شناسهٔ خبر: 67289622 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

استاد حوزه و دانشگاه:

ماهیت حوزه در تضاد با سکولاریسم است/ خطر بازگشت گفتمان سازش پیش روی ملت قرار دارد

تحلیلگر مسائل سیاسی ضمن جریان شناسی سکولاریسم در حوزه، ماهیت حوزه‌ را در تضاد با سکولاریسم ارزیابی و با بیان این که جریان‌هایی از بیرون دنبال نفوذ دادن این تفکر به حوزه هستند، بر لزوم هوشیاری حوزویان در مقابل این اندیشه خطرناک تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی کاظم بهرام، کارشناس سیاسی در جلسه نشست بصیرتی که با حضور مدیران و دبیران خبرگزاری رسا برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر، به جریان شناسی مسائل حوزه و روحانیت با موضوع سکولاریسم در حوزه پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه حوزه شیعی هیچ گونه سنخیتی با سکولاریسم ندارد، خاطرنشان کرد: پای این حوزه خون‌های پاک عالمان و بزرگانی ریخته شده تا حوزه به بالندگی و شکوفایی امروز خود رسیده است.

استاد حوزه و دانشگاه، حفظ و تداوم تفکر و روحیه انقلابی را مطالبه رهبر معظم انقلاب از حوزه‌های علمیه دانست و با تشریح و تبیین وظایف طیف‌های مختلف حوزویان در سطوح گوناگون برای تحقق این مطالبه، طلاب و روحانیون را دارای بیشترین نقش در انقلابی‌گری و انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه دانست.

ماهیت حوزه در تضاد با سکولاریسم است/ خطر بازگشت گفتمان سازش پیش روی ملت قرار دارد

وی در بخش دیگری از سخنان خود نقطه مشترک در تعریف حوزه سکولار را نفی، تضعیف، تحریف، تحقیر، انحراف و نیز نقد غیرمنصفانه حکومت دینی دانست و افزود: به موازات جریان‌های سکولار، خرده جریانی نیز به نام دفاع از دین و انقلاب اسلامی، سنگ بر پیکره دین و انقلاب و ارزش‌ها می‌زند و اینها هم نقطه مقابل حوزه انقلابی هستند.

گاه از دل حوزه سکولار تشیع لندنی بیرون می‌آید

وی افزود: گاه از دل حوزه سکولار، تشیع لندنی بیرون می‌آید که اهل نماز و روزه هم هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با تشریح عوامل بیرونی تحمیل کننده اندیشه سکولار به درون حوزه، تصریح کرد: ذات و ماهیت حوزه‌های علمیه در تضاد با سکولاریسم قرار دارد؛ لذا همواره جریان‌هایی از بیرون به دنبال رسوخ و نفوذ دادن این تفکر به بدنه، متن و بطن حوزه هستند.

استاد حوزه و دانشگاه همچنین طلاب و روحانیون را سرمایه بزرگی برای تعمیق، ارتقا و گسترش روحیه و تفکر انقلابی‌گری در حوزه‌های علمیه دانست و تصریح کرد: این سرمایه مغتنم، ارزشمند و بزرگی برای تعمیق، ارتقا و گسترش روحیه و تفکر انقلابی و نیز زدودن تفکر و اندیشه بی‌ریشه سکولاریسم در حوزه‌های علمیه است.

ماهیت حوزه در تضاد با سکولاریسم است/ خطر بازگشت گفتمان سازش پیش روی ملت قرار دارد

حجت الاسلام والمسلمین بهرام با اشاره به ماهیت خطرناک جریان تحریف، پس از ذکر نمونه‌هایی تاریخی خاطرنشان کرد: برخی شخصیت‌های وابسته به بیوتات، برای توجیه سبک زندگی و کنش‌های سیاسی و فرهنگی اجتماعی خود، درصدد تحریف عالم بزرگ آن بیت برمی‌آیند و این مسئله در مورد بزرگان مختلفی صدق می‌کند و در خصوص مراجع درگذشته نیز امکان وقوع دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به هشدار‌های رهبر معظم انقلاب درباره خطر تحریف حضرت امام (ره) اشاره و تاکید کرد: بحمدالله با وجود بزرگانی همچون رهبر معظم انقلاب که مکتب و اندیشه حضرت امام (ره) را به خوبی درک کرده‌اند، اجازه تحریف اندیشه‌های حضرت امام (ره) داده نخواهد شد.

هشدار نسبت به خطر بازگشت گفتمان سازش در انتخابات پیش رو

حجت الاسلام والمسلمین بهرام همچنین با اشاره به ریل گذاری مطلوب و کارآمد دولت شهید آیت الله رئیسی، بر امتداد آن به عنوان پدیده پردستاورد انقلاب اسلامی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری تاکید کرد و گفت: امروز خطر بازگشت گفتمان سازش پیش روی ملت ایران قرار دارد. همان گفتمانی که برجام پرخسارت و قطع ارتباط با کشور‌های منطقه و تضعیف اقتدار و بالندگی و نهادینه شدن دیپلماسی ذلت را بر جای گذاشت.

وی در پایان با تشریح طیف‌بندی‌های سیاسی و جریان‌های مختلف فعال در این عرصه بر لزوم مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای و نیز اجماع جریان انقلاب بر یک نامزد و نیز روی کار آمدن یک رئیس جمهور و دولت کارآمد و انقلابی و سخت‌کوش تاکید کرد و استمرار راه شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان را در وحدت جریان انقلابی و نه به جریان سازش دانست.

نظر شما