شناسهٔ خبر: 67294892 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شهیدی گمنام که در کرمانشاه متولد و در کردستان «چمران» شد

یکم تیرماه سالروز شهادت «حاج هوشنگ ورمقانی» شهید پرآوازه کرمانشاهی است که در سال ۱۳۳۸ متولد شد.

صاحب‌خبر -

یکم تیرماه سالروز شهادت «حاج هوشنگ ورمقانی» شهید پرآوازه کرمانشاهی که در سال ۱۳۳۸ در سنقروکلیایی استان کرمانشاه متولد شد و در سال ۱۳۷۵ در حالی که شهرت چمران کردستان گرفته بود در کمین گروهک‌های ضدانقلاب در سقز کردستان شهید شد.

شهر کرمانشاه که از آن سینه ستبر ایران اسلامی در تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله) نام‌برده شده است، شاهد تولد مردانِ مردی بوده است که دل در گروی دنیا نداشته و چند صباحی جهت متبرک کردن زمین پای در عرصه دنیا گذاشته و در نهایت عند ربهم یرزقون شدند و در واقع از ابتدا خداوند آنها را برگزیده بود و تنها آمده بودند در دنیا که شاهد مثالی برای تلألؤ مهربانی و عظمت خوبی خداوند باشند.

آری کرمانشاه شاهد پهلوانان گمنام و بزرگی بوده که در اقصی نقاط میهن اسلامی، چون دری خوش درخشیدند و نشان دادند که کرمانشاه به معنای واقعی شاه کریمان است.

یکی از آن مردان مردی که تواضع، محبوبیت، مردمی بودن، ایثار و از خود گذشتی از جمله خصلت‌هایی بود که در او نهفته بود و هر کسی مطالعه‌ای در مورد او داشته، به وجود آنها در آن عزیز گمنام پی می‌برد، کسی است که نام چمران کردستان را به یدک کشید.

 یکم تیرماه سالروز شهادت «حاج هوشنگ ورمقانی» مشهور به چمران کردستان است.

«هوشنگ ورمقانی» سال ۱۳۳۸ در روستای ورمقان از توابع شهرستان «سنقروکلیایی» متولد شد و دروس ابتدایی و راهنمایی را با موفقیت در همان روستا به اتمام رسانید و برای ادامه تحصیل عازم شهرستان سنقر شد و در سال ۵۷ موفق به اخذ دیپلم شد. دوران تحصیل وی هم‌زمان بود با مبارزات به‌حق مردم علیه رژیم ستم‌شاهی و ایشان نیز از این قافله عقب نماند. در تمام صحنه‌های مبارزه در منطقه فعالانه شرکت داشت.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اوایل سال ۱۳۵۸ در جهاد سازندگی «قروه» در خدمت محرومان بود، لذا هرچند این شهید متولد استان کرمانشاه بود، اما رشادت‌ها و آوازه‌های او از دیار کردستان بیشتر به گوش می‌رسید.

شهید ورمقانی هم‌زمان با پیدایش گروهک‌های ضدانقلاب در منطقه کردستان، به خدمت مقدس سربازی رفت و مدت ۲ سال خدمت سربازی‌اش را در لشکر ۲۸ پیاده کردستان گذراند.

وی که در سال ۱۳۶۰ به عضویت رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان قروه درآمد و در همان آغاز مدتی به‌عنوان فرمانده یکی از گردان‌های سپاه قصرشیرین به نبرد با نیرو‌های متجاوز بعثی پرداخت و خطی را در قصرشیرین تحویل گرفت و سال ۱۳۶۱ نیز به‌عنوان جانشین واحد پرسنلی در تیپ «دیواندره» منصوب شد.

شهید ورمقانی بعد از اثبات اخلاق حسنه شهید ورمقانی برای اطرافیان، به‌عنوان مسئول گزینش سپاه قروه شد. ایشان علاوه بر اخلاق حسنه، درایت و توانایی خاص مدیریتی نیز داشت و به همین خاطر بعد از مدتی به‌عنوان فرمانده سپاه دهگلان منصوب شد.

شهید ورمقانی به خاطر ایثار و شجاعتی که درراه مبارزه با گروهک‌ها از خود نشان داد موفق به دریافت مدال رشادت و لیاقت از دست فرمانده وقت لشکر شد و به‌عنوان پاسدار شایسته سال ۷۳ و پاسدار نمونه سال ۷۴ سپاه پاسداران انتخاب شد.

نعمت امنیت در منطقه، جذب نیروی متعهد و استقرار پایگاه‌های بسیج همه حاصل فرماندهی مدبرانه و تلاش صادقانه حاج هوشنگ بود. همه عاشقش شده بودند و می­‌خواستند هم‌سنگر شهید ورمقانی باشند. بعد از مدتی فرمانده وقت تیپ ۳۹ بیت‌المقدس شهید ورمقانی را با خود به تیپ ­برد و به‌عنوان جانشین ستاد تیپ منصوب کرد؛ از اینجاست که فصل جدیدی در زندگی آن شهید باز می‌شود و خلوص و شجاعت این شهید در جبهه‌های جنوب و جزیره مجنون در سمت جانشین ستاد و فرمانده موقت تیپ نمود پیدا کرد.

هر موقع که با بسیجیان روبرو می‌شد باروی گشاده به آنها خدا قوت می‌گفت و جمله‌ی معروفش را همه بسیجیان می‌شناختند و آن جمله «خسته نباشی برادر» بود.

«نمامعلی ورمقانی» پدر شهید می‌گوید هنگامی که می‌خواستم به حج بروم، همه اقوام و آشنایان را دعوت کردم و به همه گفتم که هرچه می‌خواهند بنویسند. در این میان هوشنگ نامه‌ای به من داد و گفت: پدرم این نامه را زمانی که در کنار قبر رسول اکرم (ص) رسیدی، باز کن. من هم آن زمان نامه را باز کردم، هوشنگ در نامه چنین نوشته بود: پدر عزیزم، دعا کنید که خداوند سال ۱۳۷۵ را سال شهادت من قرار دهد. اگر دعا نکنید، مدیون هستید و برای امام عزیز و شهدا هم دعا کنید. من هم آن‌چه را که هوشنگ در نامه‌اش از من خواسته بود، از حضرت محمد (ص) طلب حاجت کردم و خواستار عمر باعزت برای هوشنگ شدم».

چمران کردستان در غروب اولین روز از تیرماه سال ۱۳۷۵ در روستای قهرآباد از توابع شهرستان سقز پس از یک نبرد قهرمانانه با شقی‌ترین انسان‌های روی زمین با چهره­‌ای گشاده شهادت را در آغوش گرفت و به دیدار معبود شتافت. در محور قهرآباد سقز سردار حاج هوشنگ به کمین بیش از هفتاد نفر از گروهک‌های ضدانقلاب می‌افتد و در یک درگیری شجاعانه و پس از چهل‌وپنج دقیقه نبرد مردانه از خاکیان جدا می‌شود و به افلاکیان می‌پیوندد.

 از مراسم تشییع پیکر پاک و مطهر شهید ورمقانی می‌توان به‌عنوان یکی از باشکوه‌ترین مراسمات در سطح منطقه نام برد و این نشان می‌دهد که حاج هوشنگ از جایگاه مردمی بسیار بالایی برخوردار بود.

منبع: فارس

نظر شما