شناسهٔ خبر: 67297467 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کرملین: سفرهای پوتین به کره شمالی و ویتنام سازنده بود؛ همکاری‌ها علیه دیگران نیست

مسکو- ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در ارزیابی سفرهای اخیر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور به کره شمالی و ویتنام گفت: این سفرها با دستور کار متعدد، نتایج سازنده‌ای در پی داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف روز جمعه در جمع خبرنگاران به واکنش غرب به نتایج این سفرها اشاره کرد و افزود: غرب با سیاست خارجی روسیه دشمنی دارد و تلاش می‌کند که مانع موفقیت تلاش‌های مسکو شود.
وی همچنین تأکید کرد: همکاری روسیه با شرکای خود به هیچ وجه علیه کشورهای ثالث نیست.
سخنگوی کرملین در عین حال گفت: شکی نیست که ایالات متحده همه شرکای روسیه از جمله ویتنام را تحت فشار قرار خواهد داد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ۳۰ و ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ به کره شمالی و ویتنام سفر کرد.
به گفته یوری اوشاکوف دستیار پوتین در امور سیاست خارجی، سفر پوتین به کره شمالی پس از ۲۴ سال، تاریخی و دوستانه بوده است. رهبر کره شمالی ۹ ماه پیش در سفری به شرق دور روسیه با پوتین دیدار کرده بود.
سفر پوتین در حالی انجام شد که روسیه و کره شمالی تحت تحریم‌های شدید غرب قرار دارند و گرم شدن روابط آنها موجب نگرانی در اروپا و آمریکا شده است.
غرب مدعی است که کره شمالی به روسیه سلاح داده و مسکو از آنها در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده است اما مسکو و پیونگ یانگ این اتهام را رد کرده‌اند.

آماده گفت و گوی فراگیر با آمریکا
پسکوف در بخش دیگری از این نشست خبری اظهار داشت: ما آماده گفت و گو با آمریکا هستیم، اما برای گفتگوی گسترده و فراگیر که همه ابعاد، از جمله ابعاد مربوط به درگیری در اوکراین و دخالت واشنگتن در این مناقشه را در بر می گیرد.

پیش از این، شورای امنیت ملی آمریکا در بحبوحه اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درباره احتمال ایجاد تغییرات در دکترین هسته ای مسکو اعلام کرد: واشنگتن آماده گفتگو با روسیه در مورد خطرات هسته ای و کنترل تسلیحات اما بدون ارتباط دادن آن به درگیری اوکراین است.

منظور پوتین از تا آخر پیش رفتن
سخنگوی کرملین در این نشست خبری درباره منظور رئیس‌جمهوری روسیه در پایتخت ویتنام از طرح عبارت «تا آخر پیش رفتن» در موضوع تشدید تنش با غرب گفت: مقصود پوتین از طرح این سخن، دستیابی به اهداف عملیات ویژه نظامی در اوکراین است.

محدودیت های تازه ایالات متحده علیه شرکت روس
پسکوف همچنین درباره محدودیت های اعمال شده توسط ایالات متحده آمریکا بر شرکت روسی کسپرسکی گفت: این آزمایشگاه در بازار بین‌المللی از بسیاری جهات از رقبای خود جلو افتاده است و در این شرایط آمریکا در ادامه روش موردعلاقه خود در زمینه رقابت ناعادلانه و غیرصادقانه، محدودیت‌هایی علیه این آزمایشگاه‌ روس در نظر گرفته‌اند.

پیش از این، وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا، استفاده از نرم‌افزار توسعه‌دهنده راه‌حل‌های امنیتی فناوری اطلاعات، Kaspersky Lab را به بهانه تهدید علیه امنیت داده‌ها در ایالات متحده ممنوع کرده و محدودیت‌هایی را نیز برای صادرات اعمال کرده بود.
با این حال، شرکت کسپرسکی اعلام کرد که قصد دارد از اقدامات قانونی برای ادامه فعالیت و حفظ روابط با مشتریان در ایالات متحده استفاده کند. این شرکت افزوده است: تجارت آن در سایر کشورها پایدار است.

نظر شما