شناسهٔ خبر: 67289944 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

جلیلی: وظیفه دولت این است که منابع را عادلانه بین مردم تقسیم کند | میانگین طول عمر از ۵۵ سال به ۷۷ سال رسیده است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی گفت: وظیفه دولت این است که اگر منابعی دارد این را عادلانه به بهترین شکل بین مردم تقسیم کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، دومین مناظره سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی دقایقی قبل آغاز شد.
جلیلی در ابتدا گفت: پیروزی تیم والیبال ایران مقابل آمریکا را تبریک می‌گویم؛ البته اگر عده‌ای نگویند «آمریکا خودش خواسته مقابل ایران پیروز نشود».
آنچه که درباره سوالی که خود مردم داشتند بخواهیم مستقیم پاسخ دهیم این است که دو مثال برای کمک به این خواهم زد؛ وظیفه دولت این است که اگر منابعی دارد این را عادلانه به بهترین شکل بین مردم تقسیم کند
وی ادامه داد: اگر ما دو خانواده را در این تهران یا در مناطق مختلف کشور مقایسه کنیم، خانواده ای که سه خودرو دارد و یک خانواده ای که ۴ نفر هستند و خودرو ندارند این یک سوال است که آن کسی که سه خودرو دارد ۱۲ برابر خانواده مقابل یارانه دریافت میکند با اینکه مرفه تر است.
جلیلی افزود: این در شرایطی است که ۴۴ درصد خانواده‌های ما خودرو ندارند و از این یارانه محروم میشوند؛ این حتما درست نیست.
وی ادامه داد: اگر یک خانواده ای ۴ نفره که یک حقوق ۱۲ تا ۱۶ میلیون دارد، نزدیک ۱۰ درصد حقوقش یعنی ۱۶۰۰ میلیون را باید مالیات بدهد،
درحالی که به خانواده ۴ نفره ۴۰۰ هزار تومان یارانه میدهیم؛ یعنی عملا همان میزان یارانه ای که می‌دهیم مالیات میگیریم، یعنی ۱۶۰۰ در اینجا گرفته میشود
جلیلی اظهار داشت: این درحالی است که درآمد بسیار زیاد دارند، یا با فرار مالیاتی و شفاف نبودن چرخه مالی، از مالیات فرار میکنند؛ این را می‌خواهم توضیح بدهم که این نشان میدهد که مناسباتی که وجود دارد تصحیح جدی نیاز دارد.
جلیلی تاکید کرد: بر همین مبنا ما دو طرح را طراحی کردیم؛ یکی در همین دو موضوع که مطرح شد؛ دیگری هم این بود که این انرژی چگونه به بهترین شکل توزیع بشود و یارانه عادلانه باشد؛ این نباشد که تنها بر اساس خودرو باشد بلکه بر اساس فرد باشد که ضمن اینکه هم عدالت در آن خواهد بود باعث میشود که مدیریت مصرف انرژی بهتر می‌شود.
جلیلی گفت: در کنار این یک طرح سبد غذایی داشتیم که ۱۳ قلم کالای خوراکی را در اختیار مردم باید قرار دهیم؛ همینطور طرح سفر و طرح روستا را خواهیم داشت.
وی در بازه دوم بخش اول گفت: نکته ای که مردم ما به آن توجه دارند این است که رفاه و رفع فقر مطلق چگونه صورت میگیرد؟ چند مورد توضیح بدهم؛ یک بار این است که ما این را منحصر میکنیم به یک یارانه نقدی یا غیر نقدی؛ خب این بحث های دارد که در قسمت اول توضیح دادم، اما این کافی نیست.
وی ادامه داد: ما برای ایجاد رفاه و رفع فقر مطلق باید بشناسیم که یک نظام رفاهی در لایه های مختلف باید شکل بگیرد تا آن هدف متعالی صورت گیرد.
جلیلی اظهار داشت: وقتی شما در ایجاد شرایط اولیه اشتغال مشکل داشته باشید، یعنی یک لایه ای درست شده باشد که فق، بی سوادی و بیماری باهم یک چرخه ای را درست کرده باشند که یک کسی که اگر بیمار میشود، این دچار یک فقر بیشتر بشود، بیسوادی موجب فقر بیشتر شود؛ یا بالعکس.
فقر موجب بیسوادی شود یا نداشتن شرایط اولیه باعث تشدید فقط شود؛ این چرخه مادامی که وجود داشته باشد حتما شما نمیتوانید آن رفاه را داشته باشید.
وی ادامه داد: لذا شما باید در چند لایه از جنبه اشتغال و مبارزه با بیکاری که روش های مختلفی دارد مانند برنامه ملی تامین مالی خرد مشاغل تولیدی، مشاغل خدماتی آزاد کار، مشاغل سیار، برنامه ملی صنعت در خانه و مواردی مانند لایحه کمک در آمد معیشت، لایحه فقر و محرومیت زدایی که این کارها باید صورت بگیرد، ورود کنید.
جلیلی مطرح مرد: این یک بحثی است که اهمیت دارد؛ آن چیزی که مهم است این است که چگونه اینها صورت بگیرد زیرا به محض اینکه بگوید ما این چند لایه را بخواهیم وارد شویم، اولین بحث این است که منابعش کجا است و از کدام در آمد بخواهید انجام دهید؛ بنده این را توضیح میدهم.
وی عنوان کرد: یکی از بحث های بسیار مهم که برادرمان آقای پور محمدی هم اشاره کردند این است که اگر شما میخواهید با این موضوعات مبارزه کنید، لازمه اش این است که بتوانید یک ساز و کاری داشته باشید. بسیاری از آنچه که در کشور شما تحت فساد صورت میگرد را جلوگیری کنید و منابع حاصل از چیزی که امروز به یغما میرود را بیاورید به سمت نظام رفاهی که میخواهید مستقر کنید؛ مبارزه با پول شویی و قاچاق یکی از آن است. در زمانی که بنده در شورای عالی امنیت بودم این را نوشتیم که باید مبارزه با پول شویی دنبال بشود؛ و این مباحث مادامی که شما چرخه اقتصادی ات دچار یک مشکلات جدی باشد حتما نمی‌تواند انجام دهید.
وی یادآور شد: اما اینکه ما بیاییم بگوییم این ها مربوط به این است که اول FATF امضا بشود، خیر. یکی از اشکالات دوستان این است که صورت مسئله را دقیق متوجه نیستید، این را ۱۴۰۰ آقای همتی هم گفتند و بنده در مناظره بیان کردم.
وی عنوان کرد: شما با FATF دارید کار میکنید و ۴۱ برنامه عمل بستید و عمده این بند هارا دارید انجام میدهید، چه کسی گفته انجام ندهید؛ زمانی شما سال‌ها وزیر دادگستری و رئیس سازمان بازرسی بودید خب این کار هارا باید انجام میدادید، چرا انجام ندادید؟ همان زمان ما اصرار داشتیم قانون‌اش باید تصویب بشود، قانون‌اش را مجلس تصویب کرد، مبارزه با تامین مالی تروریسم و قانونش را مجلس تصویب کرد و تمام این هارا بسترش در کشور فراهم است، چرا انجام نمیدهید؟
چیزی بود که عده‌ای میخواستند ناکار آمدی خود را بهانه ای درست کنند که بگویند بر این اساس کار انجام نمی‌شود. اینکه شما یارانه را به مردم بدهید عوض اینکه به خودرو بدهید چه ربطی به این موضوع دارد؟
میانگین طول عمر از ۵۵ سال به ۷۷ سال رسیده
جلیلی در بازه اول بخش دوم گفت: فکر می‌کنم یک احترام به مردم این است که بر پرسشی را داشتن که متمرکز شویم برای پاسخ؛ به ویژه با توجه به جایگاه رئیس جمهور.
وی ادامه داد: چون نظام سلامت یک بخشش مربوط می‌شود به وزارت بهداشت و... برخی موضوعات دارد که فراتر از وزارت بهداشت است که من در وقت دومم اشاره خواهم کرد.
جلیلی مطرح کرد: ما یک موفقیت خوبی در جمهوری اسلامی داشتیم که در این ۴۵ سال گذشته میانگین طول عمر که ۵۵ سال بود در اول انقلاب، امروز به ۷۷ سال رسیده و این از موفقیت‌های نظام سلامت ما است.
وی مطرح کرد: همین ۲۴ ساعت گذشته، متاسفانه ۱۲۰۰ نفر از جمعیت کشورمان فوت کردند. به طور متوسط این آمار را داریم؛ مرگ حق است اما این رافع مسئولیت ما در آن مرگ‌های قابل پیشگیری نیست؛ نظام سلامت و دولت ما یک وظیفه ای دارد ؛ موارد قابل پیشگیری را به صفر و یا به حداقل برساند.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: متاسفانه از همین ۱۲۰۰ نفر فوتی که روزانه انجام میشود طبق آمار، مرگ زود رس است؛ یعنی زیر ۷۰ سالگی است و ۲۲ درصدش خیلی زود رس است که زیر ۵۰ سالگی است. وقتی این‌ها را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که این‌ها یک شرایطی دارد؛ از این ۱۲۰۰ نفر طبق آمار ۶۵ نفر برای آلودگی هوا است، ۱۵۰ نفر بحث دخانیات است و مواردی از این قبیل.
جلیلی مطرح کرد: بنده بحثم این است که اینجا دولت و رئیس جمهور وظیفه دارد؛ مخصوصاً که برخی از این موضوعات فراتر از یک دستگاه است؛,فراتر از یک وزارت بهداشت است و اینجا آن کار ویژه‌ای است که باید دنبال کند.
جلیلی عنوان کرد: هم اکنون روزانه طبق آماری که وجود دارد، اگر ما ۲۶ میلیون خانوار داریم در کشور، حدود ۲:۴۲ صدم درصد در سال، کسانی حدود دو و نیم درصد داریم که این‌ها دچار بیماری‌هایی می‌شوند که هزینه‌هایش کمرشکن است؛ اگر شما دو و نیم درصد از مردمت یعنی حدودا روزی ۱۷۸۰ نفر در روز هزینه کمرشکنی بر ان‌ها تحمیل می‌شود که اینها بعد میروند زیر خط فقر، دچار مشکل می‌شوند.
جلیلی عنوان کرد: یکی از سیاست‌های اصلی نظام سلامت ما این بوده که مردم ما اگر خدایی نکرده بیماری سراغ‌شان، دیگر در همان اندازه بیماری کافی باشه؛ شرایط بیشتری بر آن حادث نشود؛ امروز یکی از بحث های جدی که داریم این است که متاسفانه خود صندوق‌های بیمه ما به دلیل اشکالاتی که درشان وجود دارد بیمار هستند، یعنی عدالت محور عمل نمی‌شود.
وی افزود: ما بحثمان این است که اگر شما چنین جمعیتی دو و نیم درصد اینگونه دچار مشکل می‌شوند یعنی روزی ۱۷۸۰ نفر دچار بیماری کمرشکن می‌شوند و خانواده درگیر آن میشوند، روزی ۴_۵ نفر متاثر از این حادثه می‌شوند؛ اینجا است که بیمه های شما باید سازکارش‌ عدالت محور شود، یعنی یارانه این نیست که بدهد به کسی که دچار حادثه شده، از غنی برود سمت فقیر، از سالم برود سمت بیمار و این به شکل عمودی به گونه ای توزیع بشود که این در بند پ ماده ۷۳ قانون برنامه هفتم آمده که کاهش هزینه های کمر شکن یکی از این وظایف است.
میزان قابل توجهی از تلفات جاده‌ای قابل پیشگیری بوده است
جلیلی در بازه دوم بخش دوم با بیان اینکه رئیس‌جمهور وظایفی دارد که باید انجام دهد، تشریح کرد: بحث سلامت که در قانون اساسی اشاره شده است که از حقوق مردم است، بحث‌هایی که این‌جا درباره بهداشت مطرح شد، در زمینه وزارت بهداشت دنبال می‌شود ولی خیلی از مسائل بهداشت خارج از وزرات بهداشت است.
وی عنوان کرد: تلفات جاده‌ای متاسفانه حدود ۲۰ هزار نفر در سال است؛ این مقدار تلفات جاده‌ای در هشت سال می گ‌شود اندازه شهدای جنگ تحمیلی ما. قطع عضو هم هست، معلول هست.
جلیلی ادامه داد: به عنوان مثال اگر آلودگی هوا و حوادث جاده ای میزان تلفات جامعه ما را بالا می برد وظیفه کیست که این مشکلات را حل کند؟ میزان قابل توجهی از تلفات جاده‌ای قابل پیشگیری بوده است که وظیفه دولت ماست.
وی در ادامه به یکی سفرهای خارجی خود اشاره کرد و گفت: خاطرم‌ است در یکی از سفرهای خارجی، از مقامات آن کشور سوال کردم چه تعداد تلفات جاده‌ای دارید که پاسخ دادند در سال ۱۷؛ جمعیت آن کشور یک دهم ما بود که تلفات ما هم می توانست ۱۷۰ نفر باشد نه اینکه حداقل ۱۷ هزار نفر باشد.
جلیلی مطرح کرد: در همین ۱۰ سال اخیر یکی از بحث‌هایی که با مردم داشتم، مشخص شد که اشتغال، امنیت شغلی و استرس‌های ناشی از آن بر سلامت مردم تاثیر می‌گذارد؛ چقدر بیماری و فوت به دلیل عوامل اجتمای موثر بر سلامت داشته ایم؟ اگر بیان می کنیم که آلودگی هوا و عادات غذایی، حوادث جاده‌ای می تواند به این اندازه سلامت مردم را تحت تاثیر قرار دهد، چه کسی باید برای سلامت مردم برنامه‌ریزی کند؟
نامزد چهادهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از وظایف شورای عالی سلامت به ریاست ‌رئیس‌جمهور همین برنامه ریزی است؛ این اقدامات باید انجام شود نه اینکه صدای مردم درنیاید بلکه وظیفه شما این است که این برنامه ریزی را داشته باشید. وظیفه شما این است که تا جایی که ممکن است از مرگ‌های زودرس و خیلی زودرس جلوگیری کنید.
جلیلی خاطرنشان کرد: اگر ۱۰ سال پیش، رئیس‌جمهور وقت برنامه‌ریزی جدی می‌کرد که ۵ یا ۱۰ سال آینده باید به این نقطه برسیم، درصد قابل توجهی از این مرگ‌ها کم می شد؛ مرگ زودرس یا تلقات و مجروحان جاده‌ای قابل پیپگیری است ولی باید برنامه داشت.
وی با بیان اینکه باید از تکثر نهادهای تصمیم‌ساز کم کنیم، تشریح کرد: ما یک تجربه موفق در شبکه بهداشت داریم و این می تواند الگو در جهان باشد. یادم است از آمریکا آمده بودند از شبکه بهداشت ما الگوبرداری کرده بودند.
اگر نیروی‌های نظامی ما لشکر دفع تهدیدها هستند، مدرسه لشکر شکوفایی فرصت‌هاست
جلیلی در ادامه این برنامه گفت: یک جهان فرصت و یک ایران جهش شعار ما است؛ الزامات یک ایران جهش، استفاده حداکثری از فرصت‌هاست؛ باید بررسی کنیم که چگونه باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم. از کجا می‌توان روی این فرصت‌ها سرمایه گذاری کرد؟
وی در پاسخ گفت: مدرسه؛ شکی در این نیست و اگر باور داریم که کشور باید جهش داشته باشد بابد برنامه‌ریزی را از مدرسه آغاز کنیم. اگر نیروی‌های نظامی ما لشکر دفع تهدیدها هستند، مدرسه لشکر شکوفایی فرصت‌هاست.
جلیلی تاکید کرد: همه دوست دارند فرزند خود را در مدسه‌ای ثبت نام کنند که استعداد او بهتر شکوفا شود: اگر می‌گوییم جهش کشور
معتقدیم پیشرفت با عدالت انجام می‌شود؛ یعنی همه مردم باید بتوانند در این مسیر پیشرفت کشور نقش ایفا کنند و هر کسی بتواند در مدرسه‌ای که بهتر استعداد او را شکوفا میکند حضور داشته باشد و آن استعداد شناخته شود؛ بر این مبنا اگر جهش کشور را جدی نگاه می‌کنیم، فقط دنبال حل مشکل آموزش و پرورش نیستیم. لازمه پیشرفت کشور این است که آموزش و پرورش جایگاه اصلی خود را پیدا کند.
جلیلی مطرح کرد: وزیر باید یک نیروی بسیار ارزشمندی باشد که باید این هدف را بشناسد و نقش رئیس جمهور در انتخاب این وزیر خیلی مهم است.
جلیلی اظهار داشت: معلمان ارزشمندی داریم که سی سال عمر خود را خدمت می‌کنند و میلیون‌ها دانش‌آموز ۱۲ سال عمر خود را در اختیار شما می‌گذارند که در جهت پیشرفت کشور برنامه‌ریزی کنید؛ بنابراین باید یک الگو داشته باشید. براساس مطالعه چند ساله عرض می‌کنم الان همین هزینه مادی که در آموزش و پرورش صورت می‌گیرد اگر بر دانش‌آموزان تقسیم کنیم، میزان آن بیشتر از هزینه مدرسه غیرانتفاعی در شمال شهر می‌شود یعنی هزینه انجام می‌شود ولی نتیجه نمی‌گیرید.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ده‌ها هزار هیأت علمی داریم که گنج و اندوخته بزرگی برای کشور هستند و در زمینه‌های مختلف علمی سال‌ها کار کرده اند و در کنار آنها میلیون‌ها دانشجو و دانش آموخته دانشگاهی ظرفیت بزرگی هستند.
جلیلی تصریح کرد: حق دانشگاه است که در پیشرفت کشور مأموریت داشته باشد و بتواند نقش و سهم خود را ایفا کند. وقتی می گوییم هر ایرانی یک نقش پرشکوه، خط مقدم و اول آن اساتید و دانش آموختگان دانشگاه‌ها هستند.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: حال که دانشگاه و دانش آموختگان در مسائل مختلف تحقیق و پژوهش می کنند، باید برای این پژوهش ماموریتی تعریف شود تا اولویت ها و نیاز کشور را برطرف کند. به طور مثال ارز آوری یک ماموریت برای دانشگاه است تا علاوه بر تقویت پول ملی منابع ارزی کشور را تامین کند.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: یکی از برنامه های اصلی ما این است که از همین ترم آینده ماموریت‌ها برای دانشگاه‌ها تعریف شود و کسی که وزیر علوم و رئیس دانشگاه منصوب می شود بداند که باید این ماموریت را انجام دهد. در ا« صورت شاهد نشاط اجتماعی همچنین نقش آفرینی دانشگاه در حوزه اجتماعی و رفع مشکل اشتغال خواهیم بود.
وی یکی از ماموریت های دانشگاه‌ها را ایجاد اشتغال حداقل برای دانش آموختگان خود عنوان کرد و ادامه داد: امروزه در حوزه دانش بنیان شاهد چنین موفقیتی هستیم که باید در دیگر علوم تکثیر شود.
جلیلی ادامه داد: این هدف نیازمند قاعده سازی است؛ این موضوع برای حوزه صنعتی و فنی کشور نیست بلکه در علوم انسانی نیز باید برای دانشگاه ماموریت تعیین کرد؛ امروزه بسیاری از مسائل کشور بودجه‌های سنگینی دریافت می‌کنند که در دستگاه دیوانسالار ما خروجی کم اثر دارند.

نظر شما