شناسهٔ خبر: 67289450 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

تبادل برق با این سه کشور راحت شد

اقتصادنیوز: وزیر نیرو در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در قزاقستان از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین تامین تجهیزات در بخش انرژی خبر داد و گفت: اتصال شبکه برق ازبکستان به ترکمنستان و سپس ایران امکان تبادل برق را برای کشورهای منطقه به خصوص در دوره اوج بار مصرف تابستان و زمستان فراهم می‌آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، علی اکبر محرابیان روز پنجشنبه در حاشیه چهارمین نشست وزیران انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در دیدار با محمود ژورابیک، وزیر انرژی ازبکستان ضمن تشکر از اهتمام رئیس جمهور این کشور نسبت به همکاری دو جانبه در حوزه انرژی برای گسترش همکاری بین دو کشور اعلام آمادگی کرد.

وی از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌ها به خصوص در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین تامین تجهیزات حوزه انرژی به کشور ازبکستان خبر داد.

وزیر نیرو با بیان اینکه ازبکستان اقتصاد رو به رشدی دارد، از انرژی به عنوان مهمترین موضوع توسعه در این کشور یاد کرد.

خبر مرتبط
تولید اولین خودروی برقی فراری/ قیمت این خودرو لوکس چقدر برآورد شد؟+عکس

اقتصادنیوز :یک منبع آگاه اعلام کرد که اولین خودروی برقی فراری حداقل ۵۰۰ هزار یورو (۵۳۵ هزار دلار) قیمت خواهد داشت زیرا این خودروساز لوکس برای افتتاح کارخانه‌ای آماده می‌شود که این مدل را تولید کند و می‌تواند تولید را تا یک سوم افزایش دهد.


محرابیان با اشاره به قابلیت‌های جمهوری اسلامی ایران در ساخت تجهیزات تولید، انتقال و توزیع برق خاطرنشان کرد: کارخانه‌های تولید تجهیزات در جمهوری اسلامی ایران با قیمت رقابت‌پذیر آمادگی همکاری با ازبکستان را دارند.

وی گفت: در صورت اتصال شبکه برق ازبکستان به شبکه برق ترکمنستان، امکان تبادل برق با ازبکستان و مدیریت اوج مصرف در تابستان و زمستان فراهم می‌شود.

در این دیدار همچنین محمود ژورابیک وزیر انرژی ازبکستان ضمن تسلیت شهادت رئیس جمهور ایران گفت: پس از سفر به ایران خواستار همکاری تنگاتنگ با ایران هستیم. با توجه به پیشنهاد همکاری با طرف ایرانی، تلاش داریم با همکاری‌های دوجانبه و پیوستن شبکه برق ازبکستان به شبکه برق ایران از طریق ترکمنستان بتوانیم اوج مصرف را در تابستان و زمستان مدیریت کنیم.

خبر مرتبط
تصادف مرگبار سمند با تیربرق در این بزرگراه

اقتصادنیوز: رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ از مرگ یک تن درپی برخورد سواری سمند با تیربرق خبر داد.



وی افزود: شبکه برق ما به شبکه ترکمنستان نزدیک شده و ٦٠ کیلومتر برای اتصال به شبکه برق ترکمنستان باقی‌مانده است تا از این طریق به قزاقزستان هم متصل شود.

محمود ژورابیک خاطرنشان کرد: بر اساس مذاکرات انجام شده، گام‌های مهمی برای توسعه روابط دو کشور برداشته شده است و طبق تاکید رئیس جمهور ازبکستان مقرر شد همکاری‌های گسترده‌ای در حوزه انرژی (برق و نفت)با شرکت‌های ایرانی انجام شود که بر این اساس تسریع درهمکاری‌ها ضرورت دارد.

سازمان همکاری شانگهای Shanghai Cooperation Organization (SCO) در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرارکردن موازنه قدرت در برابر نفوذ آمریکا و ناتو به نام شانگهای ۵ پایه‌گذاری شد و بعد از پیوستن ازبکستان به آن، سازمان همکاری شانگهای نام گرفت. این سازمان در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ میلادی و دفتر مرکزی آن در چین تاسیس شد.

عضویت دائم ایران در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ با حضور ریاست محترم جمهور در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان مورد پذیرش اعضای این سازمان قرار گرفت و یادداشت تعهدات عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای هم ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ توسط وزیر امور خارجه در نشست سران شانگهای در سمرقند امضا شد. ۹ کشور ایران، روسیه، چین، هند، پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان عضو دائم این سازمان هستند.

 

نظر شما