شناسهٔ خبر: 67290863 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

رمزگشایی از سفر ناگهانی باقری؛ تبادل پیام با آمریکا؟

روزنامه آرمان

علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه به منظور دیدار و گفتگو با مقامات عالیرتبه قطر، برای سفری چند ساعته، تهران را به مقصد دوحه ترک کرد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه به منظور دیدار و گفتگو با مقامات عالیرتبه قطر، برای سفری چند ساعته، تهران را به مقصد دوحه ترک کرد.

هر چند گفته شد که رایزنی و تبادل نظر با مقامات قطری پیرامون پایان بخشیدن جنگ در غزه و کمک‌رسانی سریع به ساکنان غزه، در رأس محور‌های گفتگو و تبادل نظر سفر باقری به دوحه قرار دارد، اما به نظر می‌رسد مساله مذاکره با آمریکا بار دیگر مطرح شده است.

آروین خادم مولا، تحلیلگر مسائل بین الملل در این رابطه می‌گوید: ساعاتی پیش روزنامه العربی الجدید خبر داده که مصر آمادگی خود برای استقرار نیروهایش در نوار غزه برای مدت محدود، پس از عقب‌نشینی کامل نیرو‌های اسرائیلی در دوره پس از جنگ را اعلام کرده است. از طرفی دیگر آقای علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه ایران نیز به منظور دیدار و گفتگو با مقامات عالیرتبه قطر، برای سفری چند ساعته، تهران را به مقصد دوحه ترک کرده است. آنطور که برخی رسانه‌های داخلی اشاره کرده اند در این سفر رایزنی و تبادل نظر با مقامات قطری پیرامون بسیج ظرفیت‌های جهان اسلام برای پایان بخشیدن به جنایات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و کمک‌رسانی سریع به ساکنان غزه، در رأس محور‌های گفتگو و تبادل نظر سفر باقری به دوحه قرار دارد.

اما برحسب شنیده‌های نگارنده علت سفر باقری کنی این بوده است که گویا آمریکایی‌ها پیغامی برای تهران مرتبط با احتمال پایان یافتن جنگ غزه داشته اند. این که این پیغام چه هست کسی نمیداند؟!

اما اگر چهار پازل را کنار هم قرار دهیم شاید به نتایجی برسیم:

پازل نخست اینکه از روز گذشته بر اساس گزارشات واصله غیررسمی (مذاکرات با واسطه ایران و آمریکا در فاز چهارم) با حضور یک نماینده از بخش امنیتی سفارت ایران، یک نماینده از شورای عالی امنیت ملی، نماینده بخش برون مرزی وزارت اطلاعات و چندتن دیگر آغاز شده است که بنظر میرسد محور اول این مذاکرات کاهش تنش در منطقه محور دوم جلوگیری از افزایش تنش اختصاصا میان اسراییل و لبنان و محور سوم کاهش تنش بر روی حوثی‌های یمن باشد. علاوه بر این خبر مهمی که به دست نگارنده رسیده این است که آمریکایی‌ها بشدت در حال تلاش هستند تا مساله عادی سازی روابط سعودی و اسراییل را برای تهران جا بیاندازند که به نظر من موفق نخواهند شد.

پازل دوم این که چند روز پیش بنی گانتس و آیزنکوت از کابینه جنگ رژیم اسرائیل استعفا داده و کابینه جنگ این رژیم منحل شده است.

پازل سوم مصر آمادگی خود برای استقرار نیروهایش در نوار غزه برای مدت محدود، پس از عقب‌نشینی کامل نیرو‌های اسرائیلی در دوره پس از جنگ را اعلام کرده است؛ و پازل چهارم سفر پر از تعجیل باقری کنی به دوحه که بنظر میرسد من باب تحرکات غیر رسمی کاهش تنش مورد مطلوب ایران و آمریکا در منطقه باشد.

در نتیجه بر اساس چهار پازل مطروحه بنظر میرسد که آمریکا و تهران هر دو نگران از کنترل خارج شدن سطح تنش میان حزب الله و رژیم صهیونیستی هستند و ساعات آینده مشخص میکند که وضعیت منطقه قرار است به چه سمتی پیش برود؟!

از سوی دیگر باید توجه داشت که در پی انتشار پیامی ویدیویی از سوی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در روز گذشته که در آن به انتقاد از دولت بایدن پرداخته و آن را به ایجاد تاخیر در انتقال تسلیحات به اسرائیل متهم کرد، کاخ سفید یک نشست راهبردی مهم را لغو کرد که قرار بود با محوریت برنامه هسته‌ای ایران، فردا در واشنگتن برگزار شود.

روزنامه هاآرتص با انتشار این مطلب گزارش داد که یک مقام ارشد دولت اسرائیل به این روزنامه گفته است که به جای هیاتی که قرار بود به ریاست «ران درمر» وزیر امور راهبردی به واشنگتن سفر کند، تنها دیداری میان «زاچی هانگبی» رئیس شورای امنیت داخلی اسرائیل و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا انجام خواهد شد.

این اتفاق شاید بی ارتباط به سفر باقری به قطر و احتمالا تبادل پیام میان ایران و آمریکا نیز نباشد.

پیش از این نیز وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی گفت: تحقق آتش‌بس زمینه توقف پایدار جنگ در نوار غزه را فراهم خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا خطاب به سران منطقه گفت: اگر خواهان توقف جنگ در غزه هستید به حماس فشار بیاورید تا توافق آتش‌بس را بپذیرد. دریافت پاسخ مثبت از حماس برای توقف جنگ امری بسیار ضروری است.

بلینکن خاطرنشان کرد: چه توافق حاصل شود چه نشود برای وارد کردن کمک‌های بیشتر به غزه تلاش خواهیم کرد. ما به تلاش‌های خود برای ایجاد آتش‌بس و آزادی اسرا ادامه خواهیم داد. بهترین راه برای بازگرداندن اسرا از جمله آمریکایی‌ها پذیرش آتش‌بس است. اسرائیل با پیشنهاد بایدن موافقت کرده است، اما حماس هنوز پاسخی نداده است. ما ۱۰ روز است که منتظر پاسخ حماس به پیشنهاد بایدن درمورد غزه هستیم.

نظر شما