شناسهٔ خبر: 67290368 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خرید تضمینی ۲۸ هزار تن گندم در استان سمنان+ فیلم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان وضعیت از خرید تضمینی گندم در این استان تا پایان خرداد را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

محمدرضا قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان، گفت: تاکنون بیش از 28 هزار تن گندم در استان سمنان خرید تضمینی شده است.

وی با بیان اینکه برداشت گندم در استان سمنان از پنجم خردادماه از غرب این استان آغاز شده است گفت: تاکنون بیش از 28 هزار تن خرید توسط مراکز خرید دولتی استان سمنان صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان با بیان اینکه رویکرد این سازمان همچون همیشه خرید حداکثری گندم توسط مراکز دولتی است گفت: برای این موضوع مراکز خرید را در سراسر استان سمنان در طول دوره برداشت فعال می‌کنیم و فعالیت این مراکز به صورت تدریجی از غرب و شهرستان‌های گرمسار و آرادان که به روزهای پایانی برداشت آن نزدیک می‌شویم آغاز شده است و تا پایان برداشت در شرق استان سمنان ادامه خواهد یافت.

قاسمی با اشاره به میزان برداشت گندم در گرمسار عنوان کرد: از نظر میزان تولید نیز با وجود همه مذائقی که در تأمین آب در غرب استان سمنان به ویژه از محل حبله‌رود در ایام سال جدید وجود داشت، اما میزان تولید امسال در این منطقه تقریباً معادل سال گذشته شده است و حدود 10 هزار تن در آرادان حدود 13 هزار تن در گرمسار تحویل مراکز خرید شد و پیش‌بینی می‌شود میزان تحویل گندم تا پایان زمان برداشت در این منطقه به معادل سال گذشته برسد.

وی اضافه کرد: همچنین مراکز خرید در شهرستان‌های سرخه و سمنان و اخیراً در دامغان، شاهرود و همینطور میامی نیز فعال شده تا به تدریج که برداشت از مناطق مرکزی و شرقی استان سمنان قوت می‌گیرد، خرید گندم هم بدون مشکل انجام شود. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان با بیان اینکه کالپوش به عنوان یک منطقه مهم و محوری برای تولید گندم در استان سمنان محسوب می‌شود ابراز امیدواری کرد تا امسال در مجموع بیش از 80 هزار تن گندم در استان سمنان تحویل مراکز دولتی شود تا گندم مازاد خریداری شده توسط دولت در استان سمنان حداقل چهار هزار تن نسبت به سال گذشته که کمی بیش از 76 هزار تن خرید تضمینی شد، افزایش یابد.

قاسمی با بیان اینکه این پیش‌بینی‌ البته صرفاً مربوط به مصارف خوراکی است بیان کرد: به این عدد خرید گندم برای استفاده به عنوان بذر سال آینده را نیز باید اضافه کرد.

وی عنوان کرد: با شرایط خوبی که دشت کالپوش امسال از نظر نزولات آسمانی داشت، به‌ویژه بارش‌های فوق‌العاده بهاره فوق‌العاده در این منطقه، امیدواریم امسال تولید گندم در این منطقه 10 تا 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد. بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود میزان تولید و تحویل گندم از دیم‌زارهای کالپوش از 19 هزار و 600 تن در سال قبل به 24 تا 25 هزار تن در سال جاری برسد. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان با اشاره به روند پرداخت مطالبات گندم‌کاران از سوی دولت، تصریح کرد: همانطور که می‌دانید امسال، پرداخت مطالبات گندم‌کاران به سازمان هدفمندی یارانه‌ها واگذار شده است و امیدواریم روند پرداخت بهای گندم به کشاورزان با سرعت مناسب ادامه یافته و فرآیند پرداخت وجه خرید تضمینی گندم به گندم‌کاران شکل سریع‌تری به خود پیدا کند و تعهدات دولت در این زمینه محقق شود.

قاسمی با اشاره به کیفیت گندم تولیدی در استان سمنان خاطرنشان کرد: از نظر کیفی گندمی که در غرب استان سمنان تولید می شود ضعیف‌تر از مناطق شرقی به ویژه دیم‌زارهای شرق استان سمنان است.

وی اضافه کرد: این کیفیت هم از نظر میزان گلوتن و پروتئین و هم عوامل موثر در عمل‌آوری خمیر و تولید نان متفاوت است. اما اتفاق خوبی که امسال نیز در گندم‌زارهای استان سمنان همانند سال‌های گذشته افتاد، مبارزه به موقع با عوامل خسارت‌زا در تولید گندم بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان عنوان کرد: این اقدمات شامل مبارزه با علف‌های هرز، مبارزه با سن غلات و زنگ زرد بوده است که امسال موضوع زنگ زرد با توجه به رطوبت بالای هوا و دمای پایین آن در استان سمنان بیش از گذشته قابل مشاهده بود.

قاسمی تصریح کرد: بنابراین با توجه به مبارزه بهنگام و به موقع صورت گرفته در برابر عوامل خسارت‌زا در تولید گندم، گندم تولیدی در استان سمنان امسال با کیفیت و قابل قبول خواهد بود.

.

انتهای پیام/363/

نظر شما