شناسهٔ خبر: 67292999 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برای اولین بار در آمریکا؛

فرماندار نیویورک لایحه تنظیم الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی را امضا کرد

فرماندار ایالت نیویورک آمریکا دو لایحه قانونی را امضا کرد که الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی و استفاده از داده‌های کودکان را محدود می‌کند.

صاحب‌خبر -
فرماندار نیویورک لایحه تنظیم الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی را امضا کرد
 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از سی ان ان، این اقدام بی‌سابقه، نیویورک را به اولین ایالتی تبدیل می‌کند که قانون تنظیم الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی را به تصویب رساند.
 
اقدام «کتی هوچول» فرماندار نیویورک چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که ژنرال «ویوک مورتی» جراح کل آمریکا خواستار اعمال برچسب‌های هشداردهنده برای شبکه‌های اجتماعی شد؛ خواسته‌ای که به بحث درباره تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر سلامت روان کاربران به‌ویژه نوجوانان دامن زد.
 
جراح کل آمریکا چند روز پیش از کنگره خواست کاری کند که شبکه‌های اجتماعی هم مثل محصولات حاوی تنباکو، برچسب هشدار سلامتی داشته باشند.به باور «ویوک مورتی»، این برچسب باید به پدر و مادر‌ها و نوجوانان هشدار بدهد؛ استفاده از این شبکه‌ها می‌تواند بر سلامت روان آنها اثر منفی بگذارد.
 
طبق قانون ایمنی شبکه‌های اجتماعی برای کودکان و نوجوانان نیویورک، این سکو‌ها به طور پیش‌فرض باید محتوا را برای افراد زیر ۱۸ سال به‌صورت زمانی نمایش دهند. قانون حفاظت از داده‌های کودکان و نوجوانان نیویورک هم وب‌سایت‌ها را از جمع‌آوری یا اشتراک‌گذاری داده‌های شخصی کاربران زیر ۱۸ سال بدون رضایت والدینشان منع می‌کند. 
 
هر دو قانون در پاییز گذشته معرفی شدند؛ مقامات نیویورک از این قوانین به عنوان اقدامی علیه نفوذ شبکه‌های اجتماعی بر کودکان و نوجوانان استقبال کردند.
 
«کتی هوچول» فرماندار نیویورک در یک کنفرانس مطبوعاتی در این زمینه گفت: امروز ما با تصویب این قوانین فرزندانمان را نجات می‌دهیم. ما فریاد کمک آنها را شنیده‌ایم و به عنوان والدینشان مسئولیت اخلاقی داریم تا از کودکان و نوجوانانمان در برابر آسیب‌های برنامه‌های اعتیادآور محافظت کنیم.
 
سخنگوی متا هم در واکنش به تصویب این قوانین اعلام کرد: ما با تمام ابعاد این لوایح موافق نیستیم، اما از تبدیل‌شدن نیویورک به اولین ایالتی که قانونی را تصویب می‌کند که مسئولیت فروشگاه‌های اپلیکیشن را به رسمیت می‌شناسد، استقبال می‌کنیم.
 
دادستان کل نیویورک نیز اعلام کرد که این قانون، خطرناک‌ترین جنبه‌های شبکه‌های اجتماعی یعنی الگوریتم‌های اعتیادآوری که از ذهن‌های تأثیرپذیر کودکان و نوجوانان سوء استفاده می‌کنند را هدف قرار می‌دهد.
 
مخالفان لایحه تنظیم الگوریتم شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند این قانون احتمالاً خلاف قانون اساسی است، زیرا حقوق متمم اول کودکان را نقض و ابهامات دیگری را درباره نحوه عملکرد این شبکه‌ها ایجاد می‌کند.
 
به گفته «آدام کواچویچ» مدیرعامل یک گروه حمایت از فناوری، امضای این قانون زمینه را برای درگیری‌های دادگاه بر سر قوانین دولتی شبکه‌های اجتماعی فراهم می‌کند.
 
ایالت‌هایی مانند آرکانزاس، فلوریدا و لوئیزیانا هم به تازگی قوانینی را تصویب کرده‌اند که رویکرد رسانه‌های اجتماعی در قبال نوجوانان را محدود می‌کند.

نظر شما