شناسهٔ خبر: 67296533 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

تغییر دکترین هسته‌ای در مسکو؛ پوتین سئول را نیز علنا تهدید کرد؟

صاحب‌خبر -

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز پنجشنبه ۳۱ خرداد گفت مسکو به تغییر احتمالی دکتری استفاده از سلاح‌های هسته‌ای فکر می‌کند.

به گزارش العربیه فارسی، دکترین یا اصول کنونی روسیه در مورد استفاده از تسلیحات هسته‌ای می‌گوید که روسیه ممکن است از چنین سلاح‌هایی در پاسخ به یک حمله هسته‌ای، یا در صورت حمله متعارفی که تهدیدی موجودیتی برای کشور باشد است، استفاده کند.

از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، برخی از تندروها در میان تحلیلگران نظامی روسیه خواستار این شده‌اند که مسکو باید شروط خود در استفاده از تسلیحات هسته‌ای را کاهش دهد.

پوتین گفت با این حال نیازی به انجام یک حمله هسته‌ای پیشگیرانه از سوی روسیه وجود ندارد.

 

او این سخنان را یک روز پس از بازدید از کره شمالی بیان کرد که دارای تسلیحات هسته‌ای است.

پوتین همچنین روز پنجشنبه کره جنوبی را تهدید کرد و گفت اگر کره جنوبی تصمیم به ارسال تسلیحات به اوکراین بگیرد مرتکب «اشتباه بزرگی» خواهد شد و مسکو به چنین اقدامی به گونه‌ای پاسخ خواهد داد که برای سئول دردناک باشد.

پوتین که در ویتنام سخنرانی می‌کرد این مطلب را در یک کنفرانس خبری و در واکنش به گزارشی از خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی بیان کرد که گفته است پس از امضای یک پیمان دفاعی دوجانبه میان پوتین و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، کره جنوبی امکان ارسال سلاح به اوکراین را بررسی خواهد کرد.

ینس استولتنبرگ، رئیس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز دوشنبه ۲۸ خرداد به روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف گفت که این ائتلاف نظامی در حال مذاکره برای استقرار تسلیحات هسته‌ای بیشتر، خارج کردن آن‌ها از انبار، و قرار دادن آن‌ها در حالت آماده‌باش در مواجهه با تهدید فزاینده روسیه و چین است.

او گفت: «هدف ناتو البته جهانی عاری از سلاح هسته‌ای است. ولی تا وقتی سلاح‌های هسته‌ای وجود دارند، ما یک اتحاد هسته‌ای باقی خواهیم ماند، چون جهانی که در آن روسیه، چین، و کره شمالی سلاح هسته‌ای دارند و ناتو ندارد، جهان خطرناک‌تری است.»

استولتنبرگ هفته گذشته گفته بود که تسلیحات هسته‌ای «ضمانت امنیت نهایی» و وسیله‌ای برای تضمین صلح است.

ولادیمیر پوتین بارها هشدار داده که در شرایط سخت مسکو می‌تواند برای دفاع از خود از سلاح هسته‌ای استفاده کند و گفته که کمک‌های میلیارد دلاری آمریکا و متحدانش به اوکراین که مورد تهاجم او قرار گرفته است، جهان را به سوی یک رویارویی هسته‌ای سوق می‌دهد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا همین هفته در دیدار با استولتنبرگ رئیس ناتو، گفت از زمان تجاوز نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، این ائتلاف دفاعی غربی در بازدارندگی روسیه در اروپا از هر زمان دیگری نیرومندتر عمل کرده است.

نظر شما