شناسهٔ خبر: 67288277 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

وزیر فرهنگ در آیین افتتاحیه طرح «مسجد، کانون نشاط»:

شهید رئیسی بر استفاده از ظرفیت مساجد در ساخت معماری فرهنگ کشور تاکید داشت/ دولت مردمی در حوزه‌ مساجد کارنامه قابل قبولی در اختیار ناظران قرار می‌دهد

آیین افتتاحیه طرح ملی اوقات فراغت در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با عنوان «مسجد، کانون نشاط» امروز پنجشنبه (۳۱ خرداد) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام کمال خداداده رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، مجتبی عبداللهی استاندار کرج و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در این مراسم گفت: خدا را شاکر هستیم امسال نیز طرح تابستانی «مسجد، کانون نشاط» در حال شروع است، یکی از شعارهای مهم در دولت مردمی شهید رئیسی در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه نهضت بازگشت به مساجد است.

وی افزود: تحلیل ما مبتنی بر واقعیات تاریخی ایران بود، همه حرکت های اصیل، عدالت‌خواهانه، دینی و ملی در این سرزمین زمانی به موفقیت رسیده که از ریشه های اصیل آن نشان گرفته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نهضت اصیل اسلامی مردم ایران که از سال ۱۳۴۱ آغاز شد تا امروز که سال ۱۴۰۳ را پشت سر می گذاریم ادامه دارد و بر پایه هویت دینی جلو رفته است.

اسماعیلی ادامه داد: مرکز الهام بخش این هویت دینی مراکز دینی و در راس آن مساجد، حسینه ها و بقاع متبرکه است، مجموع این سازه های دینی است که هویت دینی جامعه ما را شکل داده است؛
اگر روند حرکتی هر فرد موفقی در عرصه حاکمیت دینی را مورد توجه قرار دهیم خاستگاه مسجد مهمترین عامل ایجاد انگیزه برای حضور در فضای رشد و تعالی در جامعه بوده است.

وزیر فرهنگ گفت: امام فرمودند مساجد سنگر است و سنگرها را حفظ کنید. در دولتی که برخاسته از گفتمان اصیل انقلاب و اندیشه های راسخ امامین انقلاب بود طبیعی بود در حوزه فرهنگ، ایستگاه اصلی و پایگاه با ارزشمان را در مساجد جست و جو کنیم، براساس این نکته مساجد به عنوان نقطه‌ پیشران فعالیت های فرهنگی هنری انتخاب شد.

وی افزود: بنا به مشیت الهی و شهادت رئیس جمهور انقلابی، مکتبی و ولایی دولت مردمی در کمتر از سه سال به کار خود پایان می دهد ولی این افتخار برای ما ثبت شده که این مسیر را با قوت آغاز کردیم و به نقطه فعلی رساندیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در هیچ جلسه فرهنگي در محضر رئیس جمهور نبودیم مگر اینکه پایه اصلی آن جلسه دعوت به استفاده از ظرفیت مساجد در ساخت ستون های فرهنگی و معماری فرهنگ کشور از طرف ایشان بود.

اسماعیلی افزود: به مساجد به عنوان مهمترین جایگاهی که باید در امر فرهنگ، محور باشد، اعتقاد داریم.

وزیر فرهنگ گفت: وقتی مساجد در حوزه فرهنگی به حاشیه رود حتما جامعه دچار آسیب خواهد شد که با درک این آسیب چنین ماموریتی برای ما ضرورتی دوچندان یافت.

وی افزود: امروز در پایان دوره مدیریت دولت مردمی، خدا را شاکر هستیم که همکاران ما در حوزه‌ مساجد کارنامه قابل قبولی از  اهداف محقق شده در اختیار ناظران قرار می دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: حتما این نقطه رضایت بخش برای ما نیست، زمانی که در محضر رییس جمهور وضعیت ساختار فرهنگی در کشور را ارزیابی می کردیم می گفتم فضای مدیریت و بودجه ریزی نظام مدیریتی کشور به گونه‌ای شکل گرفته که بدنه اصلی، تأثیرگذار و هسته سخت پای‌کار اهداف انقلاب به شکل وارونه با حوزه مدیریتی و بودجه نسبت داشته است. یعنی فضای حمایتی در دولت در حوزه فرهنگ در جایگاهی استقرار یافته که فاصله بیشتری با نظام آرمانی ما‌ دارد.

اسماعیلی تاکید کرد: تلاش های مهمی را آغاز کردیم تا این حوزه را متحول کنیم که این اتفاق بحمدالله در حال ارتقا است، کانون های فرهنگی هنری مساجد در اولویت توجه و نظام برنامه ریزی وزارت فرهنگ قرار گرفته و این چرخه را دوباره تعریف کردیم.

وی افزود: سازوکارهایی را پیش بینی کردیم که بهره اصلی برای حرکت فرهنگی در اختیار جریان های اصیل انقلابی قرار گیرد و انشاالله این مسیر قابل بازگشت به عقب نیست و مردم چنین اجازه ای نمی دهند. ما این مسیر را به پیش خواهیم برد و این مسیر قابل بازگشت به عقب نیست.

وزیر فرهنگ گفت: این مسیر نورانی را در وزارت فرهنگ با راه اندازی قرارگاه شهید آوینی دنبال کردیم و به‌ شورای فرهنگ عمومی استان ها، فضای پشتیبانی و نظام بودجه ای مستقلی اختصاص دادیم.

وی با بیان اینکه شرط اصلی در تخصیص بودجه ها بعد غیر دولتی نهادهاست، افزود: در بدو ورود به مسجد شهدای گمنام را زیارت کردم، پذیرفته نیست وارد مسجد شویم و فرزندان جریان انقلاب از امکانات حداقلی گلایه داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مراکز کانون های فرهنگی هنری در مساجد باید بیشترین سهم را در برنامه های فرهنگی هنری کشور داشته باشند و این افراد در راس حمایت ها و پشتیبانی ها هستند.

وزیر فرهنگ در حاشیه این مراسم از نمایشگاه فعالیت های قرآنی و طرح "هر مسجد یک پایگاه قرآنی" نیز بازدید کرد.

طرح ملی «مسجد، کانون نشاط» در راستای غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان مسجدی با تمرکز بر هماهنگی، هم‌افزایی و بالا بردن کیفیت فعالیت کانون‌های مساجد سراسر کشور در طول تابستان برگزار می شود.

این طرح از ابتدای تیر آغاز و تا 15 شهریورماه  1403 ادامه دارد.

نظر شما