیعیان معتقدیم که ولایت به معنی عهده‌داری امور و سرپرستی است و اهل سنت می‌فرمایند این ولایت به معنای دوستی است اما در واقع این دوستی غیر از دوستی معمولی بین مسلمانان است و این یک دوستی ویژه است و اگر یک دوستی و امر معمولی بود نزول آیه "یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ لازم نبود و اگر یک اتفاق معمولی بود دیگر نگرانی نداشت که خداوند به پیامبرش تضمین بدهد که "وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ" و اگر یک امر جزئی و معمولی بود دیگر لازم نبود پیامبر اکرم(ص) آن همه جمعیت از حاجیان را در هوای داغ معطل و سخنرانی کند و اگر یک دوستی ساده بود پیامبر دستور نمی‌داد که برای علی خیمه بزنند و سپس امامه خود را بر سر امام علی(ع) قرار نمی‌داد و به نوعی مراسم تاج‌گذاری برگزار نمی‌کرد و به همسران و زنان صحابه هم دستور نمی‌دادند که بروند و به علی تبریک بگویند و اگر این یک دوستی معمولی بود این آیه نازل نمی‌شد که" الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینا" با این ابلاغ امروز دین کامل شد و من این را به عنوان یک دین کامل می‌پذیرم و نعمت خود را بر شما تمام کردم.

حجت الاسلام والمسلمین محامی خاطرنشان کرد: اگر دوستی پیامبر و امام علی(ع) یک دوستی ساده بود و معمولی بود نیاز به هیچ یک از این موارد نداشت و هر چه هست یک امر مهم و ویژه و مورد اتفاق فریقین است و لذا نیاز به بزرگداشت و عرض تبریک دارد.

امام جمعه زاهدان عنوان داشت: سال‌ها قبل آقایی گفته بود که تبریک اهل سنت برای عید غدیر جایز نیست و علامت نفاق و برخورد منافقانه است و بنده گفتم این فرد نمی‌فهمد که بزرگان آن‌ها از جمله خلیفه اول و دوم پیشاپیش اصحاب آمدند و با گفتن "بخ بخ لک یا علی اصبحت مولی کل مؤمن ومؤمنة" تبریک گفته و عرض کردند ای علی مبارکت باشد که تو مولای زنان و مردان مومن شدی و آیا این افراد جرأت می‌کنند به بزرگان خود بگویند تبریک غدیر نفاق است؟ و اگر این گونه می‌گویند از سر جهل و نادانی است.
حجت الاسلام والمسلمین محامی گفت: غدیر یک ماجرای مهم و نقطه عطف در تاریخ اسلام است و باید برکات ولایت اهل‌بیت(ع) را گرامی بداریم چرا که ما پرتو ولایت فقیه را در جامعه خود می‌بینیم و تفاوت جامعه ولایتمدار با سایر جوامع اسلامی دیگر که از این نعمت بهره‌مند نیستند را مشاهده می‌کنیم و خدای بزرگ را بر این نعمت ولایت شکر می‌گذاریم.

امام جمعه زاهدان اظهار کرد: شنبه پانزدهم ذی‌الحجه سالروز ولادت امام هادی(ع) و پنجشبه بیستم ذی‌الحجه سالروز میلاد امام کاظم(ع) است و این دو امام بزرگوار پیشوای جهاد سیاسی و فرهنگی هستند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان با اشاره به اول تیرماه سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: یکم تیرماه روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی است، تبلیغ و دفاع از دین راه پیامبراکرم(ص) و اهل بیت(ع) است و همه ما به خصوص حوزه‌های علمیه باید برای تربیت مبلغان قوی، اهل فضل و توانمند در امر تبلیغ تلاش کنند تا نیاز جامعه اسلامی برآورده شود و البته مخاطب ما تنها شیعیان نیستند بلکه مخاطب ما همه انسان‌ها در این عالم هستند چرا که اسلام یک دین کامل است و ما باید معارف را برای همه بیان کنیم و در این جهت نیازمند تلاش بیشتر هستیم و از سازمان تبلیغات انتظار فعالیت بیشتر و گسترده‌تر با همکاری همه دستگاه‌های مربوطه را داریم.

امام جمعه زاهدان با اشاره به هفتم تیرماه سالروز شهادت دکتر شهید بهشتی اظهار داشت: شهید بهشتی در حادثه انفجار مرکز حزب جمهوری اسلامی و به دست منافقان به شهادت رسید که ضربه بزرگی برای انقلاب بود اما امام خمینی(ره) با صلابت راهبری انقلاب را دنبال و کشتی انقلاب را سکان داری نمودند وهخ انقلاب راه خود را ادامه داد و این خون‌ها سبب شد تا مردم حق را از باطل بهتر بشناسند.

وی با تبریک هفته هفته قوه قضائیه به اصحاب دستگاه قضا تصریح کرد: امیدواریم اصحاب دستگاه بتوانند راه شهید بهشتی را به خوبی ادامه دهند چرا که عدالت یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی و دارای ابعاد مختلف است که تنها یک بعد آن عدالت قضایی است و انتظار مردم از دستگاه قضا اجرای عدالت در پرونده‌های خرد و کلان است تا دستگاه قضا را ملجأ و پناهگاه خود بدانند.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان با اشاره به انتخابات پیش رو اظهار داشت: اگر مردم ما به خدمات نظام اسلامی و به خصوص خدمات دولت شهید جمهور توجه داشته باشند انگیزه‌ای برای حضور پر شور آن‌ها در انتخابات و انتخاب فرد اصلح خواهد بود.

وی افزود: اگر توجه داشته‌ باشیم که حضور پر شور در انتخابات و انتخاب فرد اصلح چه مقدار در تقویت وحدت ملی، تامین امنیت ملی، بالابردن قدرت چانه‌زنی نظام اسلامی در گفتگوهای بینی المللی و حفظ امنیت پایدار موثر است طبعأ انگیزه‌ای خواهد بود برای مشارکت‌ حداکثری و انتخاب اصلح و اگر بدانیم دشمنان چه مقدار برای ایجاد تردید در دل مردم تلاش می‌کنند عقل حکم می‌کند انسان بر خلاف خواسته دشمن عمل و پای صندوق حضور یابد و انتخاب اصلح داشته باشد.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در طول دوران انقلاب اسلامی خدمات زیادی در استان انجام شده و شتاب خدمت رسانی‌ها در دولت سیزدهم بیشتر هم شد و هر روز افتتاح طرح‌ها و پروژه ها را می‌بینیم و تفاوت قبل و بعد از انقلاب برای مردم محسوس است و لذا مردم فهیم، صبور و نجیب استان با توجه به آنچه که می بینند قدرشناس هم هستند و بر اساس همین قدر شناسی همواره در انتخابات پیشتاز بوده‌ و جز استان‌هایی هستند که مشارکت بالا را دارند و عملا با مشارکت بالا و حداکثری در انتخابات قدر شناسی خود را نشان می‌دهند.

وی افزود: مردم سیستان و بلوچستان این فهم را داشته و حساب خود را از جریان‌های دیگر جدا کرده‌اند و امیدواریم باز هم شاهد حضور پرشور آن‌ها در صحنه انتخابات باشیم و امیدواریم خداوند دل‌های مردم را برای انتخاب اصلح هدایت کند.

نظر شما