شناسهٔ خبر: 67290306 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

چالش ناتمام ناو‌های آمریکایی در برابر ارتش یمن

ناتوانی آمریکا به عنوان اصلی‌ترین حامی و پشتیبان رژیم صهیونیستی در متوقف کردن عملیات‌ها و حملات ارتش یمن به کشتی‌های متعلق به «اسرائیل» و همچنین هدف قرار گرفتن آنها توسط ارتش یمن به چالشی تمام ناشدنی برای ارتش آمریکا تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: چند ماهی می‌شود که ناو‌های آمریکا در دریای سرخ، اسیر عملیات‌ها و حملات ارتش یمن قرار گرفته و در چندین مورد هم مورد اصابت موشک‌های ارتش این کشور قرار گرفتند و با توجه به وضعیت و شرایط موجود به نظر نمی‌رسد که این ناو‌ها راه فراری از وضعیتی که در آن قرار گرفتند داشته باشند.

در حالی که از جنگ غزه دویست و پنجاه و نه روز از جنگ غزه می‌گذرد، ارتش مردمی یمن بعد از گذشت چند ماه از آغاز این جنگ و تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به باریکه غزه و در حمایت از مردم مظلوم و بی‌دفاع این شهر علیه رژیم اشغالگر قدس اعلام جنگ کرد.

بعد از اعلام جنگ ارتش یمن و کمیته‌های مردمی این کشور علیه رژیم صهیونیستی شاهد بودیم که نیرو‌های ارتش این کشور کشتی‌های متعلق به رژیم «اسرائیل» و کشتی‌هایی که به مقصد سرزمین‌های فلسطین اشغالی در حال حرکت بوده و کالا و خدمات برای آنها جابجا می‌کردند را مورد هدف قرار داد.

اقدام ارتش یمن در هدف قرار دادن و حمله به این کشتی‌ها موجب شد تا تجارت دریایی رژیم صهیونیستی و بخش قابل توجه و مهمی از اقتصاد این رژیم که از طریق دریا تامین می‌شد تا اختلال جدی روبرو شده و عملا شاهد متوقف شدن تجارت دریایی «اسرائیل» باشیم.

اما آمریکا در ماجرای حمله ارتش یمن به کشتی‌های متعلق به رژیم صهیونیستی و یا کشتی‌هایی که به نقصد این رژیم حرکت می‌کردند به عنوان اصلی‌ترین و جدی‌ترین حامی و پشتیبان رژیم «اسرائیل» بیکار نماند و با مداخله نظامی خود به همراه برخی از کشور‌های متحد و همپیمان خود به مقابله با عملیات‌های ارتش یمن در دریای سرخ پرداخت.

البته حضور آمریکا و فعالیت ناو‌های این کشور در دریای سرخ به منظور مقابله با عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌های رژیم صهیونیستی پایان ماجرا نبود و تلاش‌های این کشور در ماه‌های اخیر به منظور متوقف ساختن حملات ارتش یمن بی‌نتیجه مانده است. زیرا بعد از گذشت چند ماه از تلاش آمریکا برای توقف عملیات ارتش یمن علیه کشتی‌های متعلق به رژیم صهیونیستی همچنان شاهد هدف قرار گرفتن کشتی‌هایی که به مقصد سرزمین‌های فلسطین اشغالی حرکت می‌کنند نیز هستیم.

موضوع مهم دیگر این است که در چند ماه اخیر آمریکا به همراه ائتلافی از کشور‌هایی که به منظور مقابله با عملیات و حملات در دریای سرخ حضور دارند و چندین نوبت هم مواضع ارتش و نظامیان یمن را نیز بمباران کرده‌اند، همچنان نتوانستند این حملات و عملیات‌ها را متوقف کنند.

از طرف دیگر ارتش یمن که بعد از ۸ سال دفاع در برابر حملات ائتلاف کشور‌های عربی، تجربیات و دستاورد‌های فراوانی را کسب کرده است در حوزه موشکی و پهپادی به آنچنان قابلیت و خودکفایی رسیده که در هفته‌های اخیر شاهد بودیم که در چند نوبت اقدام به هدف قرار دادن ناو‌های آمریکای در دریای سرخ کرده است.

حال اینکه بعد از چندین ماه نبرد در دریای سرخ شاهد ناامیدی و خسته شدن نظامیان آمریکایی در متوقف ساختن عملیات‌ها و حملات ارتش یمن به کشتی‌های متعلق به رژیم صهیونیستی هستیم. این وضعیت به صورتی است که به اذعان کارشناسان و صاحب‌نظران عملیات‌های فراوان و پرتعداد نیروهای هوایی و دریایی آمریکا در دریای سرخ هیچ موفقیت و دستاورد قابل ذکری تا امروز نداشته است.

موضوع قابل توجه دیگر هزینه بسیار بالا و سنگین تمام شده عملیات‌های آمریکا در دریای سرخ برای رهگیری و انهدام موشک‌ها و پهپاد‌های ارتش یمن است. بر اساس اطلاعات و گزارش‌های دریافتی ارتش آمریکا برای مقابله با پرتابه‌های ارتش یمن از موشک‌های گران قیمت ۲ میلیون دلاری استفاده می‌کند.

در پایان باید گفت ارتش آمریکا در شرایطی در مسیر مقابله با عملیات‌ها و حملات ارتش یمن در دریای سرخ ناتوان ظاهر شده و به اهداف و برنامه‌های خودش دست پیدا نکرده است که نیرو‌های یمنی همچنان با قدرت و توان روز‌های نخست در دریای سرخ حضور داشته و کشتی‌های متعلق به رژیم صهیونیستی و یا کشتی‌هایی که به مقصد سرزمین‌های فلسطین اشغالی حرکت می‌کنند را مورد هدف و حمله خود قرار می‌دهد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما