شناسهٔ خبر: 67294769 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

رئیس‌کل دادگستری در سیستان و بلوچستان خبر داد:

دستگیری ۴۸ نفر از اعضای گروهک جیش الظلم در سیستان‌وبلوچستان

حجت الاسلام موحدی راد گفت: ۴۸ متهم بابت اقدامات تروریستی جیش الظلم از سال گذشته تاکنون دستگیر شدند ازاین‌بین ۱۷ نفر در حادثه تروریستی چابهار و راسک نقش داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی موحدی راد، در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدا به‌ویژه شهدای راه خدمت بیان کرد: رئیسی باهنر زیست و رجایی شد نوع ریل‌گذاری که شهید رئیسی داشتند ایشان را به‌عنوان رئیس‌جمهور و مسئول تراز کرد اکنون مردم توقع دارند نفر بعدی نیز رئیس‌جمهور نباشد؛ بلکه خادم مردم باشد.

وی افزود: همه مردم این نظر را داشتند که رئیس‌جمهور شهید دغدغه مردم را داشت امید داریم افرادی که انتخاب می‌شوند شایسته باشند و شهید رئیسی برای همه مسئولان در شهرها و استان‌ها الگویی شد که این گونه خدمت کنیم.

رئیس‌کل دادگستری استان تصریح کرد: اصحاب رسانه مانند نورافکنی هستند که می‌توانند برای حل برخی از معضلات و مشکلات در کنار قوه قضاییه راه‌گشا باشند؛ زیرا این خبرنگاران و گزارشگران در کف جامعه و در کنار مردم هستند اصحاب رسانه حامیان مجریان عدالت هستند.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته قوه قضاییه افزود: در روز پنجشنبه با غبارروبی گلزار شهدا مراسم شروع می‌شود، شرکت در نمازجمعه دیدار با نماینده ولی‌فقیه و تشکیل میز خدمت در نمازجمعه و نمازهای مغرب و عشا در مساجد حضور دارند.

موحدی راد تصریح کرد: دیدار با خانواده شهدا، تقدیر از کارکنان نمونه دیدار با زندانیان نیز انجام می‌شود این دیدار از زندانیان هر ماه توسط قضات صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین بازرسی از معادن و صنایع به جهت رفع مشکلات انجام می‌شود امسال بیشترین آمار عفو در سیستان و بلوچستان بوده است، از ابتدای سال تا کنون یک هزار و ۳۳۹ زندانی در استان مشمول عفو شدند.

رئیس‌کل دادگستری استان عنوان کرد: در سال گذشته ۶۵۰ مورد آزادی مشروط داشته‌ایم همچنین در سه ماه سال جاری ۳۲۱ مورد بوده است در تعلیق مجازات در سال گذشته ۲۹۷ مورد و در سال جاری ۱۰۲ نفر بوده است.

وی اذعان کرد : همچنین در سال گذشته ۱۳ هزار و ۱۴۲ نفر به مرخصی رفته‌اند این آمار در سه‌ماهه نخست سال جاری ۷ هزار و ۲۵۱ نفر بوده است قابل‌ذکر است که در این آمار هیچ سارقی به مرخصی نرفته است این مرخصی شامل زندانیان با جرائم امنیتی، سرقتی و مخل امنیت نمی‌شود.

موحدی راد اظهارکرد: در بحث پرونده اختلاس در چابهار دادسرا کیفرخواست صادر شده بود و متهمین حکم برائت صادر شده است و در اعتراض در دادگاه تجدیدنظر رأی دادگاه بدوی تأیید شد؛ بنابراین متهمین پرونده اختلاس در چابهار تبرئه شدند.

وی عنوان کرد: پرونده جاسوسی که متهم ردیف اول اعدام شد و نفر بعدی که عضو سابق استانداری بودند در دادگاه بدوی محکوم به حبس شدند اتهام در اختیار قراردادن اسناد دولتی محرمانه به پنج سال حبس محکوم شدند و افشای اسناد محرمانه به سه سال حبس و دو سال انفصال از خدمات عمومی و ابلاغ دادنامه در رسانه‌های عمومی بود که بعد از اعتراض به سبب برخی از همکاری‌ها و مادر بودن در دادگاه تجدیدنظر اتهام ردیف اول را محرز دانسته و قسمتی از مجازات تخفیف و تعلیق داده شد.

رئیس‌کل دادگستری استان بیان کرد: یکی از معضلات امروزه این است که در این استان سلاح غیرمجاز رایج است و در درگیری‌ها از سلاح استفاده می‌کنند در سال گذشته ۴ هزار و ۳۱۰ مورد سلاح جنگی و شکاری کشف شده است.

وی افزود: حرکات مخاطره‌آمیزی که رانندگان در خیابان انجام می‌دهند در ابتدا باید به دنبال فرهنگی سازی رفت آن‌قدر باید نوشته شود، گفته شود در مدارس آموزش داده شود همچنین باید فضای برای آنان مهیا شود تا این انرژی و هیجانات تخلیه شود.

موحدی راد تصریح کرد: باید پایش‌ها در سطح استان افزایش یابد و این تخلفات توسط دوربین‌ها گرفته شود با اتومبیل‌های که آرامش را سلب می‌کنند حتماً اقدامات بازدارنده انجام شود.

وی اذعان کرد: ۴۸ متهم بابت اقدامات تروریستی جیش الظلم از سال گذشته تاکنون دستگیر شدند ازاین‌بین ۱۷ نفر در حادثه تروریستی چابهار و راسک نقش برخی مستقیماً دست داشتند و برخی از آنان نقش حامی این افراد را داشتند مطالب دقیق‌تر متعاقباً اعلام می‌شود.

رئیس‌کل دادگستری استان عنوان کرد: در حوزه رفع تصرف اراضی و حریم رودخانه‌ها به تفکیک ادارات برای منابع طبیعی در سال گذشته ۴ هزار و ۳۱۷ هکتار معادل ۲۶ هزار میلیارد ریال، راه و شهرسازی در سال گذشته ۲۳۱ هکتار معادل ۱۷ هزار میلیارد ریال و در سال جاری ۱۱۷ هکتار معادل ۶ هزار میلیارد، در حوزه شهرداری به‌ویژه زاهدان ۱۳ هکتار معادل؟ و در سال کاری سه هکتار معادل ۳ میلیارد ریال بوده است، بنیاد مسکن ۱۳۵ هکتار معادل هزار میلیارد ریال در سال گذشته و ۳۹ هکتار در سال جاری معادل ۲۸۶ میلیارد بوده است.

وی ادامه داد: رفع تصرف اراضی در چابهار در سال جاری ۱۲۹ هکتار معادل دو هزار میلیارد، کنارک ۴۰۰ مترمکعب بوده است در کل استان در سال گذشته ۴ هزار و ۸۲۵ هکتار و در سال ۱۴۰۳، ۲۲۰ هکتار که در مجموع بیش از ۵۳ هزار میلیارد ریال بوده است.

موحدی راد اضافه کرد: رفع تصرف از سواحل در کنارک به‌صورت ۱۰۰ در ۱۰۰ بوده است در سواحل چابهار ۶۰ درصد رفع تصرف شده است در مجموع ۹۳۵ مترمربع منازل حریم رودخانه‌ها رفع تصرف شد در سال گذشته ۳ هزار و ۱۰۰ حلقه چاه و در سال جاری ۲۰۰ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهد به بهانه پلیس در مکانی برای برقراری نظم و امنیت حضور پیدا کند و آنان را به گلوله ببندیم نتیجه آن ناامنی است نتیجه آن سرقت است اگر ناامنی باشد شیعه و سنی را در بر می‌گیرد این اتفاقات برای همه رخ می‌دهد.

رئیس‌کل دادگستری استان اذعان کرد: در خصوص شکایت‌های مردمی از نحوه برخورد نامناسب برخی از کارکنان دستگاه قضایی، در دستگاه قضایی حفاظت اطلاعات همکاران را رصد می‌کند و در صورت بروز تخلف ورود می‌کند در بحث ارزشیابی بر اساس شکایات، تقدیر، پرونده و تحقیقات میدانی انجام می‌شود همچنین از طریق سامانه‌ها شهروندان می‌توانند جهت ثبت شکایت اقدام کنند.

وی تاکید کرد: برای استحقاق شناسنامه بعد از انقلاب اسلامی چندین بار توسط وزارت فراخوان داده شده است همچنین برای افرادی که شناسنامه ندارند برای اثبات ایرانی بودن باید آزمایش ژنتیک از پدر و مادر گرفته شود نمی‌شود برای هر فرد بی‌شناسنامه‌ای بدون سند و مدرک شناسنامه صادر کرد باید مشکل مردم حل شود؛ ولی امنیت این کشور بسیار مهم‌تر است دراین‌خصوص حساسیت وجود دارد و با شهادت شهود رأی نمی‌دهیم باید شورای تأمین تأیید کنند و در نهایت با آزمایش ژنتیک بسیار دقیق باید مشخص شود.

موحدی راد بیان کرد: در خصوص شهود کرایه‌ای سامانه در دست ایجاد است که نشان می‌دهد هر فرد در یک مدت چند بار برای شهادت رقابت است همچنین سیستم کارشناسی از طریق شهود بر اساس نوبت تعیین می‌شود.

وی اضافه کرد: برخی از ترک فعل‌های مدیران تخلف نیست و در قانون برای آنان مجازاتی در نظر گرفته نشده است؛ اما برخی از ترک فعل‌های مدیران در قانون برای آن مجازات در نظر گرفته شده است و آن ترک فعل تخلف است دستگاه قضا می‌تواند عمل کند.

رئیس‌کل دادگستری استان عنوان کرد: پرونده ازدواج آسان از زمان دادستان قبلی محکوم شد و ۷۲۱ فقره شکایت که ۱۲۱ نفر دنبال عتبات‌عالیات بودند ۲۰ درصد از پول‌کن شد و رضایت دادند ۳۰ نفر خرید خورد با دریافت ۵۰ درصد از مال، رضایت دادند ۳۱ نفر علی‌رغم دریافت ۵۰ درصد از پول رضایت ندادند ۹۰ نفر ۱۰ درصد پرداخت شد دراین‌خصوص مطالبات مردمی پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: در خصوص کلاهبرداری که انجام می‌شود مردم هوشیارانه‌تر اقدام کنند برخی از وعده‌ها به‌خصوص در فضای مجازی بسیار باید مراقب باشند و فریب نخوردند در این باره نظارت بر فرزندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

موحدی راد خاطرنشان کرد: در حقوق عامه هدف ما رفع مشکل است در خصوص معدن طلای تفتان شکایاتی مطرح شده است حقوق قو عامه در قسمت‌های که تخریب ممکن است صورت بگیرد بازدیدی صورت می‌گیرد در صورت ایجاد مشکل رفع شود و همچنین به کار معدن نیز اختلالی ایجاد شود.

وی گفت: پرونده‌ای مسن که بیش از یک سال است در سطح استان حدود ۲ هزار پرونده است که این پرونده‌های مسن در زمینه مواد مخدر بوده است، ۴۸ درصد از پرونده‌ها شورای حل اختلاف به صلح و سازش رسیده است.

نظر شما