شناسهٔ خبر: 67292675 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

اظهارات پوپولیستی درباره قیمت بنزین؛ مشکل با شعار انتخاباتی حل نمی‌شود

«برای حل مشکل انرژی باید روی ریل سرمایه‌گذاری شود، باید برای تردد‌های درون‌شهری محدودیت ایجاد کنند تا مردم بیشتر از مترو استفاده کنند، باید خودرو‌های ادارات را جمع‌آوری کنند؛ معنا ندارد که هرکس در ادارات سرویس شخصی داشته باشد، باید فروش طرح ترافیک را قطع کنند، پولی که برای واردات بنزین و گازوئیل پرداخت می‌کنند به مترو اختصاص دهند تا احداث ریل و تعداد قطار‌ها به حد قابل قبولی برسد و اوضاع بهبود پیدا کند.»

صاحب‌خبر -

یک کارشناس حوزه ارژی گفت: سخنانی که در مورد بازگرداندن قیمت بنزین از ۳ هزار تومان به ۱۵۰۰ تومان از سوی یکی از کاندیدها مطرح شد؛ پوپولیستی و یا عوام‌فریبانه بود.

به گزارش ایلنا، عباس کاظمی، در ارزیابی اظهارات یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری در مورد مسئله بنزین گفت: واقعیت این است که در حال حاضر قیمت سوخت از جمله بنزین و گازوئیل نازل است و دولت روی این فرآورده‌ها سوبسید بالایی پرداخت می‌کند.

وی افزود: اگر این کاندیدا پول دارد به مردم پرداخت کند صحبت از کاهش قیمت بنزین غیرکارشناسی و پوپولیستی و فقط برای جذب رای است.

دولت از تجارت انرژی خارج شود

مدیر عامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی تصریح کرد: بنده معتقدم دولت باید از تجارت انرژی خارج شود اکنون فقط ۶۰۰ تومان بابت توزیع نفت‌گاز، نفت سفید و مازوت هزینه می‌کنیم، ما در حمل و نقل و توزیع هم سوبسید پرداخت می‌کنیم، این پول از کجا پرداخت می‌شود؟ آیا غیر از چاپ اسکناس و بالا بردن تورم است؟

تاریخ مصرف اظهارات بنزینی تا انتخابات است

وی بیان داشت: بنزین ۱۰ درصد سبد انرژی است و تغییر قیمت آن در اختیار رئیس‌جمهور نیست، قیمت را مجلس باید مصوب و به بالانس بودجه نگاه کند. این اظهارات در همین دو هفته و تا انتخابات تاریخ مصرف دارد.

به جای واردات بنزین روی مترو سرمایه‌گذاری کنیم

کاظمی خاطرنشان کرد: برای حل مشکل انرژی باید روی ریل سرمایه‌گذاری شود، باید برای ترددهای درون‌شهری محدودیت ایجاد کنند تا مردم بیشتر از مترو استفاده کنند، باید خودروهای ادارات را جمع‌آوری کنند؛ معنا ندارد که هرکس در ادارات سرویس شخصی داشته باشد، باید فروش طرح ترافیک را قطع کنند، پولی که برای واردات بنزین و گازوئیل پرداخت می‌کنند به مترو اختصاص دهند تا احداث ریل و تعداد قطارها به حد قابل قبولی برسد و اوضاع بهبود پیدا کند.

مشکل بنزین با شعار انتخاباتی حل نمی‌شود

به گفته وی؛ اظهارات مطرح شده در مورد قیمت بنزین تنها کاربرد انتخاباتی است و بعد از انتخابات هم به پایان می‌رسد، موضوع حامل‌های انرژی باید در یک پکیج دیده شود، اکنون ما غیر از بنزین در حوزه نفت‌گاز، برق و گاز هم مشکل داریم همه اینها باید در یک ماتریس و مجموعه دیده شوند و به طور کلی مصرف کاهش پیدا کند.

کاهش قیمت بنزین حرف پوپولیستی است

محمود خاقانی نیز در این خصوص به خبرنگار ایلنا گفت: این سخنانی که در مورد بازگرداندن قیمت بنزین از ۳ هزار تومان به ۱۵۰۰ تومان از سوی یکی از کاندیدها مطرح شد؛ پوپولیستی و یا عوام‌فریبانه بود.

وی افزود: ما باید یک واقعیت را بپذیریم که انرژی و فرآورده‌های نفتی و خود نفت به معنای طلا و ارز است بنابراین اینکه قیمت‌گذاری را به قیمت ۱۵۰۰ برگردد نشان می‌دهد مطالعه دقیق کارشناسی وجود ندارد و یک سخن مقطعی است که این نامزد شاید بتواند رای جذب کند. کمااینکه در مورد قرارداد با چینی‌ها هم دنبال متقاعد کردن مردم نبود.

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه اظهار داشت: قیمت بنزین موضوعی نیست که بتوان بدون مطالعه کارشناسی و علمی در مورد آن اظهارنظر کرد و از دیدگاه اقتصاد انرژی شدنی نیست.

روی ادعای کاهش قیمت مطالعه نشده است

وی با تاکید بر اینکه مطالعه کارشناسی و پشتیبانی از این ادعا وجود ندارد، گفت: حتی برای شهروند رای‌دهنده این نگرانی وجود دارد که این شخص بعد از انتخاب این کار را بکند و با مجلس هم در خواهد افتاد همانگونه که در دولت نهم و دهم رئیس دولت حتی قانون ابلاغی را برای اجرا به مسئولین ذیربط ابلاغ نمی‌کرد و چند مورد رئیس مجلس وقت مجبور شد قانون را ابلاغ کند.

خاقانی تصریح کرد: زاکانی حتی در سمت شهردار تهران نیز پاسخگو نیست و نگران پاسخگویی هم نیست. کمااینکه برای شهرداری هم تصمیماتی می‌گیرد و به افکار عمومی هم اهمیت نمی‌دهد نمونه آن تصمیمی که برای ساخت مسجد در پارک قیطریه اتخاذ کرد.

وی بیان داشت: او قرارداد با چینی‌ها را هم که جزء کارنامه مثبت خود می‌داند؛ به صورت مبهم توضیح می‌دهد و در مناظره‌ها نیز شاهدیم که خیابان یک‌طرفه است و اظهارات کاندیداها به چالش کشیده نمی‌شود و این قانع‌کننده نیست. بنده نگرانم که افرادی با این افکار دولت را بدست بگیرند و آنگاه مردم با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهند شد.

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در یکی از برنامه‌های تبلیغاتی خود گفته است: طرحی برای حوزه انرژی خانوار داریم که هم برق، گاز و بنزین را شامل می‌شود و هم قیمت‌ها تغییری نمی‌کند. حتی قیمت بنزین از ۳۰۰۰ به ۱۵۰۰ تومان بر می‌گردد.

نظر شما