شناسهٔ خبر: 67296583 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

برترین اخبار مثبت محیط زیستی ۲۰۲۴

نگرانی‌های بسیاری در مورد وضعیت محیط زیست و آب‌وهوا وجود دارد و در این میان، اخبار خوب درباره اقدامات زیست‌محیطی در ۲۰۲۴ می‌تواند امیدی برای نجات زمین باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، نگرانی‌های مربوط به نابودی محیط زیست و بحران‌های آب‌وهوا و طبیعت با اخباری که این روزها به گوش می‌رسد جای خود را به امیدواری می‌دهد. اخبار زیست‌محیطی بسیار خوبی همچون افزایش عرضه و تقاضای انرژی‌های تجدیدپذیر، پروتکل‌های آب‌وهوایی و راهکارهای شهری مبتنی بر طبیعت که اکوسیستم آسیب‌دیده را به حالت طبیعی خود و تعادل را به محیط زیست باز می‌گرداند در ۲۰۲۴ بسیار شنیده می‌شود. در ادامه به بخشی از مهمترین این اخبار اشاره می‌شود.

ساخت بزرگ‌ترین مزرعه بادی در پرتغال

یک مزرعه بادی جدید در پرتغال مجوز زیست‌محیطی را از این دولت دریافت کرده است و پس از ساخته شدن به بزرگترین مزرعه کشور تبدیل خواهد شد. این نیروگاه با ظرفیت ۲۷۴ مگاوات در مجتمع آبی شمال پرتغال اجرا می‌شود و مصرف سالانه ۱۲۸ هزار خانه را پشتیبانی می‌کند.

خبرهای خوب محیط زیستی سال ۲۰۲۴ - بخش اول

تصویب قانون احیای طبیعت توسط اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا اولین قانون در نوع خود را با هدف احیای اکوسیستم‌های آسیب‌دیده تصویب کرد که می‌تواند تنوع زیستی را به زمین بازگرداند. هدف این قانون احیای حداقل ۲۰ درصد از مناطق خشکی و دریایی اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ و تمام اکوسیستم‌های تخریب‌شده تا سال ۲۰۵۰ است.

بازگشت اسب‌های وحشی به دشت‌های قزاقستان

برای اولین بار در ۲۰۰ سال گذشته، اسب‌های وحشی شوالسکی پس از نجات از خطر انقراض، به دشت‌های طلایی قزاقستان بازگشتند؛ این نوع آخرین اسب‌های وحشی باقی‌مانده روی زمین هستند که زیستگاه آنها توسط کشاورزی و سایر فعالیت‌های انسانی از بین رفته است و اکنون باغ وحش پراگ آنها را به خانه اصلی خود در دشت‌های آسیای مرکزی بازگردانده است.

خبرهای خوب محیط زیستی سال ۲۰۲۴ - بخش اول

رونق پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در پاریس

پاریس با ابتکارات حمل‌ونقل پایدار از برنامه‌های دورهمی بزرگ گرفته تا روزهای بدون ماشین و مسیرهای دوچرخه‌سواری جدید، به سرعت به سوی آینده شهری پایدار پیش می‌رود. در حال حاضر این شهر دارای بیش از هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه است که ۵۰۰ کیلومتر آن بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ راه‌اندازی شده است و ۳۰ کیلومتر خط جدید در داخل و خارج از مرکز شهر نیز برای بازی‌های المپیک به این مسیرها اضافه می‌شود.

نسل جدید باتری‌های خاکی

یک استارت‌آپ بریتانیایی از الکترون‌های تولیدشده توسط باکتری‌های موجود در خاک استفاده می‌کند تا الکتریسیته پاک تولید کند. این باتری‌های قابل شارژ با خاک این پتانسیل را دارند که به‌صورت شبانه‌روزی و در سراسر جهان کار کنند و انرژی ارزان و پایدار در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند.

برترین اخبار مثبت محیط زیستی ۲۰۲۴

سیستم‌های هشدار حوادث آب‌وهوایی

به گفته سازمان ملل بلایای طبیعی مربوط به شرایط آب‌وهوایی در حال افزایش است، اما به‌لطف سیستم‌های هشداردهنده این حوادث و برنامه‌ریزی برای آمادگی در برابر آنها، مرگ و میر کاهش خواهد یافت. برای مثال ۲۰ سال پیش هیچ سیستم هشدار سونامی به جز یک بخش کوچک از جهان وجود نداشت و این بلای طبیعی جان تعداد بسیاری از انسان‌ها را در سراسر اندونزی، سریلانکا، هند و تایلند گرفت اما اکنون تمام جهان تحت پوشش سیستم هشدار سونامی قرار گرفته است.

نصب پنل‌های خورشیدی در قبرستان‌های والنسیا

والنسیا در ساحل شرقی اسپانیا شروع به استفاده از قبرستان‌های اطراف شهر برای تولید انرژی تجدیدپذیر کرده است و قصد دارد هزاران پنل خورشیدی را در قبرستان‌های اطراف شهر نصب کند و آن را به بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی کشور تبدیل کند. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، این پنل‌ها در مجموع بیش از ۴۴۰ هزار کیلووات برق در سال تولید می‌کنند که از انتشار بیش از ۱۴۰ تن دی‌اکسید کربن در سال جلوگیری می‌کند.

اجباری شدن بازیافت پارچه در جمهوری چک

کشورهای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ حدود ۶.۹۵ میلیون تن زباله نساجی معادل حدود ۱۶ کیلوگرم در سال برای هر نفر تولید کردند و جمهوری چک تصمیم دارد با ارائه راه‌حل‌هایی برای حل این معضل، رهبری اروپا را بر عهده بگیرد. وزارت محیط زیست چک در این راستا، برنامه‌هایی را برای اجرای اجباری طرح جمع‌آوری زباله‌های نساجی از سال ۲۰۲۵ اعلام کرده است تا بسیاری از لباس‌های استفاده‌شده را بازیافت کند یا دوباره مورد استفاده قرار دهد.

خبرهای خوب محیط زیستی سال ۲۰۲۴ - بخش اول

نسل جدید فعالان محیط زیستی در انتخابات اتحادیه اروپا شرکت می‌کنند

نسلی از جوانان اروپایی که در دوران مدرسه در انجمن‌های زیست‌محیطی فعال بودند، اکنون به سنی رسیده‌اند که در مناصب سیاسی بنشینند. آنها کمپین‌هایی را در سرتاسر اروپا راه‌اندازی کرده‌اند تا از سیاست‌های حفاظت از آب‌وهوا محافظت کنند و در میان واکنش احزاب راست فعالیت خود را ادامه دهند.

افزایش اقدامات اقلیمی امنیت انرژی در اروپا

بر اساس تحلیلی که صندوق بین‌المللی پول (IMF) منتشر کرده است، تلاش‌ها برای دستیابی به اهداف کاهش انتشار اروپا توسط صنعت و شهروندان نتیجه‌بخش خواهد بود و اروپا می‌تواند امنیت انرژی را تا سال ۲۰۳۰ تا ۸ درصد بهبود ببخشد. افزایش قیمت کربن، بهره‌وری انرژی و تسریع صدور مجوز برای انرژی‌های تجدیدپذیر، حوزه‌های سیاستی کلیدی است که صندوق بین‌المللی پول برای بهبود امنیت انرژی در اروپا شناسایی کرده است.

برترین اخبار مثبت محیط زیستی ۲۰۲۴

قوانین جدید برای کاهش انتشار متان

کشورهای اتحادیه اروپا برای اولین بار قوانینی را برای اندازه‌گیری، گزارش و ممیزی انتشار متان در بخش انرژی اتخاذ کرده‌اند تا از حجم این آلاینده هوا بکاهند که تا ۳۰ برابر قوی‌تر از دی‌اکسید کربن است. بر اساس این قانون اپراتورهای انرژی باید از سال ۲۰۲۵ از الزامات جدید برای اطمینان از اقدامات کاهشی همچون تشخیص و تعمیر نشت متان و اندازه‌گیری انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح منبع پیروی کنند.

جزیره گربه ژاپن

جزیره تاشیروجیما در سواحل شمال شرقی ژاپن، زیستگاه بیش از ۱۰۰ گربه است که همه ارکان شهری آن برای راحتی گربه‌ها ساخته شده است و تنها برای ۵۰ انسان فضا باقی مانده است. در این جزیره هیچ مغازه کرایه ماشین، پمپ بنزین یا حمل‌ونقل عمومی وجود ندارد و گردشگران برای بازدید از تپه‌های این جزیره باید پیاده‌روی کنند.

پایدارکردن فرایند تولید شکلات در سوئیس

دانشمندان سوئیسی راهی کشف کرده‌اند که شکلات را به شیوه‌ای سالم‌تر و پایدارتر تولید می‌کند. به‌طور معمول، پالپ و دانه‌های کاکائو برای تهیه شکلات استخراج می‌شود، اما محققان مؤسسه فناوری فدرال زوریخ دریافتند که پوسته غلاف کاکائو موسوم به اندوکارپ را می‌توان به عنوان شیرین‌کننده و جایگزینی برای شکر استفاده کرد. به این ترتیب کشاورزان علاوه بر دانه کاکائو می‌توانند اندوکارپ را خشک کنند و پس از تبدیل کردن به پودر آن را بفروشند و از این طریق از سه جریان ارزش آفرینی درآمد کسب کنند.

خبرهای خوب محیط زیستی سال ۲۰۲۴ - بخش اول

بلژیک در نشست وزیران از شهروندان حمایت می‌کند

وزیر انرژی بلژیک اقداماتی را برای تضمین به رسمیت شناختن تعاونی‌های انرژی محلی انجام داده است. این تعاونی‌ها جوامع داوطلبانه و مشارکتی هستند که جایگزین شرکت‌های انرژی تجاری می‌شوند. برای مثال، از طریق مالکیت مشترک توربین‌های بادی یا پنل‌های خورشیدی به تمرکززدایی از تولید برق، کاهش هزینه‌ها، کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و افزایش امنیت عرضه کمک خواهند کرد.

نظر شما