شناسهٔ خبر: 67296781 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بیش از ۸ هزار روستا در معرض سیل قرار دارند

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی گفت: بیش از ۴۵۰ شهر و هشت هزار و ۶۵۰ روستا در کشور در معرض تهدید سیل و خسارت ناشی از آن قرار دارند.

صاحب‌خبر -

در برنامه گفت و گوی نیمروزی امروز به موضوع تاثیر آبخیزداری خسارت سیل و افزایش ذخایر منابع ابی با حضور حسن وحید معاون آبخیزداری کشور پرداخته شد.

حسن وحید معاون آبخیزداری کشور گفت: در هفته گذشته در طول یکساعت و نیم فقط ۳۰ میلی متر بارندگی در جاده چالوس شد که موجب خسارت و سیلاب در مناطق شد، متوسط بارندگی در طول سال در این مناطق ۸۰۰ میلی متر است و در طول یکساعت ۳۰ میلی متر موجب سیلاب خواهد شد.

او افزود:قاعدتا اجرای آبخیزداری در کشور حجم بالای سیلاب را می‌گیرد، امروزه مجموعه عملیات‌های آبخیزداری در کشور‌های توسعه یافته مهم‌ترین راهکار برای مقابله با فرسایش خاک اتخاذ می‌شوند، به طور کلی باید در زمینه آبخیزداری هزینه انجام داد به جوری که اجرای این طرح هزینه زیادی ندارد.

به گفته وحید، بیش از ۸ هزار روستا در معرض سیلاب قرار دارند، متاسفانه ۲۵ میلیون هکتار حوزه مرزی هم در معرض سیل قرار دارند.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، با بیان اینکه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری ۷۰ درصد کاهش خسارت سیل را به همراه دارد، افزود: اجرای این عملیات منجر به تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی تا ۶۰۰ مترمکعب و کاهش شش تا هشت تنی فرسایش خاک در هکتار می‌شود.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: اضافه کرد:در حال حاضر فرسایش خاک کشور حدود ۱۵ و ۴ دهم تن است که این رقم با اجرای آبخیزداری حدود ۹ تن کاهش پیدا می‌کند و به سطح فرسایش طبیعی خودش می‌رسد، همچنین در زمینه استحصال آب باران، حدود ۵۳۰ متر مکعب در هر هکتار بطور متوسط می‌توان آب باران استحصال کرد و از همه مهمتر این که تا ۷۰ درصد سرعت ناشی از سیلاب را هم می‌تواند کاهش دهد.

وحید گفت:تاکنون در کشور حدود ۳۲ میلیون هکتار پروژه آبخیزداری اجرا شده است که اثرات بسیار خوبی هم داشته و حدود ۹۰ میلیون هکتار نیز تدوین شده که ۲۰ میلیون هکتار آن آماده اجراست، خوشبختانه در برنامه هفتم با پیشنهادی که دولت داد و تصویبی که مجلس شورای اسلامی داشت در ۱۲۰ میلیون هکتار هم ما می‌توانیم در برنامه هفتم اجرای آبخیزداری داشته باشیم.

او بیان کرد:حجم بارش کشور بیش از ۴۰۰ میلیارد متر مکعب است، حدود ۱۰۰ میلیارد متر مکعب از بارش‌ها استفاده می‌شود و ۳۰۰ میلیارد متر مکعب به نحوی دارد هدر می‌رود یا تبخیر می‌شود یا از دسترس خارج می‌شود. مهمترین کارکردی که پروژه آبخیزداری دارد این است که بخشی از این حجم ۳۰۰ میلیارد متر مکعب آب را می‌تواند در قالب پروژه‌های مختلف قابل استحصال کند.

به گفته وحید کسری آبخوان‌ها ۱۴۰ میلیارد متر مکعب است طبق آماری که وزارت نیرو داده است، اگر ما پروژه آبخیزداری در سطح ۹۰ میلیون هکتاری را اجرا کنیم بالغ بر ۵۰ میلیارد متر مکعب آب در سال قابل استحصال می‌شود.

وحید گفت:بیش از ۴۵۰ شهر و ۸ هزار و ۶۵۰ روستا در کشور در معرض خسارت سیل و تهدید سیل هستند، اگر بخواهیم حوزه‌ها را به لحاظ بحرانی بسنجیم چیزی بیش از ۱۰ میلیون هکتار حوزه بحرانی وجود دارد و حدود ۱۷ میلیون هکتار حوزه‌هایی هستند که به لحاظ سیل خیزی شرایط متوسطی دارند. 

او تصریح کرد:یکی از مهم‌ترین خسارت‌هایی که وارد می‌شود بحث فرسایش خاک است که متأسفانه در کشور ما بیش از ۳ برابر متوسط جهان است یعنی حدود ۱۵.۴ دهم تن در هکتار فرسایش خاک در کشور اتفاق می‌افتد که با مجموعه اقدامات آبخیزداری می‌توانیم تقریباً ۷۰ درصد این خسارت‌ها را در سطح حوزه آبخیزمان کاهش دهیم.

نظر شما