شناسهٔ خبر: 67294779 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

پرده برداری زاکانی از تفاهم نامه ۱۳ میلیارد یورویی با چین/ پای اتوبوس های برقی در میان است؟

صاحب‌خبر -

نامزد انتخابات ریاست جمهوری و البته شهردار تهران، در جریان اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری 1403 از تفاهم نامه 13 میلیارد یورویی شهرداری تهران با یک شرکت چینی پرده برداشت.

پرده برداری زاکانی از تفاهم نامه ۱۳ میلیارد یورویی با چین/ پای اتوبوس های برقی در میان است؟
تین نیوز

علیرضا زاکانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری و البته شهردار تهران، در جریان اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری 1403 از تفاهم نامه 13 میلیارد یورویی شهرداری تهران با یک شرکت چینی پرده برداشت. آیا این تفاهمنامه مربوط به تفاهم محرمانه واردات اتوبوس های برقی است؟

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، در جریان مناظرات نامزدهای انتخابات خواهان شفاف سازی قرارداد بسته شده میان شهرداری تهران و شرکت چینی شدند.

زاکانی که به عنوان شهردار تهران مسئول این قراردادها و تفاهم نامه هاست در این باره اعلام کرد: رقمی بالغ بر 13 میلیارد یورو در قالب یک تفاهم نامه همکاری با طرف چینی بسته شده که از این میزان، قریب به دو میلیارد یورو منجر به انعقاد قرارداد شده است. 20 درصد این مبلغ از دارایی های بلوکه شده در چین پرداخت شد و الباقی با اقساط سه ساله و نرخ سود 4.7 درصد و 4.9 درصد پرداخت می شود. رئیس کل بانک مرکزی در مورد این قرارداد گفته بود که در تاریخ جمهوری اسلامی، تا به حال چنین قراردادی بسته نشده و این موضوع کاملاً شفاف و باعث افتخار است.

یک بام و دو هوای زاکانی در مورد قرارداد میلیارد دلاری!

اوایل ماه گذشته پس از افشای قرارداد دو میلیارد یورویی شهرداری تهران و ظن عقد قرارداد واردات اتوبوس با یک شرکت ساختمان ساز چینی، بسیاری از مردم خواستار شفاف سازی شهرداری تهران شدند.

پس از آنکه زاکانی در صحن شورای شهر ادعایی مبنی بر تحویل جزئیات این قرارداد به جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل، نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران را مطرح کرد، جمعی از اعضای شورای شهر در اعتراض به این ادعای اشتباه، صحن شورای شهر تهران را ترک کردند.

در نهایت پس از اعتراض اعضای شورا به شفاف نبودن این قراراداد، اعلام شد به دلیل تحریم های بین المللی و ترس از فسخ قرارداد توسط طرف چینی، اعلام جزئیات آن امکان پذیر نیست. امروز می توان دید که پس از گذشت بیش از یک ماه، زاکانی با حضور در ساختمان مناظره صداوسیما، از تفاهم نامه همکاری 13 میلیارد یورویی با چین خبر می دهد! تفاهمنامه ای که ممکن است بخشی از آن مربوط به واردات اتوبوس های برقی باشد.

از سوی دیگر، در حالی زاکانی و یارانش از این اتفاق به عنوان دستاورد خود یاد می کنند که احتمالا مبلغ مورد اشاره مربوط به محموله های نفتی است که با تخفیف های سنگین به دست طرف چینی می رسد و پکن نیز بدون پرداخت ارزی، در قالب چنین ابزارهایی در حال تسویه بدهی های خود است.

تفاهم نامه همکاری 5.5 برابر بیشتر از بودجه سالانه شهرداری تهران!

جهت مشخص شدن ابعاد این تفاهم نامه و قرارداد عظیم باید در نظر داشت که بودجه اصلی شهرداری تهران برای سال 1403 بالغ بر 150 هزار میلیارد تومان تعیین شده که با نرخ فعلی یورو در بازار آزاد، حدود دو میلیارد و 381 میلیون یورو خواهد بود. 

موضوع فوق به این معنی است که ارزش تفاهم نامه زاکانی حدود 5.5 برابر بیشتر از بودجه یک سال شهرداری است. با توجه به حجم عظیم این قرارداد و تفاهم نامه، هیچ توجیهی ندارد که جزئیات آن از نظر مردم پنهان بماند. در صورتی که به قول زاکانی، این قرارداد پرافتخار بوده است، پس لزومی ندارد که از مشخص شدن ابعاد و جزئیات آن واهمه داشته باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

نظر شما