شناسهٔ خبر: 67294490 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مبارزه بیولوژیک با ساقه خوار برنج در ۲ هزار هکتار شالیزار آمل

مدیر جهاد کشاورزی آمل از توزیع زنبور تریکوگراما و کنترل بیولوژیکی آفت ساقه‌خوار برنج در دو هزار هکتار از شالیزار‌های این شهرستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مهرداد فولاد گفت: سال زراعی جاری مبارزه بیولوژیکی با آفت ساقه‌خوار برنج در دو هزار هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان آمل انجام می‌شود.

او با اشاره به توزیع تریکوکارت‌ها و رهاسازی زنبور تریکوگراما برای نسل دوم آفت فوق در مراحل ظهور شب‌پره ماده و سپس اوج پرواز، اظهار کرد: با توجه به اجرای طرح ارتقاء سلامت برنج به روش مدیریت تلفیقی محصول (ICM) در ۷۰۰ هکتار در مزارع این شهرستان و برگزاری برنامه‌های گسترده آموزشی در سازه‌های مختلف ترویجی با همکاری معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران، مبارزه بیولوژیکی به عنوان بخشی از طرح ICM با دقت در دست اجراست.

مدیر جهاد کشاورزی آمل افزود: نظر به جایگاه برنج در سبد غذایی مردم و لزوم سلامت این محصول برای مصرف خانواده‌ها از یکسو و مصرف نهاده‌های شیمیای از سوی دیگر نگرانی‌های مختلفی از قبیل افزایش بیماری‌ها در جامعه، خطرات زیست محیطی، از بین رفتن دشمنان طبیعی و کاهش تنوع زیستی را ایجاد کرد.

فولاد یادآور شد: با توجه به وجود متغیر‌های مختلف در تولید برنج، افزایش سطح زیرکشت در شالیزار‌های شمال امکان پذیر نبوده و به همین منظورمبارزه بیولوژیکی با آفت ساقه‌خوار برنج به عنوان بخشی از طرح ارتقای سلامت محصول برنج به روش مدیریت تلفیقی (ICM) فرصتی ارزشمند جهت توسعه کشاورزی پایدار در زیست بوم شالیرار است.

او گفت: در طرح ارتقاء سلامت برنج به روش مدیریت تلفیقی محصول (ICM)، کنترل آفات و بیماری‌ها با روش‌های مختلف زراعی، مکانیکی، فیزیکی و بیولوژیکی انجام می‌شود و تولید محصول با حذف یا کاهش مصرف نهاده‌های شیمیایی همراه با حفظ محیط زیست و سلامت محصول از اهداف این طرح است.

نظر شما