شناسهٔ خبر: 67288309 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

دبیر کل بعدی ناتو مشخص شد

پایگاه پولیتیکو گزارش داده بعد از توافق تمامی ۳۲ عضو ائتلاف ناتو دبیر کل بعدی این ائتلاف مشخص شده است.

صاحب‌خبر -

العالم - اروپا

پایگاه پولیتیکو امروز پنجشنبه گزارش داده که «مارک روته»، نخست‌وزیر هلند قرار است به عنوان دبیر کل بعدی ناتو جانشین «ینس استولتنبرگ» شود. بعد از موافقت مجارستان و اسلووکی در رزو سه‌شنبه رومانی هم امروز پنجشنبه موافقت خود را با ریاست روته بر ناتو اعلام کرد. موافقت رومانی بعد از آن صورت گرفت که «کلاوس یوهانیس»، رئیس‌جمهور رومانی از نامزدی خود انصراف داد. یوهانیس در جریان نشست شورای عالی دفاع ملی گفت که به اعضای ائتلاف ناتو انصراف خودش از نامزدی برای این سمت را اعلام کرده است.

روته در زمانی حساس این سمت را به دست خواهد گرفت. معرفی او روز ۲ اکتبر یعنی حدود یک ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام خواهد شد. دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه که ممکن است به عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا انتخاب شود گفته که در ناتو خواهد ماند. او با وجود او تهدید کرده که کمک‌های آمریکا به اوکراین را قطع خواهد کرد. با وجود این، گفته می‌شود روته از سیاستمداران مورد علاقه ترامپ است و علاوه بر آن توانایی‌های خاصی برای برقراری ارتباط با سیاستمداران از گرایش‌های مختلف فکری دارد. ترامپ چندی پیش درباره روته گفته بود: «من این مرد را دوست دارم.»انتصاب او همچنین در شرایطی صورت می‌گیرد که جنگ دز اوکراین کماکان ادامه دارد. تمایل اوکراین برای پیوستن به ناتو از جمله اصلی‌ترین دلایل آغاز این جنگ بوده است. روسیه به شدت با هرگونه حرکت در راستای الحاق اوکراین به ناتو مخالفت کرده است و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داده که این یک «خط قرمز» برای روسیه خواهد بود. اوکراین تمایل خود برای پیوستن به ناتو را از سال ۲۰۰۸ اعلام کرده است. دولت روسیه تأکید کرد که گسترش حوزه ناتو به سرزمین های شوروی سابق امنیت ملی و حوزه نفوذ آن را تهدید می‌کند. کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا، متعهد شده‌اند که از برنامه اوکراین برای پیوستن به ناتو حمایت کنند. در سال ۲۰۲۰ ناتو بر تعهد خود به عضویت اوکراین در این ائتلاف تاکید کرد و اظهار داشت که «ناتو همچنان متعهد به حمایت از اوکراین در پیشبرد اصلاحات و توسعه قابلیت هایش است.»

کارشناسان معمولاً به چندین دلیل درباره نگرانی‌های روسیه از پیوستن اوکراین به ناتو اشاره می‌کنند. نخست، روسیه گسترش ناتو به سرزمین های شوروی سابق را تهدیدی مستقیم برای امنیت ملی خود می‌داند. مسکو نگران است عضویت اوکراین در ناتو نیروهای نظامی این ائتلاف را به مرزهای روسیه نزدیک کند و خطر درگیری را افزایش دهد.علاوه بر این، روسیه اوکراین را بخشی از حوزه نفوذ خود می‌داند و هرگونه تلاش ناتو برای گسترش در این منطقه را تجاوز به منافع ژئوپلیتیک خود می‌داند. روسیه همچنین نگران احتمال اقدام ناتو برای ایجاد پایگاه‌های نظامی در اوکراین است؛ اقدامی که مسکو آن را چالشی مستقیم برای خود می‌داند. همچنین اوکراین دارای جمعیت قابل توجهی از مردم روس‌تبار به ویژه در مناطق شرقی کشور است. روسیه تأکید می‌کند که عضویت در ناتو منجر به تبعیض علیه این جمعیت خواهد شد و ممکن است باعث درگیری شود. روسیه گسترش ناتو به اوکراین را اقدامی برای برهم زدن توازن ژئوپلیتیکی که در حال حاضر به نفع مسکو است قلمداد می‌کند.

نظر شما