شناسهٔ خبر: 67291282 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس سازمان صمت استان زنجان:

تاجران فرش زنجان غیربومی هستند

رئیس سازمان صمت استان زنجان گفت: صادرات فرش زنجان غیررسمی است و در حال حاضر تاجران فرش دستباف زنجان از استان‌های تهران، قم و برخی مواقع اصفهان هستند.

صاحب‌خبر -

مجید گلشنی منفرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: استان زنجان در زمینه فرش و قالی‌بافی از قطب‌های فعال کشور است.

وی افزود: از ابتدا دو نوع فرش و قالی در استان وجود داشته و دارد که فرش پشمی با طرح‌های ماهی و لچک ترنج در استان وجود داشت، که البته نوع صادراتی فرش‌ها شامل شاه‌بلاغی، گل‌فرنگ، شکارگاه و شطرنجی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۰ هزار بافنده فرش در استان زنجان فعال است، اضافه کرد: ۸۵ درصد بافندگان فرش کشور (از جمله استان زنجان) روستاییان، عشایران و حاشیه‌نشینان هستند و حدود ۱۵ درصد باقی‌مانده نیز در نقاط شهری نسبت به تولید این محصول اقدام می‌کنند.

گلشنی منفرد یا اشاره به وضعیت نامطلوب اقتصادی خانواده‌ها یعنی فعالان حوزه فرش گفت: فرش، کالای لوکس محسوب می‌شود، این کالا نیز زمانی از سوی خانوارها خریداری می‌شود که کالاهای موردنیاز از جمله مواد غذایی، خودرو و خانه داشته باشند بعد به سراغ فرش بروند.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۱۰ هزار متر مربع فرش دستباف در استان زنجان تولید می‌شود، اضافه کرد: با وجود تولیدات زیادی استان اما تاجر فرش در زنجان نداریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان افزود: صادرات فرش زنجان غیررسمی است و در حال حاضر تاجران فرش دستباف زنجان از استان‌های تهران، قم و برخی مواقع اصفهان هستند.

گلشنی منفرد یکی از اقدامات حمایتی در حوزه فرش را بیمه قالیبافان اعلام کرد و گفت: البته هنوز همه قالی‌بافان بیمه نشده‌اند و بخش زیادی از این مسئله جامانده‌اند.

نظر شما