شناسهٔ خبر: 67294393 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

ادبیات دیگران؛

سوئد پرفروش‌ترین نویسنده رمان‌های جنایی‌اش را به زندان محکوم کرد

هوکان نِسِر نویسنده سوئدی و خالق کتاب‌های مهیج به دلیل فرار مالیاتی به زندان محکوم شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، دادگاه تجدید نظر استکهلم هوکان نِسِر، یکی از پرفروش‌ترین نویسندگان رمان‌های هیجانی معاصر سوئد را به دلیل فرار مالیاتی به ۱۸ ماه زندان محکوم کرد. همسر وی هم همین حکم ۱۸ ماهه را گرفت.

دادگاه این زوج را به دلیل عدم اعلام انتقال نزدیک به ۱۳ میلیون کرون سوئد (۱.۲۳ میلیون دلار) از شرکت‌های مالت بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ به مقامات مالیاتی، مجرم تشخیص داد.

نِسِر گفته است: ما در شوک هستیم و احساس می‌کنیم یک تانک زیرمان گرفته است. او که گفته بود یک حسابدار برای مدیریت امور مالی خود استخدام کرده، در اولین گام دادگاه در بهار ۲۰۲۳ تبرئه شد. آن زمان، دادگاه استدلال نویسنده را پذیرفت که ادعا کرده بود نقل و انتقالات به دلیل ناآگاهی از قوانین مالیاتی رخ داده است.

این نویسنده اعلام کرده قصد تجدید نظر دارد. وی هر گونه تخلف را رد کرد و جرمش را یک اشتباه غیرعمد خواند و گفت: من کاملا شوکه شده‌ام. این خیلی بی‌انصافی است، تصور می‌کنی حقیقت و عدالت وجود دارد و سپس اینطور می‌شود. وی افزود: این کاملاً غیرقابل درک است و زندگی ما را نابود می‌کند.

وی گفت: فقط یک احتمال وجود دارد و آن این که مشاور مالی ما یک اشتباه یا احتمالاً دو اشتباه مرتکب شد و مسئولیت آن را هم به عهده گرفته است. این نویسنده پرفروش اکنون باید مسئول نیمی از مبلغ انتقالی از مالت به مبلغ ۷.۴ میلیون کرون سوئد باشد. گفته شد که نیمی دیگر از این پول به عهده متهم دیگر خواهد بود.

این نویسنده ۷۴ ساله سال گذشته پس از تفهیم اتهام در سال ۲۰۲۲ در دادگاه ناحیه تبرئه شد. دلیل این اتهامات، پرداخت های گزارش نشده و درآمد از یک شرکت ثبت شده در خارج از کشور بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ بود. پس از آن او به سوئد بازگشت و محل اقامت مالیاتی خود را تغییر داد.

نسر که ابتدا آموزگار بود، نخستین کتابش را سال ۱۹۸۸ منتشر کرد و پس از آن به عنوان یک نویسنده تمام وقت ۴۸ کتاب نوشت که حدود ۲۰ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته است. آثار او که به بیش از ۲۰ زبان ترجمه شده و بارها برای اقتباس سینمایی یا تلویزیونی انتخاب شده‌اند.

هوکان نسر ۳ بار برنده جایزه بهترین رمان جنایی سوئدی شده و رمان «کارامبول» او در سال ۲۰۰۰ برنده جایزه معتبر «کلید شیشه‌ای» شد. نسر با رمان جنایی «انسان بدون سگ» در سال ۲۰۰۶ شخصیت اصلی جدیدی به نام بازرس گونار بارباروتی، بازرس پلیس سوئدی ایتالیایی تبار را وارد دنیای ادبیات کرد. این شخصیت از آن زمان تاکنون به عنوان قهرمان اصلی کتاب‌های جنایی نسر باقی مانده است. کتاب او با عنوان «یک غریبه به درت می‌زند» به تازگی به زبان آلمانی منتشر شده است.

نظر شما