شناسهٔ خبر: 67291507 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

معرفی کتاب «نقش‌مایه‌های پارچه‌های قاجاری با نقوش وارداتی غربی»؛

بررسی تقابل نقوش وارداتی قاجاری و غربی

کتابِ «نقش‌مایه‌های پارچه‌های قاجاری با نقوش وارداتی غربی» نوشتهٔ الهام امینیان در نوبت اول با ۲۰ جلد ۱۴۵ صفحه‌ای به قیمت ۶۰ هزار تومان به‌تازگی منتشر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتابِ «نقش‌مایه‌های پارچه‌های قاجاری با نقوش وارداتی غربی» نوشتهٔ الهام امینیان در نوبت اول با ۲۰ جلد ۱۴۵ صفحه‌ای به قیمت ۶۰ هزار تومان به‌تازگی منتشر شده است.

این کتاب در ۳ فصل با عناوین مختلفی همچون، نگاهی بر صنعت پارچه‌بافی، صنعت پارچه‌بافی در دوران قاجار و نقوش و طرح پارچه‌ها در دورهٔ قاجار نوشته شده و ذیل هر یک از عناوین توضیحات جداگانه با سرفصل‌های مجزا به نگارش درآمده است.

کتابِ «نقش‌مایه‌های پارچه‌های قاجاری با نقوش وارداتی غربی» با موضوع پارچه و طرح‌های ایرانی در تاریخ و تأثیر غرب بر روی عوامل این نقوش بررسی شده است.

در سمت ابتدایی پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: «این کتاب باهدف بررسی میزان و چگونگی این تأثیرپذیری باتکیه‌بر داده‌هایی که از طریق مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی جمع‌آوری‌شده تلاش کرده است مهم‌ترین نمونه‌های پارچه‌های به‌جای‌مانده از عصر قاجار را که در موزه‌های ایران و خارج از ایران نگه‌داری می‌شوند به‌صورت موردی از منظر ویژگی‌های صوری نقوش و ساختار ترکیب‌بندی مورد تحلیل و ارزیابی قرار بگیرد».

نویسنده در این کتاب تلاش دارد بگوید که نقش‌مایه‌های پارچه‌های قاجاری از منظر جنس، نقش‌ونگار و ترکیب‌بندی و همچنین میزان تأثیرپذیری از نقش‌مایه‌ها و یا فنون بافت از پارچه‌های غربی، معرف دو دورهٔ تحول هستند. در دورهٔ اول، پارچه‌ها بیشتر از فنون و نقش‌مایه‌های عصر صفوی تأثیر گرفته‌اند و دوره دوم باتوجه‌به آغاز عصر ناصری و ورود به دوران دوم قاجار و افزایش مراودات ایران با دولت غربی، تحولات چشمگیری در عرصهٔ فنون و نقش‌مایه‌های به کار گرفته شده به وجود می‌آید.

نویسنده در فصل اولِ این کتاب با مقدمه‌ای به رقابت هنر، صنعت پارچه‌بافی در دوران قاجار با تولیدات هندی و دولت غربی پرداخته است و به طور مختصر با این توضیح که اروپاییان معتقد بودند که تولید پارچه در ایران به‌منزلهٔ اتلاف سرمایه است، چرا که پارچه‌های اروپایی با کیفیتی بهتر و قیمتی مناسب‌تر عرضه می‌شود، آغاز می‌کند و در نهایت بدین نتیجه رسیده که به‌مرورزمان و محدود نمودن شرکت‌های خارجی، کارخانه‌های مختلف ایرانی در زمینه ریسندگی و بافندگی تأسیس و مساعدت‌هایی برای رونق تولید در کارخانه‌های داخلی در نظر گرفته شد.

همچنین در ادامهٔ این مبحث به عصر طلایی هنر پارچه‌بافی ایران، سبک‌ها، ساختار، نقش‌مایه‌ها، منقوش، آرایش، ترکیب‌بندی هنری، زینت و آرایه، بافت، پس‌زمینه، رنگ‌مایه، طرح، روکاری و فن و تکنیک در نقش‌مایه‌های استفاده شده در پارچه‌ها به طور کامل پرداخته است.

کتابِ «نقش‌مایه‌های پارچه‌های قاجاری با نقوش وارداتی غربی» ازاین‌جهت به بررسی نقش‌مایه‌های قاجاری با ترکیب‌بندی نقوش وارداتی غربی پرداخته که به مخاطب بگوید نقش‌مایه‌های پارچه‌های قاجاری به‌تنهایی مانع واردات غربی در ایران شده‌اند و این نکته نه‌تنها باعث ارتقا و دیده‌شدن این نقوش هم در ایران و هم در خارج از کشور شده است؛ بلکه نقوش وارداتی غربی در مقابل نقوش قاجاری کیفیت خود را از دست می‌دهند.

این کتاب برای علاقه‌مندان به این حوزه، طراحان و هنروران مورداستفاده و قابل بهره است.

کتابِ «نقش‌مایه‌های پارچه‌های قاجاری با نقوش وارداتی غربی» به تألیف الهام امینیان در نوبت اول با ۲۰ جلدِ ۱۴۵ صفحه‌ای به قیمت ۶۰ هزار تومان به‌تازگی منتشر شده است.

نظر شما