شناسهٔ خبر: 67294991 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مهم‌ترین رخدادهای تاریخ و سیاست در هفته‌ای که گذشت؛

از آشنایی چینی‌ها با خاطرات مقام معظم رهبری تا شکوه ایران باستان‌ به زبان چینی

هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست شاهد رخدادهایی معرفی کتاب «پژوهشی در نگاره‌های مجمع‌التواریخ حافظ ابرو، توجه مقام معظم رهبری به جریان‌شناسی تاریخی حوزه تهران، انتشار کتاب‌هایی در مورد رئیس جمهور شهید، رونمایی از تمبر «شهید جمهور» و آشنایی چینی‌ها با خاطرات رهبری از دوران مبارزات انقلاب اسلامی بودیم. در این گزارش مهم‌ترین رخدادها را مرور می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سرویس تاریخ و سیاست در هفته گذشته نیز به روال همیشه شاهد چاپ و نشر کتاب‌های تازه، نشست‌ها و گردهمایی‌هایی با محوریت کتاب بود. در این هفته شاهد رخدادهایی همچون «اهدای کتابخانه شخصیِ «آذرتاش آذرنوش» به مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی»، معرفی کتاب «پژوهشی در نگاره‌های مجمع‌التواریخ حافظ ابرو، توجه مقام معظم رهبری به جریان‌شناسی تاریخی حوزه تهران، انتشار کتاب‌هایی در مورد رئیس جمهور شهید، رونمایی از تمبر «شهید جمهور» و آشنایی چینی‌ها با خاطرات رهبری از دوران مبارزات انقلاب اسلامی بودیم. در این گزارش مهم‌ترین رخدادها را مرور می‌کنیم.

معرفی کتاب «شکوه ایران باستان» به زبان چینی

نمایشگاه «شکوه پارس باستان» پس از کاخ موزه شهر پکن در دومین مقصد تور نمایشگاهی خود در موزه شانگهای با حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، محسن بختیار سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن، جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران و مقام‌های محلی و دیپلمات‌های مقیم شانگهای به روی علاقه‌مندان گشوده شد. نمایشگاه «شکوه ایران باستان» به همت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در شانگهای برپا شده و اشیای تاریخی ایران در این مکان، به نمایش درآمده است.

اهدای کتابخانه شخصیِ «آذرتاش آذرنوش» به مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی

کتابخانه شادروان «آذرتاش آذرنوش»، استاد گران‌مایه و برجسته دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی و نخستین مدیر گروه ادبیات عرب دانشگاه تهران و عضو فقید شورای عالی علمی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، توسط همسر و فرزندان او به مجموعهۀ کتابخانه‌های اهدایی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی اهدا شد که به‌صورت مستقل و به نام او نگاه‌داری خواهد شد و مورد استفاده پژوهش‌گران قرار خواهد گرفت.

آمیختگی نگارگری و تاریخ، کار خواجه رشیدالدین فضل‌الله است

یکصدوهفتادوسومین نشست مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب به رونمایی و معرفی کتاب «پژوهشی در نگاره‌های مجمع‌التواریخ حافظ ابرو (د. ۸۲۳ ق) و جامع‌التواریخ رشیدالدّین فضل‌الله همدانی (د. ۷۱۸ ق)» اختصاص داشت. در این نشست که روز شنبه ۲۶ خردادماه ۱۴۰۳ برگزار شد، ولی‌الله کاووسی، عضو هیئت علمی بنیاد دائرةالمعارف اسلام به تبیین موضوع «تاریخ‌نگاری خیالی یا خیالی‌نگاری تاریخ: رشیدالدین فضل‌الله و الگوسازی واقعی برای هنرمند خیال‌پرداز» پرداخت و گفت: خواجه رشیدالدین فضل‌الله میراث‌دار سنت وزارت در فرهنگ و تمدن بعد از اسلام ایران است. نکته آشکار این است که فرهنگ ایران پس از اسلام را وزرا پیش بردند.

«جنگ سرد روم و پارت» منتشر شد

کتاب «جنگ سرد روم و پارت» خواننده را با فنون دیپلماسی رومی و اشکانی آشنا می‌کند. مذاکرات پیچیده، باج‌خواهی‌های متقابل و تلاش برای ایجاد نفوذ در دربار یکدیگر، از جمله ابزارهای روم و پارت برای پیشبرد منافع خود بودند.

بررسی ابعاد کمتر شناخته شده شخصیتی و اجتماعی شهید جمهور

محمدحسین رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی گفت: دولت شهید آیت‌الله رئیسی به دنبال نیکی و احسان بود و مردم به او و دولتش اعتماد داشتند. به همین دلیل دولت وی سیاست‌های اقتصادی و یارانه‌ای را در پیش گرفت که موجب رسیدگی و توجه به اقشار ضعیف جامعه شد.

باستان‌شناس پیشکسوت درگذشت

علی صدرایی باستان‌شناس یکشنبه ۲۷ خردادماه ۱۴۰۳ در متنی که در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی منتشر کرد، اطلاع داد که محمدرضا ریاضی بر اثر ایست قلبی درگذشته است.

بزرگ‌ترین عید مسلمانان در ایران از نگاه سفرنامه‌نویسان و مستشرقان خارجی

سفرنامه‌نویسان خارجی توصیفات جالبی را درباره مراسم عید قربان در ایران نگاشته‌اند. روایت مستشرقان و گردشگران خارجی از مراسم نحر کردن شتر و قربانی کردن شاه در برابر انبوه جمعیت با جزییات فراوان ثبت شده است.

توجه مقام معظم رهبری به جریان‌شناسی تاریخی حوزه تهران

مهران عباسی، مدیرعامل انتشارات امیرکبیر گفت: مقام معظم رهبری تاکید کرده بودند که با تالیف کتاب‌هایی، شناسنامه انقلابی تهران می‌تواند قابل بازخوانی و ارائه مجدد باشد. در این راستا فرمایش رهبری بهانه‌ای شد تا در سال ۱۴۰۳ کتاب «جریان‌شناسی تاریخی حوزه تهران» به قلم حمید سبحانی صدر در انتشارات امیرکبیر به نتیجه برسد.

نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی پل بین‌‎نسلی است

عبدالرحمن وهاب‌زاده، باستان‌شناس پیشکسوت و حفاظت‌گر آثار تاریخی درباره ضرورت تداوم و برگزاری آیین نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی گفت: مردم ایران، فرهنگ و هنرشان را دوست دارند و برگزاری چنین رویدادهایی را پیگیری می‌کنند و باعث خشنودی آنها و افزایش امید در جامعه می‌شود.

نامزدی که در جریان تبلیغات انتخاباتی‌اش کفش می‌فروخت

محمد اسدی مولف کتاب «ترامپ در مقابل ترامپ» گفت: این کتاب در واقع در نقد ترامپ نوشته شده است و دربردارنده گفتمان سیاسی و حتی شخصیت سیاسی و غیر سیاسی او است. در این کتاب در واقع از نظریه‌پردازانی مثل ژان بودریار و میشل فوکو الهام گرفته شده است.

اوج بالندگی ایران در نمایش عظمت دفاع مقدس است

محمدحسین رجبی‌دوانی گفت: بنیاد ایران‌شناسی با راه‌اندازی موزه ادوار تمدنی ایران در تلاش است که گوشه‌ای از این عظمت را از پیش از اسلام تا دوران شکوهمند انقلاب اسلامی به تصویر بکشد.

کتاب «در قامت رئیس جمهور شهید» منتشر شد

چاپ نخست کتاب «در قامت رئیس جمهور شهید؛ اصول و معیارهای انتخاب اصلح» تألیف علی‌اصغر عطاران طوسی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

کتاب «سیدابراهیم عبد خدا و خادم جمهور» منتشر شد

چاپ نخست کتاب «سیدابراهیم عبد خدا و خادم جمهور» تألیف علی‌اصغر عطاران طوسی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

رونمایی از تمبر «شهید جمهور»

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور گفت: در سومین دوره نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی ایران از شهید رییسی به عنوان حامی میراث‌فرهنگی تجلیل خواهد شد.

چینی‌ها با خاطرات رهبری از دوران مبارزات انقلاب اسلامی آشنا شدند

آیین رونمایی از ترجمه چینی کتاب «خون دلی که لعل شد: خاطرات حضرت آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای از زندان‌ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب اسلامی» به قلم چی ون دنگ در نخستین روز از سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن در سی امین نمایشگاه کتاب پکن، برگزار شد.

نظر شما