شناسهٔ خبر: 67291160 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

چینی‌ها تاریخ‌ساز شدند؛ شارژ خودرو‌های برقی در ده دقیقه!

خبرآنلاین

غول‌های باتری‌سازی چین شامل BYD و CATL درحال توسعه باتری لیتیوم آهن فسفات با قابلیت شارژ فوق سریع هستند که در تئوری می‌توان آن را تنها در مدت زمان ۱۰ دقیقه شارژ کرد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

شارژ کردن باتری خودرو‌های برقی همواره یکی از معایب آن‌ها در مقایسه با خودرو‌های بنزینی بوده است که به‌راحتی و در مدت زمان کوتاهی می‌توانند در جایگاه اقدام به سوخت‌گیری نمایند. اگرچه بهینه‌سازی‌های مختلفی در این زمینه انجام شده‌است و رانندگان می‌توانند با انتخاب مسیر‌های صحیح، شارژدهی بیشتری را تجربه کنند؛ اما به نظر می‌رسد که احتمالاً به‌زودی شاهد رفع مشکل از ریشه خواهیم بود. دو شرکت چینی BYD و CATL مشغول توسعه باتری هستند که می‌تواند از شارژ فوق‌سریع بهره ببرد و تنها در ظرف ۱۰ دقیقه مجدداً شارژ شود.

فناوری باتری‌ها در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است و همواره درحال بهبود بوده است. پیشرفت دو شرکت چینی گفته‌شده، از جدیدترین دستاورد‌های این صنعت است و به‌دلیل نیاز شدید، احتمالاً می‌تواند خیلی سریع راه خود را به خودرو‌های برقی باز کند. باتری‌های لیتیوم آهن فسفات با پشتیبانی از شارژ فوق سریع نه‌تن‌ها می‌توانند سرعت و شارژدهی خودرو‌های برقی را بهبود ببخشند، بلکه ممکن است طیف جدیدی از خریداران را به‌سوی این محصولات جذب کنند.

باتری‌های جدید BYD Blade ۲.۰ و CATL Qilin ۲.۰ از نرخ شارژ ۶C بهره می‌برند و به همین دلیل قادر به بهره‌مندی از شارژ فوق سریع هستند. در این حالت، جریان وارد شده به باتری برای شارژ مجدد آن، ۶ برابر جریان خود باتری است. برای مثال یک باتری ۱۰۰ آمپر ساعت با جریان ۶۰۰ آمپر ساعت شارژ خواهد شد. با این حال بهره‌مندی از فناوری گفته‌شده با موانعی روبه‌رو است که مهم‌ترین آنها، بهبود زیرساخت ایستگاه‌های شارژ خودرو‌های برقی است. اگر زیرساخت فعلی تقویت نشود؛ بهره‌مندی از چنین باتری‌هایی چندان تاثیر محسوسی نخواهد داشت و نمی‌توان از حداکثر سرعت شارژ آن‌ها استفاده‌کرد.

نباید فراموش کنیم که باتری‌ها معمولاً نمی‌توانند حداکثر سرعت شارژ خود را در تمامی مدت زمان شارژ شدن حفظ کنند و شرکت‌ها معمولاً از ترفند‌های تبلیغاتی برای ضعف این پوشش استفاده می‌کنند. برای مثال باتری‌هایی که از جریان ۵C بهره می‌برند می‌توانند طی ۱۱.۵ دقیقه از ظرفیت ۱۰ به ۸۰ درصد برسند؛ اما در ادامه با افت محسوس سرعت شارژ مواجه می‌شوند.

اگرچه جزئیات دقیق باتری‌های جدید BYD و CATL منتشر نشده است؛ اما گزارش‌ها اشاره دارند که شارژر‌های سریع فعلی که در ایستگاه‌ها وجود دارند حداکثر می‌توانند جریان شارژ ۴ برابر را فراهم سازند. این مقدار برابر با ۴۸۰ کیلو وات یا حداکثر جریان ۶۱۵ آمپر است. دستیابی به سرعت‌های شارژ بالاتر نیاز به افزایش ولتاژ و یا شدت جریان دارد که منابع مالی هنگفتی را طلب می‌کند. البته چین با سرعت بالایی در حال بهبود ایستگاه‌های شارژ خودرو‌های برقی است؛ به‌طوری در سال جاری هواوی از اولین ایستگاه ۶۰۰ کیلو وات در این کشور رونمایی کرد و شرکت Mega هم قصد راه‌اندازی ۵ هزار ایستگاه ۵C برای شارژ مینی‌ون‌های خود را دارد که قادر به طی مسافت حدود ۵۰۰ کیلومتر با ۱۰ دقیقه شارژ هستند.

برای مقایسه باید اشاره کنیم که تسلا حداکثر توان ۲۵۰ کیلو وات را در ایستگاه‌های V۳ خود داخل ایالات متحده ارائه می‌کند. البته شرکت‌های دیگری مثل Electrify America توان ۳۵۰ کیلو وات را فراهم ساخته‌اند. همچنین ایستگاه شارژ Gravity Hub در نیویورک حداکثر توان ۵۰۰ کیلو وات را به‌ازای هر خودرو ارائه کرده است. اکنون به نظر می‌رسد که نه‌تن‌ها رقابت بر سر تولید باتری‌های پیشرفته‌تر و خودرو‌های بهینه‌تر بین شرق و غرب شروع شده‌است؛ بلکه این رقابت به توسعه جایگاه‌های شارژ نیز گسترش پیدا کرده است.

نظر شما