شناسهٔ خبر: 67295296 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

کشف علت اصلی ریزش مو که نویدبخش درمان‌های جدیدی برای طاسی است

صاحب‌خبر -

شفقنا- ریزش مو مشکل بسیار شایعی است به خصوص در بین مردان که حدود 85 درصد از آنها تا سن میانسالی دچار این عارضه می‌شوند که کار زیادی برای جلوگیری از آن نمی‌توان انجام داد.

به گزارش شفقنا؛ وبگاه آرتی عربی نوشت: «اکنون، تیمی از دانشگاه منچستر می‌گویند یک مکانیسم بیولوژیکی باستانی را کشف کرده‌اند که باعث واکنش استرس در سلول‌های فولیکول مو می‌شود و منجر به محدود شدن رشد مو می‌شود».

این تیم توضیح می‌دهد که پاسخ به استرس بیولوژیکی می‌تواند باعث توقف و مرگ فولیکول‌های مو شود و افراد را از موهایشان محروم کند، آنها می‌گویند که در نتیجه این کشف ممکن است یک قدم به درمان ریزش مو نزدیکتر شوند.

این تیم به طور غیرمنتظره‌ای این پیوند را در یک آزمایش آزمایشگاهی کشف کردند، جایی که آنها در حال آزمایش دارویی بودند تا ببینند آیا این دارو فولیکول‌های موی سر انسان را تقویت می کند یا خیر.

تجزیه و تحلیل نشان داد که وقتی مکانیزمی به نام پاسخ استرس یکپارچه (ISR) فعال شد، تأثیر منفی بر رشد مو داشت که این پاسخ مهم است زیرا به سلول‌ها اجازه می‌دهد تا فعالیت‌های معمول را در هنگام مواجهه با استرس مهار کنند و تا حدی برای سازگاری و مقابله با استرس غیرفعال شوند.

به عنوان مثال، یک سلول فولیکول مو ممکن است با افزایش سن دچار استرس شود و توانایی تولید پروتئین را به درستی کاهش دهد.

با این حال، اگر پاسخ استرس یکپارچه (ISR) بیش از حد فعال شود، ممکن است باعث مرگ سلولی شود و به رشد موی سالم پایان دهد.

به گفته تیم تحقیقاتی، در نتیجه، یافتن راهی برای متوقف کردن بیش فعالی پاسخ استرس یکپارچه ممکن است منجر به درمانی برای جلوگیری از ریزش مو شود.

این تیم اکنون به دنبال درک بهتر تاثیر پاسخ استرس یکپارچه در فولیکول‌های مو و مطالعه فعالیت آن در افراد مبتلا به شرایط ریزش مو است.

دکتر تالوین بوربا، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «ما بسیار خوشبین هستیم زیرا معتقدیم فعال کردن این مسیر می‌تواند نقش بیولوژیکی مهمی در محدود کردن رشد مو در افراد مبتلا به ریزش مو داشته باشد، به این معنی که هدف قرار دادن آن می‌تواند منجر به درمان‌های جدید شود».

Derek Bye، یکی از نویسندگان این مطالعه افزود: «وقتی به فولیکول‌های مو زیر میکروسکوپ نگاه می‌کنیم، شگفت‌انگیز است که پاسخ بین فولیکول‌های مو از افراد مختلف چقدر ثابت است».

نتایج کامل این مطالعه در مجله Plos One منتشر شده است.

این خبر را در وبگاه آرتی عربی ببینید

نظر شما