شناسهٔ خبر: 67292035 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تثبیت کاهش هزینه‌های ساخت مسکن در توسعه افقی شهر‌ها

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن گفت: هزینه‌های تمام شده ساخت مسکن در توسعه افقی شهر‌ها کاهش یافته و تثبیت شده است.

صاحب‌خبر -

 در حالی این روزها در بسیاری از شهرها شاهد توسعه عمودی ساخت و سازها هستیم که تجربه مسکن تک طبقه ای و توسعه افقی شهرها در شهرهایی از جمله یزد و سیستان و بلوچستان بسیار موفقیت آمیز بوده و مورد استقبال بسیار زیاد ساکنان و متقاضیان قرار گرفته است و همین امر باعث شده که بسیاری از افراد درخواست دریافت زمین رایگان برای ساخت و اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن به صورت تک طبقه ای و ویلایی را بدهند.

 در همین رابطه علی سلطانی عضو  انجمن انبوه سازان مسکن کشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه یکی از گام های مهمی که دولت سیزدهم در طرح نهضت ملی مسکن در پیش گرفت توسعه افقی شهرها و ساخت خانه های ویلایی است گفت: به طور قطع  این طرح در شهرهایی دنبال می شود که زمین کافی برای ساخت و ساز وجود دارد.

وی اظهار کرد: اجرای این طرح، فرصتی مهیا می کند که زمین هایی را وارد محدوده شهری کنیم و از این طریق، می توان با واگذاری زمین به متقاضیان، زمینه را برای ساخت و ساز توسط خود مردم فراهم کرد. در نتیجه بسیاری از این افراد صاحب خانه می شوند.

عضو انجمن انبوه سازان مسکن با بیان اینکه  ساخت خانه های ویلایی و توسعه ی افقی شهرها از ابتکارات دولت سیزدهم بوده است افزود: توسعه افقی شهرها در قالب طرح نهضت ملی مسکن بود که با اجرای درست و اصولی می تواند کمک زیادی به خانه دار شدن مردم کند.

سلطانی با بیان اینکه ساخت خانه های ویلایی با فرهنگ ایرانی اسلامی نیز سنخیت بیشتری دارد گفت: اجرای این طرح در شهرهای کوچک و دارای زمین، باعث می شود که میل به مهاجرت به شهرهای بزرگ تر کمتر شود. همچنین خانه دار شدن به صورت ویلایی که پیش از این، در حد آرزو باقی مانده بود، رنگ و بوی واقعیت به خود بگیرد.

سلطانی  با بیان اینکه از آن جایی که در طرح نهضت ملی مسکن، اراضی توسط خود دولت تهیه می شود، هزینه ی زمین حذف شده و عمده ی هزینه ها به توسعه ی زیرساخت تعلق می گیرد تاکید کرد: در توسعه افقی، هزینه ی زیرساخت هایی مثل آب، برق و گاز بیشتر است اما به طور کلی، هزینه ی ساخت کاهشی خواهد بود.

وی افزود: از طرف دیگر، با توجه به اینکه ۲۰ تا ۲۵ درصد آپارتمان ها را مشاعات تشکیل می دهد، هزینه ی مشاعات را هم باید حساب کرد. بر همین اساس، می توان گفت که قیمت تمام شده ی آپارتمان نه تنها ارزان تر نمی شود، بلکه گران تر از توسعه ی افقی نیز خواهد بود.

سلطانی تصریح کرد: بر اساس تحقیقاتی که انجام شده، در دهه های اخیر و در بعضی از استان های کشور، افراد در مجتمع های آپارتمانی با مسائل روحی و روانی بیشتری نسبت به خانه های ویلایی درگیر هستند. همچنین تربیت فرزندان با توجه به نبود فضای کافی یا نبود نور مناسب نیز تبدیل به هزینه های پنهان شده است.

وی با اشاره به اینکه باید سعی کرد در دولت چهاردهم زمینه را برای توسعه افقی شهرها فراهم کنیم و این طرح را ادامه دهیم بیان کرد: دولت باید  تلاش کند که  این طرح را در تمامی شهرهایی که اراضی در آنها تامین شده به صورت کامل اجرا کند.

خبرنگار: محبوبه کباری 

نظر شما