شناسهٔ خبر: 67291556 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

خورشید در آستانه یک رویداد مهم | معکوس شدن میدان مغناطیسی خورشید

خورشید ستاره‌ای فعال از دیدگاه مغناطیسی است. یعنی میدان مغناطیسی توانایی دارد که هر سال سوی آن کمی تغییر می‌کند و بالاخره بعد از یازده سال وارونه می‌شود. این میدان مغناطیسی خورشید تأثیرات زیادی دارد که به مجموعه آنها فعالیت خورشیدی گفته می‌شود.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: معکوس شدن میدان مغناطیسی خورشید تقریباً هر ۱۱ سال یک‌بار اتفاق می‌افتد و مرحله مهمی در چرخه خورشیدی را نشان می‌دهد. این تغییر قطب، نشان‌دهنده نیمه راه حداکثر خورشیدی، ارتفاع فعالیت خورشیدی و شروع تغییر به سمت حداقل خورشیدی است.

میدان مغناطیسی خورشید

آخرین باری که میدان مغناطیسی خورشید چرخید اواخر سال ۲۰۱۳ بود. اما علت این سوئیچ در قطبیت چیست و آیا خطرناک است؟ بهتر است نگاهی عمیق به معکوس شدن میدان مغناطیسی خورشید بیندازیم و تأثیراتی را که می تواند بر زمین داشته باشد بررسی کنیم

خورشید در آستانه یک رویداد مهم | معکوس شدن میدان مغناطیسی خورشید

آشنایی با چرخه خورشیدی

برای درک معکوس میدان مغناطیسی ابتدا مهم است که با چرخه خورشیدی آشنا باشید. این چرخه تقریباً ۱۱ ساله فعالیت خورشیدی توسط میدان مغناطیسی خورشید هدایت و با فراوانی و شدت لکه های خورشیدی قابل مشاهده روی سطح مشخص می شود.

ارتفاع فعالیت خورشیدی در طول یک چرخه خورشیدی معین به عنوان حداکثر خورشیدی شناخته می شود و برآوردهای فعلی، پیش بینی می کنند اواخر سال ۲۰۲۴ و اوایل سال ۲۰۲۶ رخ خواهد داد.
میدان مغناطیسی خورشید در حال چرخش است. اما یک چرخه بسیار مهم دیگر که کمتر شناخته شده نیز وجود دارد که دو چرخه خورشیدی ۱۱ ساله را در بر می گیرد.

بیشتر بخوانیم :

میدان مغناطیسی خورشید، ۳۲ هزار کیلومتر زیر سطح آن است!


اتفاق شگف انگیز نجومی | مشاهده شفق قطبی در ایرا


طول حداقل خورشیدی

رایان فرنچ، اخترفیزیکدان خورشیدی و نویسنده شرکت Space.com می گوید : این چرخه مغناطیسی که به چرخه هیل معروف است، تقریباً ۲۲ سال طول می کشد، که از طریق آن میدان مغناطیسی خورشید معکوس می شود و سپس به حالت اولیه خود باز خواهد گشت.

درطول حداقل خورشیدی میدان مغناطیسی خورشید به یک دوقطبی نزدیک است، با یک قطب شمال و یک قطب جنوب، شبیه به میدان مغناطیسی زمین.

ماکزیمم خورشیدی

به عقیده فرنچ، همان طور که ما به سمت حداکثر خورشیدی حرکت می کنیم، میدان مغناطیسی خورشید پیچیده تر می شود، بدون جدایی واضح قطب شمال به جنوب. زمانی که ماکزیمم خورشیدی می گذرد و حداقل خورشیدی می رسد، خورشید به دوقطبی بازگشته است؛ البته با قطبیت معکوس.

پرتاب جرم تاجی

به گزارش فاکس نیوز، تغییر قطبی آینده از شمال به جنوب میدان مغناطیسی در نیمکره شمالی و بالعکس در نیمکره جنوبی خواهد بود. فرنچ می گوید : این ما را به جهت گیری مغناطیسی مشابهی با زمین می رساند؛ زمینی که میدان مغناطیسی با نقطه جنوبی آن در نیمکره شمالی نیز وجود دارد.

این معکوس توسط لکه های خورشیدی، مناطق پیچیده مغناطیسی سطح خورشید انجام می شود که می توانند رویدادهای خورشیدی مهمی را ایجاد کنند. مانند شعله های خورشیدی و پرتاپ جرم تاجی (CMEs)، انفجارهای بزرگ پلاسما و میدان مغناطیسی.

خورشید در آستانه یک رویداد مهم | معکوس شدن میدان مغناطیسی خورشید


قانون هیل

درحالی‌که لکه‌های خورشیدی که نزدیک‌تر به قطب‌ها تشکیل می‌شوند، میدان مغناطیسی منطبق با جهت مغناطیسی ورودی خواهند داشت؛ قانونی که به آن «قانون هیل» می‌گویند.

تاد هوکسما، فیزیک‌دان خورشیدی، مدیر رصدخانه خورشیدی Wilcox در دانشگاه استنفورد، به Space.com گفت: میدان مغناطیسی از مناطق فعال راه خود را به سمت قطب‌ها باز می‌کند و در نهایت باعث معکوس می‌شود. اما علت اصلی چنین تغییر قطبی همچنان ناشناخته است.

ضرورت توصیف ریاضی منسجم

فیل شرر، فیزیک‌دان خورشیدی دانشگاه استنفورد، قبلاً به Space.com گفت: این به کل چرخه خورشیدی وارد می‌شود و عجیب است که نمی‌دانیم چیست. در واقع ما هنوز یک توصیف ریاضی کاملاً منسجم از آنچه در حال رخ‌دادن است نداریم.
این موضوع بستگی دارد به اینکه بدانیم میدان مغناطیسی از کجا می‌آید؛ آیا لکه‌های خورشیدی زیادی وجود خواهد داشت و آیا لکه‌های خورشیدی به میدان مغناطیسی قطب کمک می‌کنند یا به‌نوعی به طور محلی از بین می‌روند؟ این سؤالی است که هنوز نمی‌دانیم چگونه باید به آن پاسخ دهیم.

نظر شما