شناسهٔ خبر: 67297985 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

چگونه در تابستان گرمازده نشویم؟

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان توصیه های تغذیه ای برای پیشگیری از گرمازدگی ارائه داد و گفت: نقش تغذیه در حفظ آب بدن در این فصل بسیار مهم است.

صاحب‌خبر -

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان توصیه های تغذیه ای برای پیشگیری از گرمازدگی ارائه داد و گفت: نقش تغذیه در حفظ آب بدن در این فصل بسیار مهم است.
دکتر سید محمود رضوانی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به گرم شدن هوا در فصل تابستان و افزایش دمای محیط اظهار کرد: با گرم شدن هوا، همراه با تعریق بدن، علاوه بر آب، مقدار زیادی املاح و ویتامین ها از بدن دفع می شود که باعث به هم خوردن تعادل الکترولیت‌های بدن شده و ممکن است فرد را دچار گرمازدگی کند.
وی با بیان اینکه گرمازدگی خطر آسیب به مغز و ارگان های حیاتی بدن و حتی مرگ را به دنبال خود دارد افزود: فردی که دچار این عارضه می شود، علائم شایعی مانند سرگیجه، حالت تهوع، بیحالی، رنگ پریدگی، سردرد، تشنگی، تعریق، گرفتگی عضلانی و تپش قلب شدید دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به راهکارهای جلوگیری از گرمازدگی، خاطرنشان کرد: نوشیدن مایعات و آب به آهستگی بسیار مغید است؛ در روزهای بسیار گرم نباید نوشیدنی های خیلی سرد مصرف کرد.
رضوانی ادامه داد: مصرف میوه جات و سبزیجات آبدار مانند هندوانه، طالبی، خیار، گوجه فرنگی، کاهو، توت، آلبالو و گیلاس به دلیل دارا بودن آب فراوان و فیبر در پیشگیری از کم آبی، یبوست و جبران املاح از دست رفته در اثر تعریق نقش مهمی دارند.
وی با بیان اینکه در روزهای گرم سال باید به جای آبمیوه های صنعتی و نوشیدنی های شیرین، آبمیوه های طبیعی استفاده کنیم، گفت: هضم قند موجود در آبمیوه های صنعتی به دفع آب نیاز دارد و همین امر باعث کم آبی بدن می شود.
معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان درباره نوشیدنی های کافئین دار مانند چای، قهوه، نسکافه، نوشیدنی های ورزشی کافئین دار و همچنین نوشابه های گازدار نیز یادآور شد: نباید این نوشیدنی ها را جایگزین آب کرد، زیرا این نوشیدنی ها ادرارآور بوده و باعث دفع آب بدن می شوند و در روزهای گرم سال در صورت عادت به نوشیدن چای می توان از چای کمرنگ استفاده کرد.
رضوانی کودکان و سالمندان و افراد دچار بیماری های قلبی و ریوی، فشار خون بالا، دیابت، چاقی و بیماری های اعصاب و روان را بیشتر مستعد گرمازدگی دانست و بیان کرد: این افراد در صورت ضرورت خارج شدن از خانه در مواقع گرما، حتما یک بطری آب یا شربت های خانگی کم شیرین خنک باید همراه خود داشته باشند.

نظر شما