شناسهٔ خبر: 67293837 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در رونمایی از کتاب «راز هوم» مطرح شد؛

نقش اسطوره‌ای گیاهان به‌دلیل وجود ادیان‌های مختلف در ایران است

آذربایجان‌غربی- رئیس بنیاد ایرانشناسی آذربایجان‌غربی گفت: وجود ادیان‌های مختلف در ایران باستان باعث شد که گیاهان نقش اسطوره‌ای داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، سعید عضدالدینی ملکی، عصر پنج‌شنبه، در نشست تخصصی گیاهان در اسطوره‌شناسی، گفت: تمام شهرهای ایران در حوزه گیاهان اسطوره‌ای نقش داشتند که آذربایجان‌غربی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و آذربایجان‌غربی از لحاظ تنوع اقلیمی در کنار تاریخچه کهن پزشکی نقش مهمی داشته است.

وی افزود: همچنین به دلیل وجود ادیان‌های مختلف در ایران باستان باعث شد که گیاهان نقش اسطوره‌ای داشته باشند.

ملکی ادامه داد: کشور ایران جز غنی‌ترین و قدیمی‌ترین دوره‌های خاکی است و طبق اعلام نظر پروفسورها انسان‌های اولیه در جهان از ارومیه گندم و جو را اهلی کردند.

رئیس بنیاد ایرانشناسی آذربایجان‌غربی افزود: گیاهان دارای سه دسته آئینی، مقدسی و اسطوره‌ای هستند.

نقش اسطوره‌ای گیاهان به‌دلیل وجود ادیان‌های مختلف در ایران است

زلیخا خوشبخت، استاد دانشگاه نیز در این مراسم گفت: برای اینکه بخواهیم در مورد گیاهان دارویی صحبت کنیم باید قلبا و عمیقاً به این موضوع پی ببریم و حدود دو دهه است که در کشور ما درمان بیماری‌ها توسط طب سنتی و چند سالی است که به‌صورت آکادمیک صورت میگیرد.

وی افزود: نزدیک هفت سال است که طب بومی ایرانی در نقاط مختلف جاری است و مردم با استفاده از این طب به درمان بیماری‌های خود می‌پردازند و حتی به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود.

خوشبخت ادامه داد: طب ایرانی حاصل تجربه پزشکان بوده و الان بعد یک دوره انقطاع نگرشی در مردم ایجاده شده که از آن برای درمان بیماری استفاده می‌کنند.

این استاد دانشگاه گفت: طب سنتی اسلامی درمان را براساس فنوتیپ انجام می‌دهد ولی متاسفانه آنچنان که باید از این طب استفاده شود، نمی‌کنیم.

وی گفت: ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم گیاهان دارویی شناخته شده در کشور ایران قرار دارد و ۸۰ هزار گونه گیاهی در کشور ما وجود دارد که بیش از دو هزار گونه آن مصرف دارویی داشته و هزار و ۷۰۰ گونه آن بومی خود ایران است.

خوشبخت افزود: این یک امکان فوق العاده برای کشور ما است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و می‌تواند در توسعه از بعد اقتصادی و اشتغال‌زایی تاثیر بسزایی داشته باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برخی گیاهان وجود دارند که در بین مردم گذشته حالت تقدسی داشته و اسطوره محسوب می‌شود مثل گندم که مزاج گروم و تر داشته و نماد زندگی و حیات محسوب می‌شود و حالت مقدس دارد.

نقش اسطوره‌ای گیاهان به‌دلیل وجود ادیان‌های مختلف در ایران است

آیسان نوزاد، نائب رییس انجمن طب سنتی در آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم گفت: از نظر تاریخی اگر به طب نگاه کنیم می‌بینیم گیاهانی زیاد داریم در ایران که اسطوره بوده و گیاه «هوم» نیز این ویژگی را داشته است.

وی افزود: در مورد گیاه هوم نوشیدنی داریم که برای درمان افسردگی از آن استفاده می‌شود و چیزی که ساختت شده ترکیبی از چند گیاه است.

نقش اسطوره‌ای گیاهان به‌دلیل وجود ادیان‌های مختلف در ایران است

حسن سپهرفر، نویسنده کتاب «راز هوم» و مردم‌شناس ارومیه‌ای نیز در این مراسم گفت: بحث مردم‌شناسی در ارتباط با فرهنگ مردم است و داخل فرهنگ دانش‌ها، هنر، ادیان، آداب و رسوم و همه فرهنگ‌ها و بخشی از موضوع نیز نگاه مردم‌شناسی به اسطوره‌ها است.

وی افزود: موضوع نگاه مردم شناسی به اسطوره‌ها به دو موضوع مردم‌شناسی پزشکی و مردم‌شناس در پزشکی تقسیم می‌شود که رابطه بین مردم و گیاهان و پیوند بین این‌ها را بررسی می‌کند که رابطه انسان با انسان، رابطه انسان با محیط و رابطه محیط با انسان چگونه بوده است.

سپهرفر ادامه داد: در مورد گیاه هوم نیز تاثیرات محیط روی انسان بررسی شده و گیاه هوم در گذشته به‌عنوان ضدعفونی کننده و درمان دندان درد استفاده می‌شده است که در کتاب «راز هوم» به آن پرداخته شده است.

به گزارش ایبنا؛ در پایان این مراسم از کتاب «راز هوم» رونمایی شد.

نقش اسطوره‌ای گیاهان به‌دلیل وجود ادیان‌های مختلف در ایران است

نظر شما