شناسهٔ خبر: 67297466 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خزعلی: چهار کارگروه تخصصی فرهنگ خانواده در قشم فعال می شود

قشم - ایرنا - معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از فعال شدن چهار گروه تخصصی فرهنگ خانواده با موضوع «خانواده و محیط زیست»، «خانواده و بازی»، «خانواده و سلامت تغذیه» و «نو همسران» در جزیره قشم خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، انسیه خزعلی روز جمعه در نشست تخصصی اثر تغییرات اقلیمی و تخریب محیط زیست بر روی خانواده به ویژه زنان که در موزه ژئوپارک جهانی قشم برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت به ویژه شهید آیت الله ابراهیم رئیسی و هیات همراه ایشان افزود: شهید جمهور با اهتمام و پیگیری ویژه ای نسبت به مسایل و مشکلات استان های جنوبی، مناطق آزاد و مناطقی که شاید کم تر برخوردار هستند، پیگیر بودند و تا به ثمر رسیدن مشکلات آنها این مطالب را در هیات دولت به صورت پشت سرهم مطرح می کردند.

وی ادامه داد: کارهای بزرگی در سطح ملی و استانی برای رفع محرومیت ها و حل مشکلات مردم از سوی شهید آیت الله رئیسی به یادگار مانده است که اثرات برخی از این اقدامات در دراز مدت مشخص خواهد شد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده توضیح داد: سیدالشهدای خدمت در زمینه خانواده و زنان اهتمامی ویژه ای داشتند که این مسایل به صورت اختصاصی برای ارتقای جایگاه خانواده، توانمندی سازی زنان، توجه به ظرفیت های زنان و استفاده از فکر و توان آنان در مناطق مختلف برنامه ریزی، رسیدگی و پیگیری شود.

خزعلی با بیان اینکه شهید آیت الله رئیسی تاکید ویژه ای به این موضوع داشتند که زنان باید حتما دیده شوند و توانایی های آنان بایستی حتما شکوفا شود، اضافه کرد: ایشان برای این منظور اعتبار خاصی را اختصاص می دادند که حسب معمول پنج یا شش مصوبه به صورت حداقل در استانها و ۱۰ تا ۱۲ مصوبه به صورت حداکثر با توجه به شرایط استان و نیازی که در استانها وجود داشت، در حوزه های پیشگیری از آسیب ها، توانمندسازی، کسب و کار و اشتغال بانوان به طور خاص تصویب می شد.

وی گفت: در خصوص فرهنگ خانواده حیطه های مختلف فرهنگی وجود دارد که ما نیاز داریم که در این فرهنگ کاستی ها جبران، نقص ها تکمیل، نفوذها بر طرف و رخنه های که وجود دارد سد شود تا فرهنگ خانواده ارتقا و تکامل پیدا کند و فرهنگی که عقیق و اصیل است چه در ایران و چه در اسلام بتواند به عنوان یک فرهنگ تمدنی برای جهان پیام داشته، الگو باشد و نمونه ارایه کند.

معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به اینکه یکی از جاهای که خیلی خوب می تواند این فرهنگ را نشان دهد خرده فرهنگی های است که توانسته سنت های خود را حفظ کند و با نیازهای روز هماهنگ باشد، بیان کرد: یکی از مناطقی که می تواند در این زمینه به عنوان زمینه اولیه اجرای برخی از طرح ها مناسب باشد همین مناطق آزاد و جزایر خلیج فارس به دلیل اخلاق، نگاه زیبا، گرمی و صمیمتی که در خانواده ها وجود دارد، است.

وی یادآور شد، این معاونت مسئله رویداد فرهنگ را به عنوان طرح کلان زندگی و بالندگی، زیست عفیفانه و طرح گسترش فرهنگ عامه در خانواده با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۹ کارگروه آغاز کرده است که این طرح به فرهنگ خانواده در حیطه های مختلف می پردازد.

خزعلی با بیان اینکه فرهنگ بازی، رسانه، مد و لباس، تربیت، موفقیت و فرهنگ ناملموس برخی از محورهای این کارگروه است، توضیح داد: به طور مثال شاید در گذشته مسئله رسانه به این شکل مطرح نبود اما اکنون خانواده ها باید سواد رسانه و چگونگی استفاده از رسانه و چگونگی بهره گیری فرزندانشان به ویژه جوانان و نوجوانان از رسانه را باید آموزش ببینید.

وی افزود: مسئله محیط زیست در زمان حاضر به عنوان یک چالش در سطح جهان مطرح است و ما نیاز داریم با سنت های که داریم و شیوه ای که آموزش داده می شود محیط زیست مان را حفظ کنیم و این فرهنگ ناملموسی را نگهدار باشیم و به عنوان یک گنجینه آن را به ثبت برسانیم.

خزعلی با بیان اینکه با برنامه ریزی های انجام شده قرار است چهار کارگروه از ۹ کارگروه یادشده در این منطقه آزاد فعال شود، اضافه کرد: این کارگروه ها در بحث «خانواده و محیط زیست»، «خانواده و بازی»، «خانواده و سلامت تغذیه» و «نو همسران» است.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم این چهار کارگروه را در بزرگترین جزیره خلیج فارس اجرایی کنیم و بتوانیم شاهد موفقیت ها و رشد روز افزون فرهنگ خانواده در این منطقه و جغرافیا باشیم.

نظر شما