شناسهٔ خبر: 67292230 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خرید تضمینی گندم ۲۰۳ هزار تن افزایش یافت

مجری طرح گندم گفت: بر اساس آخرین آمار ۴ میلیون و ۷۷۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

صاحب‌خبر -

سهراب سهرابی مجری طرح گندم وزارت جهاد پیرامون افزایش تولید گندم با راهبرد حداکثرسازی تولید گفت: بر اساس گزارش سامانه شرکت بازرگانی دولتی ایران( سیفا)میزان خرید تضمینی گندم تا پایان روز پنج شنبه ۳۱ خرداد ماه به میزان ۴.۷۷۰ میلیون تن است و ارزش گندم های خریداری شده معادل ۸۴ همت است.

 بیشترین میزان خرید به ترتیب مربوط به استان خوزستان ۱.۶۱۱ میلیون تن، گلستان ۹۵۳ هزارتن، فارس ۵۳۳ هزارتن، ایلام ۲۹۵ هزارتن است. میزان خرید تضمینی مشابه سال گذشته در همین تاریخ ۴.۵۶۷ میلیون تن است.

وی افزود: میزان افزایش خرید در مقایسه با سال گذشته ۲۰۳ هزار تن معادل ۴.۵ درصد رشد داشته است. میزان خرید مشابه در سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ به میزان ۳.۲۴۳ میلیون تن و میزان افزایش خرید معادل ۱.۵۲۹ میلیون تن و معادل ۴۷ درصد رشد داشته است. میزان خرید مشابه در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ به میزان ۲.۷۳۸ میلیون تن و میزان افزایش ۲.۰۳۳ میلیون تن و معادل ۷۴ درصد رشد داشته است.

او افزود: این توفیقات لطف و عنایت خداوند متعال و نتیجه راهبردهای جدید،  تلاش ها و اقدامات فنی و اجرائی مجموعه مدیران، کارشناسان، محققین و کشاورزان در سطوح ملی، استانی، شهرستانی و مراکز خدمات بوده است. در همین ارتباط لازم است به راهبردهای جدید وزارت جهاد کشاورزی و تاثیر آنها اشاره شود؛  وزیر جهاد کشاورزی حداکثرسازی تولید با حفظ منابع پایه و بستر های تولید را از راهبرد های وزارت جهاد کشاورزی در مدیریت و  راهبری بخش کشاورزی اعلام نموده است .

وی در  این باره می گوید: با اتخاذ این راهبرد تولید در بخش کشاورزی تا جایی که علم ، دانش و فن آوری های روز تعیین کند مجاز است و براین اساس بجای تعیین سطح کلی تولید تولید مجاز  در سطح خرد و مزرعه مدنظر می باشد و میزان  آن می تواند  حاصل جمع تولیدات سطح خرد مجاز شده باشد. همچنین  یکنواختی ؛ توازن بخشی ؛  صادرات محوری و دانش بنیانی تولید  از راهبردهای پنج گانه  وزارت جهاد کشاورزی که بطور توامان در دست اجراست ‌و حاصل اجرای یک ساله آنها افزایش بیش یک میلیارد دلاری صادرات و بهبود و مثبت سازی بیش از دو میلیارد دلاری تراز تجاری کشاورزی و آرامش نسبی در بازار داخلی محصولات کشاورزی و غذایی است .

نظر شما