شناسهٔ خبر: 67290837 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل محیط زیست زنجان:

رتبه زنجان از نظر کنترل آلایندگی صنایع از میانگین کشوری بالاتر است

زنجان - ایرنا - مدیرکل محیط زیست استان زنجان گفت: به رغم رشد صنایع در استان، رتبه زنجان از نظر کنترل آلایندگی واحدهای تولیدی و صنعتی از میانگین کشوری بالاتر است.

صاحب‌خبر -

محمدرضا یافتیان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه وضعیت خوب استان در کنترل آلایندگی صنایع به دلیل فعالیت ها و پایش های مستمر محیط زیستی به دست آمده است، افزود: طی ۲ سال گذشته ۸۵ درصد موافقت نامه های صادره محیط زیست استان در بخش استقرار و بهره برداری صنایع بوده است.

وی با بیان اینکه بررسی های لازم نسبت به صنایع مشکل دار انجام می شود، گفت: اصول مد نظر در این حوزه را زیر پا نمی گذاریم و از خط قرمز عدول نمی کنیم.

این مسوول با بیان اینکه در برخی مواقع با مسوولان صنایع بسیار مشکل دار برخورد کرده‌ایم، گفت: این متخلفین که بسیار انگشت شمار بودند حکم حبس دریافت کردند.

یافتیان، ابراز امیدواری کرد: با ساماندهی صنعت روی زنجان که از جمله دغدغه های مردم استان است مسائل و مشکلات این بخش کاهش یابد.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه های ما برخورد با متخلفان است، ادامه داد: اینکه گفته می شود سرب و روی عامل برخی بیماری همانند سرطان است نمی توان به طور قطع چنین اظهار نظری کرد چون در بروز این بیماری عوامل متعددی دخالت دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست زنجان گفت: هیچ آمار دقیقی از ارتباط میان افزایش بیماری‌های مختلف در استان با آلودگی شهرک صنعتی روی وجود ندارد ولی نمی‌توان گفت فعالیت‌های صنعتی آن بدون اشکال است.

یافتیان به موضوع شهرک صنعتی روی زنجان و مشکلات ناشی از آن اشاره کرد و افزود: در خصوص بررسی مشکلات این شهرک هرچند اقداماتی انجام شده است اما مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه شهرک صنعتی تخصصی روی به عنوان پاشنه آشیل محیط زیستی استان مطرح است، اضافه کرد: باید به جنبه های مختلف این موضوع پرداخته شود اما برخی اطلاعات ناقص در اختیار مردم قرار می دهند که در برخی موارد موجب گمراهی آنها می شود.

این مسوول ادامه داد: شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان در حریم و پنج کیلومتری شهر واقع شده است و صنایع تا رده سه ضوابط محیط زیست می توانند در این حریم حضور داشته باشند اما باید برای محل استقرار شهرک صنعتی روی چاره اندیشی کرد.

وی با بیان اینکه مساحت این شهرک ۱۶۸ هکتار است، اظهار داشت: در برخی موارد، مشکلاتی در ارتباط با اشغال زمین های کشاورزی اطراف شهرک توسط واحدهای مجاور وجود دارد که سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل محیط زیست آنها را در این زمینه پیگیری می کنند.

استان زنجان یک هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی و تولیدی دارد.

نظر شما